Afbouwverslag Top-Flite Spitfire

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ronald van den Oever, 26 feb 2007.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    nog wat extra info over de spit. hij heeft geen retracts(jammer!!)
    vloog met een 15cc 2takt en heeft remkleppen. gewicht leg 5,5kilo...zoals op de foto...
    dus ik schat vliegklaar? 7,5kilo??
     
  2. gugadibo

    gugadibo

    Lid geworden:
    23 okt 2004
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Nieuw vennep
    lastige keuze

    @arieu & Guido:
    Viel bijna van mijn stoel toen ik las over 500 gram in de neus.
    Vanavond eerst het e.e.a. tijdelijk ingebouwd, OS-je, servo's e.d. en vervolgens aan het wegen en meten gegaan. Hier en daar bepaalde delen nagebootst met gewichtjes (centen uit het Gulden tijdperk).
    Met 200 gram ballast ligt het zwaartepunt volgens TF specs.

    Zo te lezen moet ik niet besparen op motorgewicht! Ik zit te denken aan een RCV120.
    Dan moet ik ongeveer een schaalprop kunnen draaien ( 18"), en ik kan toe met een kleine koelopening.Bovendien hou ik nog genoeg gewicht "over" voor een uitlaatsysteem!
    De staart heb ik inmiddels af, en ik heb besloten er een australische MK8 van te maken.
    Alleen nog puzzelen hoe ik een intrekbaar staartwiel in ..euh...geen ruimte prop:)
    Ik ben nu toe aan het monteren van de staart op het bovenste rompdeel.

    Over jouw model...Het ziet er erg fraai uit, je hebt veel details in het geheel gestoken. Met name de neus ziet er in tegenstelling tot wat de bouwdoos levert, erg fraai uit !!!
    Maar als ik zo brutaal mag zijn een kritische noot te maken...de weathering komt op de foto's wat "overdone" over. Ga maar bij een echte kist kijken, de lijnen van de beplating vallen nauwelijks op van een afstand, en verfschade langs de horizontale naden op de romp zie je ook niet veel op spit foto's.
    Bij bv de P-38 is bekend dat er bewust erg weinig verf werd gebruikt, en dat lakschade niet werd hersteld, maar voor een Spit ligt dat toch iets anders. Maar........het is mijn perceptie...doet niet af aan he feit dat het erg fraai uit ziet hoor! Moet ik nog maar zien te bereiken!
    Succes op de maiden...ik ben erg benieuwd!
     
  3. Von Richthoven

    Von Richthoven

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    453
    Locatie:
    Hoogeveen
    Hallo chris,

    Dit is een Spit(schaal1:6) van Mick reeves Models uit Engeland.
    Ik heb er namelijk zelf ook een gehad,vloog super!!

    Groet Jasper
     
  4. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Weet je zeker dat de mk8 een intrekbaar staartwiel had
    zelfs de mk9 had dat nog niet
    dat werd volges mij pas bij de mk14 ingevoerd
    maar ik kan het ook mis hebben
     
  5. gugadibo

    gugadibo

    Lid geworden:
    23 okt 2004
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Nieuw vennep
    staartwiel

    Ik weet het inderdaad heel zeker! Van de auteur van het boek "dutch spitfire's a technical study " . Het is eigenlijk "gewoon" een mk9 maar dan met intrekbaar staartwiel...
    Klinkt onlogisch...maar ja..Engels he..:)
     
  6. gugadibo

    gugadibo

    Lid geworden:
    23 okt 2004
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Nieuw vennep
    http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/6/9/9/1368996.jpg

    Als je die volgt weet je welke ik wil maken ;-)
     
  7. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Inderdaat ja echt tiepies iets voor de engolse
    ze hebben aardig lopen rotzooien met nummers
     
  8. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    Het kan best zijn dat het een MK14 frame is met een Merlin uit een MK9.
    Dat ik weet waren alle componenten uitwisselbaar van de Spitfire. Er zijn ook maar een aantal vleugels ontwikkelt voor de spit. Tot de laatere modellen (zoals de MK 20 t/m 24) was alles uitwisselbaar. Ze konden ook de tips snel veranderen om van lucht-lucht naar luch grond annvaller te maken.
    Dit is vooral te zien in de MK9 3W-17 die op Gilze-Rijen staat. Deze is al een aantal keer veranderd door craches.
    Het komt wel weinig voor een MK9 met retrack :lol:

    Groetjes Rob.
     
  9. lip

    lip

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Amsterdam
    mischien niet het beste topic om dit te plaatsen
    maar het is wel een spit fire (helaas in rare kleuren)
    die best speciaal eruit ziet
    en een mooie sfeer video
    [media=youtube]7M2D6KRcm48[/media]



    grtz lip
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Volgens mij was dat uitwisolbare van mk1 tot mk9
    De 14 was de met grifon uitgeruste spit
    en die had naast een comleet andere romp opbouw ook compleet nieuwe vleugols
    o a grotere spanwijte
     
  11. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Heren, gebruik hier niet het topic van Ronald voor, maak er dan liever een nieuwe voor aan.
     
  12. Sandy Groen

    Sandy Groen

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Noord-Holland
    Als ik het goed heb is dit een australische kist, mk F.Vc BR584.
    Arrived in Australia on SS Hoperidge 23/10/42. Delivered 11/42. Crash landed Strauss Strip 02/43, Converted to componants.
    Dus de kist van de foto heeft oorspronkelijk een ander serie nummer, is als eerbetoon waarschijnlijk uitgevoerd als deze kist. En wat het intrekbaar staartwiel betreft,dacht dat de mark 11 of 12 dit ook had.
     
  13. Sandy Groen

    Sandy Groen

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    119
    Locatie:
    Noord-Holland
    Sorry, was bezig toen jij dit plaatste,zal hier voortaan on topic blijven.
    btw, kun jij al die posts niet in een apart topicje douwen?
     
  14. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Jawel hoor. Maak er maar 1 aan dan verplaats ik deze er wel naartoe. Stuur me de link maar via pb.
     

Deel Deze Pagina