Afwijking naar links bij boot met 2 motoren

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Berster, 24 mei 2015.

  1. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik ben nog steeds bezig met het uitzoeken van eea maar wanneer ik de motoren meet op amperes valt mij op dat deze waarde nooit hetzelfde blijft en als ik de motor bijv. 30 seconden laat draaien hij begint bij bijv. 7,35 en dan afloopt naar rond de 5,5(en van daaruit ook weer afloopt).. en dus eigenlijk nooit vast op 1 waarde blijft staan onbelast.
    Wie heeft er tips hoe ik dus het beste kan gaan meten of wat de beste meet opstelling is hiervoor?

    grt

    Berry
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Berry, Verandert tijdens het draaien het geluid en daarmee het toerental? En worden de motoren warm? En meet aan de accu al draaiend het voltage eens. Vind een amperage van 7 A nogal hoog, of de motor moet bijna blokkeren. Al met al een vreemd gedrag, waarop ik zo geen antwoord heb. Gr. Klaas.
     
  3. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik moet het aantal ampère toch in serie meten op gelijkstroom?
    Nee het geluid veranderd niet, ook wordt de motor niet warm! Wel meet ik de motoren nu zonder regelaar dus direct op 12V en dus in serie de meter ertussen,
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Berry, Om amperes te meten klopt dat. Om voltage te meten aansluiten op beide accupolen, of aan op koolborstels aan de motor. Op die manier kun je zien of er met je accu iets aan de hand is. Indien geheel geladen moet de accu het wel een tijdje volhouden. Raar dat je bij het afnemen van het amperage niets aan de motor hoort. Gr. Klaas.
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    onbelast meten is onzin want bij belasting veranderd alles weer en enorm
    het vet in de assen kan reeds bij onbelast draaien verschil geven

    je boot gaat nooit rechtuit lopen wat je ook probeert

    en inderdaad een aparte stekker op de regelaars waar je die twee mee zou kunnen koppelen zou de motoren wel in sync kunnen laten lopen mits er een hoek detectie op de motor zou staan .want via de spoelen meten zoals bij een BL word bij een borstel motor niet gedaan

    gewoon een beetje bij sturen dan blijven je vingers soepel

    gr raf
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Er zijn geen twee motoren gelijk aan elkaar. Dat geldt ook voor ESC's. Dat betekent dat op alle gasposities rechtuit varen een onmogelijke zaak is.
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    nee niet waar het is wel mogelijk maar het is niet nodig en zou alleen onnodig veel kosten
    de rpm van de motoren zou je digitaal kunnen meten en dan de twee esc's aan elkaar koppelen zodat ze beide gelijk lopen (programma voor schrijven)
    dit is perfect mogelijk maar wat achter de motor zit heb je geen controle over want niet elke schroef geeft evenveel power bij een gelijk toerental

    dus ja mogelijk iets aan doen nee door externe factoren te veel te beïnvloeden

    gewoon nie moeilijk doen en nu en dan bij sturen en anders je lijn uit gooien zoals 1000 jaar reeds gedaan werd

    gr raf
     
  8. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Dat hij niet 100% rechtuit kan varen is geen probleem, maar op dit moment is het echt een grote afwijking,
    Ik heb ondertussen de 2 motoren vervangen en ga morgen even testen hoe het dan gaat.

    bedankt voor jullie reacties in ieder geval!
     
  9. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik heb nogmaals getest met 2 andere motoren, maar dit lost het probleem niet op,
    Zou ik het eens kunnen proberen met bijv. een 4 blads schroef aan de ene kant en een 5 blads aan de andere kant?
    De boot trekt erg naar rechts, dus aan welke kant zou ik dan welke schroef moeten plaatsen om te testen?

