(Af)bouwverslag: Extra 330S 2.0mtr

ik neem aan dat het gat nog wel ietsjepietsje groter moet ivm de bougiedop?
img_3825.jpg

groeten Gertjan

Lijkt me wel wijs als hij op rubbers staat;) Overigens zal je bougiedop nu nog niet eens passen denk ik.

Grt.

ik neem aan dat het gat nog wel ietsjepietsje groter moet ivm de bougiedop?

groeten Gertjan

Ja, dit gat was even nodig omdat ik anders de kap niet meer kon plaatsen. (wat wel handig is voor het fabriceren van de uitlaat, uitlaattunnel etc). Nou kon ik natuurlijk de bougie uit de motor draaien, maar er moet toch ooit een gat in die kap, dus hebben we dat meteen maar gedaan.

Het gat wordt natuurlijk nog groter, maar dan moet ik eerst weten waar ik de ontsteking ga monteren zodat ik weet in welke richting de bougiekap gaat wijzen. Pas dan ga ik het gat zo groot maken dat de bougiekap er doorheen past.

Twee weken geen relevante updates. Maar dat betekent niet dat er niets gedaan is. Vorige week en gisteren zijn we flink aan het bouwen geweest, maar ik was vorige week vergeten foto's te maken (te druk met bouwen).

Allereerst heb ik de uitlaattunnel afgemaakt.
img_4019.jpg

Mooi klepje om de tunnel af te dekken, maar toch nog goed bij de demper te kunnen komen.
img_4020.jpg

En het past. Persoonlijke overwinning! Een van de eerste onderdeeltjes die ik heb gemaakt en in 1x past! ;)
img_4022.jpg

Mark had ook niet stil gezeten.
Die had de richtingsroer servo plaat gelamineerd met koolstof. Puur omdat ik dat mooi vind.
img_4015.jpg

Toen kon ik weer aan het werk om uit triplex nog een plaatje te zagen om de servo wat meer houvast te geven.
img_4023.jpg

Dan kan de servo erin..
img_4028.jpg

En kan de plaat in het vliegtuig gelijmd worden. Wat accu-pakketjes erop voor het gewicht.
Nee, het wordt geen electro-kist.
img_4029.jpg

Mark heeft ook de motorplaat versterkt (op kritische punten dikker gemaakt) en gelamineerd met een paar lagen koolstof. Erg mooi geworden. Hier even een paar foto's.
img_4013.jpg

En hier zijn de verdikkingen te zien...
img_4018.jpg

Als laatste heeft Mark de gas-servo ingebouwd en de koppeling met de gasklep in de carburateur gemaakt. Erg mooi! Deze futaba-servo is even voor de test. Ik moet nog een servo kopen.
Als het goed is past zelfs het luchtfilter er nog gewoon op zonder de servo of de verbinding met de carburateur in de weg te zitten! Oh man, wat mooi.
img_4026.jpg

Alle servo's zitten er nu in! Weer een klus af.

Laatst bewerkt:
ik ben een beetje bang voor je gasaansturing.

motor op rubbers en direkte korte aansturing van de carburator.

dit vraagt erom om elke 10 vluchten een nieuwe gasservo te moeten monteren.

Mhhh gezien de ervaring van Mark en de gebruikte rubbers denk ik dat het wel mee valt.

Als ik de ophanging van de motor zo zie zit er maar weinig beweging (maar net voldoende) in het motorspant, denk dat Mark er wel over nagedacht heeft.

Maar dat zullen we snel van hem horen :-)

Inderdaad... Bij mij zat er een heel dure digitale servo op de gas in het begin met dezelfde aansturing... Die was eigelijk na 1 maand kapot. Daarna een goedkope gestoken :-) die gaat nog altijd mee :-) Maar misschien nog beter om een andere aansturing van de gas te kiezen

Even over de gasaansturing en de motor op rubbers. Ik verwacht dat dit goed gaat. De motor zit niet in een hydromount ofzo. Het ding heeft amper ruimte op de rubbers. Ik heb ook al eens even flink aan de motor getrokken om te kijken hoeveel dat geheel naar voren komt, ook dat is minimaal vergeleken met de ophangingen in e Extra en de Wigens. Het is de eerste keer dat ik deze ophanging probeer, en de dus ook dat ik zo de ganaansturing toepas.. Of dat 100% is weet ik dus ook niet ( Sorry Jaap :) ).

Jens, bij jouw was dat een hydromount of ook zo'n ophangign als wij hier toepassen???

Naar ervaringen met deze zelfde ophanging en een daarbij goede aansturing ben ik dus wel benieuwd.

Groetjes

Mark

WAAAAAT? Ben jij niet 100% zeker? Een beetje aan het experimenteren met mijn dure kist?

