Alfa Model FW190

Phoenix zei:
Een 6-3D gaat prima op deze kistjes, op 3 Cell lipo met een GWS 8x4.3 is ideaal. Liever niet een grotere prop i.v.m. de temperatuur van de accu.
Ik vlieg de P-47 zelf ook met een 6-3D.

Goed nieuws; mocht ik ook nog eens zo'n kistje overwegen. Enig idee hoeveel amp je trekt met zo'n setup? Pakt 't goed uit qua zwaartepunt met zo'n lichte motor en hoe zijn de prestaties?

EDIT: ik heb inmiddels de Mustang gekocht!
ik wist dat er nog 1 lag voor de helft bij Modelbouw Holland en ik was daar toevallig vandaag in de buurt

Vandaag is eindelijk m'n FW190 afgeleverd. Nette service bij Bichler. Nu nog wat klein materiaal verzamelen en dan gaan met die banaan. Ik ga proberen de maiden te (laten) filmen. ;-)

ik heb m'n Tucano verkocht en ga definitief m'n Alfa Model Mustang opbouwen met die Typhoon 6-3D
welke lipo zal ik pakken?:
- 1000 mah HiModel
- 1250 mah Kokam
- 2000 mah Kokam
ze passen allemaal, maar 't wordt wel steeds zwaarder natuurlijk

ik ga er van uit dat die Mustang qua constructie niet echt verschilt met de FW; hebben jullie de aileronservo volgens de instructies vastgezet? en dan vastgepoxied of iets schroefbaars gemaakt?
het lijkt mij niet echt ideaal; ik dacht er aan om een iets zwaardere 14-grams servo op z'n kant te leggen op de vleugel en dan 't heveltje naar beneden te laten wijzen in de middenstand

ZamBeZi zei:
ik heb m'n Tucano verkocht en ga definitief m'n Alfa Model Mustang opbouwen met die Typhoon 6-3D
- 1000 mah HiModel
- 1250 mah Kokam
- 2000 mah Kokam

ik ga er van uit dat die Mustang qua constructie niet echt verschilt met de FW; hebben jullie de aileronservo volgens de instructies vastgezet? en dan vastgepoxied of iets schroefbaars gemaakt?
het lijkt mij niet echt ideaal; ik dacht er aan om een iets zwaardere 14-grams servo op z'n kant te leggen op de vleugel en dan 't heveltje naar beneden te laten wijzen in de middenstand

Ik zal kwa gewicht voor de 1250mah lipo cell gaan. Is dit een 3cell lipo ?
De aileron servo (9gram) heb ik alleen maar met dubbelzijdig tape vast gezet en zit zo vast als een huis.

Grtz,
Martijn

Yes, inderdaad.
Ik heb eerst het dubbelzijdige tape op de servo geplakt en aan 1 kant het papier er nog niet afgehaald.
Toen de servo ingebouwd en met een pincet het papier van het plakband verwijderd.
Anders krijg je de servo niet fatsoenlijk vast.
Je kunt het ook lijmen hoor, maar ik hou daar persoonlijk niet zo van.

Grtz,
Martijn

ZamBeZi zei:
- 1000 mah HiModel
- 1250 mah Kokam
- 2000 mah Kokam

Ik heb zelf een 1300 mAh Himodel met 25 A ESC van Hi Model, motor van 65 gram, 2x 9 gr servo en een 12 grams ontvanger. Hiermee komt de kist ongeveer 30 gram boven het opgegeven maximale gewicht uit (470gr versus 440 max).

De aileron servo heb ik zoals voorgeschreven geepoxied. Wel aan weerszijden verstevigd met een driehoekslatje. De servo staat nagenoeg verticaal!

Mijn Alfa heeft de maiden gehad! :banana:

Ging bijna nog fout. Vlak voor mijn maat hem weggooide zij hij: "Weet je zeker dat de servo aansturing goed is". Toch even checken; Knuppel naar links.................rolroer rechtsaf!!!!!!!!!!!! Hoe stom kan je zijn :oops: :oops: :oops: Snel rechtgezet. Eerste vlucht ging redelijk. Wel bleek het zwaartepunt veel te ver naar achter te liggen. Dit moet ik nu nog even uitzoeken want ik had hem op het voorgeschreven punt gelegd. Tweede vlucht ging goed maar moest hem wel helemaal downtrimmen. Dus de accu moet nog wat verder naar voren. Kist ziet er "mean" uit, geweldig :evilbat: Mijn maat vliegt met de Alfa Corsair, dus nog even een combat gedaan (ook al geloof ik dat deze twee kisten elkaar nooit in het echt hebben ontmoet).

de lipo die ik in de planning had is ter ziele; experimenteel depronkistje boorde zich op volle snelheid in het asfalt
eigen schuld; ik was een beetje te laks met 't ding volgen, 't ding vloog perfect, 80 eurocent depron aan gort, maar helaas dus ook de lipo als een harmonica gehalveerd (mooi gezicht trouwens)

nieuwe bestellen dus; zal ik de 1300 nemen van 115 gram of de 1700 van 143 gram?

https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=2095

https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=2096

ik ga de Alfa Model Mustang (ik lift graag mee met de kennis in dit draadje) met een Typhoon 6-3D vliegen en de lipo's ook inzetten in m'n Huckebein (EDF setup zal max ca. 18 trekken) en die heeft veel baat bij een lage vleugelbelasting, maar of die 28 gram nou zo veel uitmaakt?

even een raar vraagje: zijn die decals nou al voorgesneden? m.a.w. laten ze los als je het complete vel in het water legt?

Nog even een update: Kist is erg gevoelig op zijn roeren. Heb nu de rolroer uitslagen op 50% staan, want 100% met proportionele aansturing was nog veel te heftig! Heb het zwaartepunt weer terug op de oude plek en kwam er tijdens wat trimvluchten achter dat de motordomping (standaard 0 graden) toch niet goed is. Heb nu iets domping aangebracht en ga weer testen zodra het weer het toelaat.

Na de testvluchten (in de regen) lieten de decal kruizen op de romp los, dus deze samen met de rode band opnieuw gespoten. Ziet er gelikt uit! Ik heb de panellijnen met een zwarte fineliner getrokken. Dit leek me natuurlijker dan zilvergrijs. Ik moet nog eens zoeken naar een donkergrijze fineliner, want die lijkt me nog beter. Heb ook wat geexperimenteerd met olielekkage sporen zoals je ziet. Ziet er hoopvol uit maar moet wel veel subtieler!

Ik heb hem bijna af, m'n FW190. Enkel nog de decals en dan kan ie vliegen. Ik kom wel uit op 500 gram, een beetje meer dan voorgeschreven door Alfa :roll:, zou dit lukken?
Ligt waarschijnlijk aan de iets zwaardere lipo's (1700 mah 20-30C van Hextronik), de goudstekkers van 4 mm en de iets zwaardere regelaar. Deze laatste heb ik ook een beetje gekocht voor toekomstige projecten.

Nu zondag als het weer het toelaat zullen we direct weten of ie al dan niet vliegt.
Ik lees dat de kist nogal heftig reageert op de roeren, misschien van te voren al maar wat expo instellen.

Een ding vind ik wel jammer en dat is dat er ongeveer een 5-6 mm ruimte tussen de spinner en de cowl en dat oogt niet zo mooi maar daar vinden we nog wel iets op. :wink:

Goofer zei:
Ik heb hem bijna af, m'n FW190. Enkel nog de decals en dan kan ie vliegen. Ik kom wel uit op 500 gram, een beetje meer dan voorgeschreven door Alfa :roll:, zou dit lukken?
Ligt waarschijnlijk aan de iets zwaardere lipo's (1700 mah 20-30C van Hextronik), de goudstekkers van 4 mm en de iets zwaardere regelaar. Deze laatste heb ik ook een beetje gekocht voor toekomstige projecten.

Nu zondag als het weer het toelaat zullen we direct weten of ie al dan niet vliegt.
Ik lees dat de kist nogal heftig reageert op de roeren, misschien van te voren al maar wat expo instellen.

Een ding vind ik wel jammer en dat is dat er ongeveer een 5-6 mm ruimte tussen de spinner en de cowl en dat oogt niet zo mooi maar daar vinden we nog wel iets op. :wink:

Mijn kistje zit ook tegen de 500 gram. Het kan wel, maar ik koop er toch nog een 800 Mah accu by om is te kijken of hij dan beter vliegt. Om de ruimte tussen de spinner en de cowl goed te krijgen moest ik de motor iets verzinken in het motorschot, wat het gewicht weer deed toenemen. Ik raad je aan om de uitslagen van de rolroeren na de testvlucht te verkleinen en 50% expo of voorhand toe te passen.

Vanavond de decals geplaatst. Viel niet echt mee.
Dit is ie.
thumb_FW190-1.jpg

normal_FW190-2.jpg

thumb_FW190-3.jpg

Hier zie je duidelijk de ruimte tussen de spinner en de cowl die ik dus nog op de een of andere manier moet zien weg te werken.
Als het weer het zondag toelaat gaat ie de maiden krijgen. Pfff, krijg nu al de sjimmie.

Succes met je maiden Goofer!
Dit wordt je eerste aileron-kist na de EZ*?

Bij mijn maiden begon ik met 50% van de voorgeschreven roeruitslagen, en 50% Expo.

Sterkte!

Richard

Tanx MPXfan. Dit wordt inderdaad mijn allereerste "live" maiden met ailerons. :oops: Na 1,5 jaar simmen ben ik er wel aan toe denk ik. Moet er ooit van komen eh? Verslag volgt.

Back