Accu's voor 2008

Jean Paul,
Waar heb je dit vernomen? Op rctech is iedereen zeer tevreden over deze cellen, ik heb tot nu toe geen berichten van ontploffende ENER-G gelezen. Ik heb 3 pack's besteld!

Ik heb vernomen dat er laatst een incident is geweest met deze cellen tijdens zowel het laden als het ontladen. Bij SpeedzoneUSA hebben ze er in Amerika mee getest en daar zijn ze op problemen gestuit. Na wat navraag bij Team Brood blijkt dat het toen om een slechte batch gegaan zou zijn.

De lijst stelt eigenlijk (als je gaat kijken naar veiligheid) niet veel voor. De selectie methodiek die toegepast is heeft alleen betrekking op de afmetingen. De cellen die erop staan kunnen nog instabieler zijn dan de ploffende IB's van nu.

GP3300, GP3700 en niet te vergeten de IB3600 verbaasd me ook een beetje, maar ja als ze niet ter (her)keuring worden aangeboden
Dergelijke lijsten zijn er volgensmij ook meer uit commercieel aspect dan om het competitie element of de veiligheid te vergroten.

Nu heeft GP en IB erg mooi een slag geslagen om de oude cellen niet opnieuw aan te bieden. Waardoor deze illegaal zijn bij EFRA/Nomac wedstrijden en zodoende veel rijders zulen moeten overstappen naar iets anders. Vele kiezen toch voor een nieuwere cel van de zelfde maker en zo draait het alleen om extra geld in de lade van de battery leveranciers.

Voordeel voor de gewone rijder is dat er nu een enorme hoeveelheid cellen aangeboden gaan worden.

En ik ben zo'n gewone rijder.
Voor het competitie rijden op de clubs zijn het nog prima cellen. Neem regelamtig eens gebruikte cellen over en hoewel ze na verloop van tijd duidelijk minder worden kan ik ze met trainingen goed gebruiken.
Als er mensen zijn die hun cellen wegdoen PB me even. Ik neem ze graag van je over.

Laatst bewerkt:
Dergelijke lijsten zijn er volgensmij ook meer uit commercieel aspect dan om het competitie element of de veiligheid te vergroten.

Nee hoor, ze zijn er wel degelijk vanwege het competitie-element. Onder andere is een doel van de regel dat gecontrolleerd kan worden (op basis van afmetingen en vooral gewicht) of een gebruikte cel wel een echte productiecel is. In het verleden zijn nml al eens in beperkte aantallen handgemaakte cellen gemaakt voor belangrijke wedstrijden (packs 30 gram zwaarder dan productieversie) waardoor serieuse competitievervalsing optrad. Ook voorkomt een homologatielijst dat er cellen gebruikt worden die net (niet) op de markt zijn en dus slechts voor een beperkt aantal rijders beschikbaar zijn.

Kijken we in dit geval specifiek naar de afmetingen dan is het grote verschil t.o.v. de oude EFRA regel dat het voor fabrikanten nu niet zo interessant meer is om de wanden van de cellen dunner te maken zodat er meer binnenruimte komt (lees meer capaciteit). Probleem met dunne wanden is namelijk dat ze bij het toenemen van de druk in de cel meer vervormen waardoor de cel niet langer aan de maximum maten voldoet. Dunne celwanden en de vervorming die daarvan het gevolg is zorgt er mede voor dat het veiligheidsventiel niet (goed) meer werkt waardoor de druk in de cel nog verder kan oplopen en de cel ontploft. Daarbij zal natuurlijk een ontploffing ook eerder volgen als de celwand dunner is want die kan minder druk aan.

Wellicht iets te simplistisch, maar in grote lijnen kunnen de fabrikanten nu kiezen tussen dikkere wanden met buitenafmetingen die dicht tegen de maxima aanzitten (weinig marge nodig voor eventuele vervorming) of kleinere cellen met dunnere wanden (om ook na vervorming aan de maximum afmetingen te voldoen) die ook onveiliger zijn. In beide gevallen zal de binnenruimte ongeveer gelijk zijn en zullen de fabrikanten dus hopelijk voor de veiligere optie kiezen. Tenminste, dat is de theorie.

We kunnen er over discussiëren of de homologatieregeling de doelstellingen goed genoeg afdekt (ik denk van niet). Maar ik denk wel dat het in ieder geval deels een positief effect heeft en vooralsnog is dit het enige mechanisme wat er is om één en ander onder controle te houden. Als EFRA nu ook nog cellen van de lijst verwijderd als daar structureel een veiligeheidsprobleem mee is, dan gaat het al een stuk beter worden.

Laatst bewerkt:
Had de NOMAC electro nu nog iets van een proeflicentie ?

