ahhaa!! een raptor 50 v2----->lange termijn bouwverslag!

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Borgo, 22 mei 2012.

  1. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    idd ik heb ook een headertankje,en ja teunis ik heb iid zo'n optibag,waar je je slangetje indrukt en vervolgens de draaidop erop schroeft en via je handheld je mix zo in je tankie tankt.
     
  2. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    ik heb de glowbooster cord ook aangeschaft zoals de meeste doen zag ik al wel,maar zoals ik al veel foto's heb bekeken hoe ze die ingebouwd hebben,de rode sluit je uiteraard aan op je gloeplug,maar die zwarte kabel dan? ik zie de zwarte kabel bij de meeste helemaal niet zitten! iemand een suggestie?

    edit:ik heb inmiddels de viltclunks ook binnen,ik heb het idee iid dat er verschillende maten van zijn? de huidige die ik nu heb past geeneens in m'n tankje! ik heb de viltclunk van robbe,het gat in m'n tank is gewoon te klein.
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2012
  3. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    het zwarte draadje moet een oogje hebben zodat je m aan de backplate of motormount kan schroeven... maakt niet uit waar, als die maar contact met de motor maakt.

    Die clunk gewoon indrukken en dan door t gat proppen.. is vilt... kan wel wat hebben hoor;)
     
  4. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    idd dat zwarte kabeltje heeft een oogje, maar aan de andere kant daar waar die vast zit dus dat plaatje wat je vastmaakt daar zit het zwarte kabeltje op bevestigd, dus maakt hij al contact met de motor, anyway, die clunk is echtwel te groot hij wil er niet op een normale manier in dus, miss iid zoals anko zegt proppen, dat gaan we dan nog
    proberen!
     
  5. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    viltclunk,past er niet in iig, ik heb nu een kleine filter in m'n headertank gedaan,ik heb ook een flesje afterrun gekocht, via waar doen jullie die afterrun erin jongens? mengen jullie een paar druppels door je nitro of doen jullie het anders?

    mvg fb
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Die vraag heb ik hier ook wel eens neergegooid, en dan kom je erachter dat eigenlijk iedereen het anders doet...

    Ikzelf heb dus in mn aanvoerende leiding mn tankpunt zitten, met twee klemmen erin om spul door 1 deel van de leiding te krijgen
    Dus als ik de motor de laatste keer uitzet, zet ik de klem naar de tank dicht, en gooi een kneep after run in de tankleiding (wat nu dus richting de motor gaat lopen)

    Een ander punt om het erin te gooien is er niet echt in een heli...
     
  7. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Met goede brandstof, motor leegdraaien na t vliegen en een niet te natte hobbykamer is t opzich ook niet nodig. Maar als he t wil gebruiken moet je zorgen dat t voornamelijk op de krukas en lagers komt...
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Maar dat is de vraag, hoe doe je dat :D

    ik laat hem dus drooglopen, en dan de after run erin, en met de starter de motor in krijgen en verspreiden
    maar geen idee of het dan ook op de lagers komt

    eigenlijk zouden ze op de backplate een aansluiting moeten maken om dit te doen...
     
  9. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    mmm, ja oke,@ student, er zit aan m'n afterrun tube een behoorlijke mond namelijk, kheb niet het idee dat dat in m'n slangetjes gaat passen.

    maar ik zie dat daar dus nog onduidelijkheden over zijn. dan zal ik waarschijnlijk zelf wel wat in elkaar gaan prutsen, want om iedere x te gaan klooien hou ik niet va namelijk!!
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    bij mij zit er een heel fijn tuutje aan, past prachtig op mn brandstofslang..
     
  11. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    m'n raptor is klaar!!!!!!op de vbar na, alleen die moet nog aangeschaft worden en ik wacht ook geduldig tot iemand een full- size wegdoet, ik beloof dat ik zateravond foto's maak en hier ff plaats,
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    After-run olie kun je ook gewoon rechtsstreeks in de carburateur druppelen (0.5 cc is voldoende, maar het kan geen kwaad als je de carburateur "volgiet") en dan even KORT de starter er op (max 5 sec).

