Afbouwverslag Top-Flite Spitfire

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ronald van den Oever, 26 feb 2007.

  1. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    @ Arno:
    Waarschijnlijk bedoel je deze strutcovers.
    Robart Mfg. R-C Model Airplane Parts
    Heb ze wel eens bij Hobbyin Waalwijk gezien.


    Weer eens tijd voor een update:

    De zwart grijzige loopvlakken op de vleugels gespoten.
    Deze later maar nog eens voorzien van slijtplekken.
    Het groen ziet er weer een beetje vaal uit, dit omdat alles ligt geschuurd is met korreltje 1000. Later met de matte blanke lak erover komt de juiste kleur weer terug.
    [​IMG]


    Het rood wit en blauw op de staart en een opzetje voor de beletering:
    [​IMG]


    Dankbaar gebruik gemaakt de tutorial [74548] zelf-decals-maken
    Heb het doorzichtige papier voor de laserprinter besteld.
    Na het printen is het wel opassen want het gedrukte zwart zit niet zo stevig op het decalpapier (mogeljkheid voor weathering), later dit met de matte 2K lak sealen.
    [​IMG]


    Klein detail tussendoor, de spanningsregelaar achter de stoel, gemaakt van wat stukjes balsa. geweatherd met wat aluminium en brons verf.
    [​IMG]


    Ook dankbaar gebruik gemaakt van de tutorial dummy-uitlaat-weatheren-op-een-ww1-avia-bh3
    Voor de textuur wat micro balloons door de aluminium verf gemixt.
    Hier en daar ook de beplating en details met aluminium verf geweatherd.
    [​IMG]


    Het stoeltje afgemaakt en een kleurtje gegeven:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groeten, Ronald
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. hezik

    hezik Guest

    Had je die zwarte laag dan neit over de lak moeten zetten?
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Lekker bezig!

    Mag ik een suggestuie doen om hem nog mooier te maken?

    Het staartwieltje hangt aan een wat iel stangetje . . . :confused:

    Kun je daar niet wat omheen maken? :p


    jan.
     
  4. Edwin van der Maat

    Edwin van der Maat verslagschrijvers

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Swieqi; Malta
    Hoi Ronald,

    mooie uitlaten..en spanningregelaar. Leuk he wat je kan doen met een TF kit.

    Groetjes, Edwin
     
  5. gugadibo

    gugadibo

    Lid geworden:
    23 okt 2004
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Nieuw vennep
    <zucht>

    Ik ben net begonnen aan de ruwbouw van de TF spit, maar als ik het zo zie heb ik nog een jaar of 6 knutselen voor boeg :)
    Het ziet er erg fraai uit allemaal! Mijn complimenten!

    De bouwdoos zelf is qua passing netjes uitgevoerd, maar ik vind de kwaliteit van het hout matig, erg zwaar allemaal. Hoe komt het zwaartepunt uit bij deze kist?
    Ik ben van plan er een Os FS70 in te zetten, maar ik vrees dat er nog wel een klomp lood bij mag!

    Hoe dan ook, fraai werk tot nog toe, ga zo door! ik ben erg benieuwd naar de vliegervaringen!

    grtz
    Guido
     
  6. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zie kansen voor een mooi bouwverslag ;)

    Groeten,
    Freek
     
  7. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Ik ga nog vaker kijken. Inmiddels mijn Spit ook binnen en een verslag begonnen, zie onderschrift voor de link.

    Ronald, wanneer denk je klaar te zijn? Zo te zien zal het dit jaar toch zeker wel vliegen worden?
     
  8. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    Hallo,

    @Hezik:
    Eigenlijk wel, maar ik heb geen mat zwart.

    @Jan:
    Bedankt voor je kritische blik. :p
    Je hebt helemaal gelijk van dat staartwieltje, tis wel wat iel dat standaard draadstangetje.
    Heb inmiddels een vorkwielhoudertje gemaakt van wat afval stukjes multiplex en beuken (zie foto’s hieronder)
    Het houdertje is voorzien van 2 borgbusjes (type wat gebruikt wordt voor stuurstangbevestiging op een servohevel) zodat het op het staartstangetje geklemd kan worden.

    @Guido:
    Je zou hier en daar een gaatje kunnen boren voor gewichtbesparing.
    Heb het zelf bij het roer ook gedaan.
    Heb nog geen flauw idee waar het zwaartepunt op dit moment ligt.

    @Burp:
    Wanneer vliegklaar?...... op een mooie lentedag in 2010 met een graadje of 20 boven de nul.



    Afgelopen weken weer het e.e.a. aan de Spit kunnen doen.
    Verder gegaan met de roundsels, markings, “plakken” van de decals en hier en daar wat weathering aangebracht.

    Voor de teksten en roundsels gebruik gemaakt van spuitmallen:
    [​IMG]

    De rood/blauw roundsels boven op de vleugel met hier en daar wat weathering (likje alum. kleur verf):
    [​IMG]

    De onderzijde van de vleugel met de rood wit blauw roundsels:
    [​IMG]

    [​IMG]

    En de zijkanten:
    [​IMG]

    [​IMG]

    “Spirit of Kent” en het paardje op een rood vlak aan bakboordzijde:
    [​IMG]

    En het paardje aan stuurboordzijde:
    [​IMG]

    Decals op de staart:
    [​IMG]

    Het staartwieltje gemaakt van wat scrap en bekleed met glas/epoxy:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Samengesteld staartwiel met een kleurtje:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En nog wat totaalplaatjes:
    [​IMG]

    [​IMG]


    Groeten, Ronald
     
  9. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Erg fraai, Ronald!

    Vergeet niet ook de witte (en zwarte) letters een beetje te wheateren. Ze steken nu wel heel erg af bij de rest.
     
