Aerodromerc Boeing PT-17 Stearman

Ja, ik weet wel dat je die veerkracht terug kan krijgen door op de juiste manier afkoelen, maar is dat niet onnodig ingewikkeld?
En 1,5 en 2 mm zijn eenvoudig met een tang of bankschroef koud te buigen.

Jazeker heb je daarin 100% gelijk... zeker voor een staartwieltje af te hangen.
Ik liep er tegenaan met 5 mm draad... had gelegenheids-model om nu eens te testen... vandaar...

Ja, dat wil ik eens zien gebeuren bij m'n werkstukje... of liever niet eigenlijk. Moet natuurlijk heel blijven.

Had gister even de bouwdoos open ven een Graupner Startet. Moest em over verpakken in nieuwe plastic zak met motteballen, ter conservering. De oude, niet ARF. Ook een heel dun ijzertje als pootje. Is maar een klein kistje.

Maar dat gebogen ijzerdraadje blijft bij jouw heel. Of dat nu 1,5 of 2 mm draad is. Niet te druk over maken. De meeste massa zit in je constructie en een stukje in je elektronica. Als je kist op CG staat, is de druk, ook bij landen niet extreem hoog. De grootste klappen vang je hoofd landingsgestel op.
In de staart zit geen baksteen.

Bij mij ging het er om, dat wat je dan zelf vervaardigd, ook heel blijft.
Die pootjes koop je niet snel in die maat en vorm. Liep ik tegen draad aan, wat je toch met enige kracht moet omzetten. En bij terug zetten merk je dat dat veel soepeler gaat. Huh? Is het materiaal dan broos geworden (metaal moe, kristallijn). Helpt het dan het ijzer nieuw te 'smeden', verhitten tot zekere temperatuur, schrikken en dan uit te gloeien.
Als het mislukt is, dan opnieuw met ander staal? De modelbouwwinkel heeft ook niet altijd het juiste aangeleverd gekregen, wordt gezegd dat het wel om verenstaal gaat... kennis en kunde van winkel... etc.

Ik zou er niet minder om slapen...
Gr Bas

Is de grap nou dat als je het per ongeluk iets te ver buigt en weer terugbuigt, dan dan de veerkracht (ook) weg is?

Een enkele keer keer corrigeren kan wel ... gewoon niet te vaak doen. Het is niet meteen verpest.

Het metaal wil trouwens een beetje terug. Mijn manier is dus ietsje verder buigen dan hoe het moet worden. Daarna met de hand een beetje terug buigen (tot hoe het moet worden) en een beetje zachtjes heen en weer bewegen zodat het in ruststand komt.

Blijft toch wel heel goed mikken als je 5 mm draad omzet... übung macht Meister...pfoe!
Gewoon maar doen Jan... wordt toch wel veel te mooi... niet?

Hier plaatjes van wat ik heb staan... niet zelf gebouwd... van alles over te zeggen... maar zakken niet door...

Hegi Burda Pipertje...

DSC_2585-LR.jpg

En van een Pilot PT-19... met alleraardigst 'lomp' staartwieltje...

DSC_2586-LR.jpg

1942_boeing_stearman_pt-17_tail.jpg

Dit plaatje krijg ik (bij 'bewerken') niet meer naar beneden verschoven, dan maar hier.

Is die ronde kunststof plaat onder het stabilo uit een plat stuk materiaal te buigen?

The proof of the pudding is in the eating . . .

@Bas: Die laatste is is inderdaad niet erg elegant.

Ziet er wel robuust uit!

Hoe hangt de vlag er hier bij?

Na al het Sinterklaasgeweld de draad weer opgepakt. :)

Lang gedacht en geprobeerd eea. te visualiseren et voilà.

20151206_221730_resized.jpg

4 mm aluminium buisje, daarbinnen in komt een draaiend witte nylon buis, bovenin en onderin komt 1,8 mm. verenstaal (meenemer en staartwiel).

Gewicht so far: 1,88 gram.

Zo komt het.

20151206_224733_resized.jpg

Komt nog 3 mm. sperrholz tegenaan, waar de kunststof plaatjes tegenaan geschroefd worden.

(En nu moet je dat stukje boven lezen.)

jan.

Laatst bewerkt:
Weer iets verder . . .

Lastig te lijmen.

20151207_223202_resized_1.jpg

20151208_080448_resized.jpg

Bijna een zoekplaatje!

Lastig om de gaatjes in het midden te krijgen . . .

jan.

nee... twee stalen geleiders onder de boorstand, die vast klemmen... latje door halen... veel licht... en 3 brillen op je neus :-)
Zelf maak ik altijd eerst een werktekeningetje in detail... dan centeren met een scherp geslepen slagstift... maar het latje was natuurlijk al verlijmd aan de constructie... dan wordt het even lastiger!
Had het direct verlijmd met afdekplaatje zonder schroefjes... rivets of schroeven met een druppie lijm gesuggereerd? Moet immers licht blijven...
Maar dit lijkt me wondermooi genoeg hoor!...
Groetjes Bas

20151208_150442_resized.jpg

Neenee, eerst boren, dan lijmen, uiteraard!

Probleem is dat er schuine zijden aan zitten; ook al weer lastig.

De gaten staan haaks op de zijkanten.

Laatst is mijn mooie etsnaald van de tafel gerold, natuurlijk precies op z´n punt. :hammer:

Gelukkig heb ik wel bedacht dat ik deze boor nog had, anders was ik met dat linker ding nog aan het draaien geweest . . .

Prettig ding, volgens mij ooit uit Dortmund meegenomen . . .

jan.

Etsnaald? Daarvoor heb ik m'n tandarts aangesproken... of ie z'n oude freesjes wilde bewaren als ze 'op' zijn...
Hij zou dat voor me doen...

Etsnaald: tandarts? Freesjes?

Dit is mijn etsnaald, verkrijgbaar bij de betere kunstenaarsbenodigdheden vakzaak.

Scherpere punt dan een gewone priem (als je 'm niet laat vallen . . .)!

20151208_231152_resized.jpg

En zo ziet de punt er sinds kort uit . . .

20151208_231222.jpg

Kreun.

jan.

Ik dacht dat mooie boortje... haha..
Bijkans kan je die stift nog scherp slijpen op een wetsteentje? Met een beetje olie?
Maar ik begrijp dat ie half het parketbeton heeft doorboord? Goeie macro instelling op de camera!

Weinig progressie . . .

Begonnen na te denken over hoe een mooi wieltje te maken . . .

Bevestiging afdekplaten aan de romp . . .

Maar: heb nu wel de ribbetjes voor het stabilo uit Profili geprint. :)

Kost veel papier!

Het zijn er maar zes, maar ze zitten net niet op onderling gelijke afstanden. :hammer:

De binnenste en de buitenste zitten 165 mm uit elkaar. Ik heb er nu 100 geprint.

De afstand tussen de eerste en de twee rib is 29 mm.

29 : 1,65 is 17,6; ik neem rib 17.

Volgende keer print ik 165 tussenliggende ribben! Makkelijker en nauwkeuriger.

Hoewel . . . Kan alsnog! :thumbsup:

(Het leukste is dat het plezier in het bouwen weer he-le-maal terug is! Zo blij om! :) )

jan

Back