    Je kunt overigens ook een goede kwaliteit compressor-olie gebruiken, eventueel ATF fluid (olie voor automatische versnellingsbakken) of zelfs gewone volsynthetische motorolie. Alledrie per liter vele malen goedkoper dan een flesje "speciale" after run olie (alleen die motor-olie, die maakt wel dat de eerste start van de volgende vliegdag erg rookt en stinkt).

    Vreemd dat je die Viltclunk er niet in krijgt, maar het kan zijn, dat je tank een erg kleine "service opening" heeft. In dat geval moet je eens zoeken naar de Viltclunk van OS-max (die is eigenlijk van Walbro), die is nauwelijks groter dan een normale clunk, maar heeft als nadeel dat hij sneller verstopt zit. Je moet hem dus minimaal iedere twee jaar (korter als je heel erg veel vliegt) vervangen, maar verder werkt hij net zo goed als alle andere Viltclunks.

    Groet, Bert
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    he brutus,

    ik weet niet hoe het met jouw modellen zit, maar mijn carb zit met zn kop in een luchttunnel, waardoor ik er dus absoluut niet bijkan met wat dan ook

    of ik moet een aansluiting op de luchttunnel maken, maar dan zit er standaard een slang in de luchtopening, en heb je geen zicht op hoeveel je er nu werkelijk infrommeld
    Of heb jij dit anders opgelost?
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.778
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hangt een klein beetje van je heli af natuurlijk, maar als je naar de apotheek gaat, kun je voor een paar centen (meestal bijna letterlijk dubbeltjes werk) een injectiespuit en een lange dikke (1.2 of 1.5 mm) naald halen.
    Die naald maak je stomp in verband met de veiligheid, en je boort op een tactisch plekje een 1.5 mm gaatje in de koeltunnel. Eventueel de naald wat bijbuigen (gaat verbazend goed met injectienaalden zonder dat ze dichtknikken) en je krijgt olie of vet exact waar je het hebben wilt.
    Gas vol open, halve CC olie injecteren, paar seconden starter er op, klaar.

    Dat kleine gaatje in de koeltunnel merk je verder absoluut niks van.
    Overigens gebruik ik op vrijwel alle heli's al jaaaaaren geen after run meer (uitsluitend Rossi motoren in gebruik, draaien uitstekend zonder nitro). Alleen de kleine Protech Zoom 450 met zijn 20% Nitro deed ik op die manier, maar die vliegt al een tijdje niet meer (mischien volgend jaar in een romp projectje....)

    Zo smeer ik ook het binnentandwiel van de SkyFoxen met een kromme 1.2 mm naald (en mocht je een keer een SkyFox tegenkomen, kijk dan maar eens hoe je daar anders vet in wilt krijgen), ik smeer het kogellager van de hekrotor pitchslider ook op die manier van binnenuit (klein gaatje boren precies tussen de lagers in, vet injecteren, klaar).

    Groet, Bert
     
  15. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    @brutus,das iid mooi,een spuitje!!!! dat gaat ermee strijken!!! top,maar dan denk ik wel via mijn originele slangetje,waar je normaal ook tankt,zoals student bedoelde,anyway deez heb ik ook nog maar besteld,kon dus niey wachten niey:p:p

    Fullsize Silverline V-Bar V 5.2 Flybarless Stabilization System *-*RIGIDHELI MODELSTORE


    ahhhhhh das beter!!!!!!

    full-size install. en af laten afstellen door een prof die mij dat eens mooi gaat uitleggen hoe dat nu werkt met nitroheli's,,

    btw de foto's moet ik jullie even onthouden,heb natuurlijk m'n camera bij de verbouwing liggen voor foto's te maken en ben hem dus vergeten............:mad::mad:
     
  16. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    20% nitro is een feit, ik heb 4x 5ltr 20% optifuel aangeschaft om te knallen, alleen nog ff momt wachten op de vbar.....


    edit: is het nog afhankelijk van welke brandstof je gebruikt,welke gloeiplug erin gaat mensen? er zit nu een 0s 8 in, maar ik heb geen idee of dat ook gaat werken op optifuel
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2012
  17. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    inmiddels al weer ff geleden maar weet niemand op mijn vraag een antwoord?
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Excuseer! Het is vakantietijd op het forum :D

    Pluggen...
    Shims
    Nitro%
    olie
    Uitlaat, tank etc

    Allemaal dingen die je uiteindelijk je motorloop gaan beinvloeden
    En dus ook je afstelling

