(Af)bouwverslag: QQ Yak-54 2.2mtr

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fraggy, 1 okt 2008.

  1. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ik weet niet precies hoeveel toeren hij nu draait. Ik zal binnenkort de toerenteller er eens bijhouden.

    Er zit een Mejzlik 24x10 2-blad op en de canister is een MTW TD 75. Niet de K (Korte) versie, maar de normale 'lange'. De bocht is nu inderdaad wat langer (een cm of 7-8 want de motor is wat verder naar achteren geplaatst). Volgens mij is de bocht nu de optimale lengte in combinatie met de demper. Voorheen was 'ie wat te kort. We zullen zien wat 'ie doet.

    Maar aan vermogen had ik in iedergeval meer dan genoeg. Dus stel dat ie nu nog iets meer toeren draait.. Das leuk, maar niet noodzakelijk.
     
  2. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ik heb vandaag nog een paar vluchten gemaakt. Wat aan de afstelling zitten rommelen en de toerenteller er even bijgehouden. Hij draait nu 6350 toeren met bovengenoemde prop en uitlaat. En wat minstens zo belangrijk is: Hij pakt nu echt lekker op. Eerder liep ie stationair prima, maar volgas wat rommelig.. nu loopt ie door het hele toerenbereik goed.

    Vandaag ook wat figuurtjes gevlogen. Teminste.... proberen te vliegen. Ik heb te lang niet gevlogen :X

    Anyway. De Yak gaat nu zeker weer heel regelmatig mee naar de hei.
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2009
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Mooi Jaap,

    dan zie ik je woensdag wel weer ;-)
     
  4. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Lijkt me een goed idee! :)
     
  5. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    De Yak heeft ook weer gevlogen. iK heb vandaag een stuk of 7 vluchten gemaakt. Totale vliegtijd ongeveer 1 uur en 15 minuten.

    Voor het eerste keer met de nieuwe motorkap. Nu ziet ie er echt weer helemaal als nieuw uit. De nieuwe motorkap is 35 gram lichter dan de oude gerepareerde motorkap.

    De accu's liggen helemaal achterin de staart (ter hoogte van het stabilo) en het zwaartepunt is nu bijna goed. Hij zou nog iets verder naar achteren kunnen. Ik moet inverted een heel klein beetje drukken. Aan de andere kant vliegt ie knife-edge prachtig rechtdoor. Daar hoef ik helemaal niets aan te sturen.

    Maar eens bekijken of ik voorin nog wat gewicht kan besparen. Maar ik ga eerst weer veel vliegen met de yak! Wat een fijne kist is het.

    Zeg nou zelf, hij ziet er toch weer geweldig uit?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Heej Jaap, had jij niet met de Extra moeten gaan trainen voor de F3A-X?:D
     
  7. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ja eigenlijk wel. Maar het veld is zo slecht dat ik het landingsgestel van mijn Extra er niet aan waag.

    Ze hebben met een 4x4 over het (net ingezaaide) veld gescheurd. Allemaal diepe sporen.
    Ik heb vorige week het landingsgestel van de Yak al een tikje verbogen. Bij een landing haaks door die sporen geploegd :(. Vandaag hadden ze het veld gelukkig zo opgezet dat ik parallel aan de ergste sporen kon landen.
    Ik oefen liever crosswind landingen dan dat ik door die sporen heen moet. Maar niet iedereen denkt er zo over helaas.

    Hoe zou een geveerd landingsgestel staan onder een Yak of een Extra?
    Balen dat het veld zo slecht is.
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2010
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Mooi Jaap,

    woensdag op Ede?
     
  9. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Natuurlijk! Als het weer een beetje meewerkt.
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Gelijk heb je:) Eerste wedstrijd is ook pas 15/16 mei.....
     
  11. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Best knap, foto's maken en vliegen tegelijk :)

    Ziet er goed uit joh...

    Grz

    mark
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Multi-tasken he:D (vrouwen doen het al jaren, zeggen ze...)
     
