Airwolf 600 maat met trex 550.

Omdat mn lynx nog wel ff op de grond blijft heb ik mijzelf een Airwolf rompje kado gedaan. Ook zon jeugdherinnering. Als donor zal mn vertrouwde trex 550 dienen. Deze is al ingevlogen en dus klaar voor een volgend stap in zn vliegende carriere.

Het zal geen echt schaalmodel worden maar gezien het beperkte aantal bouwverslagen hier zal ik er toch iets van delen als dat tenminste op prijs gesteld word..

De romp is van Funkey en is de nieuwe versie met openslaande cockpitdeuren. de voorzijde van de romp is volledig afneembaar en niet zoals de oude enkel de doghouse zoals ze dat geloof ik noemen..

Alles om hem vliegend te maken zit er bij, en wat schaaldetails zoals guns en raketwerper. Ook een intrelbaar onderstel is aanwezig.

De romp zelf is vrij simpel maar wel van erg goede kwaliteit, dat valt mij echt niks tegen, er zijn echter vrijwel geen paneellijnen aanwezig en ook details zoals klinknagels of schroeven ontbreken. Welicht ga ik dat ooit aanpassen maar eerst de boel aan het vliegen krijgen.

Mijn 550 was al voorzien van een 600 staartbuis dus dat scheelt. na uitgebeid meten en fiegelieren de eerste gaatjes in de romp geboord voor montage van het mechaniek. Uiteraard niet nadat ik dit deels had gedemonteerd. Na boren bleek dat uitgebreide meten en fiegelieren niet uitgebreid genoeg geweest[emoji848] De gaatjes zaten precies niet goed.. goedzo Kees.. na wat geschuif en gedoe nu wel de juiste plek gevonden maar moet dus straks gelijk aan het schadeherstel...

Om die reden 2 dunne plaatjes polyesther er in gelijmd, dit zorgt straks voor meer stevigheid en dient als basis voor een paar puntjes plamuur..

Er zitten stukjes triplex bij om het mechaniek op hoogte af te stellen, simpel maar wel doeltreffend.

Straks zal ik nadat ik precies weet waar het mechaniek kom te zitten het landingsgestel in gaan bouwen, ook zal ik verlichting toe voegen, dit voor het realistische beeld maar ook voor de orientatie, dit omdat ik vaak savonds vlieg en de romp vrij donker is.

Dit was het voor nu, fijne avond..
20190818_175928.jpeg
20190818_180036.jpeg
20190818_180047.jpeg
IMAG1356.jpeg
20190818_180159.jpeg
20190818_180205.jpeg
20190818_180420.jpeg
20190818_180423.jpeg
20190818_180428.jpeg
20190818_180615.jpeg
20190818_180701.jpeg
20190818_180749.jpeg
20190818_180808.jpeg
IMG-20190818-WA0007.jpeg


Sent from my SM-A520F using Modelbouwforum.nl mobile app
 
Hoi,

Vandaag nog even mogen knutselen aan mn nieuwe projectje.

Ben begonnen met het onderstel, alle delen zijn netjes verpakt aanwezig. De asjes zijn carbon staafjes, alle al netjes op maat. verder wat heveltjes etc. Ook hier ben ik erg tevreden met de kwaliteit van de geleverde onderdelen, alles past prima. Speciale busjes om in de spanten te klemmen om de asjes netjes te monteren. Ik denk dat ik het allemaal met 1 servo ga aansturen als dat lukt.

Hier nog wat beeldmateriaal, om een indruk te krjgen van de construktie.

20190819_105338.jpeg
20190819_105347.jpeg
20190819_110241.jpeg
20190819_110253.jpeg
20190819_110830.jpeg
20190819_111558.jpeg
20190819_112800.jpeg
20190819_112752.jpeg


Sent from my SM-A520F using Modelbouwforum.nl mobile app
 
Het kan aan mij liggen, maar ik zie helemaal geen vergrendeling op dat landingsgestel????
 
In eerste instantie was het plan gewoon het mechaniek te gebruiken zoals het origineel was. Rechtsom draaiend. Nu heb ik echter schaalbladen 600mm s schlag linksdraaiend over straks. Omdat het origineel ook een links draaiende rotor heeft en de staartrotor links heb ik gekeken of ik dat redelijk eenvoudig aan kan passen.

