Afbouwverslag Top-Flite Spitfire

Misschien is Ronald aan zn TF P-51 bezig. Anderhalve maand geleden had hij een motoruitval tijdens het opstijgen en kreeg hem niet meer heel aan de grond.
Romp van voor tot achter gescheurd, gear uit de vleugel gescheurd enz.
 
Hallo,

Poosje geen tijd gehad om het forum in de gaten te houden.
Een dikke maand druk bezig geweest met non-scale werkzaamheden in huis,. ook dat moet op z'n tijd wel eens gebeuren.
Dus ook niet verder gegaan met de Spit, voor je het weet zit er dan een laagje spagtelpoets op de vleugel.

@Jan: die 'andere kleur is' heb ik na laten maken van de Dark green Humbrol nr. 163. Ben er inmiddels achter dat het de BS 381 241 zou moeten zijn.
Dit gaat tzt zeker goed komen, het schuren blijft natuurlijk leuk ahummm :mrgreen:

@Jeroen: Dit jaar vliegklaar moet wel lukken. en dan nog een mooie lentedag....

@Tjen il-Vec: Net wat je zegt een paar extra details, geen glimmende folie en het wordt een hele andere kist. De TK-kits zijn natuurlijk niet 100% schaal maar heel veel zien dat niet.
Succes met de P47 we zien natuurlijk veel :yes: foto's in de update.

@Jitze: Dat was inderdaad dikke vette pech. Op 10 meter hoogte uit de start was het OSje gestopt om de een af ander onduidelijke reden (is me de afgelopen 3 jaar nog niet overkomen) op dat moment ook een paar methanolstokers ipv elektro in de lucht en hoorde zo niet dat tie gestopt was, dus ook niet het neusje gedrukt. Kortom ze overtrekt en gaat loodrecht naar beneden en komt vol op de spinner tot stilstand. :sad: :sad:
Schade: misvormde spinner, en inderdaad een gesplete achterromp, 2 scheuren in de vleugel, scoop eraf en schade die nog ontdekt moet worden, echter het vaste landingsgestel vertoond geen schrammetje. (heb inmiddels het motortje weer laten draaien en loopt als een zonnetje :) ).
IMG_9396verkleining.jpg

Het verbaasde me wel dat er niet meer kapot was. Best stevig zo'n balsaverzameling van TF.
Een 'leuke' aanleiding, lees stok achter de deur, om er eens retracts in te zetten (begon me ook al steeds meer te ergeren dat die poten altijd maar naar beneden stonden).
Het zal echter niet meevallen om het geglasde huidje weer strak in de lak te krijgen. in zo'n situatie is folie dik in het voordeel.
Maar eerst eens de Spit afmaken.

Gr. Ronald
 
@Vogelman: Het kapje voor de trimhevel is uit één stukje 2 mm. multiplex gezaagd en het voetplaatje uit 1 mm.
In het echt zijn het natuurlijk 2 delen, het is de bedoeling om later met een kwastje/pen een delingslijntje er op te tekenen.
Voor het stangetje heb ik een stukje speld gebruikt.
SpitfireTop-FliteBouwfoto-345.jpg


Gr. Ronald
 
Vorige week weer verder gegaan met het spuitwerk.
Spitje begint nu lekker op kleur te komen :rainbow1: .
Die rare kleur groen is inmiddels BS381241-groen geworden, ziet er nu beter uit.
SpitfireTop-FliteBouwfoto-392.jpg

De roundsels en de markings op de foto zijn niet defintief, wil ze mbv malletjes erop gaan spuiten.
Alvast een opzetje gemaakt:
RoundselsandMarkings-SpitfireTopfli.jpg


De zwarte lijntjes die op de bovenzijde vleugels zitten inmiddels ook gespoten.
Gebruik hiervoor een airbrushspuitje met naaldje 0,3.
SpitfireTop-FliteBouwfoto-393.jpg


Ga de komende dagen eens rondsnuffelen voor weathering technieken.
Inmiddels mooie voorbeelden gevonden, de draadjes van Frank en Tom:
spitfire-van-eurolight-review
spitfires-e-o-hurricanes-gezocht-10

Gr. Ronald
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ronald,


Mag ik uit het laatste plaatje van post 146 opmaken dat je helemaal geen spuitnevel hebt?

