Ja, dat wil ik eens zien gebeuren bij m'n werkstukje... of liever niet eigenlijk. Moet natuurlijk heel blijven.
Had gister even de bouwdoos open ven een Graupner Startet. Moest em over verpakken in nieuwe plastic zak met motteballen, ter conservering. De oude, niet ARF. Ook een heel dun ijzertje als pootje. Is maar een klein kistje.
Maar dat gebogen ijzerdraadje blijft bij jouw heel. Of dat nu 1,5 of 2 mm draad is. Niet te druk over maken. De meeste massa zit in je constructie en een stukje in je elektronica. Als je kist op CG staat, is de druk, ook bij landen niet extreem hoog. De grootste klappen vang je hoofd landingsgestel op.
In de staart zit geen baksteen.
Bij mij ging het er om, dat wat je dan zelf vervaardigd, ook heel blijft.
Die pootjes koop je niet snel in die maat en vorm. Liep ik tegen draad aan, wat je toch met enige kracht moet omzetten. En bij terug zetten merk je dat dat veel soepeler gaat. Huh? Is het materiaal dan broos geworden (metaal moe, kristallijn). Helpt het dan het ijzer nieuw te 'smeden', verhitten tot zekere temperatuur, schrikken en dan uit te gloeien.
Als het mislukt is, dan opnieuw met ander staal? De modelbouwwinkel heeft ook niet altijd het juiste aangeleverd gekregen, wordt gezegd dat het wel om verenstaal gaat... kennis en kunde van winkel... etc.
Ik zou er niet minder om slapen...
Gr Bas