De Raptor is een mechanisch heel goed mechaniek, maar bij het ontwerp van de koeling is nooit rekening gehouden met de inbouw in een romp.Na 2-3x draaien op de grond, heb ik het benzinemengsel flink rijker moeten zetten , omdat de motor na een tijdje toch nog te heet werd en er te weinig smoke was. De motor draait daarom nog niet 100% betrouwbaar, nog een extra test op de grond doen, voordat we de lucht in gaan
Je hebt, zie ik, zelf al een verbeterde warmte AFvoer gemaakt (die koelslab), maar probeer ook te zorgen dat de fan zo veel mogelijk lucht rechtsstreeks van buiten krijgt.
De uitlaat ligt namelijk ook IN de romp, en met wat pech zuigt de fan reeds "voorgewarmde" lucht aan.
10% Nitro (of meer) helpt ook.
Dat is een lastige, maar...Mogelijk wel een probleem bij het opstijgen, omdat 1 wiel een fractie langer op de grond staat, waardoor de heli een draai maakt, die ik meten al moet corrigeren…
Deze richting moet je niet uit qua oplossing, want daar ligt het probleem niet. Het probleem ligt niet in het zwaartepunt of in de draai of in de hekrotorcorrectie. Het wordt veroorzaakt door de zijdelingse kracht die ontstaat bij het loskomen in combinatie met dat laatste wiel wat nog op de grond staat, en die moet je corrigeren met een licht rolcommando op de swashplate. Vrijwel 100% zeker is die correctie op de swash naar rechts, want je hebt een rechtsdraaiende hoofdrotor.Mogelijk zit het zwaartepunt net niet in het midden. Dart komt ook omdat de handgemaakte glasvezel romp, nooit helemaal hetzelfde is en dezelfde vorm heeft. Ook is de inbouw van deze nitro R50 in zo’n romp volkomen nieuw, dus waar het zwaartepunt precies moet liggen is try en error.
Welke kant de draaing uit is, kan ik vanaf hier niet zeggen, dat hangt af van welk wiel als laatste van de grond komt (neuswiel of een van beide hoofdwielen).
Je kunt hier meer over die zijdelingse kracht lezen: https://www.modelbouwforum.nl/posts/4363775/