(Af)bouwverslag: QQ Yak-54 2.2mtr

Ik was toch niet zo tevreden met de tank montage. Die zitten met een ty-wrap vast aan een stukje 2mm triplex. Tanks worden wel klemgezet door de romp van de bovenkant, maar toch.

Zie foto..
img_6075.jpg

Je zag dat dat triplex al vervormt als je de ty-wraps aantrekt. Dat lijkt me niet tof als er zo'n tank los door de romp gaat dansen.

Ik heb dus wat lagen carbon op elkaar gelegd en daar voor beide tanks een stukje aluminium buis op gelegd. De ty-wraps lopen om buis en de buis en het carbon verdeelt de kracht over een groter oppervlak. Die tanks komen er nooit meer zelfstandig uit :)
img_6115.jpg

Richtingsroer servo in elkaar gesleuteld.
img_6117.jpg

Wat heb ik nu weer gedaan? Gaten boren in het stabilo? 8O
img_6118.jpg

Ik wilde toch de scharnieren borgen met sate-prikkers.
Zo zit dat bij de Extra ook. Dan weet ik teminste heel zeker dat de scharnieren er niet uitgetrokken worden. Bij de Extra overheen gefolied zodat je er niets meer van ziet. Helaas is dat bij een ARF-kit natuurlijk niet mogelijk dus hier blijf je het zien. Maargoed, het is de onderkant en er liggen op de hei niet zo vaak mensen onder mijn kist. In de lucht zie je het toch niet.

rolroeren..
img_6119.jpg

Hoogte- en rolroeren zijn dus gedaan. richtingsroer doe ik niet want dat zie je natuurlijk wel direct. Mocht die er ooit af komen dan land ik hem wel zonder richtingsroer :X

Toerenteller ding gekocht. Dacht hem vanmiddag even uit te proberen, maar het schemerde al en dan doet 'ie ut niet. :(
img_6120.jpg

Heb vanmiddag de motor even afgesteld. Hij pakt nu bloedsnel op.
Zie dit korte youtube fragmentje:

xbkOVNJZ6U4[/media] - MVVS 58 setup

Dit is dus gewoon een paar keer de knuppel van stationair naar volgas halen en weer terug. De motor pakt DIRECT op. Ik heb hem hierna voor de zekerheid nog maar wat rijker gezet, want dit klonk me wat te aggressief (en dus te arm) in de oren voor een nieuwe motor.

Al met al weer een productief dagje.

Laatst bewerkt door een moderator:
Scharnieren borgen kan ook bijna onzichtbaar.
Een speld steek je door je folie, hout, scharnier en hout nog net niet helemaal door. Die knip je dan vlakbij het folie af, zo vlakbij als kan, en dan duw je het laatste beetje door met wat plat en sterks. Dit eventueel 2X per scharnier bij grote scharnieren.

Even een seintje geven dan en alleen de woensdagen mogen als maiden dag gebruikt worden ;-)

Ik heb gisteren heerlijk in de thermiek gehangen bijna geen wind.
Nee als je het gisteren geen weer vond, kan je beter postzegels gaan verzamelen.:D:D:D

Goed, de cockpitkap en de motorkap zitten er nu ook op. Moet alleen nog wat langere boutjes hebben voor de motorkap. Pull-Pull kabels voor het richtingsroer zitten er in.

Alles zit nu min of meer op zijn plaats. Sommige dingen moeten nog wel afgewerkt/aangedraaid worden.

Tijd voor bepalen van het zwaartepunt. De twee ontvanger-accu's liggen nu ongeveer 15cm achter het einde van de cockpitkap richting de staart (ongeveer bij het begin van die blauwe 'Z' op de zijkant van de romp). Dan kom neutraal uit met het zwaartepunt. (volgens de handleiding). Kan ik altijd met een klein beetje lood voor of achterin nog wat aan wijzigen, maar zo moet hij in ieder geval de lucht in kunnen.

Ik heb hem ook even gewogen met beide tankjes een kwart vol (dus zeg even 250 gram aan vloeistof aan boord) weegt hij 7500 gram. Dat is dus 7250 gram leeg (zonder vloeistoffen). Wel een kilo zwaarder dan mijn Extra, maarja, dit is ook een ARF met een 20cm grotere span, een veel forsere romp en een motor die 450 gram meer weegt.
Al met al ben ik niet ontevreden over het gewicht. Ik lees dat er in Amerika mensen zijn die dat ding vliegen met een leeg gewicht van 8000 gram en een DA50 + 23x8 prop. Met de MVVS 58 en 24x10 moet de yak wel de lucht in kunnen komen.

img_6133.jpg

Nu de accu's vastzetten en de kabels naar de accu's solderen. Dan kunnen de twee ontvanger-schakelaars vastgezet worden (ontstekings-schakelaar zit al vast).
Daarna nog wat dingen netjes afwerken en de zender instellen.

Vervolgens blijf ik wel wensen houden voor wat betreft de afwerking, maar dat kan ook wachten tot na de eerste vlucht.

Das mooi, kan gelijk dat verpakkingsmateriaal van je landingsgestel eraf:mrgreen:

Ik had dat verpakkingsmateriaal er toen ik de kist kreeg meteen afgehaald, maar natuurlijk gelijk daarna met een tang of sleutel tegen het landingsgestel aan geslagen. Stukje verf eraf :(

Dus meteen het hele spul weer ingepakt! En het gaat er pas af als ik er echt helemaal niet meer met gereedschap aan hoef te komen (dus mezelf kennende vergeet ik het en vlieg ik er de eerste vlucht mee rond :))

Hee Jaap,

ik miste je gister al maar ben zeer benieuwd :yes:

Opschieten dus ;-)

Volgens mij volgt er zo een MAIDEN verslag met veel foto's!!!!!

Ja hoor, wie heeft weer eens de primeur! Met de Extra was dat vorig jaar net zo :)

Maar inderdaad, de Yak heeft vandaag gevlogen. En dat deed hij prima! Ik zit nu nog niet thuis en heb op deze PC geen RAW-viewer of iets dergelijks, dus ik kan geen foto's posten (schiet al mijn foto's in Camera-RAW formaat), later vanavond dus nog foto's en verslagje.

Back