Airwolf 600 maat met trex 550.

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door hermor, 18 aug 2019.

  1. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Hoi,

    Ik had je draadje al een tijdje niet meer gezien, maareh, zag ik nou dat het neuswiel naar achteren intrekt? Die hoort dus naar voren in te trekken. Was dat standaard in de kit zo?

    Groet

    Steven.
     
  2. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Steven

    Dat wist ik niet eens, maar inderdaad was dat in de kit al zo, als ik dat geweten had had ik het wellicht omgebouwd. Helaas te laat nu
     
  3. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    Als ik het mij goed herinner, is dit standaard bij de kits tot en met 600 size zo.
    Afhankelijk van het merk kit, gaat vanaf 700 size het wiel naar voren.

    Ik heb een 500 size romp, ook daar gaat het voorwiel naar achteren net als bij deze uit het topic hier.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Komt vermoedelijk heel erg krap uit in de neus, als je bij 600 of kleiner de neuspoot "schaal" laat indraaien.
     
  5. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Nah, ik heb een jamara airwolf rompje gehad voor een 30er (550 in moderne taal) en daar had ik het neuswiel lekker naar voren intrekkend in gemaakt. Het kan wel hoor.

    [​IMG]

    S.
     
  6. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.059
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    ik denk dat het puur uit gemak gedaan is door de fabrikanten....

    wel mooi gedaan overigens!
     
  7. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Inmiddels een aantal vluchten achter de rug. Er was nog wel wat afstelwerk te doen zoals instellen fbl (spirit) instellen pitchcurve en headspeed. Uiteindelijk uitgekomen op een toerental van 1900 omw p/min. Lager was te vliegen maar dan had ik soms het idee dat ik te weinig reserve overhad.

    Heb ook een standaard gemaakt waar ik hem mee kan fixeren bij opslag en vervoer. Tevens dan geen last van een wel of niet uitklappend onderstel.

    Daarbij ook de bladen grijs gespoten, er komen nog wat markeringen aan de uiteinden want nu is de hoofdrotor als de heli op de grond staat soms slecht zichtbaar.

    Ook begonnen met wat "schaal" details, zoals gezegd het word zeker geen full scale heli, maar vind het wel leuk om er wat moois van te maken. Heb dus een setje ruitenwissers geprint.

    Weet toevallig iemand of er een decalset is voor dit formaat airwolf?

    20200430_095458.jpeg 20200430_095504.jpeg 20200430_095539.jpeg 20200430_095544.jpeg IMG-20200412-WA0003.jpeg
     
    renetl50, E.hof en Johannes59 vinden dit leuk.
  8. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Gezien de overweldigende reacties nog een update...

    Er moest wat gewicht bij aan de voorkant, dus een setje piloten er in.. of in ieder geval vast eentje.. Het is nog geen Stringfellow Hawk.. maar dat zie je toch niet met mn wat wazige vooruit, geen idee waarom maar dat was al zo.

    Moet natuurlijk nog een likje verf, en eigenlijk een zonnebril uiteraard.. 20200507_173829.jpeg 20200507_173710.jpeg 20200507_173728.jpeg
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Stringfellow zat toch altijd aan de andere (rechter) kant?
     
  10. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Uhh ws heb ik toch niet goed opgelet toen maar hij zit nog niet vast, dan verhuis ik hem toch naar rechts
     
  11. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Niet alleen Stringfellow, in een heli zit de vlieger normaal rechts, dit in tegenstelling tot de normale vliegtuigen.
    Mooi machien geworden, die grijze bladen zien er goed uit op het toestel.
     
    Laatst bewerkt: 9 mei 2020
    hermor vindt dit leuk.
  12. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Waar zit normaal gesproken het zwaartepunt ongeveer, ik gok ergens in de buurt van de rotoras?
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In, of wellicht 5~10 mm vóór het hart van de rotoras: dat maakt de bochten wat natuurlijker.
     
    Johannes59 vindt dit leuk.
  14. Johannes59

    Johannes59

    Lid geworden:
    18 sep 2019
    Berichten:
    549
    Locatie:
    Zwolle
    Dank je Brutus
     
  15. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Vandaag weer gevlogen met de wolf, heb wat gewicht voorin geplaatst, echter het effect is eigenlijk nul. Het lijkt er op dat de fbl (spirit) het gewoon corrigeert. Heb onlangs nogmaals de afstelling van de swash gecheckt deze is 100% vlak. Heb het ook nog speciaal met een swash leveller gecontroleerd.

