Afbouw S2G Minimoa 3,4m

Het ging super. Weinig hoeven trimmen, zwaartepunt ligt wel lekker zo. Een prachtig statig vliegbeeld - maar wel lastig landen omdat hij zo ver doorzeilt. De daalsnelheid is bizar klein maar hij "loopt" ook heel aardig. moet nog wat zoeken naar de afstellingen met rolroeren omhoog, dan zal het iets makkelijker worden.
We hebben zo langzamerhand wel de grens bereikt van wat Hendrik z'n Kadett kan trekken dus het is tijd dat de Big Lift af komt. Maar het waren supersleepjes! Goed gedaan Hendrik. Bedankt.

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd Arjan,

Moet een goed gevoel geven na zondag;), mooi vliegbeeld en mooie landing.

En weer zo'n mooie grijns

groet

Terence

Alderferskoarrende moai!!

Mooie kist er bij Arjan! Jou hangar begint al aardig op het museum op de Wasserkuppe te lijken!

Groet,

Jacob

moet nog wat zoeken naar de afstellingen met rolroeren omhoog, dan zal het iets makkelijker worden.

Met de rolroeren omhoog zou ik niet teveel experimenteren, zo heb je minder reactie op de rolroeren bij lage snelheden volgens mij.

Mvg

Dirk

Laatst bewerkt:
was leuk slepen gisteravond, hoewel ik verre van fit was/ben, maar het was weer gaaf. heerlijk weer ook. Die miniminimoah die het superrrrr. Ook wel leuk zo in 1 beeld met die andere sleepcombinatie (de zware jongens)

Met de rolroeren omhoog zou ik niet teveel experimenteren, zo heb je minder reactie op de rolroeren bij lage snelheden volgens mij.

Mvg

Dirk

Deze heeft geen remkleppen, het is de enige manier om wat lift kwijt te raken. Rolroeren omhoog dus enkel als landingshulp. Werkt prima alleen moet ik het bij-mixen van hoogte nog een beetje "finetunen"

Laatst bewerkt:
Ja, slippen gaat ook erg mooi.

@Johan Snijders....tsja. Moet ik eerst wel weer wat weg doen. Dus voorlopig even niks.
@Jacob Dat bedacht ik me nou ook. Wel grappig dat de SG-38, Grunau Baby en de Minimoa allemaal uit vrijwel dezelfde tijd zijn (1935 tot 1938). Dat waren goede jaren :-)

Deze heeft geen remkleppen, het is de enige manie om wat lift kwijt te raken. Rolroeren omhoog dus enkel als landingshulp. Werkt prima alleen moet ik het bij-mixen van hoogte nog een beetje "finetunen"

Optie vlgd project :rolleyes:
remkleppen inbouwen in de Minimoa .....................
(d 'r komt niks bij dus je hoeft niet eerst wat te verkopen:rolling::rolling:)

Deze heeft geen remkleppen, het is de enige manie om wat lift kwijt te raken. Rolroeren omhoog dus enkel als landingshulp. Werkt prima alleen moet ik het bij-mixen van hoogte nog een beetje "finetunen"

Kan je wat toelichting geven, met name het bijmixen van het hoogteroer. Bij mijn zwever doe ik dit nog handmatig.

Optie vlgd project :rolleyes:

Hehe, zie de allereerste post in dit draadje. Komt zeker nog wel, maar dan ga ik hem ook gelijk mooi bespannen denk ik. Die geheel glimmende Oracover over de hele vleugel is niet het allermooiste bij dit model. Gister sprak ik daar met iemand over, die noemde nog het dof maken met een schuursponsje wat een mooi effect kan geven. Daar ga ik eens naar kijken - voor bijvoorbeeld de folie over het "open" deel van de vleugel, wat bij de echte meer geel/bruin en transparant is.

Kan je wat toelichting geven, met name het bijmixen van het hoogteroer. Bij mijn zwever doe ik dit nog handmatig.
Nou, ik weet niet hoe het bij jou is maar de Minimoa steekt zijn neus omhoog als ik de rolroeren op laat komen. Dan stopt hij met vliegen en pl**rt naar beneden. Ik heb nu een standaard mixer actief gemaakt; bij Graupner heet die Bremse-HR. De remfunctie zit op de gasknuppel en stuurt de rolroeren omhoog. Afhankelijk van de waardes die je daar invoert gaat het hoogteroer met de rolroeren mee omhoog of omlaag. Het is even zoeken naar hoeveel procent dat moet zijn; te weinig en hij gaat te langzaam vliegen, te veel en het toestel gaat wel dalen maar ook harder vooruit.

Jij zult je spoilers/rolroeren niet op de gasknuppel hebben zitten dus moet je met een vrije mixer werken. Ik weet niet wat voor zender je gebruikt; ik kan dus ook niets zinnigs zeggen over hoe jij dat in moet stellen. (Geen enkel probleem als je daar hier in het draadje mee doorgaat trouwens)

Ik heb idd een vrije mixer (3 in totaal) tot mijn beschikking, waar ik mee aan de slag kan. Als ik het goed begrijp mix ik het hoogteroer zo mee dat de zwever wel naar beneden komt (lees slechtere glijhoek) met een niet opbouwende snelheid. (heb ik het goed?)

De functie heb ik onder een 3 standen schakelaar zitten, werkt voor mijn gevoel goed. Zo kan ik 2 standen invoeren naar behoefte. Ik heb een FX 18 zender.

Precies. Kijk:

bij de tweede landing zie je dat hij veel sneller zakt dan in het maidenfilmpje, maar ook veel sneller vliegt. En dat is niet handig want als je hard vooruit gaat kom je veel verder tegen de wind in dan wanneer je langzaam vliegt.
Ik vind het zelf altijd prettig als het trekken van kleppen of spoilers vanuit normale kruisvlucht geen effect heeft op de snelheid en dat regel ik met mixers. Gaat toch net wat nauwkeuriger dan handmatig corrigeren.

Ik kan je helaas niet helpen met het programmeren van Futaba maar een ander vast wel.

Laatst bewerkt:
Ik heb idd een vrije mixer (3 in totaal) tot mijn beschikking, waar ik mee aan de slag kan. Als ik het goed begrijp mix ik het hoogteroer zo mee dat de zwever wel naar beneden komt (lees slechtere glijhoek) met een niet opbouwende snelheid. (heb ik het goed?)

De functie heb ik onder een 3 standen schakelaar zitten, werkt voor mijn gevoel goed. Zo kan ik 2 standen invoeren naar behoefte. Ik heb een FX 18 zender.
inderdaad . snelheid gelijk houden terwijl je harder zakt .zo gaat het prima .

@arjan tussen die 2 landingen in zit de juiste instelling . ik doe dit meestal mbv een papiertje waarop ik de instellingen zet , als je aan 2 kanten verkeerd zit kun je dan mooi het gemiddelde pakken , vaak is het dan nog maar 1 of 2 klikjes bij regelen .

De eerste was eigenlijk de landing van de allereerste vlucht, zonder correctie. De tweede is die van uit de derde vlucht, toen ik als eerste poging iets te veel down had ingesteld.
De landing in het "maidenfilmpje" bevat stiekem de landing van de tweede vlucht - toen ben ik geland zonder spoilers te gebruiken. Volgende keer staat het perfect, voor nu is het wel leuk om het effect te laten zien :-)

Back