Afstellen Magin one

1) Bij de afgewerkte versie krijg je er een motor bij, wel een outrunner, kan ik hier dan mijn Robbe motor op aansluiten of is dat niet hetzelfde formaat?

2) Had nog wel een vraagje, kan je de coremat ook zo laten? Aangezien dat ze de boot zo leveren moet het toch de bedoeling zijn er zo mee te varen?
mvg, Roy
Hallo Roy,

1) Heb je een link naar de Pursuit met de outrunner? Ik zie alleen maar binnenlopers...

2) In de boten die ik in handen heb gehad, was de Coremat maar deels verzadigd met hars en kon je de bouten inclusief ringen dwars door de coremat heen trekken tot aan de buiten laag. Coremat heeft nauwelijks structurele sterkte.
Qua versteviging kun je dan net zo goed niets erin zetten...

Het aanbrengen van extra glasweefsel en epoxy in een kale romp is natuurlijk gemakkelijker dan wanneer de as al op z'n plaats zit, maar onoverkomelijk is het niet.

Voor de boten waarvan ik de spiegel heb afgewerkt, heb ik een plaatje 10 mm multiplex op maat gemaakt, zodat dit ruim passend binnen de spiegel viel.

De boot werd rechtop gezet, de epoxy erin gegoten (ja, zóveel hars moest er worden toegevoegd) en verdeeld met een penseel.
Vervolgens de lagen glasweefsel erin gelegd en verzadigd door het aandrukken met het penseel.
Indien nodig hars toevoegen en dan de multiplex plaat (ingewikkeld in vershoudfolie) erop en het geheel vastdrukken met lijmklemmen en laten uitharden.

Door de vershoudfolie plakt het multiplex niet aan de epoxy vast en heb je een mooie glad afgewerkte spiegel.

Na het uitharden de gaten voor de as en roer boren.

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,

Deze boot zal het waarschijnlijk worden, als hij bij hobbyking weer in stock is bestelen, ik ga de boot met motor en roer nemen: HobbyKing R/C Hobby Store : Pursuit Brushless V-Hull R/C Boat (820mm) w/Motor

Anders moet ik deze weer gaan uitzoeken en de standaard ziet er goed materiaal uit.
1)
Tenzij je me hierin volledig tegenspreekt natuurlijk? Kan ik dan beter een setje bij hydro & marine kopen ofzo? Indien je zo direct eentje weet kan je dan eens een linkje sturen?

2)
De motor is een 3660 size motor, betekent dit dat ik opzoek moet naar een andere motor mount en koelingsmantel of past het materiaal dat ik erbij krijg? Motor is van Robbe is 36mm in diameter. Een eventuele oplossing voor de motor mount is jou mpx plaatje :p

3)Op de site van Hobbyking plaatsen ze batterij en dat soort zaken op houtwerk, is dat ook een mogelijk?

4)Epoxy heb ik gevonden: http://www.albatrosmodelbouw.be/product.php?id_product=287
Glasweefsel verkopen ze daar niet.. Enig idee waar dat te krijgen valt?
Wat de modelbouwwinkel aanraadt is deze: http://www.albatrosmodelbouw.be/product.php?id_product=286
Kan dat ook werken of is dit weer waardeloos advies?

Erg bedankt jan veel nuttige info!

mvg,

Roy
 
Laatst bewerkt:
De motor is een 3660 size motor, betekent dit dat ik opzoek moet naar een andere motor mount en koelingsmantel of past het materiaal dat ik erbij krijg? Motor is van Robbe is 36mm in diameter. Een eventuele oplossing voor de motor mount is jou mpx plaatje :p
mvg, Roy
Hallo Roy,

Een Ø36 mm motor past zonder meer in de Pursuit.

Het mpx plaatje dat ik noemde is alleen een hulpmiddel om het glasweefsel mooi vlak in de spiegel te krijgen, na het uitharden van de hars wordt het er weer uit gehaald.