    Ik vlieg in de gestabiliseerde modus, iemand die weet wat dit kan zijn, kent iemand dat probleem? Het vliegt op zich verder prima, mooi strak, en niet te robotachtig. gewoon vloeiend maar moet vrijwel continue iets elevator down geven, als ik dat niet doe gaat hjj langzaam achteruit driften.

    Heb nog niet getest met de spirit in normale (acro) modus. heb 2 andere helis met sprit waar ik echter in normale ( niet gestabiliseerde) modus vlieg, daar ken ik dat probleem niet.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De simpelste oplossing is gewoon het ding wat voorover trimmen. Die FBL ziet het verschil niet tussen of jij je stick naar voren duwt, of dat de trim wat voorover staat.
    Gewicht voorin leggen helpt in elk geval niet tegen dat verschijnsel, want het komt niet uit de balans. Het komt vanuit dat die FBL het zendersignaal wat hij ziet blijkbaar als een heel licht achteroversturend signaal interpreteert, OF omdat het ding op een of andere manier denkt dat hij niet vlak ligt (ik weet niet of je met "gestabiliseerd" bedoelt dat hij zelfstandig een hooverpositie opzoekt, maar ALS hij dat doet, moet je het zoeken in de manier waarop hij denkt te weten dat hij vlak en stil hangt)
     
  17. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    De Spirit kent een aantal vliegmodi, waaronder gestabiliseerd acro (inclusief inverted vliegen) gestabiliseerd normal ( gestabiliseerd, de heli kan niet inverted vliegen en gestabiliseerd scale, (gestabiliseerd met gyro in rate mode) in alle gevallen gaat de heli bij sticks neutraal naar hooverpositie, of zou dat moeten, afh van instelling is dat heel abrubt of vloeiend, ik heb hem in een lage gevoeliheid staan omdat dat meer schaal en vloeiend vliegt. Echter de heli gaat niet helemaal naar neutraal maar naar iets achterover. Volgens het Spirit forum is de afstelling van de kop in deze vliegstanden vrij kritisch. Maar ik stel de swash en kop altijd zo precies mogelijk af, nu kon ik daar ook niks aan vinden qua afstelling en dus veranderen. Ik zal eens proberen de swash iets voorover af te stellen, wellicht dat dat verschil maakt.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kan er weinig zinnigs van zeggen zonder te weten hoe die regelkring in elkaar steekt. Kan goed, dat de swash iets voorover zetten helpt, maar dat durf ik absoluut niet met zekerheid te zeggen.
     
  19. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Mijn ervaring is iets anders, ik ben niet zo'n voorstander van het trimmen van een FBL system, staat ook in de beschrijving van de meeste systemen "niet trimmen", maar wellicht verschilt het met welk system je hebt.
    Ook de swash voor-over zetten lijkt me niet de eerste oplossing.
    En mbt CG, ik zorg altijd dat deze precies in onder de main shaft ligt, het liefst test ik dat met de heli op de kop ballancerend op zijn kop.
    Als het CG niet onder de hoofd as ligt zal dit een beweging genereren die de FBL er dan weer uit probeert te compenceren, vandaar dat ik CG onder de as leg.
    Maar zoveel vliegers soveel smaken, dus doe waar je goed bij voelt.

    Ik heb onlangs met een Logo 550 en BeastX hetzelfde gehad, hij bleef achterover kantelen.
    Ik heb toen de hele instelling opnieuw gedaan, zowel BX als mechanisch en nu is het weg, niets geks gevonden, gewoon opnieuw afgesteld.

    Wat ik wel doe bij het instellen van de BX is zorgen dat de rotor as perfect vertikaal staat.
    Als je de heli gewoon op de skids zet staat de rotor as soms iets voor-over, in die positie moet je dan niet je hele FBL gaan afstellen.

    In de beschrijving van de BX staat trouwens dat je ook de gain iets kunt opdraaien om dit problem te verhelpen (drift).
    Ik ken jou FBL system niet, maar wellicht zit daar ook een vorm van gain op de nick beweging dan kun je die wat hoger zetten.
     
  20. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Dat je de fbl niet moet trimmen klopt wel, ook bij de spirit. Bij initialiseren pakt hij gewoon de nieuwe instellingen incl trimmen als nulpunt.

    Wat je aangeeft heb ik idd ook gedaan, ik heb de hele afstelling opnieuw gedaan, echter het verandert niks aan het driften. Afstellen heb ik gedaan met het mechaniek uit de romp op tafel, zonder skids is het dan vlak. Daar kan het eigenlijk niet inzitten. Denk dat ik idd de gaininstellingen eens naloop. tnx
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2020

Deel Deze Pagina