(Af)bouwverslag: Extra 330S 2.0mtr

Goed bezig jongens :thumbsup:

Maar dit is helemaal een giller :rolling:
Toen had ik nog even tijd om uit 1mm triplex een versteviging te zagen waar de schakelaars voor de ontvanger in komen te hangen. Mark zegt nog tegen me: "Je neemt toch wel de binnenmaat van de schakelaar en niet de maat van de overlappende rand?" Ik grinnik nog wat en zeg: "Natuurlijk, waar zie je me voor aan, anders valt de schakelaar toch zo door het gat heen."

Een beetje zagen en vijlen.. En ja het wordt mooi. Even de eerste schakelaar passen.. Verrek, hij valt zo door het gat heen.. Dus.. Het zoveelste onderdeeltje dat ik 2x gemaakt heb

Maar dit is helemaal een giller :rolling:

Zekers
2_187.gif
:D

Ah jongens.. weet je wa pas echt de giller is... We hebben nog grappen staan maken dat hij niet het verkeerde moest opmeten, haha.. En nadat meneer helamaal klaar was :rolling:

Maar niet uitlachen waar hij bij is he.. Straks heb ik een reservekist...

Mark

Maar niet uitlachen waar hij bij is he..
Echt wel, bereidt hem maar vast voor op de eerste keer dat wij ook op de hei zijn.

Deze vergeten we nooit :rolling:

Laatst bewerkt:
Echt wel, bereidt hem maar vast voor op de eerste keer dat wij ook op de hei zijn.

Deze vergeten we nooit :rolling:

Potverdorie. Wordt ik als "amateur" vliegtuigbouwer nog uitgelachen ook. :) Dit was anders niet het eerste onderdeeltje dat ik meer dan 1x gemaakt heb omdat ik er niet tevreden mee was.... (ok ok. omdat het gewoon niet paste)

Ik leer het ooit nog wel een keer (hoop ik) :)

Gisteren weer een bouwavond gehad en ik heb NIETS opnieuw hoeven maken!!

Mark begon met het staartwiel. Die zou hij er wel even onder schroeven. Nou niet dus. Er zaten twee M3 slagmoeren in de romp om het staartwiel vast te houden. Een van die slagmoeren was losgegaan en lag dus los in het kielvlak en Mark vond M3 een beetje te iel voor mijn landingen, dus moest die andere slagmoer er ook maar uit. Maar dan kom je er dus even niet bij want het kielvlak is een afgesloten ruimte (loopt door in de romp). Dus heeft mark met een hoop gepruts achterin de romp, aan de voorkant van het kielvlak, een klein sleufje gemaakt we vervolgens de twee slagmoeren uitgeschud hebben.

Vervolgens was er ruimte om twee M5 bouten te plaatsen (die Mark eerst nog afgedraaid heeft op zijn draaibank, zodat de koppen mooi verzonken waren)

Op de foto is mooi de (zelfgemaakte) carbon strip te zien waar de vork van het staartwiel straks in komt. Ook is de schanierpen van het richtingsroer te zien (die makkelijk uitneembaar is, omdat ik dat waarschijnlijk nodig ga hebben om die kist in mijn autotje te krijgen)
IMG_4060.JPG

Terwijl Mark daarmee bezig was, ben ik verder gaan prutsen met de schakelaars, dat beruchte triplex framepje van de vorige keer heb ik in de romp gelijmd en toen door het balsa van de romp heen gesneden om de gaten voor de schakelaar te maken.
IMG_4053.JPG

Schakelaars erin.
IMG_4054.JPG

Om vervolgens nog een triplex framepje te zagen voor de schakelaar voor de ontsteking (nu wel in 1x goed.. nouja.. goed genoeg)
'Even' door de romp heen snijden en deze schakelaar zit op zijn plaats.
IMG_4057.JPG

Overzichtsfoto. Alle drie schakelaars mooi op dezelfde lijn en min of meer uit het zicht. Mooiste plaats voor de schakelaars vind ik zelf.
IMG_4058.JPG

In de tussentijd zat Mark ook niet stil en die had mijn stabilo in no-time omgevormd tot een stekelvarken (zoals 'ie het zelf consequent noemde).
IMG_4056.JPG

Al met al weer lekker gehobbied.

Laatst bewerkt:
Wel erg rustig in dit topic. Is er dan niemand die kritische op- of aanmerkingen heeft op de bouw?

Afgelopen donderdag hebben we weer een avondje aan de kist gewerkt.

Dus weer even een (korte) update.

