(Af)bouwverslag: Extra 330S 2.0mtr

mmmhhh.. Onsteking in de foam, Ik ben er eigenlijk vanuitgegaan dat dat niet hoeft bij deze. Er zitten 3 bevestigingsgaten im met rubberen tulles... Bij mijn Extra waar de ontsteking een metalen kasje is heb ik hem idd wel in de faom gedraaid en vastgezet.

Scharnierpennen. Je kunt het niet heel goed zien maar op deze foto een beetje.

http://www.isd.nu/planes/jaap/extra/IMG_4177.JPG

De grap is dat de pen er naar onderen uit gaat... En dat kan niet want hij wordt geblokkerd door het staartwiel... Ja maar dan is het heel veel werk om het roer eraf te halen.. Ik vind dat wel meevallen. Ik heb dat ruim 4 jaar bij mijn Wigens zo gedaan. Ik heb het nooit echt gehad op een tapje, ik weet namelijk dat die tapjes regelmatig loslaten door een iets vettige kist en de vliegwind etc.. Dus een tapje zou ik nooit doen.

Bij de rolroeren van mijn extra heb ik ook een centrale pen gemaakt. deze zit goed klem. Ik haal ze er ook eigenlijk nooit uit. Het is puur om te kunnen folieen voor de roeren definitief op hun plek zitten. Dat hebben we nu echter bij de kist van jaap ansders aangepakt.. Voorheen was mijn volgorde:

- Scharnieren plakken en verpennen
- Folieen

Als je dan de scharnierlisten netjes wilde folieen moeten de scharnieren uit elkaar kunnen. nu heb ik het anders gedaan.

- Folieen scharnierlijsten
- Plakken en verpennen van de scharnieren
- Folieen van de rest..

Dus de scharnieren hoeven nu niet meer los voor het folieen. De reden dat het richtingsroer nog wel een centrale pen heeft is dat deze er t.b.v. transport misschien af moet.

@Henri: Jep, das de ultimate van emhw. Nee geen bouwverslag; geen zin in gehad... En de plakbandjes methode ken ik ja...maar was ik om dezelfde reden als Mark geeft niet zo'n fan van...

@Jaap, Mark: Ah helder van dat richtingroer! Maar wat bedoel je precies met met die centrale pen in je rolroer? Heb je die gestopt aan weerszijden met een plankje of ingesloten met folie? En het is idd wel handig met folien/spuiten om de roeren los te kunnen hebben.

De eerlijkheid gebied me om te zeggen dat ik bij mijn extra deze er "los" in heb zitten. Ik moet bijna geweld gebruiken om ze er in en er uit te krijgen, tocht lopen de scharnieren heel soepel.. Vreemd maar waar. En ik heb ze dus niet geborgd. Ik kijk wel regelmatig na of ze verschuiven. Zowel bij de extra als bij de Wigen nog niet gebeurd.

Het richtingsroer is een ander verhaal. Daar gaat de pen niet alleen door de scharnieren maar tussen de scharnieren zit bij mijn nog een buisje. Bij Jaap niet, hij heeft een dikkere pen. Waarom bij mij een buisje?? Anders buigt de pen weg bij het inschuiven.. Door het vaak monteren en demontern van het roer gaat deze pen op en duur ook gemakkelijker, dan heb je gevaar op eruitlopen. Dus die moet je borgen...

Ik vindt het echt vreemd dat dat bij mij rol en hoogteroeren niet nodig blijkt te zijn. Ik heb er ook geen verklaring voor. Ik weet alleen dat ik echt verschrikkelijk moeite moet doen om ze erin en eruit te krijgen. over het algemeen gaat het beter als ik de boormachine erop zet en de pen er al draaiend in of uithaal.

Als ik zou moeten borgen.. Een ringetje buigen aan de "haak"en daar een schroefje door. Misschien kan achter folie ook, maar het idee was om te folien voor het monteren zodat je netter en betere toegang hebt tot de scharnierlijsten.. Ik ben echter zeer tevreden emt de manie waarop we het nu bij deze kist doen. En dan hoef ik ook niet meer moeilijk te doen met allemaal pennen maken en erin en eruit wurmen...

Grz

mark

Ze, we hebben gisteren weer flink wat gedaan.

Mark begon de avond met het maken van een mal voor een carbonfiber vork waar het staartwieltje in vast zit. Daarna ging hij ook meteen maar even verder met hars en carbonfiber om de vorkjes meteen te maken. Helaas heb ik geen foto's van het proces (beroepsgeheim.. ;)), maar ik maak wel even een foto van de vork als ie af is.

Ik heb de soldeerbout ter hand genomen en de hele avond kabeltjes op maat gemaakt. Ik heb een pesthekel aan te lange kabels en rommelige bedrading. Dus dit kost me even tijd.