Zou de NOMAC in ieder geval voor hun een oogje dicht kunnen knijpen als ze met oudere (volgens maatgeving) legale cellen komen ?
Ze moeten al een set banden kopen en in het geval van de stock een motor, de lol verdwijnt voor veel clubleden (die nog met oude accu's rijden) als ze ook een legale accu erbij moeten hebben.....

Als EFRA nu ook nog cellen van de lijst verwijderd als daar structureel een veiligeheidsprobleem mee is, dan gaat het al een stuk beter worden.

reken er maar op dat vanwege de veiligheid en verzekerings issues de EFRA en de nationale bonden zo een maatregel zullen nemen. Voor NL, Duitsland, Engeland, Noorwegen, Denemarken en Zweden zeker.

Wat een gedoe om helemaal niets eigenlijk weer.

Er staan enorm veel cellen op die volgens de geruchten neit correct zouden zijn. De EP4200 en de EP4600. Voor mij wel een geluk want de E-Power 4500 cellen waar ik al sinds oktober 2007 mee rij blijken in 2008 ook goedgekeurde cellen tezijn (en daar hebben zich in Amerika aadig wat mensen druk om gemaakt omdat die cell nu in Europa pas veel afgezet wordt).

Voor de rest niet veel nieuws wat ik nog niet had gehoord. Alleen staan er ook de ENER-G cellen op en die klappen blijkbaar nog weleens heb ik vernomen.

Voor de verandering wel een lekker kort lijstje.

Als je de lijst bekijkt en de cellen die jij daar noemt staan erop EN ze voldoen aan de afmetingen dan zijn ze toegestaan. Is de lengte of diameter groter, dan niet. Het feit dat de fabrikanten cellen aanbieden in 2008 specificatie geeft al aan dat de 2007 daar hoogstwaarschijnlijk niet aan voldoen !

Laatst bewerkt:
Uiteraard dien je regels te hanteren, maar het is iets wat te overwegen is....

Het blijft een rare zaak dat afmeting de belangrijkste eis voor homolegatie is, die dingen moeten gewoon achter elkaar op 10A geladen worden, kortgesloten en anders zwaar ontladen worden om de veiligheidstest te doorstaan

Laatst bewerkt:
Uiteraard dien je regels te hanteren, maar het is iets wat te overwegen is....

Het blijft een rare zaak dat afmeting de belangrijkste eis voor homolegatie is, die dingen moeten gewoon achter elkaar op 10A geladen worden, kortgesloten en anders zwaar ontladen worden om de veiligheidstest te doorstaan

Roelof: het eerste laat ik natuurlijk over aan het sectie bestuur van de Nomac electro onroad sectie. Die gaan daarover

het tweede: Ik vind het niet raar dat de celafmetingen leidraad voor de test zijn geworden. De maten van een sub C cel zijn vastgesteld in een industrie standaard. Wij racen/rijden met sub C cellen en niet met sub C+ oid. Efra heeft tijdig gewaarschuwd dat de cellen niet groter mochten worden en in 2008 aan de max afmetingen moesten voldoen.

Ik ben het wel met je eens dat de cellen aan een betere kwaliteits test zouden mogen worden onderworpen. Misschien moet hiervoor een voorstel worden ingedient bij EFRA !
Helaas zijn wij, de racers/rijders hier ook een beetje debet aan: zolang wij cellen kopen die wij zelf al als rotzooi kwalificeren........

Helaas zijn wij, de racers/rijders hier ook een beetje debet aan: zolang wij cellen kopen die wij zelf al als rotzooi kwalificeren........

Een beetje dan....
Zolang de EFRA de meest onveilige cellen op de lijst kan zetten als ze maar aan de maatgeving voldoen schuif ik toch de fout (voor een heel groot deel) naar de EFRA want die had nu na de ploffende cellen direct een betere testmethode moeten gebruiken om de 2008 lijst correct te krijgen.

All Cells are measured after cycling at 1C. Diameter measurements include 'Printed' shrink only. Battery packs must be able to be removed from the Car quickly without the use of tools. Direct soldering is not allowed. It is advisable to restrict charge rates to 1C.

Dit beangstigd mij een beetje.... Laden op 1C is altijd veilig en dat doet niemand, de uitzetting van de cel kan dan minimaal zijn. Laden op 1.5C of in sommige programma's voor een deel op 2C zet veel meer druk op de cel en kan alsnog de (maat)problemen tonen.

Het plastick schuifmaatje zoals opgemerkt kan wel eens gedurende het seizoen leuke meetresultaten geven.

Een andere leuke vraag is natuurlijk wie gaat er komend seizoen met welke cellen rijden en waarom? Ik rij stock en wordt getriggerd door de 'Super stock' van LRP. Ben wel benieuwd naar ze. Rijtijd geen punt in de stock, heb liever pittige spanning.

Wat doet de rest? En welke klasse?

Wat doet de rest? En welke klasse?
De nieuwe sets EP4500 zijn al weer onderweg. Ik zweer persoonlijk bij die cellen en heb totaal geen moeite om de rest in mijn klasse bij te blijven (stock 19T en 17T).

