Ik doe mijn best
Ik heb het geluk dat het 'moeilijke voorwerk' allemaal al gedaan was door iemand 'die het vaker gedaan heeft'. De klusjes die ik nog moest doen, waren niet de moeilijkste.
De (voor mij) moeilijkste en meest beeldbepalende klus moet nog wel gebeuren; het spuitklaar maken en daadwerkelijk spuiten. Ik heb maar een summiere ervaring met spuiten, vnl. opgedaan met m'n Cessna (vnl. motorkap en div kleindelen) en daar heb ik de nodige problemen mee gehad. Wel veel van geleerd.
Toch ga ik 'm glassen/spuiten. Folie slijt in mijn ervaring te snel. Ik zal ongetwijfeld zelf iets fout doen daarin, maar ook Oracover gaat uiteindelijk werken/loslaten bij mij.
Het stabilo is al voor een groot deel gedaan. Ik gebruik 25gr/m2 glasweefsel en G4 van Vosschemie.
Het is erg lastig om de staat van een oppervlakte goed te fotograferen, maar ik ben tot nu toe tevreden met het resultaat.
onder een heel andere hoek, ziet het er dan zo uit:
Tot nu toe gedaan; glasweefsel opgelegd, G4 met een lakroller dun aangebracht, van binnen naar buiten. Direct droogdeppen met tissue (dat nieuwe easypull spul, oftewel een Torkrol, werkt daar perfect voor) en laten drogen. Daarna nog 2 laagjes PU dun aangebracht en laten drogen en geschuurd.
Ik denk dat hij nog 1 of 2 laagjes PU moet hebben en dat ik dan klaar ben. Voor alle duidelijkheid; het zijn dunne laagjes en het meeste van elke laag wordt er weer afgeschuurd.
Het linkerstabilo is tot nu toe van 60 naar 67 gram gegaan, het rechter van 61 naar 68. In beide gevallen was de 1e laag (glas/G4) het zwaarst. 2 lagen G4 weegt 1 gram. Ik denk nog 2 lagen nodig te hebben, dat is dus 1 gram. Dan spuiten en lakken (=2 lagen), weer 1 gram. Dan zou ik op 9 gram uitkomen aan 'bespanning'.
1 stabilo heeft een oppervlakte van grofweg 500cm2 (iets meer), de TE niet meegerekend. Als je 1 stabilo zou willen folieen, zou je met folie van 90 gr/m2 ongeveer 9 gram kwijt zijn, als je de folie nergens zou laten overlappen en de TE niet zou folieen.
Met andere woorden.. zoals het er nu naar uitziet, wordt het ongeveer even zwaar als folie, maar dat is misschien nu nog wat prematuur om te zeggen.
Op zich valt 'glassen' mij mee. Het is wel veel meer werk en ik heb het zeker niet perfect gedaan (ben bij de 1e kant die ik schuurde de 1e keer door het glasdoek gegaan), maar zolang je op tijd stopt met schuren en de lagen lak dun houdt, is het goed te doen en wordt het resultaat mooi.