Hout heeft naar mijn mening niks te zoeken in een speedboot; je moet het heel goed inpakken in epoxy op te voorkomen dat het nat wordt en gaat rotten.

Zoek het verslag van Arnold maar eens op, dan weet je ook hoe de kwaliteit van de hardware is.
pursuit-32-deep-v-mono

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jan,

Heb je er een idee van welke motor er juist in mijn linkje zit?HobbyKing R/C Hobby Store : Pursuit Brushless V-Hull R/C Boat (820mm) w/Motor

Volgens de modelbouwwinkel is jou oplossing met de epoxy en glasvezel een prima oplossing maar redelijk duur en heeeel veel werk + kennis nodig om dat tot een goed eind te brengen..

Zij zeggen dat met een goed laagje van deze Albatros modelbouw - UHU endfest 300 het minstens even goed moet zijn, naargelang de hoeveelheid die je gebruikt zelfs harder dan de glasvezel met epoxy..

Of dit waar is geen idee maar gemakkelijker is het natuurlijk wel, wat is jou idee hierover?

Ik heb Arnold zijn verslag volledig doorgelezen en die is daar zeer tevreden over, roer en turnfin werken goed en leveren excellent bochtengedrag op! Daarom dat ik ook de versie met de hardware erbij ga nemen en dan verstevigen op de plaatsen waar er hardware komt.

mvg,

Roy
 
hey,

Roer is idd ok bij de rtr versie, de flexas vond ik helemaal niets en die heb ik ook al vrij snel vervangen door een 4 mm starre as.
Als ik de standaard flexas wou smeren moest eerst de motor eruit...(in de versie die ik had tenm.)
Is toen geloof ik zo'n lange Hopf as ingekomen dacht ik.
Ik had de boot bij AsTec gekocht en die leverde hem destijds met een 2660 KV motor en een 120A turnigy regelaar.

Tevens heb ik 'zoals Jan ook zei' alle brandhout uit de boot verwijdert......

Verder is de Pursuit een zeer goede romp(vind ik) en je kan er als je dat wilt flinke snelheden mee varen en heeft een zeer goed bochtengedrag.
 
Hallo Roy,

In een modelbouwwinkel betaal je altijd de hoofdprijs, waarschijnlijk moeten de klanten de vakanties van de winkelier naar verre bestemmingen betalen...

Als je zoiets besteld heb je twee keer zoveel voor minder dan de helft:
WILSOR EPOXYHARS (0,3) - kilo

En als je toch bezig bent, bestel er gelijk dit bij, dan heb je ruim voldoende voor twee laagjes op de Coremat:
WILSOR GLASWEEFS. 0.5M 100GR. - stuk

Naast het feit, dat UHU Endfest ontstellend duur is, is het voor jouw toepassing ook aan de dikke kant, het zal nooit mooi uitvloeien en opgenomen worden door de Coremat, wat uiteindelijk de bedoeling is.
Nu wordt Endfest wel dunner als je het verwarmt, maar in de spiegel van een boot is het bijna ondoenlijk om de hars daar gelijkmatig te verwarmen zonder dat je luchtbellen (die uit de Coremat opstijgen) in zult sluiten omdat verwarmen ook de uitharding aanzienlijk bespoedigt.

De hars uit mijn link is (bijna) zo dun als water en zal veel beter in de Coremat trekken.

Als je de glasweefsel vast op maat gesneden hebt klaarliggen vóór je de hars aanmaakt, heb je tijd genoeg om er twee laagjes van op te brengen binnen de verwerkingstijd van de hars.

De motor uit de HK Link is een 3660 1620Kv exemplaar, maar het is niet te zeggen welke motor er in de boot zal zitten, als 'ie bij jou op de stoep wordt aangeboden, dat wil nog wel eens wisselen.

Je zou de boot ook hier kunnen kopen, dan kun je zelf bepalen welke motor er in komt (zie Arnold's thread):
AsTec Models Specialist RC Boat Store
Of wellicht zelfs zonder motor en regelaar, want die heb je al...