Och wat is het ergste dat er kan gebeuren? Dat onderin een inverted flatspin opeens het gas niet meer reageert als ik op 2mtr boven de grond eruit probeer te vliegen?
(daar heb ik al genoeg moeite mee als het gas het WEL doet, zoals de ervaring met mijn Katana leert..)

Ik heb er (zoals altijd ;)) alle vertrouwen in dat het gaat werken.

Laatst bewerkt:
Vandaag even inkopen gedaan bij Hobby-in.

onder andere wielen, accu's (1000mAh lipo) voor ontsteking en (2000mAh nimh) voor ontvanger, schakelaars, kabels, gas-servo, diversen voor roeraansturing, en natuurlijk folie! (ja, in de eerder getoonde kleuren ja!.. ik zal niet weer foto's posten van de kleuren, want er zijn hier mensen die nog maar net hun gezichtsvermogen terug hebben na het bekijken van de vorige foto's. Zonnebrillen verplicht straks op de hei!) :P

Ik heb dus weer even lekker geld uitgegeven. Wordt echt een duur kistje..

Natuurlijk is er ook nog wat gebouwd afgelopen donderdag avond.

De ontsteking heeft een plaatsje gekregen.
Ja, het is inderdaad een ENORM blok.
img_4031.jpg

Kabels netjes door het brandschot gevoerd.
img_4034.jpg

En de aansturing voor het richtingsroer zit erin.
Hier de aansluitingen op de servo.
img_4035.jpg

En de aansluitingen bij het richtingsroer.
Op de achtergrond zie je de roerhoorn die ingelijmd is in het richtingsroer.
Het is allemaal nog niet afgewerkt, want dat kan pas als de kabels gespannen zijn.
En dat spannen kan pas als het roerhoorntje echt vast zit.
img_4036.jpg

Was weer een lekker avondje bouwen. (En House was weer ook spannend ;))

Ja inderdaad, ben benieuwd of ie echt blijvend letsel heeft:) De Extra schiet al lekker op;):)

Ik ook. Irritant zo'n 3-dubbel aflevering.

Ja, de Extra schiet lekker op. Ben blij dat Mark die serie niet volgt. Dan wordt er teminste nog wat gedaan. :D
Al die 'kleine' klusjes vreten tijd. Maar we komen wel elke keer dichterbij het punt dat er gefolied kan gaan worden.

Hee Fraggy,

Jij mag maar wat blij zijn met Mark (of Mark met "zijn reservekist ;-) ).

House kun je ook in de zomermaanden blijven volgen, mag van de baas donderdagsmiddags niet meer eerder weg om te vliegen :cry: :cry: :cry:

Dus dan gaan we `s woensdag maar weer om 14:30 richting het veld :banana:

Ziet er stoer en erg duur uit! 8)

Alleen 1 vraagje: Is een 1000mah lipo voor de ontsteking niet wat weinig?

succes!

gr,
niels

Dank je! Ik sta er ook elke keer weer van te kijken hoe mooi die kist wordt. Het is inderdaad allemaal 'wat' duurder uitgevallen dan ik had gedacht. Maarja, ik heb vanaf het begin al gezegd dat ik geen kosten wilde besparen door goedkopere (en dus minder goede) onderdelen te gebruiken.

Ik zou door een andere motor, andere servo's, zwaardere onderdelen en dat soort dingen wat hebben kunnen bezuinigen, maar dan zou ik dat misschien ooit met vliegen gaan merken en constant denken: Had ik maar.... Ik heb straks in ieder geval een kist waarvan ik heel zeker weet dat ik de beperkende factor ben en niet de kist. Dan hoef ik me alleen te richten op mezelf om beter te leren vliegen en hoef ik niet steeds over de kwaliteit van de kist na te denken..

Ik begreep van Mark dat hij met een 950mAh lipo of iets dergelijks op zijn ZDZ80 vliegt en daarmee zonder problemen een dag kan vliegen. Als het voor Mark werkt, moet het voor mij ook werken. En een 1500mAh lipo weegt ook weer meer..

Laatst bewerkt:
Niels,

Een ontsteking is niet zo spannend m.b.t. stroomverbruik. Even als idee het verbruik van de ontsteking van mijn ZDZ80. Bij 2000 toeren 220 mAh en bij 8000 toeren 680 mAh. Een tweecilinder met de ontsteking van ZDZ verbruikt 300 resp 1100mAh. Eigenlijk valt het dus allemaal wel mee. Zeker voor deze toepassing want, het max toerental zit hooguit bij 6200 toeren, als het verbruik lineair is dan houd dat in dat je ongeveer 550mAh verbruikt bij je max toerental. Echter dit maximaal vermogen gebruik je bij zo'n kunstvlucht toestel alleen als je verticale opwaardse figuren vliegt (of aan het hoveren bet o.i.d.). Het gros van de tijd speel je tussen de 2000 en de 5000 toeren.