De ontvanger heeft een plaatsje gevonden. Antenne loopt achter de ontvanger direct onder de servo-plaat een buisje in en komt aan de andere kant van de plaat weer omhoog om in het buisje richting het kielvlak te verdwijnen. Dit was nog een heel gepruts want we (ik?) waren steeds niet tevreden hoe de ontvanger lag, hoe de antenne liep en hoeveel antenne er in het kielvlak zat. Nu loopt de antennekabel netjes uit de weg en min of meer onzichtbaar en zit de antenne tot helemaal bovenin het kielvlak.

Ook is mooi te zien dat de ontvanger op een stukje foam ligt om de trillingen die de ontvanger bereiken nog wat te dempen. Je ziet ook de twee ontvanger-schakelaars in beeld.
IMG_4175.JPG

Mark heeft even aan beide kanten van de romp een balsa latje gelijmd ter opvulling. Dit als voorbereiding op het folieen.
IMG_4176.JPG

Het richtingsroer is inmiddels ook veranderd in een 'stekelvarken'.
IMG_4177.JPG

De ontsteking zit op zijn plaats en de stroomkabel van de ontsteking is omwonden met een stukje siliconen slang. Ook de schakelaar van de ontsteking zit op zijn plaats. Net niet te zien op de foto.
IMG_4179.JPG

Al die kleine klusjes en afwerking vreten tijd, maar het is ook wel erg leuk werk en ik ben een ontzettende mierenneuker, dus alles 'moet' perfect en netjes afgewerkt worden.

Ik begin er steeds meer naar uit te kijken om deze kist te zien vliegen!

Laatst bewerkt:
Tja, zat op en aan te merken maar tegen Mark durf ik niet in ;-)
En jij, tja wat zal ik daar nog eens van zeggen :roll:

Nee hoor, geintje, ziet er zeer goed uit, had ook niet anders van jullie tweetjes verwacht.

En ja ik als prutser mag toch ook niets zeggen als je onze kisten wel eens bekijkt ;-)

Mhhh, ik kijk in mijn glazen bol en zie medio maart een maiden?????

Die kisten van jullie maken wel mooi meer vlieguren dan alle kisten op de hei bij elkaar! En om het vliegen gaat het uiteindelijk allemaal toch?

Ik hoop inderdaad op maart, maar dat zit er al hard aan te komen en er zitten (naast tientallen kleine dingetjes) nog twee grote klussen aan te komen, namelijk de koeling van de motor en het folieen. En laat ik nu een 'vrij bewerkelijk' kleurenschema hebben uitgezocht.

Och, ziet Mark het strijkijzer weer eens van dichtbij.. ;)

Laatst bewerkt:
Wel erg rustig in dit topic. Is er dan niemand die kritische op- of aanmerkingen heeft op de bouw? !

OK dan op verzoek.

Ook is mooi te zien dat de ontvanger op een stukje foam ligt om de trillingen die de ontvanger bereiken nog wat te dempen.

Een oplossing als deze lijkt mij weinig effectief. Ontvanger kan alleen naar beneden en niet omhoog. Trillinkjes waarbij de romp omhoog komt worden opgevangen, maar trillingen waarbij de romp naar beneden beweegt tov de ontvanger worden niet opgevangen. Gevolg is dat de ontvanger gewoon met de motor mee zal trillen.
Nu zal dat overigens tot weinig problemen leiden, het wordt altijd zo'n beetje zo toegepast, maar het is geen effectieve trillingsvrije ophanging.
Wat mij altijd verbaast is wat de servo's kunnen hebben. Deze zitten helemaal relatief vast gemonteerd, als je je vinger op een servo houdt terwijl de motor vol gas draait wordt deze bij wijze van spreke warm van de vibraties, toch blijft het funktioneren.

Laatst bewerkt:
Hans, bedankt voor je input.

Dus het is beter om de ontvanger helemaal in foam te wikkelen? En hoe zit het dan met de ontsteking? Die zit gewoon keihard vastgeschroefd. Kan die wel tegen de trillingen?

Laatst bewerkt:
Mhhh, Hans heeft daar wel een hele goeie.

Ik heb m`n ontvanger in de Super Decathlon ook in zijn geheel gewikkeld in foam en dan vastgezet.
Wat betreft de onsteking zat die weer gewoon star op het frame gemonteerd.

Nu ik toch de kist aan het opknappen ben dat denk ik ook maar direct veranderen ;-)

Ontsteking ook in foam?

Uiteindelijk is dat wel de beste oplossing. Is die nieuwe MVVS onsteking niet helemaal ingegeoten? dan zou dat niet nodig zijn.
Ik zou mij verder niet al te veel zorgen hierover maken. Je ziet overal de ontstekingen 'vrij hard' bevestigd.
Heb je de ruimte en de mogelijkheid om in foam in te bouwen dan doen, is dat een heel gedoe dan een wat eenvoudiger oplossing.
Ik zit daar zelf overigens ook altijd een beetje mee te tobben wat te kiezen als oplossing.
- Houten bakje met daarin een foam-bekleding en daar de onvanger weer in
- Een foam blok met een uitsparing
- Dubbelzijdig klevend rubber/foam en daar de ontvanger op plakken
- Plaatje hout op rubber laagje plakken en zelfklevend klitteband op onvanger en houten plaatje plakken

etc. etc.

