(Af)bouwverslag: Extra 330S 2.0mtr

Ik zie deze kist vast nog wel een keer op het veld.

Dat denk ik ook wel!

Vandaag de motor nog even beter afgesteld. Hij pakt nu veel beter op en verbruikt veel minder brandstof. Na een vlucht van 8 minuten is de tank nog 2/3 vol. Dus een kwartiertje vliegtijd is geen probleem! Als er straks een 3-blad opzit en hij beter ingelopen is dan zal 'ie nog een stuk armer kunnen en dan verbruikt 'ie nog minder. Ook heeft Mark de aansluiting van de bocht naar de uitlaat nog wat beter dicht gemaakt want die lekte vrij erg daar. De kist blijft nu veel schoner! Erg mooi.

Vliegen gaat prima. Landingen ben ik nog veel te zenuwachtig bij. Dan ga ik me veel te veel op lopen fokken en me veel te veel concentreren op 1 ding. Dan gaan er andere dingen fout. Bijvoorbeeld de vliegrichting bij het aanvliegen/landen. Kwam een beetje schuin aanvliegen om vervolgens bij een slordige doorstart veel te dicht bij de pits te komen. Sorry Gijs, Wesley en de anderen ! Dat was voor jullie nog meer schrikken dan voor mij! Verder wel keurig netjes geland, maar veel te zenuwachtig. En dat is nergens voor nodig want hij vliegt prima en de motor pakt nu ook mooi op.

Dus motto voor de volgende keer... Relax!

Laatst bewerkt:
Gewoon door het gewicht van de roeren.

Jens,.... heb ook roeren, en is 2,20m span, maar door de ball-links goed aan te spannen is alles toch iets vaster en zakken die roeren niet.... doe ik iets verkeerds ? Heb al wat olie aan de balletjes gedaan, maar dat helpt niet. Wat denk jij ?

Het ligt er natuurlijk ook aan welke servo's je zitten hebt !
De één zijn al wat soepeler dan de ander .

Inderdaad, en de roeren van de een kunnen ook zwaarder zijn dan die van de ander. Een ball-link hoort gewoon goed vast te zitten uiteraard, smeren zou normaal niet nodig zijn ook.

Grt.

Ja de roeren vallen niet altijd... soms blijven er bij mij ook enkele staan, anders dan weer niet. Niets van aantrekken :-)

Voor die landingen, probeer in het begin een lange "final" te maken. Vlieg desnoods eerst een paar keer op 1 of 2 meter hoogte over het veld. Als je dan ziet ok alles wat perfect, ga dan voor de landing. Vooral geen stress vergeet niet dat je met een grote "shocky" vilegt :-). Probeer hem eerst mooi in het center te zetten voor de rest moet je gewoon de goeie hoek vinden em hem mooi laten zakken. Later kan je kortere finals gaan maken, dan moet het allemaal weer wat sneller gaan.

Ja de roeren vallen niet altijd... soms blijven er bij mij ook enkele staan, anders dan weer niet. Niets van aantrekken :-)

Voor die landingen, probeer in het begin een lange "final" te maken. Vlieg desnoods eerst een paar keer op 1 of 2 meter hoogte over het veld. Als je dan ziet ok alles wat perfect, ga dan voor de landing. Vooral geen stress vergeet niet dat je met een grote "shocky" vilegt :-). Probeer hem eerst mooi in het center te zetten voor de rest moet je gewoon de goeie hoek vinden em hem mooi laten zakken. Later kan je kortere finals gaan maken, dan moet het allemaal weer wat sneller gaan.

Bedankt voor het advies Jens. Het stomme is: Ik weet best hoe het moet en ik kan hem ook wel prima landen, maar ik was gewoon veel te zenuwachtig bij het landen.
De volgende keer gewoon relaxen en dat ding binnen hengelen. Moet helemaal geen probleem zijn!
En veel vliegen schijnt ook te helpen. Vervelend nou ;)

Oh. Mijn 20x10 Mejzlik 3-blads prop is zojuist binnengekomen!

Welja de uitleg komt misschien wat dom over voor iemand die (natuurlijk) goed kan vliegen. Laten we het gewoon bij een "lange final" houden :-) Dat doe ik altijd met kisten waar ik nog niet met gevlogen heb.

Welja de uitleg komt misschien wat dom over voor iemand die (natuurlijk) goed kan vliegen. Laten we het gewoon bij een "lange final" houden :-) Dat doe ik altijd met kisten waar ik nog niet met gevlogen heb.

