Afwijking naar links bij boot met 2 motoren

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Berster, 24 mei 2015.

  1. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Klaas, dat ga ik morgen nog even proberen dan, maar heb voor de tankbesturing wel een andere zender/ontvanger gebruikt van ander merk en ook andere kanalen namelijk van kanaal 1 en 2 naar 2 en 3. Maar zal morgen beide nog eens echt omdraaien en kijken wat er dan gebeurt.

    Wanneer het hier niet aanligt en het ligt aan de assen/schroeven welke zou ik dan moeten vervangen?
    Ik gebruik 45mm schroeven in een 50mm buis ter info.

    bedankt voor je reactie in ieder geval!

    grt
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2015
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Berry, Welke vorm hebben de straalbuizen? Zijn dat een soort rechte buizen of zijn ze ter hoogte van de schroef bolvormig? Indien de schroef in een bolvormig deel zit en niet precies in het midden dan wordt het schroefwater schuin weggestuwd en dat veroorzaakt dan een afwijking. Hoop dat je snapt wat ik bedoel. Gr. Klaas.
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dan kan je door het wisselen van motoren of assen toch de fout niet meeverplaatsen?
    Hij zei tenslotte dat de afwijking eerst naar links was.
     
  4. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Klaas,

    Is gewoon een pvc afvoerbuis van 50mm,

    Grt
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Berry, Bedankt voor de info. Heb nu alles wat ik zou kunnen bedenken de revue laten passeren. Rest nog het wisselen van de regelaars aan de ontvangers, maar dat moet je aan de waterkant doen. Hopelijk kom je er nog eens achter wat de oorzaak dan wel is. Soms heeft dat wat meer tijd nodig. Heb je verslagen er nog eens op na gelezen en eerst heb je het zoals Harm memoreert een afwijking naar links en later is het naar rechts. Nog maar eens zwaar nadenken wat je hebt gedaan en daarmee misschien het euvel verplaatst. Groeten, Klaas.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Harm, Ik bedoelde te zeggen dat als de straalbuis scheef staat t.o.v. de schroef het water een bepaalde kant op wordt gestuwd en zodanig een afwijking creëert.
    Zou je as en schroef wisselen dan blijft de afwijking hetzelfde.
    Waarom dat de afwijking opeens anders is geworden kan alleen Berry weten.
    Meer kan ik er niet over zeggen/schrijven. Gr. Klaas.
     
  7. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Klaas,

    Wanneer ik denk dat het aan de uitlijning van de als ligt, en hij naar rechts uitwijkt, moet ik dan de rechteras vervangen of juist de linker?
    Volgens mij rechts toch omdat deze minder stuwing heeft?

    Als ik dit even bevestigd krijg bekijk ik dat eerst even,

    Alvast bedankt!
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    In dit geval toch niet van belang?
    Straalbuizen zijn niet gewisseld en de fout is wel verplaatst.
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Berry, Volgens mij hebben we ieder een heel andere zienswijze op het probleem. Stel even dat er een hoek zit tussen de as en de straalbuis, dan kun je de as of schroef nog zo vaak wisselen als je wilt, maar op die manier los je zo'n probleem niet op. Schroefas en hartlijn straalbuis moeten exact in één lijn liggen en parallel met de scheepsas.
    Je moet natuurlijk zelf weten waar je het eerst naar kijkt, maar wat mij intrigeert is waarom de ene motor meer stuwkracht levert da de andere. De oorzaken zijn voor zover ik me herinner alle genoemd. Aan jou om het verder uit te zoeken. Probeer in ieder geval te beredeneren wat er mis gaat en te begrijpen wat je moet doen om het probleem op te lossen.
    En daar wilde ik mijn bijdrage maar mee beëindigen. Gr. Klaas.
     
  10. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Klaas, bedankt voor je reactie, als ik het probleem heb gevonden zal ik het laten weten!

    Grt
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    om te kijken of je as in het midden zit van de straal buis is het toch wel heel gemakkelijk
    je maakt een schijf van de diameter met een gat van 4 mm exact in het midden (draaibank nodig)
    deze zet je vast op je as en die schuif je in de straal buis
    als die ring er dan niet mooi recht ingaat zit er iets verdraaid
    dit kan geen kwaad als het aan beide kanten hetzelfde is want dan is de stuwing ook het zelfde
    maar heb je maar aan een kant een afwijking dan weet je waar de fout zit
    ik doe met zulke ringen altijd de straal buizen uitrichten

    gr raf en je hebt maar 1 schijf nodig
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Raf dat is een praktische tip maar is hier niet van toepassing.
    Probleem is namelijk van links naar rechts verhuisd zonder dat straalbuizen zijn veranderd.
    Oorzaak zit hem dus niet in de buizen.
     