  13. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ja bedankt! Tja, je weet hoe goed ik ben in multitasken. Dus foto's maken en vliegen is geen probleem. Vliegen doe ik toch op de automatische piloot ;)

    Nee, ik ben al blij als ik mijn kist weer geland krijg na een vluchtje! :mad:

    Ik had mijn camera even uitgeleend aan een collega-vlieger en hem daarna met deze foto's erop weer teruggekregen! Hij mag vaker foto's maken! :)

    Gisteren nog weer een paar vluchtjes gemaakt. Ik ben er echt tevreden over. Vliegt prima. Hij lijkt veel beter op koers te blijven sinds het zwaartepunt zo'n eind naar achter is gegaan. Lastig te omschrijven, maar hij blijft gewoon zijn lijn houden.
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2010
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Ah, waren die akrobatische toeren van gister de auto pilot :lol:
     
  15. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Nee. Die waren van mij natuurlijk! :D De landingen waren de automatische piloot. Maar die auto-land 'feature' moet nog wel een beetje afgesteld worden. ;)


    ofzo. Nouja. Die laatste paar 'landingen' verdienden geen schoonheidsprijs. :-x Ik was niet echt geconcentreerd meer bezig.

    Aan de andere kant. Niets beschadigd ofzo. Dat is het belangrijkste.
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2010
  16. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ik ben afgelopen woensdag weer een beetje aan het spelen geweest met de Yak.

    Nu met de 3-blads prop. Kist is een heel stuk stiller. Enige nadeel: prop moet eraf anders past de kist niet in de auto. Dat is onhandig. Voordeel, meer ruimte tussen de prop en de grond bij 'stevige' landingen. De 2-blads heeft namelijk met een tip de grond geraakt tijdens een landing (ja, ik stond te slapen!). Nouja, toch maar weer een 2-blads bestellen binnenkort. Als die ook weer 2 jaar mee gaat ben ik tevreden.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    De Yak is plat, Lang leven de Raven!

    specs:
    -MVVS 58 prosport op rubbers
    -MTW 57 uitlaat
    -Hitec 5985/7985/5995 servo's
    -Jeti Max Bec 2 spanningsregelaar
    -3 lipo's als stroomvoorziening
    -Afneembaar richtingsroer. Zelf gemaakt met Kavan bigscale scharnieren ipv bijgeleverde stift-scharnieren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Binnenkort maar eens laten vliegen.

    Weet iemand waar ik een mooie witte spinner kan kopen? Hoeft geen carbonfiber te zijn.
     
    Laatst bewerkt: 6 aug 2010
  18. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    ik heb een mooie witte van aerobetics.be een glassfiber kan je wel vinden op de site :)
     
  19. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    wow, is het ook die van global wings??? waarschijnlijk al de 2de versie, ik vlieg er nu een dik jaar mee met volle tevredenheid, vliegt zeer neutraal, sedert 2weken heeft hij er een kleine broer bij!!

    succes ermee
    [​IMG]
     
  20. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ja, dit is een GlobalWings V2 Raven inderdaad.

    Hey, maar aangezien jij er ook mee vliegt even een vraagje. Waar ligt het zwaartepunt ongeveer? Volgens de handleiding op ongeveer 130mm van de voorkant van de vleugel. Dat is zeg maar 60mm VOOR de vleugelbuis. Nou loopt de voorkant van de vleugel ook wel aardig recht, dus dat zou best eens kunnen.

    Maar, ik heb een zwaardere motor dan standaard (300gram extra ofzo).
    Ik heb mijn motordome versterkt met carbon.
    Ik heb een extra rubbermount met een extra motorplaat (ook carbon).
    Dus de hele motor+mount weegt waarschijnlijk 200gram meer dan standaard.
    Het enige dat ik wel heb gedaan, is de uitlaat verder naar achteren leggen. De tunnel is 10cm verlengd.

    Ik had verwacht dat ik de accu's helemaal in de staart moet stoppen, vanwege dat extra gewicht in de motordome.. Maar ik moet de accu's zo'n beetje in de spinner stoppen om het zwaartepunt goed te krijgen. Hoe zit dat bij jou? En wat voor motor heb jij er op zitten?
     

Deel Deze Pagina