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,

Dat de modelbouwwinkel een slechte is wist ik al maar toch, je verwacht van die mensen dat ze er iets van weten.. Bestel ik veel beter online ergens!

Ga ik de boot eens gaan bestellen, wel bij hobbyking want daar is hij wel aanzienlijk goedkoper :o kost me daar inclusief verzending 200euro, bij Astec 231pond zonder verzending.. Moet ik nog wel zien hoe ik het me de schroefas ga doen, ik kan deze er zeker best eerst uithalen?

Heb ik er wel de motor ook bij maar die vervang ik wel door de mijne, over de regelaar had ik wel nog een vraagje, mijn 90A regelaar zit bijna aan het einde van zijn leven, is al eens heeeeel warm geweest en sindsdien is het eigenlijk beter een nieuwe te kopen denk ik .. Ik heb wel nog een seaking 60A regelaar liggen maar dat lijkt me wat weinig neen? Kan gedurende 10seconden 120A aan maar zoals ik vaar op de vijver, volgas 5seconden, dan gas wat lossen, draaien en terug vol gas, houdt een regelaar niet zo van he! Stroomvebruik kan gedurende het optrekken makkelijk +100A gaan.. Wat denk jij ervan Jan? Best zeker eens kijken naar een nieuwe?

mvg,

Roy
 
Neem een Turnigy Marine 180A regelaar, ook verkrijgbaar bij HK:
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Marine 180A Brushless Boat ESC

Zijn op zich zeer goede regelaars, alleen bij meer dan 4s kun je beter externe bec gebruiken voor je ontvanger (U bec).

Een Turnigy K Force 120 of 150 A gaan ook goed, daarbij moet je een U bec gebruiken daar er geen BEC op die regelaars zit. De K Force kun je evt. ook nog zelf gaan waterkoelen met koelblokjes.
Maar gezien de prijs zou ik de Marine 180A nemen, daar zit al standaard waterkoeling op.
Check wel de in- en uitgang van de waterkoeling, die wil nog wel 's niet 100% lekvrij zijn.

Groeten, BJ
 
Hallo,

@ Arnold, jij hebt de jouwe zeker van bij Hopf gehaald? Heb ook al wat zitten zoeken maar vind er geen goede die op mijn Robbe 3656/09 Motor past en Hopf assen vind je ook nietmeer.. Ik ben niet zo direct voor een flexas wegens het onderhoud, indien je een goed adresje weet, laat het me maar weten!

@ BJ, Heb ik ook al aan zitten denken maar aan 180A graak ik niet dacht ik zo, daarom dat 120A me wel genoeg neem maar ze komen op bijna dezelfde prijs dus waarom ook niet!

mvg,

Roy
 
Roy,

Kijk hier eens, is dit wat je zoekt?
of deze?

Als je zoekt in die E-Bay shop staat er zeker een koppeling bij voor je op jouw motor.......

Weet niet hoe deze firma(nu) levert...., misschien weet Jan daar op dit moment iets meer van?
En wat regelaar betreft zou ik ook voor de turnigy 180 A voor een mono 2.
 
Kijk voor het bestellen ook nog wel ff verder op die shop,
Er staan ook nog wel assen op met kogellagers.......
 
Hallo Roy,

Als je voor deze as gaat (met kogellagers i.p.v. glijlagers):
CMT Exclusiv Wellennanlage 2,00 mm 3 BB w. Graupner Robbe Hopf Hydromarine | eBay
Bestel er dan gelijk deze motorbevestiging bij, dan heb je geen omkijken naar het uitlijnen:
CMT Kupplungsgehäuse / Motorflansch 540 mit Motorbefestigungswinkel f.8mm Hopf | eBay
Daarbij deze starre koppeling:
CMT Alu Kupplungbuchse 5,00 x 2,00 mm w. Graupner Hopf Robbe Elektro Rennboote | eBay

Als je zover bent, dan zou ik ook geen RTR romp kopen, maar alles gewoon zelf opbouwen in een kale romp, dan weet je gelijk, dat alles goed gebeurt.