De LRP cellen zijn ook erg goed heb ik me laten vertellen. De ENER-G, Orion en IB cellen moeten zich nog bewijzen. Ik dnek dat veel mensen de LRP en EP4200 zullen gaan kiezen. Die hebben zich afgelopen jaar al bewezen en zijn relatief goedkoop en gemakkelijk te verkrijgen in Nederland, belgie en Duitsland.

Dit beangstigd mij een beetje.... Laden op 1C is altijd veilig en dat doet niemand, de uitzetting van de cel kan dan minimaal zijn. Laden op 1.5C of in sommige programma's voor een deel op 2C zet veel meer druk op de cel en kan alsnog de (maat)problemen tonen.

Als de cellen 4600Mah zijn en je laad met 6A (wat de meeste doen) dan laad je ze op 1.3C en dus vrij dicht bij 1C lijkt me. Ik heb nog niet meegemaakt dat iemand zijn cellen met 9.2 Ampère (2C) aan het laden was en diegene die dat wel willen doen moeten zich gewoon eens achter hun oren krabben over wat voor onveilige situaties ze aan het creëren zijn... Maar met 5.5-6A kan er bijna niks fout gaan...

JK.

Jay, sommige 3-step laders willen nog wel eens hogere stromen pompen als ook gebruikers voor de prestaties met hogere stromen willen laden. als dan toch na een paar lhevige ladingen alsnog celgroei ontstaat waar voordelen uit gehaald kunnen worden zal men het niet laten......

TE idioot die regels
de ib en lrp plof cellen staan er gewoon weer bij
maar de vapex cellen niet
moet ik dus weer bakken met geld investeren om aankomend seizoen te mogen rijden met de
nk,s .
cellen van mij mogen dus niet meer

Jay, sommige 3-step laders willen nog wel eens hogere stromen pompen als ook gebruikers voor de prestaties met hogere stromen willen laden. als dan toch na een paar lhevige ladingen alsnog celgroei ontstaat waar voordelen uit gehaald kunnen worden zal men het niet laten......

Ik kan mijn Much*More ook in CTX laten laden maar dan moet ik nog altijd zelf de stroom invoeren en die hoef je dus helemaal niet zo hoog in te voeren. Is nergens voor nodig lijkt me... Wordt ook in geen enkel laad-profiel online aangegeven trouwens...

Joost.

Ik heb zojuist in den lijve ondervonden dat er inderdaad veel mensen moeten overstappen.
Al verschillende PBtjes gehad met aanbod aan cellen waar toch een aantal pakketten aanbieden van minder dan een seizoen oud...

(ow de vraag staat nog steeds, als je pakketten kwijt wilt PB me dan ik neem ze graag van je over.)

Ik kan mijn Much*More ook in CTX laten laden maar dan moet ik nog altijd zelf de stroom invoeren en die hoef je dus helemaal niet zo hoog in te voeren. Is nergens voor nodig lijkt me... Wordt ook in geen enkel laad-profiel online aangegeven trouwens...

Joost.

De laadstroom is niet het probleem van ploffende cellen!!! we laden op dit moment als mietjes in vergelijking met 5 jaar geleden.

de 2000 MaH cellen werden normaalgesproken met 5 ampere geladen en in de stock tot wel 10 ampere. Dat was dus 2,5 C tot 5 C(in extreme situaties). En dan heb ik het nog niet eens over de 1400's :S

De nieuwe sets EP4500 zijn al weer onderweg. Ik zweer persoonlijk bij die cellen en heb totaal geen moeite om de rest in mijn klasse bij te blijven (stock 19T en 17T).

De LRP cellen zijn ook erg goed heb ik me laten vertellen. De ENER-G, Orion en IB cellen moeten zich nog bewijzen. Ik dnek dat veel mensen de LRP en EP4200 zullen gaan kiezen. Die hebben zich afgelopen jaar al bewezen en zijn relatief goedkoop en gemakkelijk te verkrijgen in Nederland, belgie en Duitsland.

Dan is het wel te hopen dat dit de goedgekeurde cellen zijn anders kun je met die cellen geen NK wedstrijden rijden als je dat zou willen.

Wat mij verder is opgevallen is dat de Team Orion SHO cellen een stuk lichter zijn kwa gewicht als de overige cellen.

@ Mafia: de regels waaraan de cellen moesten voldoen waren al geruime tijd bekend. Als de fabrikant vindt dat die regels niet voor zijn product gelden dan is dat zijn keuze. Het zegt genoeg dat de meeste fabrikanten op het laatst toch ervoor gekozen hebben om wel aan de door EFRA gestelde regels te voldoen. Fabrikanten die het niet nodig vonden hun cellen aan EFRA ter keuring aan te bieden moeten niet klagen dat hun cellen niet op de lijst staan.

Back