Nu heb ik met de staartservomontage set van de 600esp uit mn lynx de servo aan de tailboom gemonteerd, de aansturing van de staart komt nl bij omdraaien aan de bovenzijde te zitten. Vervolgens een gaf geboord in de staartbuis en daar achter een zelfborgende moer gelijmd met 2c metaallijm. Dit om straks de staartrotor weer te kunnen monteren.

Straks de one way bearing omdraaien en de kop aanpassen voor linksdraaiende rotor. Nadeel is wel dat ik dan de beastx weer moet gaan afstellen maar een beetje schaalidee is ook wat waard.

Het zwarte wieltje is enkel.om even de moer met een boutje vast te klemmen tijdens het verlijmen.
20190820_162404.jpeg
20190820_164905.jpeg
20190820_164841.jpeg


Sent from my SM-A520F using Modelbouwforum.nl mobile app
 
Jawel Brutus, als het gestel neer is steunt het neuswiel met een nokje af op de romp, en de andere 2 met 2 nokjes op dat carbon staafje achter het scharnierpunt deze is op die plaats ook verstevigd met een stukje triplex
Ah, OK... dat is op de foto niet zichtbaar, maar ik geloof je onmiddellijk... :D
 
Omdat de asjes van het hoofdgestel.wat doorbuigen en daardoor zwaar gaan lopen heb ik met de 3d printer wat steuntjes gemaakt. 2 steuntjes met losse asblokjes zodat ik ze ter plaatse kon stellen en vastlijmen. Nu loopt het een stuk lichter.

Met een align servo die ik had liggen gaat het onderstel nu mooi in en uit, in de zender een vertraging er op gezet.

Tevens vast wat ledjes ingebouwd. Een budget setje maar voor deze heli naar mijn idee ruim voldoende.

20190822_192350.jpeg
IMG-20190822-WA0007.jpeg
IMG-20190822-WA0010.jpeg
20190822_215228.jpeg
20190822_223547.jpeg
IMG-20190823-WA0009.jpeg
 
Hoi,

Vraagje, ik heb inmiddels die a symmetrische bladen gemonteerd, ze zijn echter 64 cm. Ze kunnen eventueel in contact komen met mn staartrotorbladen. Zou ik de rotorbladen eventueel in kunnen korten? ik heb nl geen idee wat er in zit..

dan zaag ik er voorzichtig 3 cm af..
20190912_150612.jpeg
 
Er ZOU een loodkoord in de tips kunnen zitten. Of dat zo is, moet je met een metaaldetector o.i.d. uitzoeken, want het is niet bij alle bladen zo.

Maar ik zou heel voorzichtig zijn met afzagen, want je wilt niet dat de bladtips gaan rafelen of zo.
Ik denk dat als je heel netjes werkt, en de blootgelegde tips weer zorgvuldig met hars impregneert, dat het dan wel gaat, maar ik zeg héél eerlijk: ik heb zoiets nog nooit gedaan, kan me ook niet heugen ooit wel eens gehoord te hebben van een dergelijke inkort-operatie..

Ik vind het maar link en in principe raadt ik het af. Gewoon om mijn eigen kloten te klaren.
 
Ik zal de leverancier eens vragen, misschien dat het wel kan, ze lijken nl ook recht afgezaagd op lengte. Wellicht maken ze ze op een vaste maat en korten ze ze daarna in op diverse maten
 
Dat ze afzagen lijkt me evident, maar de vraag is meer: hoe werken ze die tip af, zodat de boel niet uit elkaar wappert of delamineert?
 
Ik heb al een aantal keren bladen door gezaagd (ik bewaar de blad voet om de helie af te stellen) maar tot nu toe altijd zit er een staal draad in de leading edge en die is loei hard.
Daar kom je met een zaag niet normaal door, moet eigenlijk geslepen worden.
Nou denk ik niet dat hij tot in de laatste 5cm van het blad zal door lopen, maar als je hem tegenkomt ben je de pisang.

Ik zou me 2x bedenken voor te gaan zagen.
 
Back
Top