advies aantal pk's 4 meter sloep

Heuhhh , sinds wanneer kan je op je 16e t vaarbewijs halen ??
Of krijg je t pas als je 18 bent ??

En t is zo leuk he dat ze die regels zomaar veranderen zonder varend nederland ervan op de hoogte te stellen .
Lekker , word je aangehouden , denk je goed te zitten krijgt de bestuurder dus een hele dikke boete .
Rare regeling hier in dit rukland , alles kan zomar veranderd worden blijkbaar .

Dat is altijd al zo geweest ja , ik dacht dat jij je vaarbewijs had gehaald , maar ik zie nu idd dat t certificaat is .
niet goed gelezen dus .

inmiddels is het middelste bankje uit de boot gezaagd:
3AA9DE9C-9620-4391-A5D1-4BD7B92DDA14_zpsuppi65r2.jpg

CEF4E639-227E-4E27-B857-77C66B4DB7A0_zpsqkwmjmz5.jpg

Gr. Sam

Netjes kerel, ik ben ook van de bootjes kijk maar op mijn kanaal in mijn onderschrift.
Kijk naar een 10/15 pk van yamaha uit de jaren 90, die hebben ze zelfde inhoud.
Dussss, lekker klein en licht (stil voor een 2 takt ook)

Dus dat maat van de motoren is exact het zelfde en daarom kan je gewoon de sticker veranderen als dat nog niet gedaan is

Ik heb ook geen vaarbewijs, maar dit gaat prima bij ons vaart iedereen met zulke combi's.
Het hangt helemaal af van de regio.
Hier hebben we de Binnenmaas, is 15 kilometer lang.
Vaart misschien 5x per zomer controle, en die doen helemaal niet lastig.

Je boot word mooi, ik heb binnenkort een speedboot met 40 pk mercury 400 uit de jaren 70. Die loopt al 30 jaar niet, staat al 30 jaar op z'n kop met olie in de cilinders.

Ik volg het, Succes!

en we zijn een stuk verder gekomen! de trailer heeft een nieuwe as want de oude was echt verrot. ook helemaal schoongemaakt en gespoten:
411F88BB-BE86-4D0A-BE3F-9F4EA1445B78_zps71ei65le.jpg

A6F85A68-0B44-4853-9E63-8D4DB81694B1_zpspue2qkca.jpg

en toen begonnen aan de bankjes, dit is dakisolatieschuim, de dragende constructie word er nog onder gebouwd.
92911380-D355-4923-835E-F90A131D880E_zpsz3i8nqaa.jpg

en op deze manier buigen wij de sterk gebogen onderdelen. in de kieren komt construktielijm (bruislijm)
B56B2C36-1B59-4CAF-B2DB-7C910126C6B4_zpswsptudvu.jpg

alles word later ingepakt met wat weefsels en dan epoxy op polyester. de voorkeur gaat uit naar polyester, maar we moeten even kijken hoe het schuim er op reageerd.

Gr. Sam

Ik zou in de kieren PUR schuim (A + B component) doen.

Dak isolatieschuim wordt opgevreten door polyester, dus gewoon epoxy gebruiken.
Bij HP Textiles is het niet heel veel duurder dan de polyester die je hier bij de polyesterboer koopt.

GJ

dan word het epoxy, met 2 lagen 300 gram weefsel moet genoeg zijn? het gaat er vooral om dat als je er tegenaanschopt dat het niet indeukt:rolleyes:

en vanavond weer een heel stuk opgeschoten!
verder met het schuim:
D789DF05-EA71-489C-8A77-6CE3AD837C89_zpsfqpt5pb2.jpg

1F7F1D9D-9EE5-4443-8D69-A39BE17BEA0B_zpss8dy3xfc.jpg

ook zijn alle onnodige gaten gedicht met polyesterplamuur. het bootje leek wel een gatenkaas!

Gr. Sam

tja ach, soms heb ik mn spasmes ;) nee nu even zonder gekheid, bij het inladen en instappen kan iemand perongeluk wat hards tegen de bankje aan stoten, zijn 2x 300 gram weefsels dan genoeg?

Je kunt natuurlijk eerst 2x erover heen doen en vervolgens proberen of het sterk genoeg is, twijfel je dan, doe de er een extra laag overheen.

Ik volg dit bootje (boot)

Tijdje stil geweest, maar de bouw is volop doorgegaan! alle schuimdelen van de bankjes zijn nu klaar en we zijn ook al een aardig eind opgeschoten met het stuurhuis. alles zit nog los want als we de boot met de hogedrukreiniger onder handen gaan nemen moet alles er weer uit. ook als we de onderkant blauw gaan schilderen, is het handig om de boot leeg te hebben.
stuursysteem inbouwen, dus nog geen bovenkant erop
IMG_5712_zps35f97e5a.jpg

IMG_5714_zps67530ce3.jpg

IMG_5721_zps4c569bdc.jpg

IMG_5725_zpsd840366f.jpg

dan de bovenkant erop en schuren, schuren, schuren..
IMG_5743_zps3f075fca.jpg

schuren..
IMG_5755_zps8c323e54.jpg

schuren..
IMG_5757_zps09ca7df0.jpg

en nog eens schuren:p
IMG_5756_zps4474a0f0.jpg

Weer lekker bezig geweest!
Gr. Sam

Ziet er al goed uit Sam.
Enkel, normaal gesproken wordt de motorbediening ook in de stuurstand ingebouwt.
Deze werkt ook met bowdonkabels (gas en keerkoppeling).
Ook een stroomkabeltje voor de dodemandknop kun je beter al in de bouw mee nemen.
Nu krijg je dat ben ik bang lastiger voor elkaar als alles al dicht zit.
Kan zijn dat je er al rekening mee hebt gehouden maar zag het zo niet op de foto,s.

Grt Rob

De hele stuurinrichting kan nog uit de boot, vanaf de onderkant is alles nog open;) we gaa nu met mooi weer de hele boot met de hoge druk reiniger onderhanden nemen en daarna word de onderkant geschuurd en blauw geverfd.

Gr. Sam

Bootje op z'n kop op de trailer gelegd, en schoongespoten/geschuurd. nu nog de laatste putjes wegwerken
1D666DB2-EE48-4252-8094-C7AE26BA065A_zpstauwklqn.jpg

nu nog een lak uitzoeken. heb ook gehoord dat er ook wel eens een topcoat overheen word gedaan als laatste "laklaag" wat zijn de voordelen/nadelen van een topcoat of gewoon bootlak?

Gr. Sam:cool:

Laatst bewerkt:
Gewoon een goede bootlak nemen .
2K is knetterhard , maar wel prijzig .
Als de boot in t water blijft liggen de hele zomer is anti fouling leuk , maar beter is m goed te poetsen en t water uit halen natuurlijk .
Gelcoat is een vak apart en niet makkelijk , dat is normaal ook de toplaag van een polyester boot .
Ik zou 2K nemen .
Kijk eens op de site van Polyservice , die kunnen je heel goed helpen en adviseren daarmee .

Gel coat en afwerken met top coat is wel heel mooi maar je zal daarna wel flink moeten polijsten om het mooi glad te krijgen. Je moet natuurlijk ook de mogelijkheid hebben om gel coat te spuiten. Rollen kan ook maar krijg je het sinaasappelhuid effect. Daarna weer schuren tot het mooi glad is voor je met top coat aan de gang gaat. Het is vele malen beter als lakken maar ook een stuk meer werk.

Back