    Een grote motor houdt zijn temperatuur langer vast dan een kleine motor
    Dit heeft natuurlijk ook wat effect op andere zaken, zo kan een os8 plug in een 2,5 cc bv zichzelf niet gloeiend houden, terwijl een os 8 in een 15cc misschien juist weer iets te warm kan zijn

    Kwestie van testen, uitproberen
    Bij mij bleek een os 8 een tikkie aan de warme kant, met 1 tandje koudere plug loopt hij prachtig
    Alleen in de winter kan het voorkomen dat ik de 8 er weer in draai (koude omgeving, motor koelt als een gek= warmere plug nodig)

    In principe zou de 8 een mooi uitgangspunt moeten zijn, complete volkstammen vliegen er mee
    Dat ik dan weer eigenwijs ben en er een 10 in draai, dat is dan even mijn punt :D

    Kortweg: begin gewoon met de os 8. Krijg je op een gegeven moment signalen van de motor dat de plug aan de warme kant is, kun je altijd nog wisselen.
    Kwaad voor de motor kan het zowieso niet, als je maar afstelt (!)
     
  19. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    thx student dit had ik ff nodig iid,het ging er mij om dat ik toen ik de motor kocht er een os 8 inzat,aangezien ik nog geen gloeipluggen als spare heb,dacht ik voor dat ik er wat bestel toch nog ff vragen!!

    of is het beter als ik er een paar andere als spare op na hou? ik bedoel van alles wat?
     
  20. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    raptor50v2

    zooo,ff een oud topic nieuw leven in blazen,ik ben ondertussen al klaar met de raptor 50v2,moet alleen nog de vbar instellen,ik begrijp ff niet hoe de bekabeling nu moet lopen van de gov tov de vbar,.
    en hoe ik deez precies moet instellen.

    zo ook het throttle kanaal die de gasklep moet opendraaien of afsluiten,krijg ik niet goed,heb sinds kort dan ook de nieuwe zender de futaba 10cg,miss is het um dat. [​IMG]

    voor de rest is hij helemaal klaar,pitch,rudder,elevator,aileron,zijn oke.

    hierbij een paar foto´s met uitleg,het is eigenlijk een x50 geworden,als je het nader bekijkt,kheb er veel aan gedaan om hem van deze tijd te maken,hij is echt top.

    zoals hij was [​IMG]
    [​IMG]

    en zoals die nu is [​IMG][​IMG]
    [​IMG]

    hier zie je dat m´n rappie wordt voort gedrukt door een redline 53,en als je goed kijkt dan zie je de sensor gv-1 voor de gov ook zitten
    [​IMG]

    hier zie je dat ik de pitchbrug weggehaald hebt en in plaats daarvan is het geheel een eccpm systeem 120 graden geworden. [​IMG]
    [​IMG]

    het geheel wordt gestabiliseerd door een silverline full-size vbar,meteen is ook de schakelaar te zien om spanning te zetten op m'n 7ch futaba ont+vbar+servo's
    [​IMG]

    de kop is eigelijk een kop van de x50 die perfect past op de v50 [​IMG]
    [​IMG]

    zoals jullie zien is het electronica gedeelte nog niet af,omdat ik niet precies weet of de kabeltjes voor de gov wel goed zitten,de lipo is een 2s 3650mah,genoeg voor een paar vluchten(hoop ik want er zitten savoxjes in de schijnen behoorlijk stroom te vreten)
    [​IMG]

    de tailfins zijn naar carbon overgebracht,dit ivm dat de stock fins giga zouden flexxen
    [​IMG]

    z'n afval raakt ie kwijt via de zimmerman demper
    [​IMG]

    de v2 blades matchen perfect bij de canopy
    [​IMG]


    zoals jullie zien is hij flink geupgraded [​IMG]

    specs: redline 53
    : zimmerman uitlaat
    : bec= Western Robotics Hercules Super Mini BEC (2S 10A/15A Peak)
    : savox sc1257tg swash
    : savox sh1290 mg tail
    : full-size vbar silverline
    : 2s 3650 mah
    : 7ch futaba ontv
    futaba t7c
    raptor 50 v2 fbl
    logo 600sxsoon!!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina