Hallo nog een postje van een preflight ALF.
Ik begin te twijfelen of ik deze ook kan slingeren

, de vleugel voelt fragieler aan

. Misschien zit het gewoon tussen de oren hij is lichter en ook nog transparant bekleed. In beide vleugels iets van 5mm torsie denk ik? In deze versie zit toch een hoop meer tijd visuele afwerking dan de prototype. Anders weet ik wat de komende tijd te eten.
Ik ben natuurlijk geen doorgewinterde modelvliegtuig ontwerper/bouwer. Geen totale noop, maar geen ervaring met zelf ontwerpen en bouwen. Ik vind het al fantastisch dat de ALF vliegt

. Gewoon de grofweg de afmetingen en profielen van de Elf genomen en begonnen met tekenen en bouwen.
==============================================
Voor mijn eigen leercurce
probeer ik wat dingetjes te berekenen en verder te verklaren. Goed opletten op foutjes dus!!!
Gewicht vliegklaar: 145 gram.
Ik heb voor de aardigheid de vleugelbelasting berekend. Het vleugeloppervlakte: 12.6dm2. (ELF: 11.7dm2)
Nu weet ik niet zeker of je een geprojecteerd oppervlakte moet nemen door de V stelling. Maar ik heb maar recht toe recht aan gedeeld. Soms maak ik het mijzelf te ingewikkeld

, maar hij draagt toch op het totale oppervlakte ondanks V stelling???). Tjsa even wat puzzelen met getallen:
Nieuwe versie:
145gr/12.6dm2=11.5 gr/dm2
Prototype:
160gr/12.6dm2=12.7gr/dm2
Gemiddelde starthoogte ergens tussen 30-33 meter
Vliegtijd zonder iets te vinden: 40-50 seconden
===============================================
Volgens mij zijn dit best hoge getallen of dit goed of slecht is weet ik niet. In iedergeval veel hoger dan de echte ELF 8.1gr/dm2. Dit getal lijkt nu op iets van een full size DLG (volgens site Vladimir). Wat betekend dit nu? Zit er een schaling factor voor de vleugelbelasting? Is dit een slecht getal, als ik nu toch over nummertjes spreek?
Wat ik wel denk te weten. Dit verklaard waarom de prototype lekker (iets) te vlot wil vliegen. Ik kan flink wat afstand overbruggen met de prototype (makkelijk een paar honder meter de diepte in). Geen beginner toestel maar qua vliegeigenschappen leerzaam voor mij (voor eerlijk te zijn meer leerzaam dan mijn twee full size). Hopelijk is de nieuwe versie dus iets tammer en nog beter te besturen (roervlak is ook iets groter). Dat zeggen de getallen tenminste.
De praktijk is het belangrijkste!!! Ik hoop komende dagen ergens de maiden te doen. Als het niet lukt moet ik komende weken maar
Balsasoep 
eten van de reststukken.