Kabeltje van richtingsroer servo ingekort en in de ontvanger geplugd. Ook kun je hier zien welk kanaal je vrij moet houden als ik langs kom om te vliegen. ;)
IMG_4212.jpg

Meteen even testen. Man, wat is die servo sterk. Als ik het richtingsroer vast houd drukt 'ie zo de hele romp van tafel. Even wat anders dan de Hitec HS-65's die ik in mijn katana heb zitten.
Snel is 'ie ook. Verbazend om te zien hoe snel zo'n groot vlak van links naar rechts beweegt. Als ik de knuppel met max uitslag gewoon los laat dan trilt de knuppel even een paar keer om de middenstand heen. De servo en het hele roer trillen vrolijk mee. Mooi gezicht! En gelijk duidelijke aanwijzing dat je dat in de lucht dus niet moet doen, want dat zie je meteen bij het vliegen.
IMG_4214.jpg

Kabeltjes van de hoogteroer servo's ingekort.
IMG_4213.jpg

Kabels gelegd van de ontvanger door de romp richting stabilo. Alles natuurlijk op maat gemaakt.
IMG_4223.jpg

Hier zie je die kabels weglopen van de ontvanger naar achteren. Mooi uit de weg bij de kabels van het richtingsroer.
IMG_4221.jpg

En zo gaan ze de ontvanger in. Deze kabelzooi wordt straks nog netjes weggewerkt en dat ontvanger pakketje is alleen om even te testen. Ook is op de foto te zien dat beide schakelaars zijn gemodificeerd (geen pulsdraad meer) en hoe de kabels dat de schakelaars naar de ontvanger op maat gemaakt zijn.
IMG_4217.jpg

Terwijl ik aan het solderen was, heeft Mark de gasservo gemonteerd.
IMG_4224.jpg

En aangesloten.
IMG_4226.jpg

Gelijk even testen. Het filter heb ik er even afgehaald zodat de gasklep zichtbaar wordt.
Deze twee foto's staan op zijn kop (te lui om ze om te draaien) .
Gas dicht:
IMG_4216.jpg

Gas open:
IMG_4215.jpg

Zo, ik ben ongeveer op de helft van mijn soldeerwerk, dus daar kan ik volgende keer weer vrolijk mee verder.

Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit, alleen nog even 2 puntjes;

1.Doe een plakbandje over je kristal, met name Graupner ontvangers hoor ik regelmatig verhalen over dat die wel eens willen gaan wandelen.....

2.Beter is het om bij solderen van servo-draden ook nog een grotere diameter krimpkous over de 3 draadjes te krimpen, dan is het geheel sterker en iedere afzonderlijke ader minder kwetsbaar aan de kant van het stekkertje.

Vanavond weer house:);)

Grt.

Er zit een plakbandje over het kristal. Dit heb ik meteen gedaan nadat ik een verhaal las van een amerikaan waar een 40% edge naar beneden kwam doordat er het kristal losgetrild was.

Dat van die krimpkous over de drie adertjes heb ik ook aan gedacht, alleen ik had even niet van die grote krimpkous voor handen en ik had zoiets van.. normaalgesproken zijn die kabeltjes ook niet dubbel geisoleerd. Maar ik zal even kijken of ik nog ergens die grote maat krimpkous heb liggen.

Je kunt de krimpkous er ook nog achteraf overheen schuiven, mits je die groot genoeg kiest:)

Grt.

Je kunt de krimpkous er ook nog achteraf overheen schuiven, mits je die groot genoeg kiest:)

Grt.

Jah, over het stekkertje heen. Maar ik kan nu overal nog goed bij, dus ik wil het wel afwerken. Als de folie er straks overheen gaat dan kom je niet lekker meer in die staart. Is wat krapper dan die 3mtr bakken van jou ;)

Doe een plakbandje over je kristal, met name Graupner ontvangers hoor ik regelmatig verhalen over dat die wel eens willen gaan wandelen......

Ja inderdaat Alexzzz,

in me megane 3dx heb ik ook een Graupner ontvanger zitten, en met de opendag was ik aan het vliegen, toen 'ie'plots in een negative looping naar beneden kukkelde, hij kwam op de kop op het veld terecht, helemaal hoorizontaal en ik had 0,0% schade (ik heb overal gekeken of het hout niet gescheurd was of niets (ik had denkik een engeltje op me schouwder die dag;)) hierbij was ook het kristal uit de ontvanger getrilt.

Grt.

Is wat krapper dan die 3mtr bakken van jou ;)

Hehe, dat is wel een voordeel hoor, nooit meer dat gepriegel:)

Wesley; dan heb je inderdaad ontzettende verschrikkelijke mazzel gehad, in 99,99999% van de gevallen is je kist toch definitief afgeschreven als ie zonder kristal er vandoor gaat, aan de andere kant, toen die prop in je arm sloeg had je weer wat minder geluk....

Grt.

Oh ja, alleen de gasservo en de vorkjes..

Vergeet jij even lekker te vermelden dat ik me helemaal suf geschuurd heb op de romp.

Dankbare kerel ben jij...

:)

Mark

Oh, nu wordt ie helemaal lekker..

Dat vliegtuig had echt een prachtige romp.. Pakt Mark een scalpel en snijdt ie er zo een stuk uit. ARG.