Nee, de uitleg komt juist helemaal niet dom over. Want ik was zo zenuwachtig dat ik dat allemaal vergat. Was blij dat er iemand naast me stond te schreeuwen wat ik moest doen. ;) Alsof ik voor de eerste keer met een modelvliegtuig vloog. Echt maf! Dat gaan we dus niet nog een keer zo doen..

Oh en de discussie over die zakkende roeren.. We hadden ze voor de foto even handmatig naar beneden gedrukt omdat dat bij full-size kisten ook altijd zo is :)
Dus bij mij zakken ze ook niet meteen omlaag. Wel soms een beetje als de kist even een tijdje op het veld heeft gestaan in de wind enzo.

Laatst bewerkt:
omdat dat bij full-size kisten ook altijd zo is :)
Full-size (1:1/mensdragend) juist weer niet, die zijn gebalanceerd ;)

En idd, elke maiden van een vliegtuig waar veel uren inzit is spannend.
Lange final en een keer overvliegen is de oplossing. Maar ik vind zoiezo dat veel mensen in een keer landen te belangrijk vinden, als ik (eens in de tig keer) te snel aankom of te hoog zit geef ik een klein beetje gas en maak ik nog een poging. Ik zie veel mensen die hem dan neerkwakken of tegen het einde van de baan landen en hem in de hei tot stilstand brengen. Zeker als ik lesvlieg en een kist totaal niet ken maaak ik bewust een low pass om het vliegtuig te leren kennen.
Veel maidens van anderen doen helpt trouwens ook je minder zenuwachtig te maken voor je eigen maidens.

Jens,

Bert had me aangeraden om de rolroeren ipv met oracover dicht te maken, dit te doen met doorzichtige silicone langs de onderzijde. Heb jij daar al ervaring mee ? Momenteel heb ik dat nog niet gedaan, durf zo eigenlijk niet goed mijn siliconespuit boven halen en dit afkitten.
Zou ik dat zo doen ?

Thx
Jan

Jens,

Bert had me aangeraden om de rolroeren ipv met oracover dicht te maken, dit te doen met doorzichtige silicone langs de onderzijde. Heb jij daar al ervaring mee ? Momenteel heb ik dat nog niet gedaan, durf zo eigenlijk niet goed mijn siliconespuit boven halen en dit afkitten.
Zou ik dat zo doen ?

Thx
Jan
Afkitten met siliconenkit? Leuk voor een toiletpot, maar voor een modelvliegtuig zou ik eerder doorzichtige plakband of folie nemen....

Grt.

Lol, lach maar ja... Maar Bert weet zeker dat het goed werkt omdat het zo bij zijn F3A kisten is (natuurlijk niet bij de spark) en ja ook bij mijn (welja mijn vroegere) Extra. Waarschijnlijk ga ik het ook bij mijn yak nog doen... Maar het is er nog niet van gekomen.

Het heeft vele voordelen:

-Je ziet het bijna niet... Ja je moet er natuurlijk geen Cm inspuiten, maar juist een klein laagje en dan mooi wegwrijven.

-Ook is het een klusje die niet meer dan 5min in beslag neemt. Dit soms in tegenstelling tot het afwerken met oracover.

-Het helpt je kleurenschema niet "omzeep" als het doorloopt naar het rolroer.

-Bij kleine roeren (bv F3A kisten) gaat het ervoor zorgen dat je roer altijd weer mooi in het midden komt. Er komt dus geen druk op de servo bij neutrale stand van de servo, en als je hem los gaat koppelen komt het roer weer in het midden, wat van pas kan komen als je met een kapotte servo zit. Of na flutter of wat dan ook moet landen met 1 aileron.

Nadat we dit hadden gedaan bij mijn extra heb ik ook voor de eerste keer ervaren wat voor SUPER verschil dit maakt. Ik moest onmiddelijk de expo waarden in mijn zender gaan verhogen!
Met andere woorden, de roeren werden VEEL effectiever.

Laatst bewerkt:
Erg interessant, silicone ipv tape.
Ik neem aan dat je dat speciale spul van R&G gebruikt (of een ander merk) en niet gewoon wat spul bij de DHZ zaak?

Het is niet echt belangrijk de welke...
We hebben eigelijk gewoon de eerste de beste doorzichtige in het rek genomen, voor zover ik mij herinner :-)

Laatst bewerkt:
Back