    Ik heb meerdere boten gebouwd met 2 motoren en die hadden allemaal in ieder geval niet zo'n grote afwijking als deze,
    uitlijning is ook goed naar mijn idee want als ik zeg maar de assen in de as-buis schuif dan schuif ik de as zo in de koppeling zonder dat ik hem moet corrigeren oid (ook als ik de ene as in de andere buis schuif).

    grt

    Berry
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Fantastisch plan.:p:p:p

    Dan heb je toch een oorzaak, eerst was het naar links, wat heb je gedaan?
    Zet je roer anders aan je servo zodat je met de trim WEL genoeg kan corrigeren.
    Bouw anders een gyro in en laat die voor jou rechtuit varen, als je dat zelf niet kan. ;) (of wil)
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2015
  11. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik heb 2 andere motoren geplaatst, maar wil toch kijken hoe ik eea zo goed mogelijk recht kan laten varen, als ik nu "rechtdoor" vaar dan wijkt hij uit naar rechts en als ik hem zou laten varen zou hij een draaicirkel hebben van 20 meter. dus ik heb het echt niet over een kleine afwijking.
    Zoals gezegd heb ik meerdere boten gebouwd op dezelfde manier (stuk of 10-15) waarbij ze allemaal niet zo'n afwijking hadden als deze.
    Dus ik ben gewoon aan het uitproberen hoe ik dit zou kunnen verminderen, als ik nu met die 2 verschillende schroeven zou werken zou dit helpen of niet? want de 1 stuwt dan toch minder dan de ander? en welke zou ik dan waar moeten plaatsen?

    De schroeven (45mm) zitten ook in een straalbuis van 8cm, wanneer ik nu bijvoorbeeld 2 rechtdraaiende schroeven zou monteren en de motoren ook hetzelfde polariseren heb ik dan ondanks de buizen nog veel last van het verschijnsel dat op treedt omdat ik 2 dezelfde schroeven heb gemonteerd? of wordt dit opgeheven door de buizen?

    grt
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Al dat heen en weer gestuiter hier, zo kom je toch nooit aan de oplossing?

    Situatie 1
    motor a links
    motor b rechts
    bocht naar links

    situatie 2
    motor c links
    motor d rechts
    bocht naar rechts

    Plaats dan motor b eens rechts en motor c links
    en geef dan het resultaat eens door.

    Je zegt dat je 10 tot 15 boten hebt gebouwd en met die 30 verschillende motoren nog nOOOOOOoit problemen hebt gehad,
    Dan moet dit toch iets simpels zijn?
    Al dat heen en weer gespring, nu weer over draairichting wisselen.
    Heb je ampère meetgegevens op een rijtje waaruit blijkt dat dat de oplossing is?
    Ik denk het niet.
    Dus probeer nu eens stap voor stap te meten en te beredeneren.

    Uiteraard mag je doen en laten wat je wel en niet wil, het is jouw boot en jouw tijd.


    PS gaat het over voerbootjes?
     
  13. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ja klopt gaat over voerbootjes,
    En nee niet zo'n uitwijking als nu helaas.
    Wat me wel opvalt is dat het lijkt dat de linker motor steeds impulsen krijgt tijdens het varen. Want zie dan ineens meer kracht uit, lees water achter de boot eruit stuwen dan links.

    Maar zou iemand misschien nog op de eerder genoemde opties van gebruik van zelfde schroeven als verschil in aantal bladen, kunnen reageren of onderbouwen waarom het wel of niet zou gaan werken?

    Grt
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Je gaat op mijn P-lijst, dit is zonde van de tijd, terwijl het wel een leuke uitdaging is dat storingzoeken.
     
  15. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    P- lijst?
    Ik vind het storing zoeken ook leuk, maar heb dan een aantal dingen in mijn hoofd welke naar mijn idee misschien zouden kunnen helpen. Daarom vraag ik hier om uitleg en advies. Ik kan eea niet snel meer terug bouwen dus daarom denk ik over opties die ik daarvoor nog zou kunnen doen.
    Ik moet namelijk 10 minuten rijden naar het water om dit te testen en om aan het water te gaan klooien zie ik niet zitten.

    Grt
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Motoren omwisselen heb ik reeds genoemd, sterke voor de zwakke wisselen, toerentallen gemeten.
    En het linksom/rechtsom uitgenut.
    Schroef van de sterktste motor aftoppen heb ik genoemd. Dan kan je trimmen.
    Dan Is de romp wel recht, of getordeerd in het horizontale vlak...
    Moet je de cat iets toespoor geven? Dat mikt ook wat beter. Dat weet Raf vast wel.
    Heeft 1 as meer weerstand dan de ander...

    Kan de boot in bad? Unster erbij. Trekkracht meten. Eerst de ene kant, dan de ander.
    Een kant hou je vast, op de vrije kant de unster observeerd.
    En dan maar meten???

