Afbouwverslag ZNLine Alliance

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 12 okt 2007.

  1. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    29E bij Aerobertics (onder products, f3a, zal wel voor twee zijn)
     
  2. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    idd, Bert Delaere (Aerobertics.be) heeft ze, maar je kan ze ook bij JP Zardini (ZNLine.com) krijgen natuurlijk.

    Een belly pan op zich weegt bijna niks, dus waarom zou een 4-punts ophanging niet voldoen? Als je bang bent voor trillingen, dat moet je oplossen door een "spannende" passing te maken met siliconenkit zoals je al eerder zei.
     
  3. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Here we go:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Is dat 'm? Ik kan het niet zo goed lezen :D . De details zien er alvast veelbelovend uit...
     
  5. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ja, z'n jongere broertje.
     
  6. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    gefeliciteerd, wanneer gaat-ie vliegen?
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Ziet er wel netjes uit.. hoe is de rest van de verbinding? Inderdaad met 2 pennen? En zit het allemaal goed vast en trillingsvrij?
     
  8. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Twee pennen aan de achterzijde en een bouthe aan de voorzijde om het geheel te borgen. Ik combinatie met een rammelende motor zit het niet optimaal.
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Sowieso raar om bij zo'n systeem nog een boutje te gebruiken.. ik denk dat ik nog even verder kijk naar een andere oplossing ;)
     
  10. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    Boutje is niet nodig, zeker niet op een elektro kist zoals op de foto's bij Hans. Met een 140RX met Hyde-mount lukt het ook zonder problemen, bij mij toch alleszins...
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Goed.. er is nog niets gebouwd, maar de tijd dat ik geen excuses meer heb, zit er aan te komen..

    Tot nu toe binnen (van benodigde spullen):
    - Emcotec BIC
    - Flightpower 2s1p lipo EVO 25 1200mAh [sup:25786abfb6]*[/sup:25786abfb6]
    - 2x Futaba 9150 Aileronservo
    - 1xHitec HS-81 MG (gasservo)

    [sup:25786abfb6]*[/sup:25786abfb6] van deze weet ik nog niet zeker of ik 'm ga gebruiken. Mijn 1e plan was om 1 lipo op beide aansluitingen van de BIC te zetten, het gaat mij niet om de veiligheid van 2 accu's maar om het hebben van de regelaar en het kunnen aflezen van waardes. Het kan zijn dat ik deze nog vervang door 2 kleinere lipo's.

    Verwacht (zou morgen bij de post moeten zitten):
    - 2m 25grams glasweefsel
    - G4

    Waar dat voor is, is wel te raden denk ik. Ik heb besloten toch te gaan glassen en niet te gaan folieen. Ik en folie zijn gewoon geen vrienden, niet wat betreft aanbrengen ervan, maar wat betreft mooi blijven.

    In bestelling, levertijd nog onbekend:
    - 2x Futaba BLS 451 servo (rudder/gas)
    - 1x uitlaatbocht tbv. Mintor
    - 1x 85 gram resouitlaat (3M)
    - 1x Dual coupler untill 37mm
    - 1x Glow plug connection set
    - 1x Magic box
    - 1x Set of fuel line dots
    - 2x SP Alu Rudderhorn 17mm(S) (ailerons)
    - 4x SP Alu Rudderhorn 27mm(M) (rest)
    - 1x Ultra light wheels 60m (set of 2)
    - 1xWheel axes
    - 8xBall beared rod adjuster 2.5 / 3mm (servo)
    - 6xBall beared rod adjuster 2.5 / 3mm (control horn)

    De goede lezer ziet daar toch de magic boxen tussen staan.. heb goed rondgezocht en vind het toch het mooiste systeem. Gezien Rufter's ervaring ermee, ga ik er vanuit dat het gewoon goed is.

    De dual coupler unit is een ding wat je aan de achterzijde in de romp monteert, wat aan weerszijden naar buiten komt om de elevators aan te sturen. Intern kun je dan met 1 stuurstang je elevators doen.

