(Af)bouwverslag: QQ Yak-54 2.2mtr

Nou zoals beloofd een wat uitgebreider verslagje en een paar foto's.

Eigenlijk wilde ik vorig weekeind al vliegen, maar de laatste dingetjes afmaken kost toch veel meer tijd dan gedacht. Dus dat ging ik niet redden. Afgelopen week was ik vrij druk 's avonds en vrijdag ben ik naar de motorbeurs geweest. Toen had ik 's avonds geen energie meer om te gaan bouwen. Dus helaas gisteren geen maiden (sorry Berto :))

Gisteren wel de hele dag aan het bouwen geweest, potverdorie kost toch meer tijd dan verwacht. Gisteravond nog een verjaardag en toen ik thuis kwam nog maar even aan het bouwen geweest. Tot 3:00 's nachts. Toen werd ik om 8 uur weer wakker.. Nog maar even de zender programmeren en de koelingsschotjes in de romp lijmen en naar Mark.

Mark heeft de kist voor de zekerheid nog even helemaal doorgelopen en buiten een niet goed aangedraaid servo-schroefje van een van de stabilo-servo's kon hij niets raars vinden (vreemd, want ik heb hem gebouwd.. Ik heb wel heel veel tips van Mark gehad, maar je zou toch verwachten.. Nouja, mooi.)

Vervolgens alles weer in de auto en naar de hei. opbouwen, rangecheck, motor starten, weer rangecheck.. nou lijkt allemaal prima.. potverdorie, dan moet ik toch echt maar vliegen. Ik was zo duf als een konijn van een druk weekeind en slaapgebrek, maar ik wilde toch wel heel graag de maiden vliegen. Mooi. Gas er op en gaan. Paar tikjes trim op rol en hij vloog zowaar nog rechtuit ook. Ik heb een paar rondjes gedraaid en hem geland. Voelde me echt niet in staat om fatsoenlijk wat figuren te vliegen ofzo.

Eerste vlucht.
img_6143.jpg



Vervolgens weer getankt en toen wilde Mark ook nog wel een rondje. Dus hij pakt zijn zender en begint druk die zender in te stellen. In de tussentijd kon ik nog een 'paar' plaatjes van Erwin's Yak schieten. Ik zeg een 'paar' maar het zijn er meer dan 50. Daarover later meer.

Na een kwartiertje prutsen (waarbij Mark de, niet aangesloten, rookpomp en de choke servo nog even omdraaide in de zender om vervolgens te melden dat de choke servo zo vreemd ratelt terwijl hij het laatste restje rookvloeistof uit de tank ergens onderin het vliegtuig pompt) kon Mark ook een rondje vliegen.. Nou dat heb ik geweten.. De tweede vlucht met deze kist na een paar hele rustige rondjes door mij.. Snaprolls, hele lage knife-edge passes (heb ik hem met zijn Extra nooit zien doen zo laag), touch-and-go's (of meer bounce-and-go's), spins, etc. "Hij vliegt prima hoor".

Mooi!

Foto van een lage knife-edge pass. Echt laag, want normaal moet ik nog een hoop lucht van de foto afsnijden, maar deze foto komt zo uit de camera)
img_6233.jpg


Kort en slordig filmpje van een van Mark's landing.
(Ja, dat stipje is echt een Yak.)

YGbNWa72ubg[/media] - QQ Yak second flight (landing)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals ik eerder al zei heb ik een paar snapshots van Erwin genomen. Die hing zijn Yak een minuutje in een hover. Dus ik kon rustig wat foto's schieten.

Ik heb even snel een paar foto's uitgezocht, maar doordat ie zo lekker stil hing zijn eigenlijk alle foto's vrij aardig scherp. Alleen jammer dat het zo grijs en donker was. Zonnetje erbij maakt de foto's al snel 10x mooier.

img_6169.jpg


img_6173.jpg


img_6175.jpg




Erwin, als je belang hebt bij de foto's in groot formaat, stuur me dan even een PM'etje met je mail-adres ofzo.
 
Laatst bewerkt:
smullen

@ Fraggy - van harte met je fantastisch mooie kist Jaap (?). 3 glaasjes rood verder, en alle 14 blz. gelezen, mooi project en bedankt voor het bijhouden van je verslag. Groet!
 
@ Bryan;waar blijven jou video's en foto's dan?Jij hebt dit ook al meermaals beloofd.