Een roer als dit:
CMT Aluminium Ruder 120/75 für Boote wie Graupner Robbe Hopf Hydromarine | eBay

Een motorspant maak je uit een stuk epoxyplaat.

@Arnold, het lijkt erop, dat Hopf de boel aan een ander heeft overgedaan, de spullen zijn verdacht gelijk aan die van hem.(Die kogelgelagerde assen heb ik ook in m'n Arowana en mono 1.)
Via eBay kopen gaat altijd vlot, zijn er eens problemen, dan heb je als koper via eBay de boel beter onder controle dan wanneer je direct handelt.

Groeten, Jan.
 
Het lijkt inderdaad materiaal van Hopf, ook gezien de verzendplaats (Waiblingen).
Ik zocht er ook al naar voor wat onderdelen etc. maar Hopf Modelltechnik lijkt niet meer te vinden als winkel cq shop. Zou me niets verwonderen als dit een nieuwe Ebaynaam is van hem. Hij had al 's een andere naam op Ebay als verkoper.

@Roy, Dat je niet aan 180 A komt qua belasting is op zich niet zo'n punt, maar je hebt wél een regelaar die nog wat beter bestand is tegen continu hogere stromen én piekstromen. Als je nu een regelaar had van 90A die al bloedheet wordt, zal eentje van hooguit 120A ook al redelijk snel heet worden, je hebt nog altijd weinig over. Je zit dan wel flink wat warmte via de regelaar op te stoken (vandaar het advies om zo min mogelijk in deellast te varen). Bij die 180A esc heb je iets meer 'lucht' over. Bij het overschakelen van 4s naar 5s kan ook die 120A wel 's hetzelfde probleem gaan geven als die 90A, en heb je weer hetzelfde probleem (tenminste, die kans is groot).
Een brushless regelaar kan nog zo goed zijn, in deellast gaan ze ineens veel sneller dan normaal kapot en warmt de boel ineens flink op! Dat moet je zoveel mogelijk zien te vermijden.

Groeten, BJ
 
@Jan

Bedankt om even die materialen uit te zoeken! is een 2mm as voldoende voor al de belasting die erop komt?

En past dit alles op mijn motor of die best ook vervangen?

Dan bestel ik er de Pursuit romp bij van Hobbyking samen met nieuwe batterijen + regelaar en dan aan de opbouw beginnen zeker!


@BJ: De 90A regelaar was zo warm doordat de boot overladen was.. Zat toen 1.5kg aan batterijen in samen met een slechte hoek van de schroefas... en het feit dat het vaarwater redelijk kort is waardoor je veel moet draaien en rap deelstroom krijgt..
mvg,

Roy
 
Mee eens,
Wil je later met je pursuit het uiterste eruithalen ging ik voor de 4mm as.
Jan correct me if i'm wrong.........
 
Ok dan zal de 2mm as wel goed zijn, rapper dan wat de romp aankan wil ik toch niet gaan wegens de aanpassingen die dan nodig zijn..

Erg bedankt arnold en jan voor de informatie!

Als ik de spullen heb begin ik te bouwen!

Hou jullie op de hoogte!

mvg,

Roy
 
Hallo Roy,

3/16" is 4,76 mm, dat gat is dus te groot voor een Ø4 mm as.
Nu heeft Graupner daar wel adapters voor maar daar ben ik niet zo over te spreken (het is staal en slecht te borgen, omdat het allemaal zo iel is).

Ik weet, dat je gehecht bent aan je octura, maar ik zou toch voor een M4 as gaan, dan heb je een veel grotere keuze in props.
Niet alleen de 2318.XX Karbon serie van Graupner, maar ook o.a. de stalen en aluminium props van Tenshock en Etti.

Ik heb gisteren even getest met een Ø44 mm aluminium M4 drieblad, dat ging serieus hard, geschat 75 km/h+.

Groeten, Jan.
 
Back
Top