De grap is dat ik vaak een vlucht of 10 maak (2x het F3A-X B wedstrijdprogramma vliegend) voordat mijn 950 Kokammetje weer laad. Dan gaat er ongeveer 6 a 700 mAh in. Kortom meer als zat voor een dag vliegen.

Ik verwacht van de ontsteking van de MVVS een vergelijkbaar gedrag. Helaas staan de verbruiken niet zo mooi uitgeschreven als bij de ZDZ. Het enige dat er staat is een minimale capaciteit van 600mAh. Van de ontsteking van b.v. de ZG62 weet ik dat er meerdere vliegen met een NiMH pakketje van 600 mAh, deze mensen vliegen dan zuiver en alleen wedstrijden en kunnen met zo'n pakket gerust een dag trainen of een weekend een wedstrijd vliegen zonder bang te hoeven zijn voor het leegraken van de accu.

grz.

Mark

Gistermiddag opeens bericht van Mark, of ik kom vliegen & bouwen. Ik zeg.. vliegen? Ja, vliegen.

Mark had op zijn funtana een paar SFG's gemaakt. (hier nog niet gefolied, inmiddels mooi rood zoals de onderkant van die kist)
P1020578.JPG

Dus dat moest even getest worden. Nog even 5 minuten gevlogen voor het donker werd. Eerste indruk is dat het kistje langzamer kan vliegen voordat 'ie overtrekt. Misschien dat Mark er zelf wat over kan/wil vertellen. Het is zijn kist en hij vloog ermee.

Goed, omdat ik vroeg bij Mark was en we na testvluchtje gelijk zijn gaan bouwen, hebben we echt VEEL gedaan. Een hele productieve avond.

Normaalgesproken heb ik mijn eigen digitale camera mee om foto's te maken, maar omdat dit een niet geplande bouwavond was, had ik mijn camera niet bij me. Deze foto's zijn met Mark's camera gemaakt en aangezien ik niet weet hoe die camera werkt wijken de foto's qua kleur en belichting wat af van de normale foto's.

Ik heb even het pull-pull systeem van het richtingsroer aangesloten en dat lijkt aardig te werken. Natuurlijk nog niet aangespannen, want het roer is hier nog niet ingelijmd. De scharnierpen is hier ook goed te zien. Het richtingsroer moet afneembaar zijn.
P1020581.JPG

Uitslag op het richtingsroer.
P1020583.JPG

Ik heb de richtingsroeren losgesneden, zo konden we voor de eerste keer zien wat daarvan de uitslagen zijn. Valt ook niet tegen denk ik.
P1020582.JPG

Zijaanzicht. (ik had mijn hand half voor de flitser dus de foto is nogal rood)
P1020585.JPG

En daar hangen beide roeren.
P1020584.JPG

Toen heb ik een randje van de vleugel en de wortel van de vleugel op de romp opgevuld met wat balsa. Moet nog wel afgewerkt worden, maar daar had ik het lef niet voor. Dus onder het mom van 'moet even drogen' heb ik het maar even zo gelaten.
P1020589.JPG

Mark was ondertussen druk bezig met folie plakken.
Hier op een stabilohelft.
P1020587.JPG

Het folieen was nodig voor het volgende klusje. Het inlijmen van de scharnieren!
P1020594.JPG

En daarna heeft 'ie de andere stabilohelft ook gelijk gedaan.

Om vervolgens gelijk door te gaan naar het richtingsroer.
P1020596.JPG

En het kielvlak.
P1020597.JPG

Toen had ik nog even tijd om uit 1mm triplex een versteviging te zagen waar de schakelaars voor de ontvanger in komen te hangen. Mark zegt nog tegen me: "Je neemt toch wel de binnenmaat van de schakelaar en niet de maat van de overlappende rand?" Ik grinnik nog wat en zeg: "Natuurlijk, waar zie je me voor aan, anders valt de schakelaar toch zo door het gat heen."

Een beetje zagen en vijlen.. En ja het wordt mooi. Even de eerste schakelaar passen.. Verrek, hij valt zo door het gat heen.. :( Dus.. Het zoveelste onderdeeltje dat ik 2x gemaakt heb :)

Ben al lang blij dat ik eerst de versteviging heb gemaakt ipv gelijk gaten te zagen in de romp. Nu kan ik het (passende) stukje triplex gebruiken om de gaten in de romp af te tekenen. Oh, help me onthouden dat ik het niet passende stukje triplex eerst weg gooi, anders gebruik ik dat straks nog als malletje :(
P1020592.JPG

Lekker, dit soort avondjes!

Laatst bewerkt:
Back