Af bouwen van de Smit Nederland 1:33

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Freek-Johan, 9 jul 2014.

  1. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Ja op zich wel, er moeten nog wat dingen af gewerkt worden en bij gepunt
     
  2. mikebugsier

    mikebugsier

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    18
    Hey Freek ik heb de bugsier opgekapt is de Smit Nederland een schip die een gemiddelde bouwer kan maken ? Verder vind ik hem echt heel mooi geworden en de happy hunter ook groeten Mike
     
  3. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Dank je Mike, heb je een foto van je bugsier? Ja hoor voor een beginner is het goed te doen als je voor elke actie goed kijkt en leest is het goed te doen.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mike, Heb beide schepen gebouwd en vond ze goed te doen. Bij de Bugsier was een uitgebreide bouwbeschrijving (ook nog wel te downloaden). Bij de Smit Nederland is de bouwbeschrijving wat minder. Mijn bouwdoos stamde uit de 80-er jaren en de houtkwaliteit was daarbij een stuk minder dan van de Bugsier. Geeft een hoop extra werk om het hout glad te krijgen. Verder is het een leuke boot om mee te varen. Moet eigenlijk wel een flink sleepobject bij, maar dat geldt voor elke sleepboot. De SN heeft een vrij weke romp, waardoor je geen starre verbinding tussen motoren en schroefassen moet zetten. Freek heeft er een hoop over geschreven en er is veel uit zijn bouwverslag te halen. Freek heeft al gereageerd zie ik. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2017
  5. mikebugsier

    mikebugsier

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    18
    bedankt klaas en freek ik maak eerst mn bugsier af en ga dan maar eens denken over de smit NL groeten
     
  6. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Veel succes nog met bouwen, en hou ons op de hoogte als je wel met de smit nederland begint.
     
  7. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Al een hele tijd geen update gedaan, af gelopen periode nog wel wat gedaan aan de Nederland, zal straks wat foto's maken en plaatsen. Gister begonnen met een nieuw project, ik ga een ponton maken voor achter de Happy Hunter en de Smit Nederland aan. Ook hier hou ik een bouwverslag maar dan in de afdeling werkschepen.
    Vrijdag avond ben ik nog even wezen varen met een medeclub lid van de plaatselijke vereniging hier. Ik plaats daar zo nog even een paar foto's van, naar dat moet ik even via tapatalk doen aangezien ik alles bij werk via de mobiel en dan via internet niet goed de foto's kan invoegen.
     
  8. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Hier de beloofde foto's.[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Tug.NL, bad65 en MikeMohawk vinden dit leuk.
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ziet er goed uit Freek. Misschien voor nog wat ballast om hem aan de waterlijn te krijgen. Bij mij staat er een 12V 7 Amp accu tussen de motoren, met een tweede er dwars voor. Achter een beetje lood in de scheg. Gr. Klaas.
     
  10. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Dank je klaas bij mij staan er 2x 6v 12amp in, er kan inderdaad nog wel wat gewicht bij dat ga ik voor de volgende keer proberen. Ben vanavond ook nog even wezen varen, maar had 2 keer dat de besturing weg viel net of alle spanning even uit viel.
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.621
    Locatie:
    Betuwe
    Dat zou misschien kunnen komen door de BEC. Mijn ervaring is: als je roeren veel te doen hebben (tijdens het manoeuvreren) dat ook dan spanning even wegzakt.
    De BEC van m'n regelaar kon dat niet aan.
    Oplossing: 4,8V ontvangeraccu er in. Plaats genoeg en gewicht is ook geen probleem.
     
  12. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Verrekt mooi scheepje Freek! Complimenten!!!
     
  13. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Dat had ik ook in gedachten Roel, de bec aansturing losmaken en dan een 1 van mijn ontvanger accu's er in zetten kijken hoe ze dan reageert.
    Dank je luit, ik ben er ook zeer content mee ondanks dat ze nog niet klaar is. Ik heb nog wel een lijstje met wat er nog aan moet gebeuren.
     
    Luit vindt dit leuk.
  14. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Hallo allemaal, het probleem met het uitvallen van de besturing is verholpen. Er bleek een min draad van de regelaar niet goed vast te zitten waardoor alles stil viel bij een bepaalde beweging van het schip. Even op nieuw vast gezet en het probleem is verholpen.
    Vandaag weer verder gegaan met de puntjes op de i, autobanden op de buitenkant geplaatst, verschansing aan de binnenkant bij gewerkt ik vond de overgang tussen geel en groen niet mooi genoeg. De ontluchters aan dek geplaatst, begonnen met de ankers te plaatsen. Reddingsboeien en reddingsvlotten geschilderd en geplaatst. Al met al een productief dagje gehad, jammer dat dit alles aan 1 kant van het schip is en er dus nog een kant moet.
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    MikeMohawk en bad65 vinden dit leuk.
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Je extra werk is zeker de moeite waard,ze word er enkel mooier van.
    Vgr Marc
     
  16. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Klopt helemaal Marc, 1 nadeel op deze manier blijf je wel bezig terwijl er ook nog een happy hunter op de plank staat die graag af gemaakt wil worden en ben begonnen aan een ponton. Maar eerst deze maar klaar maken, 27 juli is er een vaardag hier op het eiland en dan wil ik haar graag klaar hebben maar of dat gaat lukken weet ik niet er zit meer werk in dan ik verwacht had. Maar dat komt misschien ook omdat ik niet snel tevreden ben en steeds weer dingen zie die anders moeten.
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Freek, Gewoon rustig doorgaan met afbouwen. Ook mijn schepen wordt nog steeds aan geknutseld. Denk dat mijn Bugsier wel 5 jaar met witte verstaging aan de masten heeft gevaren. Het oude katoen van 1976 vervangen door polyester whipping twine van Marlow. Gisteravond zwart gemaakt met een viltstift. Hing het slap. Dacht dat het van het vocht kwam, maar nog steeds slap. Maar eens kijken of ik met een paar pincetten de knopen los kan krijgen en dan voorzichtig spannen. En zo is er altijd wat te verbeteren. Succes verder met het "aankleden" van je Smit Nederland. Geeft steeds meer cachet aan de zaak. Gr. Klaas.
     
    Freek-Johan vindt dit leuk.
  18. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    was scheepsmodelbouw dan niet onze hobby ?? :)
    Ik ken het gevoel , maar uiteindelijk vind je het toch afgewerkt en begin je een week later aan het volgende schip.
    vgr Marc
     
    Freek-Johan vindt dit leuk.
  19. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoi Freek wanneer en waar is die vaardag? Ben op vakantie in Groningen en misschien is dat wel leuk om een dagje van te maken. We wilden toch nog naar een eiland toe dus dan kunnen we dat mooi combineren misschien mijn vrouw Ameland kijken en ik bootjes. En is die dag überhaupt toegankelijk voor buitenstaanders?
     
  20. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Hoi Dennis, die vaardag is in ballum op ameland. Er is die dag culturele ambachtelijke dag waar wij bij staan.
     

Deel Deze Pagina