Aerodromerc Boeing PT-17 Stearman

.
Gaaf Jan, verder met de mooie Stearman! :thumbsup:
Nu alle foto`s weer terug zijn in de bouwverslagen denk ik dat er ook weer meer verslagen aangevuld/gecontinueerd gaan worden.
Inderdaad hulde voor @Burp die het allemaal zelf heeft uitgezocht en ervoor gezorgd heeft dat het forum inmiddels weer draait als vanouds!

full

Laat de nieuwe updates maar komen!

Groeten, Ramses
.

Gisteravond de diverse onderdelen weer tevoorschijn gehaald.

Er doemen vooral veel vragen op. :hammer:

Verbaasd zitten kijken naar allerlei onderdelen die in verschillende bakjes zaten. Waar dienen die allemaal voor?

Hoe had ik dat toch maar weer bedacht, met het staartwiel/richtingroer/cabane struts/motorophanging/etc.etc.

Moet vanaf nu toch maar eens de echt belangrijke zaken gaan opschrijven.

Dat de foto's (en de linkjes!) in dit draadje terug zijn scheelt al een boel!

Wordt vervolgd.

jan.

Langzaam komt het allemaal terug en pakken we de draad weer op.

Eerst maar eens kijken hoe het stabilo precies komt te zitten.

Paar deeltjes ligt gebogen gemaakt door er met een buis overheen te rollen.

20151120_210213_resized.jpg

Aan de zijkanten geplakt, en nog wat andere dingetjes erin geplakt: bedje voor het stabilo.

En afgeschuind, anders kan het hoogteroer niet omlaag . . .

20151121_224743_resized.jpg

Nu wel, dus.

20151121_224824_resized.jpg

Er is nu dus ook ruimte voor een centrale roerhevel (zoals de echte volgens mij ook heeft).

Belangrijkste vraag blijft: hoe maak ik een licht en bestuurbaar staartwieltje . . .

jan.

Geen van beide; het latje was eerst recht. ;)

Maar de zijde die ik rolde werd de holle zijde.

(Je kunt dat eenvoudig zelf controleren. )

jan.

Laatst bewerkt:
Buigen uit draad met je wire bender... zoals op de tekening. Gehaakt in het stabilo.
Je kan daar ook setjes voor kopen van Sig, Sullivan of Great-Planes?
Wieltjes kan je kopen in kleine diameter via modelbouwzaak... voor indoor, elektro toepassingen ect. HK kan ook.
Wieltjes kan je ook uit gelaagd gelijmd balsa vervaardigen. Messing busje er in.
Bandje faken met krimphoes, of slechts met G4 geïmpregneerd en afgelakt met enamel. He kan zelfs met een rubber afdichtring van de waterkraan nog een wieltje fixen...
De Toysareus afzeulen op afgetrapte autootjes... Kan d'n meteen een Minion als piloot in...

Niets wat je handige handjes niet zouden kunnen fixen. Wordt weer mooi strak Jan! Top!

Maar de zijde die ik rolde werd de holle zijde.
Thanx :-) Ik vroeg me gewoon af welk mechanisme achter het buigen zit. Wat gebeurt er dus ín dat hout. Maar, dat maakt voor het resultaat natuurlijk niet uit :-)
(Je kunt dat eenvoudig zelf controleren. )
Dat snap ik, maar jij hébt het al gedaan, zodat we daarover in dit mooie forum een vraag kunnen stellen ;-).

Het ziet er overigens weer prachtig uit! :worship:

Thieu,

Ik was je alleen maar even aan het plagen. ;)

Wat er precies gebeurt . . . geen idee. Het is in ieder geval (denk ik) niet bevorderlijk voor de sterkte van het hout; het is een soort van kneuzen ( :hammer:).
We horen het wel.

Bas,

jazeker, zoiets. Maar Bengtson waarschuwt niet voor niets om de haverklap om eea. licht te houden.

Daar moeten we dus wel op letten . . .

Wordt vervolgd.

jan.

Zoiets dus, inderdaad.

Bas schreef:
Gehaakt in het stabilo.

Ik haak 'm in het richtingroer . . . ;)

Om het iets makkelijker te maken heb ik bedacht om de verticale as te delen.

In het 'frame' in de staart komt een buis met daarin nog een buisje.

Dat tweede buisje draait in de buitenste buis, en zo kan ik mooi de boel uitlijnen, en in twee acties los van elkaar de twee delen in de binnenste buis lijmen.

jan.