    De gekozen rudderhorns etc zijn an sich duur en GFK hoorns zou ook kunnen, ware het niet dat de vorige eigenaar alles al heeft voorbereid voor deze hoorns en die verreweg het makkelijkst te monteren zijn. Daarnaast krijg je met deze hoorns geen torderende belastingen op je hoorns.

    De kogelgelagerde quicklinks zeg ik heel eerlijk van dat het meer is voor de 'bling' factor dan dat ik denk dat het echt veel beter is dan 'normale'.

    Dan ontbreekt nog:
    1) verf
    2) lak
    3) spinner
    4) carbon/honingraat voor servoplaat

    maar heb ik het toestel voor de rest compleet.

    Dus.. over niet al te lange tijd eindelijk wat bouwvorderingen hier..
     
  12. RUFTER

    RUFTER

    Lid geworden:
    20 sep 2004
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Diest (BE)
    Hiermee neem ik aan dat je er ook nog niet mee gewerkt hebt? Ze zien er inderdaad mega-bling uit maar... ze werken wel echt fantastisch! Mits goed geplaatst (en gebruik van goede servo's) is het eigenlijk de enige manier om echt 100% spelingsvrij te werken. Niet dat je met een gewone kwik-of ballink niet spelingsvrij kan werken, als alles nieuw is ok, maar controleer maar eens na een half seizoen. (Electro-setups niet meegerekend, deze zullen weinig onderhevig zijn aan slijtage maar kan ik geen oordeel over vellen wegens geen ervaring.)

    Groeten, Bart.
     
  13. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    ik ga mee met bart

    vorig jaar ook over gestapt naar een setup met ballinks
    het verschil is dermate groot dat ik niet anders meer wil
     
  14. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Bert, we hebben het niet over ball-links maar over kleine kogellagertjes op de plek waar bij jou dat balletje zit.
    Het is overigens inderdaad zo dat bij mijn kist na een jaar het balletje flink los zit in het kunststof en de ballink versleten is.
     
  15. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    ohh.... die ken ik nog niet

    na het nogmaals lezen begrijp ik het
    heb er overheen gelezen :oops:
     
  16. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.886
    Locatie:
    Velserbroek
  17. hezik

    hezik Guest

    Je aanname is onjuist. Op mijn Derwisj zitten ook deze kogelgelagerde dingen. Spelingsvrij is het wel, maar een gewone kogellink is dat ook. Voor de prijs van deze gelagerde dingen kun je iets van 5 jaar lang elk jaar je kogellink vervangen voor een nieuwe en dan heb je net zo'n spelingsvrije aansturing.

    Daarbij merk ik dat ze wel degelijk slijten en speling gaan ontwikkelen. Niet veel, maar toch. Plus dat ze gevoelig zijn voor vuil, als er troep inkomt kunnen ze stroef gaan lopen.

    Die die wvr hier neerzette heb ik overal voor aan de servokant (en bij die coupler), deze heb ik aan hoornkant:
    [​IMG]

    en dat icm deze hoorns:

    [​IMG]

    Als ik dan toch plaatjes aan het linken ben, dit is die dual coupler unit:

    [​IMG]


    Gisteren na aanleiding hier gemailed met F3A-Lorenz, echter die levert geen mintor onderdelen (ook niet pijpen etc). Een ander e-mail adres gekregen van mintor zelf en daar gelijk maar een mailtje gestuurd, maar nog geen antwoord op gehad. Ben IT-er en verwacht op e-mail altijd binnen een halve dag antwoord, maar ja, geduld is een schone zaak.

    Spreekt er iemand hier italiaans? Die gasten zijn italiaans en ik heb ze een engelse mail gestuurd (no parlare italiano), misschien dat ze er geen chocola van kunnen maken..
     