Groeten,Gert

Mijn nicht heeft gister foto´s gemaakt ;)

Zal strx eens vragen of ze ze stuurt dan plaats ik ze hier :D

Hier nog een fototje van mn andere Yak 54 2,39M 3w70i ;

12359710310.jpg


Grt.
 
Een geslaagde maiden ik altijd leuk om het seizoen te beginnen.:thumbsup:

Bryan, waar liep jij eigenlijk naar toe met die yak?
 
@ Fraggy - van harte met je fantastisch mooie kist Jaap (?). 3 glaasjes rood verder, en alle 14 blz. gelezen, mooi project en bedankt voor het bijhouden van je verslag. Groet!

Berend, leuk om te horen dat je het verslagje waardeert. Ik vind het zelf ook altijd leuk om te zien wat anderen bouwen, dus dan kan ik natuurlijk niet achterblijven met mijn assemblageverslag.


Hoi Fraggy,

Volgende keer zal Erwin Hufner ook een impressie filmen van jou Yak!
Hier een kleintje van mij.
(jammer dat het niet zo'n mooi weer was)

VtyBpuR3tVU[/media] - vliegen op de ginkelse hei 1 maart 2009

Als ik ooit maar 10% van jou vliegkunde zou ontwikkelen dan zou het misschien interessant zijn om mij te filmen.
(Tot dan toe is het alleen leuk voor mezelf om terug te kijken.)
Maar, meneer Hufner kan ontzettend mooi filmen en met jou vliegen heb je dan al snel een schitterend stukje film. Indrukwekkend!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Berend, leuk om te horen dat je het verslagje waardeert. Ik vind het zelf ook altijd leuk om te zien wat anderen bouwen, dus dan kan ik natuurlijk niet achterblijven met mijn assemblageverslag.




Als ik ooit maar 10% van jou vliegkunde zou ontwikkelen dan zou het misschien interessant zijn om mij te filmen.
(Tot dan toe is het alleen leuk voor mezelf om terug te kijken.)
Maar, meneer Hufner kan ontzettend mooi filmen en met jou vliegen heb je dan al snel een schitterend stukje film. Indrukwekkend!

Fraggy,

Wen maar een paar vluchtjes aan je kist en je zult merken dat het met een iets groter vliegtuig allemaal veel makkelijker en rustiger gaat.
Zelfs hoveren behoeft maar weinig correcties. (niet teveel zenuwachtig met je gas omgaan maar een "sweet spot" zoeken.)
 
Als ik ooit maar 10% van jou vliegkunde zou ontwikkelen dan zou het misschien interessant zijn om mij te filmen.
Of juistem niet en zijn jouw huidige kwaliteiten veel interessanter ;-)

Ben benieuwd om de kist een keer real life te zien vliegen.
 
Fraggy,

Wen maar een paar vluchtjes aan je kist en je zult merken dat het met een iets groter vliegtuig allemaal veel makkelijker en rustiger gaat.
Zelfs hoveren behoeft maar weinig correcties. (niet teveel zenuwachtig met je gas omgaan maar een "sweet spot" zoeken.)

Om eerlijk te zijn heb ik die kist wel gebouwd om gewoon een beetje mee te spelen. Die groene Extra wilde ik geen risico's mee nemen. Dus ik ga zeker flink oefenen met die kist!

Of juistem niet en zijn jouw huidige kwaliteiten veel interessanter ;-)
Ben benieuwd om de kist een keer real life te zien vliegen.

Jah een goeie crash is ook altijd spectaculair! ;)
Als de avonden weer wat langer worden zal deze kist vaak 's avonds even uitgelaten worden. Dus als het aan mij ligt zul je hem zeker regelmatig zien vliegen.
 
Laatst bewerkt:
Even dit topic weer opgezocht hoor. Er is nogal wat gebeurt met de yak.

Om maar met de deur in huis te vallen: Ik heb hem in Maart bij de 3e dag dat ie op het veld stond (9e vlucht ofzo) gecrashed. Wat gebeurde er? Ik was wat aan het "hoveren" op een meter of 30 hoog (ja, met een gloednieuwe motor :() en toen stopte de motor er opeens zonder waarschuwing mee. Dus ging de kist in een mooie tailslide naar beneden, na een meter of 15 klapt hij eindelijk om (nose first) en toen probeerde ik hem recht te trekken.. Maar er stond veel wind en ik kon tegen de wind in geen voorwaartse snelheid meer opbouwen, dus ging ie de grond in. Landingsgestel lag er een meter naast en de motor lag er ook los naast. Motorkap helemaal in de kreukels, maar de rest van de romp en de vleugels allemaal nog heel.