Om er vervolgens weer een nieuw stukkie hout in te lijmen en zich helemaal gek te schuren. En waarom? Geen idee. Je ziet helemaal geen verschil tussen de oude en de nieuwe situatie :D

Even serieus. Waar de romp overgaat in het kielvlak was de beplanking op een plek wel erg dun geschuurd. Dus dat moest er uit en er moest een nieuw stukje hout in.

Mooi werk, echt zo'n klusje waar ik zelf noooooit aan zou beginnen. Dat krijg je echt niet mooi als je niet weet wat je aan het doen bent. En ik heb nogsteeds geen idee waar ik mee bezig ben. Je zou toch denken dat ik na een paar avonden.. Maar nee hoor. :D

Daar zijn we alweer met een mini-update.

Ik heb gisteren nog wat kabeltjes gesoldeerd. (naar de gasservo en naar de linker vleugel)

En Mark heeft zich druk gemaakt om een groot gat in de romp te zagen.
IMG_4228.jpg

En daarnaast heeft hij lipjes waar de motorkap mee vastgezet wordt opgevuld. De motorkap sluit nu ontzettend netjes aan op de romp. De kap is ook meteen vastgezet met nylon boutjes.
IMG_4227.jpg

Helaas heb ik niet meer foto's, maar er is ook niet zo veel indrukwekkends gedaan. Volgende keer hoop ik in ieder geval alle bedrading gesoldeerd en afgewerkt / weggewerkt te krijgen.

Jaap en wedstrijden vliegen???

Dan moet ie eerst nog rechtuit leren vliegen ;-)

Blijf erbij het wordt de reserve kist voor Mark :lol:

Stukje bij beetje wordt het nog wel wat :yes:

Morgen ook vliegen op de hei ????

Ik denk niet dat ik dat ga redden. Ik had wel weer even zin om te vliegen, maar helaas.
Het wordt er morgen wel perfect weer voor.

1e F3A-X wedstrijd in april ga je wel redden denk ik
Wedstrijden vliegen? Ik? Ik kom wel een keer kijken ofzo ;)

En anders kan ik van jou wel 1 van die grote bakken lenen toch Alex? :D ;)

Jaap en wedstrijden vliegen???

Dan moet ie eerst nog rechtuit leren vliegen ;-)

Blijf erbij het wordt de reserve kist voor Mark :lol:
Ja, rechtdoorvliegen heb ik wel moeite mee. Gelukkig is dat geen wedstrijd figuur. :D

Laatst bewerkt:
Helaas, zelfs dat gaat niet op. Bij wedstrijdvliegen noemen ze dat alleen "trimvlucht" :wink:

Goed bezig mannen!

Stefan

Och zal wel niet zo'n hoge K-factor hebben die trimvlucht, daar kan ik wel een puntje op verliezen ;)

Vandaag weer een avond gebouwd, en dan op dezelfde avond nog even snel een verslagje voor het slapen gaan.

Ging ECHT hard vanavond. We hebben heel veel gedaan!

Mark heeft de vleugels wat gemodificeerd. De eerste foam ribbe open gesneden, zodat je binnen in de vleugel kunt komen. Vervolgens heeft hij een grenen blokje ingelijmd waarin een haak komt. Op de andere vleugel komt dezelfde constructie en dan worden de twee vleugels met elastiek tegen elkaar en tegen de romp aan getrokken. Raar idee met zo'n elastiekje.. maar het schijnt te werken. :)
IMG_4238.jpg

Vervolgens heeft Mark nog maar weer eens een gat in de romp gemaakt. Zodat de vleugels erin kunnen schuiven.
IMG_4232.jpg

En hij heeft ook 'even' de hele romp geplamuurd. Hier een klein deel van het plamuurwerk.
IMG_4230.jpg

Daarnaast heeft 'ie ook nog wat aan het staartwieltje zitten prutsen met carbon en hars. Daar heb ik helaas geen foto van, maar dat komt wel als dat af is.

Ik heb me de hele avond bezig gehouden met het trekken en solderen van kabels. En dat ging super. Alle bekabeling zit in de romp en is min of meer afgewerkt. Ik ben er erg tevreden over al zeg ik het zelf. Toch nog IETS dat ik min of meer netjes gedaan heb zonder dat Mark het over moest doen. (al heeft Mark toch nog wel een stekkertje gesoldeerd omdat ik het even niet meer zag zitten)

Hieronder even een paar foto's van de bekabeling.

Van voor in de romp naar achteren.

Van de gas-servo voor in de romp..
IMG_4229.jpg

..Via de wingtube..
IMG_4236.jpg

..Richting de stekkers waar de kabels naar de vleugels in komen..
IMG_4233.jpg

..Naar de ontvanger..
IMG_4234.jpg

..Om uit te komen aan de achterkant van de plaat waar de ontvanger en de richtingsroer-servo in liggen..
IMG_4235.jpg

Morgenavond gelijk weer verder bouwen!!

Laatst bewerkt:
Back