(vanmiddag eens kijken of ik mijn mvvs45 voor het eerst na de zomer weer eens aan de praat kan krijgen)

Die MVVS ontsteking is inderdaad een enorm massief blok plastic. Ik heb ook helemaal geen ruimte om die ontsteking in foam te wikkelen, want op de plaats waar die zit heeft ie nog een millimeter of 2 speling ten opzichte van de motorkap.

Die MVVS 45 van jou start gewoon weer na 3 klappen! ;) Als ik zie hoe makkelijk mijn nagelnieuwe (en dus gortdroge) motor starte...

Laatst bewerkt:
Die MVVS 45 van jou start gewoon weer na 3 klappen!
Was dat maar waar. Als hij droog is krijg ik alleen benzine aangezogen als ik de tank onder druk houd en dan nog nba heel wat klappen. Eenmaal gelopen zijn er geen problemen meer.
Nu de auto aan het inladen. Het is nog koud zeg.

Ziet er erg netjes uit en die extra blijft een mooi model!

Om je electronica een beetje spelingsvrij op te hangen was ik een keer een systeem tegen gekomen waarbij de radioplaat waar bv de ontvanger op zit, op te hangen in sillicone slang.

Ik heb dit idee overgenomen en bouw het nu in mijn ultimate in. Heb er nog geen ervaring mee, maar het voelt goed. de radioplaat kan alle kanten op bewegen.

hier een plaatje:
IMG_6374_0861.jpg

Had ik nog een vraagje: hoe ga je er voor zorgen dat de (uitneembare) scharnierpen op bv je ailerons er niet uit schuiven? Waar en hoe bevestig je die?

edit: ik zie dat je dat alleen op je richtingroer gaat toepassen. Maar toch ben ik benieuwd naar ideeen/ervaring daarvoor...

Laatst bewerkt:
Ik zet m'n powerbox en ontvanger op een plaatje, welk ik dan in de romp opspan met tyraps. Werkt perfect voor mij, er komen totaal geen trillingen op mijn ontvanger/powerbox, en het voordeel ten opzichte van elastieken is dat je de tyraps nooit moet vervangen. Indien gewenst kan ik eens een foto plaatsen.

Was dat maar waar. Als hij droog is krijg ik alleen benzine aangezogen als ik de tank onder druk houd en dan nog nba heel wat klappen. Eenmaal gelopen zijn er geen problemen meer.
Nu de auto aan het inladen. Het is nog koud zeg.

Dan word het tijd voor nieuwe membramen in de cab. :D

Mvg Johan

Ik heb dit idee overgenomen en bouw het nu in mijn ultimate in. Heb er nog geen ervaring mee, maar het voelt goed. de radioplaat kan alle kanten op bewegen.

Is dat een foto van jouw ultimate? bouwverslag? ;)

Had ik nog een vraagje: hoe ga je er voor zorgen dat de (uitneembare) scharnierpen op bv je ailerons er niet uit schuiven? Waar en hoe bevestig je die?

Misschien had je het al gezien, maar kijk even naar Br@m's x-tra als hij 'm bij zich heeft.. die heeft het wel ook op de ailerons als ik mij niet vergis.

Voor zover ik weet, heeft hij een 90 graden hoekje aan het eind van de scharnierpen gezet en wordt dat met een stukje tape aan de vleugel geplakt.

Ziet er erg netjes uit en die extra blijft een mooi model!

Om je electronica een beetje spelingsvrij op te hangen was ik een keer een systeem tegen gekomen waarbij de radioplaat waar bv de ontvanger op zit, op te hangen in sillicone slang.

hier een plaatje:
IMG_6374_0861.jpg

edit: ik zie dat je dat alleen op je richtingroer gaat toepassen. Maar toch ben ik benieuwd naar ideeen/ervaring daarvoor...

Ziet er schitterend uit die hangende radioplaat. Ook een goed idee.

Over die scharnierpennen: Ik heb geen idee. Bij mijn richtingsroer zit er zoals je kunt zien onderaan een 90 graden hoek en die blijft volgens mij op zijn plek zitten door het staartwiel.

De rolroeren hebben we nog niets aan gedaan, dus ik heb geen idee hoe dat er uit gaat zien. Ik heb nog nooit eerder een kist gebouwd. Misschien dat Mark hier wat zinnigs over kan zeggen? Hij heeft in iedergeval scharnierpennen in de rolroeren van zijn extra.

Back