  13. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Motoren en regelaars zijn wel gewisseld.....
    Kom je dus weer uit op wat ik al eerder genoemd heb , vertiming van de motoren waardoor er altijd 1 harder zal lopen dan de ander op het moment dat je met contra-roterende props en dus 2 draairichtingen werkt.....

    Geen raketwetenschap , gewoon een beetje simpele electromotor kennis.
    Borstelmotoren hebben altijd een voorkeurs draairichting door de stand van de koolborstels ten opzichte van de magneten , dit is nodig om een electromotor uit zichtzelf op te laten starten. Nadeel hiervan is wel dat de motor in z'n "achteruit" door de stand van de koolborstels wat langzamer loopt.

    In een contra-roterende set-up levert dat dus een afwijking op omdat er 1 motor altijd sneller zal draaien dan de ander.
    De enige manier om dat op te lossen is motoren met losse lagerschilden/koolboorstelhouders zodat je de timing van de motoren aan kunt passen en zodoende een vergelijkbaar toerental krijgt bij een bepaalde gasstand.
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    ja dat is reeds vermeld dacht ik dus daarom kwam ik er niet op terug
    er bestaan wel LINKS draaiende motoren of meer bestonden want vroeger kon je bij robbe of graupner bepaalde type kopen die dus links getimed stonden
    de oplossing is eenvoudig en gemakkelijk te doen door een klein vast roertje te zetten in de straal buis waarvan de motor te hard draait
    daar kun je dan door het in een bepaalde stand te zetten dit mee conmenseren (tegen sturen)
    het kan een vast roer zijn maar nog je duim aan je zender kan die ook doen of koop een instelbare zender (liefst 2.4 Ghz)dan stoor je de andere modelbouwers niet en dan kan je op de zender de te snelle motor digitaal compenseren het is maar hoeveel je der aan wil spenderen
    ongeveer 50 euro in china
    gr raf
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Moet je alleen wel weten waar je mee bezig bent en onthouden wat je doet en dat ontbreekt hier.
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    sorry vriend niet alleen hier hahahaha .gr raf
     
  17. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Allen,
    Het probleem is nu opgelost nadat ik de assen vervangen heb en ze opnieuw heb gemonteerd heb, nu vaart de boot weer goed, dus blijkbaar was de as toch iets krom op een of andere manier waardoor hij dus heel iets minder goed liep.

    Bedankt voor jullie adviezen in ieder geval!

    grt
     
  18. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Eén van je assen heeft een knikje, bij een bepaald toerental (meestal vanaf 3/4 gas) gaat je as vibreren, klapt je boot scheef en komen er zoals jijzelf beschrijft "impulsen" van de schroef waar een knik in zit (as gaat bibberen, draait minder toeren en je boot draait dus). Heb je roeren dan kan je dat compenseren door bij te sturen, maar die heb je niet dus moet je je assen vernieuwen.

    Zou tot de mogelijkheden kunnen behoren ;)

    *edit: oh ik lees net dat je het hebt opgelost, stond een pagina verder. oeps.
     
  19. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Dit probleem maakt nog eens duidelijk, dat je bij het uitlijnen van je motoren en dergelijke niet zonder een universeel meter kunt. Gewoon zo'n goedkoop ding van de Aldi, dat tot 10 Ampere kan meten is daarvoor prima geschikt.

    Ik heb het zelfde ooit wel eens vastgesteld bij een clublid. Twee identieke motoren, twee dezelfde motoren en twee schroeven met dezelfde diameter en spoed. Als je de ene motor onbelast liet draaien mét schroefas was de stroomopname 2 Ampere, de andere nam echter liefst 8 Ampere.

    Als je met de hand beide schroeven ronddraaide voelde je absoluut geen verschil in weerstand en ook de uitlijning van beide motoren was op het oog in orde. Zoiets was dus alleen vast te stellen door er eenvoudig even een Ampere meter tussen te hangen.
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Een echte kardan helpt ook.
     

Deel Deze Pagina