Overigens: ziet er goed uit!


jan.
 
@ Jitze: Het zal nog ff gaan duren voor dat die de lucht in gaat, maar zal hem tussen door eens meenemen naar de club.
Tussen ()-jes wanneer krijgen we een update van de Porter en Corby? ;-)

@Jan: De groene vlekken heb ik met de airbrushspuit aangebracht en je krijg dan inderdaad bijna geen spuitnevel.
Maar ook hier geld niets voor niets. Met een spuitbreedte van nog geen cm. ben je wel heeeel lang aan het spuiten.
 
@ Jitze: Het zal nog ff gaan duren voor dat die de lucht in gaat, maar zal hem tussen door eens meenemen naar de club.
Tussen ()-jes wanneer krijgen we een update van de Porter en Corby? ;-)
Ronald, de Corby vordert rustig aan, ik ben een klein beetje begonnen met glassen en dat bevalt goed!
zie: [82254] rbc-corby-starlet-cj-1-a-3

De Porter ligt weer even te wachten (paar weekjes terug een kleine update). Er moeten wat simpele depronnetjes afgemaakt worden tussendoor.

Vorige week heb ik een RC parachute gekocht. Lijkt me erg leuk, en hij is op de fiets mee te nemen naar het veld. Heb jij toevallig nog een leuk kistje om hem omhoog te brengen;)? Hij weegt zo'n 200gr.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jitze,

Heb zelf nog nooit een RC-parachutje zien vliegen ben best wel niewsgierig hoe dat vliegt/zweeft.
Denk niet dat het gaat lukken met m'n elektrootje van 1100 gram.
Gezien het gewicht is het meer iets voor een Biglift of natuurlijk een zelfgebouwde Porter:-P .
Kan je zoiets niet met een elastiek in de lucht schieten?
Als het vanmiddag een beetje weer ga ik na de club. misschien zie ik je daar wel met parachute.

Gr. Ronald
 
Heb je ook foto's van je vorderingen met glassen? Ik ga op korte termijn ook een TF Spit afbouwen en kan alle info goed gebruiken. Top kist :thumbsup:

Wanneer ben je helemaal gereed?
 
Hoi Burp,

heb de glasfase al een poosje achter de rug, zie hiervoor blz. 6 permalink 86 van dit draadje.

Leuk dat je ook een TF-spitje aan het bouwen bent (tzt een reunie?)
Als je nog ergens info van wilt hebben laat het weten svp.

Gr. Ronald
 
Ik neem de Spit over van iemand die de gehele ruwbouw vrijwel gedaan heeft (erg netjes) Afbouw, glassen, cockpit, retracts etc moet nog allemaal gedaan worden dus nog ruim voldoende werk.

Ik meld me zeker met vragen hier indien noodzakelijk en er komt uiteraard een topic over :)
 
Laatst bewerkt:
Mag ik vragen waar je die mooie struts vandaan hebt?
Ik vind die kale stangetjes maar niks.
 
Vervangen deze struts de stangen of maak je deze er omheen?
Ik zag ook strut covers staan, welke maat zou ik dan nodig hebben?
Bedankt voor de reaktie trouwens.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Arno,

Deze struts vervangen voor een gedeelte de stangen van de retracts.
De stangen moeten zover ingekort worden zodat ze ± 17 mm. nog in de Robostrut steken.
Welke maat? In mijn geval een Robostrut Serie 380 - 3/8 op een 606HD 3/16 wire pneumatic retract.
Robart heeft hiervoor een mooi lijstje gemaakt. Robart Mfg. R-C Model Airplane Parts

Gr. Ronald
 
Kijk aan, hier kan ik wel wat mee.
Er staat niks bij over de strut covers, maar dat probeer ik nog even uit te zoeken
 
Back
Top