Gistermiddag opeens bericht van Mark, of ik kom vliegen & bouwen. Ik zeg.. vliegen? Ja, vliegen.
Mark had op zijn funtana een paar SFG's gemaakt. (hier nog niet gefolied, inmiddels mooi rood zoals de onderkant van die kist)
Dus dat moest even getest worden. Nog even 5 minuten gevlogen voor het donker werd. Eerste indruk is dat het kistje langzamer kan vliegen voordat 'ie overtrekt. Misschien dat Mark er zelf wat over kan/wil vertellen. Het is zijn kist en hij vloog ermee.
Goed, omdat ik vroeg bij Mark was en we na testvluchtje gelijk zijn gaan bouwen, hebben we echt VEEL gedaan. Een hele productieve avond.
Normaalgesproken heb ik mijn eigen digitale camera mee om foto's te maken, maar omdat dit een niet geplande bouwavond was, had ik mijn camera niet bij me. Deze foto's zijn met Mark's camera gemaakt en aangezien ik niet weet hoe die camera werkt wijken de foto's qua kleur en belichting wat af van de normale foto's.
Ik heb even het pull-pull systeem van het richtingsroer aangesloten en dat lijkt aardig te werken. Natuurlijk nog niet aangespannen, want het roer is hier nog niet ingelijmd. De scharnierpen is hier ook goed te zien. Het richtingsroer moet afneembaar zijn.
Uitslag op het richtingsroer.
Ik heb de richtingsroeren losgesneden, zo konden we voor de eerste keer zien wat daarvan de uitslagen zijn. Valt ook niet tegen denk ik.
Zijaanzicht. (ik had mijn hand half voor de flitser dus de foto is nogal rood)
En daar hangen beide roeren.
Toen heb ik een randje van de vleugel en de wortel van de vleugel op de romp opgevuld met wat balsa. Moet nog wel afgewerkt worden, maar daar had ik het lef niet voor. Dus onder het mom van 'moet even drogen' heb ik het maar even zo gelaten.
Mark was ondertussen druk bezig met folie plakken.
Hier op een stabilohelft.
Het folieen was nodig voor het volgende klusje. Het inlijmen van de scharnieren!
En daarna heeft 'ie de andere stabilohelft ook gelijk gedaan.
Om vervolgens gelijk door te gaan naar het richtingsroer.
En het kielvlak.
Toen had ik nog even tijd om uit 1mm triplex een versteviging te zagen waar de schakelaars voor de ontvanger in komen te hangen. Mark zegt nog tegen me: "Je neemt toch wel de binnenmaat van de schakelaar en niet de maat van de overlappende rand?" Ik grinnik nog wat en zeg: "Natuurlijk, waar zie je me voor aan, anders valt de schakelaar toch zo door het gat heen."
Een beetje zagen en vijlen.. En ja het wordt mooi. Even de eerste schakelaar passen.. Verrek, hij valt zo door het gat heen..

Dus.. Het zoveelste onderdeeltje dat ik 2x gemaakt heb
Ben al lang blij dat ik eerst de versteviging heb gemaakt ipv gelijk gaten te zagen in de romp. Nu kan ik het (passende) stukje triplex gebruiken om de gaten in de romp af te tekenen. Oh, help me onthouden dat ik het niet passende stukje triplex eerst weg gooi, anders gebruik ik dat straks nog als malletje
Lekker, dit soort avondjes!