  10. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Als die van mij half zo mooi wordt als deze ben ik al meer dan tevreden :yes:
     
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.305
    Locatie:
    Dordrecht
    Prachtig Ronald wordt een mooie kist voor deelname aan de Red Eagles club schaalwedstrijd:D.

    Ton
     
  12. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Mooi Ronald,
    Erg mooie afwerking, lekker geweatherd , maar niet TE veel.
    Hoop hem te zien in Oss (schaalmeeting)
    ps ligt er bij jullie geen sneeuw of zijn de foto's gemaakt in de zomer ;););););):D
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2010
  13. arieu

    arieu

    Lid geworden:
    26 dec 2009
    Berichten:
    4
    top flite spitfire

    Als je de Spit bouwt,zoals hij is uitgevoerd,betekent dit,dat er ca 500 gr.lood in de neus moet.
    Ik heb echter de neud ca 3 cm verlengd en de romp achter het zwaartepunt flink geschuurd.
    Nu vliegt hij met ca 80 gr lood en mogelijk kan dit er ook uit.
    Dit wel jammer voor het schaaleffect
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    En voor deze schaalbouwers dus geen optie ;-)
     
  15. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hallo, mijn vraag past hier niet direct thuis denk ik maar het gaat ook over een spitfire(als ik het moet verwijderen zeg het maar)

    zou iemand mij kunnen vertellen van welk merk of fabrikant deze spit komt uit volgende afbeelding? veel meer weet ik er niet over enkel dat de span +-2meter is.

    [​IMG]

    mss herkennen de spitfirefans hem wel?:)

    ik denk dat er een hoop werk aan zal zijn maar wel leuk om er iets van te maken. mss ook leuke adresjes voor schaaldetails?
    trouwen jou spitfire is echt de max! mooi gebouwd!
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2010
  16. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    het is een polyester romp. hmmm

    ps uitgekomen. het is een zelfontwerp van ene "roste frans" maakte redelijk veel ontwerpen met polyester rompen...
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2010
  17. lip

    lip

    Lid geworden:
    22 feb 2007
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Amsterdam
    wat een ding zeg mischien wel de mooiste die ik gezien heb zoveel details
    ergggguugggg mooi man
    zou het zelf niet eens durven vliegen ook al zou ikhet kunnen

    een waar kunst werk

    grtz lip
     
  18. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    @Wouter:
    De letters zij inderdaad wel heel strak, was hier heel gelukkig :yes: mee bij het verwijderen van de spuitfolie.
    Je hebt gelijk, bij een echte oude Spit zullen deze ook wel hier en daar "versleten" zijn.
    Ga hier pas echt aan weatheren als ik wat goede voorbeelden gevonden heb. :wink:

    @Ton,
    Club schaalwedstrijden bij de Red Eagles? Das een goed idee :) , een mooie uitbreiding op de funfly.
    En dan natuurlijk met de mooie schaal heli's die we steeds meer zien op de club.

    @jetropdlx:
    De onderzijde in het midden moet nog een beurt krijgen, glycol en olie sporen.
    Heb met Ton al een praatje gemaakt hoe dit moet, sterk verdunde verf aanbrengen en dan flink hierover blazen.
    P.S. foto's waren van ± 1 week voor de Kerst. :wink:

    @arieu & Guido:
    Viel bijna van mijn stoel toen ik las over 500 gram in de neus.
    Vanavond eerst het e.e.a. tijdelijk ingebouwd, OS-je, servo's e.d. en vervolgens aan het wegen en meten gegaan. Hier en daar bepaalde delen nagebootst met gewichtjes (centen uit het Gulden tijdperk).
    Met 200 gram ballast ligt het zwaartepunt volgens TF specs.

    Meting 07-01-2010:
    Vleugel compleet echter zonder aflak = 1820 gr.
    Romp + motor + spinner + prop compleet zonder aflak = 2430 gr.
    Uitlaat (geschat) = 80 gr.
    Piloot (geschat) = 50 gr.
    Ontvanger + diverse verlengkabels = 60 gr.
    Schakelaar + bedrading = 18 gr.
    Ontvanger accu 4 cellen 1700 mAh = 127 gr.
    Ballast in neus tbv zwaartepunt (105 mm. v.a. LE vleugel op C.L.) = 200 gr. 8-O
    Totaal massa zonder brandstof : 4785 gram (± 10,55 pound)
    Vleugeloppervlakte = 44,322 dm^2
    Vleugelbelasting = 108 gr/dm^2 :sad: :sad: :sad: durven we er nog me te vliegen :?: :?: @lip :wink:

    @eclipse:
    Das een mooie Spit in de sneeuw, Spinner, prop, nieuw cockpitkapje, antennemast en wieldeurtjes en hij is af. Heb geen flauw idee welk merk het is.
    Een boek met veel details is "Supermarine Spitfire iX-XVI" van Jan Hoffmann / Wojtek Matusiak


    Gr. Ronald
     
  19. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Is dat de down side van al de mooie schaaldetails? Je moet wel een flink veld hebben om hem fatsoenlijk te landen...

    Ik heb er over gedacht om flink minder schaaldetails te maken om gewicht te sparen, vooral de achterkant moet erg licht blijven zo te zien.

    *Gaat verder denken*
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2010
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Mooi staartwieltje!, doet toch een hoop.

    Vwb. het weatheren en aanbrengen van details (bv. de panel lines): hier geldt het aloude adagium 'less is more', hier te lande ook wel bekend als 'overdaad schaadt'.

    Ik heb het idee dat je zo langzamerhand de grens bereikt hebt.

    Maar mooi wordt 'ie zeker! :p

    Succes met de maiden!


    jan.
     

Deel Deze Pagina