SHIT! De yak was gebouwd als "Ragbak" en ik had er bij het bouwen op gerekend dat ik ooit schade zou vliegen. maar niet ZO SNEL!

Waarom de motor ermee gestopt is, weet ik niet. Weet wel dat twee dagen later de motor van mijn Extra afsloeg terwijl de kist in dezelfde positie hing (midden in een victory roll). Die had nog voorwaartse snelheid en dus kon ik hem net weer op de baan krijgen. Maar na die close-call had ik het effe helemaal gehad!

Leuk detail: QQ aircraft (de fabrikant van deze kit) was net gestopt met het leveren van kits. Dus ik meteen gemailed op zoek naar een motorkap. Die kon ik nergens meer krijgen. Helaas. Die heb ik dus zelf maar tijdelijk aan elkaar geplakt. In de winter ga ik hem nog wel opnieuw (laten) spuiten.

Van de rest van de reparatiewerkzaamheden heb ik wat foto's genomen. Let op.. Dit is/was mijn eerste grote reparatieklus.

Zo kwam ie weer op de bouwtafel. Landingsgestel weg, motordome weg.
img_6237.jpg


Zelfs de uitlaatbocht was afgeknapt.
img_6243.jpg


De hele onderkant van de kist was brandhout dus ik heb eerst alles eruit gebroken en toen al die stukjes aan elkaar gelijmd als mallen voor de nieuwe puzzelstukken die je hieronder ziet. De twee grote stukken zijn de spanten waar het landingsgestel in geklemd zit.
img_6305.jpg


Alles in elkaar gelijmd. Zo stevig als een huis. Veel steviger dan het origineel trouwens.
img_6307.jpg


Nou, dan staat hij weer op zijn pootjes, maar dan heb je nog steeds geen motordome!
img_6310.jpg


We spoelen een paar weken (maanden?) door. Hey presto een motordome!
img_7216.jpg


Nieuwe uitlaatbocht.
img_7222.jpg


Uitlaat ligt 10cm verder naar achter.
img_6301.jpg


In een verlengde uitlaattunnel.
img_7223.jpg


Motor hangt (weer) in rubbers en is 2cm naar achteren geplaatst.
img_7224.jpg


Smoke aansluiting zit er ook weer op.
img_7225.jpg


De constructie van de motordome is VEEL steviger dan voorheen. Bij stationair lopen zag je de oude motordome gewoon torderen. Een mogelijke oorzaak van de crash is dat de motordome het ergens begeven heeft, waardoor de motor een paar mm naar voren kon bewegen. Genoeg om het gas dicht te trekken. Of dat echt zo is was niet meer te achterhalen want de hele motordome was compleet versplinterd.

De nieuwe motordome tordeert in iedergeval NIET! Mag ook wel want hij is gebouwd uit 2+3mm (totaal 7 laags) triplex en veel carbon versteviging.

Hele kist is ook bijna 500gram zwaarder geworden door de reparaties aan het landingsgestel en de motordome. Achteraf gezien had het wel wat minder robust gemogen maargoed.
- Dit was mijn eerste grote reparatie. (dus geleerd dat het niet zo zwaar hoeft)
- Nu kan het iig een stootje hebben.
- De kist weegt nog minder dan 8kg.
- Door de motor en de uitlaat naar achteren te plaatsen is het zwaartepunt goed.

Goed. Toen wilde ik er twee weken geleden weer mee vliegen. Kwam ik er achter dat een van de rolroeren ook een tik had gehad. Tandje van een tandwiel in de servo verbogen. Shit! Nieuwe servo besteld en 2 weken wachten maar gisteren heb ik toch eindelijk gevlogen.

Berto, bedankt voor het maken van de foto's!

img_7282.jpg


img_7277.jpg



Vliegt prima! Ik heb nog niets gemerkt van het extra gewicht (maar ik heb ook nog maar alleen rondjes gevlogen) Ik wil nog wat dingen aan de kist aanpassen (die ik toch al wilde doen voor de crash). Maar eerst maar eens een paar vluchten maken om weer wat vertrouwen in de kist te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat ie weer vliegt:)

Zo zie je maar; je kunt beter laag hoveren, dan valt de schade meestal ook mee:p
 
Zo, das geen kleinigheid. mooi dat je hem weer hebt opgelapt!

Kun je ook met die langere bocht merken dat de motor meer toeren draait? Hoeveel toeren doet ie nu eigenlijk (welke prop en uitlaat)?
 
Back
Top