Jazeker Jan, dat soort setjes. Ach... ik ook met m'n stabileaux... bedoelde kielvlaque...
Je kan ze zeker zelf buigen met je prachtige wire bender tool. Wieltjes kan je ook zelf maken... Mocht ik een ultra licht balsa-houten wieltje, naar tekening, voor je moeten maken op m'n draaibankje, geef je maar een gil. Met secondelijm maak je zo een stukje hout zeer stijf. Daarna aflakken.
Aangezien je een zeer compact kistje bouwt en erg op schaal mikt, kan je de oplossing wellicht dicht bij het origineel brengen? Geen oud brandweerautootje in de familie, waarvan de holle plastic wieltjes stiekem kunnen worden weg geroofd :)

Kijktips...
https://www.google.nl/search?q=tail...Vp6nJAhUI3g4KHR8qAawQsAQIIw&biw=1575&bih=1090
https://www.google.nl/search?q=boimg+stearman+tail+gate]&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjRyZWmv6nJAhWGwA4KHVxgDqcQ_AUIBygB&biw=1575&bih=1090#tbm=isch&q=boeing+stearman+tail+wheel+construction&imgdii=CZsrLPxKaiO13M:;CZsrLPxKaiO13M:;JoaalC-HVMvGXM:&imgrc=CZsrLPxKaiO13M:

Ga je wat taildraggers bestuderen bij The Outerzone... dan krijg je een aardigoverzicht van practische en lichte oplossinkjes...

Je kan ook van twee splitpennen een geleidertje maken waardoor je het staartwiel asje steekt.
De twee splitpennen steek je dan achterin de romp, vast met epoxy of CA. Ondanks dat het weekijzer is, geeft dat voor het compacte model voldoende sterkte.

Laatst bewerkt:
Wordt dus maar een heel klein dingetje . . .

20151125_082108_resized.jpg

En tenslotte een mooie kunststof kapje eromheen . . .

staart72resized.jpg

Maar dat duurt nog wel even . . .

jan.

Dunne epoxyplaatjes... Voor een paar jaartjes terug even tactische voorraad aangelegd.

Dit soort spul. Zie link. De dunne maten knip je met een schaar... je kan het rond zetten als papier. Heb verschillende diktes. Dus ik kan er ook servoplaatjes mee maken...
http://www.ebay.de/itm/4-Stk-FR-4-G...633958?hash=item51da8709e6:g:tO8AAOSw3ydVzeMt

Aanbod wisselt nogal op eBay. Plaatjes zijn wel autoclaaf gebakken. Verdragen dus temperaturen boven de 100 graad. Mooi stabiel en stijf. Te lijmen met CA en epoxy of (PU wellijm).

Dit mee gemaakt... Daar ik het heb in diverse diktes...

DSCN6685-LR.jpg

Koelsleufje...

DSCN6632-LR.jpg

DSCN6628-LR.jpg

Gaatjes aflappen in een motorkapje... en alles met een schaartje en wat schuurpapier gemodelleerd... Zijn de gelelige inzetjes die ik bedoel... Later op sterkte gebracht met glasmat aan de binnenzijde...

DSC_2481-LR.jpg

Best handig materiaal eigenlijk :)

Yep, dat staartwieltje gaat helemaal goedkomen Jan.
Gut... jij bouwt ook echt superstrak!
Gr Bas

Ik was in de restjes-bak en voorraadkokers aan het zoeken naar een geschikte combi van materialen om het staartwiel van te maken.

Kom ik iets (metaal, langwerpig) tegen dat best stevig leek, maar met twee vingers te buigen is. o_O

Is er verschil tussen staaldraad en verenstaal?

Piano wire is verenstaal?

Hier http://huis-en-tuin.infonu.nl/doe-het-zelf/15822-handgereedschap-tangen.html

wordt onderscheid gemaakt tussen staaldraad, gehard staaldraad en verenstaal.

Wat heb ik nodig voor m'n staartwieltje?

jan.

Daar weet Brutus vast een goed antwoord op...

Maar 'piano wire' wordt altijd genoemd op de bouwtekeningen uit de oertijd?
De krachten zullen niet idioot groot worden bij het lichte model?

Daar ik met 5 mm draad... pianola wire... nog van Henks Helisport had (is gestopt), dat had gebogen... het gebogen deel, de gezette bochten, me iets te buigzaam werden... soms buig je iets te ver...

Heb ik het gelijkmatig donker rood gestookt, daarna 2 x 1 uur op 240 graad in de oven ontlaat. (zie m'n Cloud Dancer draadje). Daarna bleek het staal blauwig en klonk het als een stemvork, hoewel het huis-tuin & keuken-cristal er niet door brak (Flaterfoon), voelde het wel heel solide aan. Landingen zullen moeten bewijzen dat het niet te broos is geworden... So far, so good?
Mogelijk wordt zo een draadje stugger na zo een behandeling...

Je kan van 1,5 of 2 mm draad uit gaan. Het stuurstangen rondstaf is vaak al sterk genoeg...
Bij Krikke zullen ze nog wel het een en ander hebben denk ik... Behoorlijk sterk draad.
Heb ook wel's eens een zwik dun draad bij Hobby-In besteld. Ook uitermate taai spul, alleen met een buiger nog een beetje normaal te zetten. In een Z-stuurstang-tang breekt het zelfs... zoals verenstaal eigen...

Groet Bas

Je moet verenstaal hebben en in het Engels heet dat inderdaad piano wire.
Koud buigen, anders is de veerkracht weg.

Koop het gewoon bij de hobbywinkel. Je hoeft er geen huis-tuin-en-keuken-webshops voor langs.

Back