Af bouwen van de Smit Nederland 1:33

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Freek-Johan, 9 jul 2014.

  1. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Dan komen wij donderdag kijken. Is het te fietsen? We komen in nes aan met de boot de auto laten we achter (beetje dure overtocht). Ballum stond op de lijst voor die dag dus heb ik ook wat te kijken.
     
  2. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    ja hoor het is op de fiets te doen het is ongeveer 6km fietsen, zoek me bij de vaarbak maar op ik sta daar met de Smit Nederland en de Happy Hunter.
    [​IMG]
     
  3. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Mooie vaarbak. Ziet er gied uit. Wij hebben de boot van half 12, dus rond een uur hopen we er te zijn. Wil je schepen wel eens in het echt zien. Hopen dat het weer mee zit maar het ziet er redelijk uit voor morgen.
     
  4. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    ja dan kun je er rond 1uur zijn, klopt vooruitzichten zijn knap. alleen de wind is even afwachten voor de vliegtuigjes. in ieder geval tot morgen
     
  5. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb helaas geen tijd gehad om iemand aan te spreken. We waren er rond drie uur (na een fietstocht tegen de wind in met een aanhanger met kinderen) toen we er waren heb ik letterlijk vijf minuten rond kunnen kijken bij jullie stand en toen wilden ze weer weg (1,5 en 4 dus geen echt geduld voor papa en zijn bootjes). Ik heb je Smit en happy hunter wel even kunnen bekijken, zien er goed uit. Bak was ook mooi opgezet. Was een torpedoboot aan het varen. Ook nog een leuk baantje voor auto's.

    Was een mooi opgezette dag maar voor de kids een te lange rit heen en dan nog geen strand gezien wat we ook nog beloofd hadden, dus was mijn bezoekje van korte duur. Daarna nog een strand opgezocht en de laatste boot terug gepakt. Mooie maar vermoeiende dag. Ik had graag wat langer willen kijken en ff willen kunnen kletsen, maar ja als de kids tevreden zijn, zijn wij dat ook :rolleyes:.

    Was wel heel druk. Is het voor jullie ook een goede dag geweest qua interesse in de hobby?
     
  6. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Hey dennist jammer dat het niet lukte om even te praten, maar ach volgende keer beter. Ja ik vond het ook erg druk maar aan interesse van de mensen geen gebrek, alleen jammer dat het zo hard waaide er konden een aantal modellen haast niet varen. 1 min puntje van de dag was dat er een model de bodem van de bak opzocht, die kreeg teveel wind en trok zo de kont onder water. maar al met al een geslaagde test met de Smit Nederland. Heb ook nog even een rubberbootje op sleep gehad en ondanks de wind ging dat prima.

    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
  7. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Om hier even op terug te komen.
    Ik ben nu ook bezig met deze lier werkend te maken. Maar nu vraag ik me af, hoe toeren draait hij en is het een sterke motor? Ik ga namelijk dit werkend maken voor de sleepwedstrijden bij ons op de club. Ik zou er minimaal 1 kano met een persoon mee willen slepen.

    Alvast bedankt.

    Met vriendelijke groeten,

    Wolter Graaf
     
  8. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Hallo wolter, ik heb je privébericht even beantwoord.
     
  9. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Hallo allemaal, afgelopen donderdag weer een vaardag gehad met de club. Voor het eerst in 2jaar tijd weer gevaren met de smit Nederland. Moet zeggen was wel weer even wennen om het schip een beetje mooi door de vaarbak en de haven te krijgen.
    Helaas op het eind van de dag kwam ik er achter dat het dek op sommige plaatsen los komt van de romp, hoe dit kan geen idee. Op 2 plaatsen een stuk van een cm of 3, en nog een stuk waar ongeveer 12 cm loslaat. Wat ik vooral vreemd vind is dat dit nu ineens is. Op die plekken tegelijk, en waar ik anders geen last van had. Straks maar eens kijken of en hoe ik het kan verhelpen dat de boel weer vast zit en waterdicht is.
    Maar al met al een mooie dag gehad, met genoeg bekijks en vaarplezier.
    IMG_20190725_134847.jpg IMG_20190725_134829.jpg IMG_20190725_134827.jpg IMG_20190725_134817.jpg IMG_20190725_134802.jpg
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Freek, Misschien dat ik het in je verslagen terug kan vinden, maar hoe is het dek destijds in de romp gelijmd? Laat het nu in ieder geval een paar weken drogen, want ongetwijfeld is er water in de naad en nog erger in het triplex dek getrokken. En dat vocht moet eerst weg. Je kunt intussen testen of de naad verder open wil. Niet in de breedte, maar in de lengte. Dan proberen in de naad het rompgedeelte wat op te ruwen en wat epoxy(lijm) in de naad laten lopen. Dan met wat hulpmiddelen de naad dicht drukken en de lijm uit laten harden. Om te voorkomen dat het weer gebeurt zou je van binnenuit de naad kaal kunnen schuren en daar dan wat epoxy(lijm) in laten vloeien. Dan zit het dek tenminste goed vast. Zit de hele lengte min of meer los, dan kun je proberen om het hele dek met verschansing eraf te halen. Oppassen dat je de kluisgaten niet uit de romp trekt. Dan kun je de hele naad opruwen en het dek met epoxy-lijm terugplaatsen. Hopelijk is het maar een klein stukje en valt de reparatie wel mee.
    In 1976 heb ik bij mijn Bugsier 3 het dek met UHU hart in de romp gelijmd en achteraf de rand tussen dek en romp niet dicht gesmeerd. Later ook met UHU hart de kunststof verschansing op het dek gelijmd.
    Daarna alles mooi vloeiend geschuurd en geschilderd. Door de jaren heen bleek de naad toch niet geheel waterdicht en zag je na het varen hier en daar het dek wat opbollen en de naad open staan. Als het water verdampte werd de naad weer kleiner. Heb toen maar besloten om via de naad zoveel mogelijk zwarte verf in het dek te laten trekken en daarna nog een 3-tal lagen lak over de naad. Sindsdien geen problemen meer. Succes verder met de reparatie. Gr. Klaas.
     
  11. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Hallo klaas, toen ik deze kocht zat het dek al op de romp gelijmd dus weet niet wat voor lijm er gebruikt is. Ja ik laat het inderdaad eerst goed drogen en kijken of ik er lijm tussen krijg en anders inderdaad proberen het hele dek er af te krijgen en dan opnieuw vast zetten. Ik duik zo nog maar even het hok in om de boel te inspecteren.
     
  12. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Vandaag nog even goed gekeken naar de verbinding tussen romp en het dek. Zover ik nu kan zien en voelen, laat alleen het dek los van de romp op de plekken die zo zichtbaar zijn, verder loshalen lukt niet zonder grof geschud. Dat is opzich een goed teken.
    Morgen zal ik even 2 componenten lijm aanmaken en dat er tussen smeren, dan mooi even laten drogen en dan een laagje verf er over.
     
    RoeBuilds vindt dit leuk.
  13. RoeBuilds

    RoeBuilds

    Lid geworden:
    8 aug 2019
    Berichten:
    29
    Locatie:
    ZH, NL
    Gelukt?? :thumbsup:
     
  14. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Ja het is gelukt, het dek zit nu weer netjes vast. Er moet alleen nog wat verf op de dekrand.
     
  15. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Gefeliciteerd met de geslaagde operatie
     
  16. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Dank je, ben blij dat het hele dek er niet af hoefde
     
    Marc w vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina