Goed, dan even het bijbehorende verhaaltje.
We hebben hem aan het begin van de avond even gewogen. Met een half tankje brandstof kwamen we op 6.4 kg. Er zit een tank van een halve liter in dus zonder brandstof? 6.2? 6.3? iets in die richting. Als je terugleest naar de eerste post wilden we tussen de 6.0 en 6.5 kg uitkomen. Dat is dus gelukt
Vliegtuig in mijn auto geladen. Met een beetje passen en meten lukt dat inderdaad. (wat een mazzeltje is want we hebben hem tijdens het bouwen niet gepast.. dus het had maar zo gekund dat hij er niet in had gepast. Dat zou toch wat vervelend zijn).
Aangekomen op de hei waren er toch nog wel flink wat mensen aan het vliegen terwijl we dachten dat iedereen wel voor de TV zou zitten om voetbal te kijken
Vliegtuig in elkaar zetten, tanken, starten. Allemaal zonder problemen. Toen vroeg Mark of ik wilde vliegen. Nee dank je! Dus heeft Mark zijn zender gepakt en het vliegtuig de lucht in gestuurd. Ging allemaal prima! Een paar rondjes, een paar figuren en landen maar weer. Ook geen probleem.
Nouja, toen moest ik natuurlijk zelf ook vliegen. Op de grond nog even de rolroeren een tikje trim gegeven en opstijgen. WOW de motor pakt slecht op zeg! Veel te vet dat ding.. Dus ik had even wat meer baan nodig dan ik gewend was.. poeh.. Volgende indruk. Het hoogteroer is veel te direct. Zo kan ik niet sturen. Nou ga ik niet tijdens het vliegen met zender-instellingen prutsen, dus eerst die kist weer landen. Nou vooruit.. eerst nog wat rondjes dan maar..
Landing.. 1e keer aanvliegen.. veel te hard.. doorvliegen dus.. 2e keer aanvliegen.. neerzetten maar niet afgevangen.. stuiter en een meter later staat ie op de grond. Potverdorie die kleine electrokistjes landen toch wat makkelijker
Hoogteroer even wat minder uitslag en iets meer expo op gezet en de lucht weer in. Dit keer was ik voorbereid op het oppakken van de motor en gaf ik sneller meer gas. Met de wielkapjes over de graspollen aan het einde van de baan.. fun! Nou wat figuurtjes gevlogen en weer geland. Wee de 1e keer te snel.. doorvliegen.. 2e keer landen.. weer niet goed afgevangen

en een stuiter.. Bah ik moet daar ECHT op oefenen.
Maar wat vliegt die kist makkelijk zeg. Is veel minder zenuwachtig dan mijn katana en blijft dus veel mooier en makkelijk door een figuur heen vliegen. Oh man!
Door die twee harde landingen van mij is het hoofd-landingsgestel een beetje verbogen en is het staartwieltje gesneuveld. Daarnaast moeten we de motor even wat anders afstellen want hij pakt nu echt beroerd op. En ik moet even een andere prop bestellen. Want deze is te zwaar voor het inlopen. (eigenlijk wil ik gewoon een 3blads carbon, dan kan de carbon spinner erop en dan ziet het er een stuk beter uit dan zo'n houten lat voorop)
Het uiterlijk van de kist vind ik echt indrukwekkend geworden. Ook de onderkant met die strepen is super! De knife-edge foto's hierboven zijn echt gaaf!
Rest mij nog 1 ding:
Mark bedankt! natuurlijk voor het opofferen van 2 avonden per week voor een periode van drie kwart jaar. (van september tot juni). Zonder die belachelijke inspanning had deze kist nooit gevlogen! En zeker niet zo mooi als ie nu vliegt en er nu uitziet. Echt helemaal geweldig! Ik heb er geen woorden voor. Er heeft nog nooit iemand zo veel van zijn vrije tijd opgeofferd om zoiets voor mij te doen. En ik verwacht niet dat iemand anders dat ooit zou doen. Ik heb in iedergeval veel geleerd en veel plezier gehad tijdens het bouwen.
De originele bouwer voor het ontwerpen en ruwbouwen van de kist. Eerste indrukken zijn dat hij prima vliegt en perfect in elkaar zit. Ook tijdens de afbouw zijn we geen vreemde dingen tegen gekomen. Echt een superkist.
Martijn voor het ontwerpen en zijn geduld bewaren als ik hem daarbij in zijn nek hijgde en riep "MEER GROEN !! MEER GROEN !!"
en Pe Reivers voor zijn advies omtrend het inbouwen van de motor en uitlaat. De motor moet nog even wat beter oppakken, maar hij start makkelijk, wordt niet bloedheet en is lekker stil! Perfect.