  18. hezik

    hezik Guest

    Goed.. de start vd. bouw, althans, inventarisatie.. eerst maar eens de dingen die al gedaan zijn:

    De vleugel in het geheel:

    [​IMG]

    Wingtip:

    [​IMG]

    Hier zie je dat de ailerons (alle roeren, eigenlijk) al voorbereid zijn voor de horns zoals ik ze hierboven postte:

    [​IMG]

    Vleugelbevestiging.. de bouwer was hier erg trots op. Terecht, het is erg netjes gedaan, al vind ik het wel jammer dat het zwarte carbon onder de romp uitkomt:

    [​IMG]

    servoluikjes in de vleugel, perfect op maat voor de 9150's (dus maar goed dat ik niet voor de 9650 gegaan ben)

    [​IMG]

    Vleugel sluit aan de bovenzijde mooi aan op de romp (toestel ligt hier op z'n kop en heb de foto weer omgedraaid):

    [​IMG]

    De onderkant vind ik minder fraai van ZNLine, d'r zit een rand van 3~4mm tussen op sommige plekken:

    [​IMG]

    Motorsteun.. de bok is een zelfgemaakte hyde mount (niet door mij, maar door vorige bouwer). Zijn balsa klossen met over de rand fietsbinnenband (oid) en carbon afwerking. Neusring zit ook al op z'n plek. 't is een kwestie van de motor er in schroeven en that's it :)

    [​IMG]

    Van de andere kant gezien:

    [​IMG]

    Tweede deel vleugelbevestiging, het zijn twee triplex plaatjes met daartussen honingraat en aan de buitenkant carbon. Erg netjes gedaan.

    [​IMG]

    Goed te zien op laatste twee foto's is ook dat de oorspronkelijke cockpit er helemaal uitgefreesd is en vervangen door een carbon versie. Die carbon kap moet ik aan de binnenkant nog wel iets verstevigen, hij is nu te kwetsbaar. De vorige bouwer had daar bij de andere Alliance roofmate voor gebruikt. Ik zit er over te denken om dun balsa er aan de binnenkant tegenaan te lamineren, maar ben er nog niet uit.

    De goede kijker zal ook gezien hebben dat de randen niet echt netjes uitgezaagd zijn, die ga ik nog verder afwerken, zodat ze overal even breed zijn en er geen hakken meer inzitten.

    Aan de binnenkant van de romp zit bij de staart nog een balsa tussenstuk:

    [​IMG]

    Stabilohelft:

    [​IMG]

    Detail 'stabilotip':

    [​IMG]

    Zijkant stabilo, bevestiging ervan is helemaal klaar, je ziet ook de instelhoek-insteller :p De zwarte punten op de elevator zijn spelden waarmee de elevator tijdelijk aan het stabilo is vastgezet.

    [​IMG]

    De motor.. ondanks dat ik geen tweetakt-liefhebber ben, is het toch wel een erg mooi ding. Het geheel is gefreest uit een blok vliegtuigalu, dus niet gegoten. De krukas en propmeenemer ontbreken hier nog, bij gebrek aan achterste lager. De naald zit niet aan de motor vast, die wordt met een schroef en carbon staafje aan het motorschot vastgezet. trilt die niet en hoef je maar een heel klein gaatje naar buiten te hebben.

    [​IMG]

    En dan als laatste wat spullen die er in gaan, de lipo's, de BIC, de 9150's en de HS81MG:

    [​IMG]

    De lipo's ben ik dus nog niet zeker van.. dit is een 1250 mAh met een 400 mAh als backup, maar ik denk dat ik wissel naar twee 600mAh ofzo.
     
  19. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    ziet er allemaal goed uit

    ik zou het eerst eens die accu combi proberen
    je weet dan wat het 1 en ander gebruikt
    je hebt het toch al
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Ja da's waar..

    er is nieuws op het uitlaatbochten en uitlatenfront, ik heb nu een passende Hatori uitlaatbocht en een Krumscheid 1015 pijp geregeld. Die zou geschikt moeten zijn voor deze motor. Is wel zwaarder dan de pijp die 3M levert, nl 160 gram ipv. de 85 die 3M beweert, maar is ook de helft goedkoper en wel gewoon in NL verkrijgbaar :)

    Heb nu het grootste deel van het materiaal wat ik hebben moet hier liggen, nog wat spullen in bestelling staan, maar als alles geleverd is is de kist zo goed als compleet. Ik mis dan nog het lager voor de Mintor en verf/lak.

    Ga vandaag beginnen met het maken van de servoplaat.. (eindelijk bouwwerk :))
     

Deel Deze Pagina