    Regelaars zijn nimmer gelijk. Ik kon het zelfs niet uittrimmen met een computerzender op een gekoppeld kanaal, dus geen V-kabeltje er tussen.
    Echter de ontvanger is ook programmeerbaar, via de zender. Daar kon ik het wel zo goed als gelijk timen. Gelukkig. Maar ja... moet je daar net over beschikken... en was er wel even zoet mee het in te stellen.
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zo te zien is alles wat je zou kunnen testen de revue gepasserd. Althans in de adviezen. Wat ik mis is een strukturele aanpak met daarbij de gemeten waarden c. q. de verschijnselen die daarbij optreden. Zonder die gegevens is het moeilijk om een diagnose te stellen of om te begrijpen wat er gebeurt. In mijn sleepboot had ik ook soortgelijke verschijnselen. Die werden veoorzaakt door verschillende pulslengten op de kanalen die de motoren aanstuurden en het feit dat de ene motor achterbleef bij de ander. Door de achterblijvende motor om te draaien (twee aseinden) was dat probleem opgelost. De verschillende pulslengten was een ander verhaal. Bij toeval liep ik tegen een andere zender (Futaba F14 met navy stick) aan en daamee was dat verhaal ook opgelost. De andere zender werkt prima bij een enkelschroever. Jammer dat je ondanks het uitgebreide support geen grip krijgt op het probleem. Succes verder met het oplossen daarvan. Gr. Klaas.
     
  18. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Daar de schroeven in een tunnel/buis zitten, is je schroef-effect nihil !
    Ik zou je aanraden, om eens twee schroeven te gebruiken, met dezelfde draairichting.

    Verder spreek je over de linker motor, dat deze impulsen krijgt.
    Dit kan te maken hebben met een storing tussen motor en regelaar, of ergens anders in het circuit.
    Heb je deze impulsen ook, als je die V-mixer er tussenuit haalt ?
     
  19. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik heb vandaag nogmaals een aantal testen gedaan, ik ben overnieuw begonnen om zo weer een nul punt te krijgen en zodoende staps gewijs alles nogmaals doorlopen, waarbij ik er vanuit ben gegaan dat hij op dit moment dus naar rechts trekt.

    Als eerste heb ik de motoren omgewisseld, nadat ik dit had gedaan bleek dat hij nog steeds naar rechts trekt, dus dan kan ik volgens mij de motoren in eerste instantie al weg strepen.
    Daarna heb ik de regelaars omgewisseld en hij trok nog steeds naar rechts, dus kan ik de regelaars ook uitsluiten naar mijn idee.
    Als laatste heb ik de V-mixer ertussen uit gehaald en ben de boot met "tankbesturing" gaan bedienen, maar hij bleef nog steeds naar rechts trekken.

    Blijft naar mijn idee dan toch de as of de uitlijning hiervan over?

    Welke as zou ik nu moeten vervangen om te kijken of het hier aan ligt? de rechter of de linker? Volgens mij de rechter toch omdat hij naar rechts trekt en het betekend dat die kant minder stuwing heeft?

    Hopelijk kunnen jullie mijn bevindingen beamen en anders hoor ik graag hoe het zou moeten zijn?

    grt
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Berry, Een laatste poging van mijn kant. Verwissel aan de ontvanger de stekkertjes van de regelaars eens en kijk of de boot dan nog steeds naar rechts trekt. Zo ja, dan zit het euvel in de assen en/of de schroeven. Is de afwijking opeens andersom, dan sturen de kanalen naar de regelaars verschillende pulslengtes uit. Dat moet aan te passen zijn door de potmeters achter de knuppels te verdraaien, maar daarvan moet je dan wel verstand hebben. Ergens heb ik gelezen dat de diameter van je straalbuizen nogal groot is ten opzichte van je schroeven. Indien een schroef niet precies in het midden van de straalbuis zit krijg je ook een afwijking. Bij de voerboot zullen de straalbuizen bedoeld zijn om de schroeven vrij te houden van planten en andere rommel die in het water drijft. Zullen met die speling niet bedoeld zijn om het stuweffect van de schroeven te verbeteren. Daartoe moet je minimaal speling hebben tussen schroef en straalbuis, maar dat doet er in dit geval even niet toe. Succes verder! Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina