Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Het snel afslaan als je de gloei-accu los trekt lijkt op een kapotte of een te koude plug maar zoals M7H terecht opmerkt kan ook een te rijke afstelling dit veroorzaken.

Allereerst zou ik ook die AXE-Rossi pluggen opzij zetten en beginnen met betere pluggen.
 
Heren dank u wel voor de reactie.
Over de bovenste dooie punt bedoel ik wanneer ik aan de motor draai kan zuiger niet verder omhoog en bij de moment dat de zuiger omlaag gaat daar klemt hij nog een heel klein beetje.
Ik ging volgens de WOT methode inrijden, en de temperatuur was niet zo warm, in Gouda is het altijd heel erg koud en heb de fohn erbij moeten houden, de compressi is gewoon zeer goed en toch durf ik niet de motor op scherp te zetten en ga volgens roelof nog 3 a 4 tankjes zeer rijk inlopen. Bij alle novarossi motor die ik ooit heb gehad is dit de eerste keer.

Motor gisteren uit elkaar gehaald. Helemaal uit gespoeld en dat ding klemt weer enorm. Hij heeft nog wat in te rijden :) Er zat een grote dosis after run in waardoor alles behoorlijk soepel ging. Het was dus meer schijn dan wijsheid :)

10 tankjes voor een novarossi vind ik trouwens sowieso weinig. Kom toch altijd uit richting de 2.5 liter.
 
hallo,
ik denk dat ik kan hier terecht met mijn problèm.Ik rijd met mrx4x.Ik heb niet veel ervaring maar ik kan toch iets met die auto.Maar nu heb ik problèm met koppeling schoen(geel met 3 gatjes=3gewichtjes).Die slijt enorm.Na rijden heb ik overal geel poedr.Weet iemand wat is oorzaak van dit problèm?Is problèm bij klok,of bij instelling van veer en afstand van klok tegen over schoen zelf of is dat mijn rijstijl?Kan dat?Ik trek niet zenuwachtig aan gashendel,ik probèr vlot rijden met matig rem gebruik.

Bedankt Petr.
 
Geel slijpsel duid meestal op slip en dat kan komen door een te grote gap (afstand) of een te strakke veer. Zorg dat de gap op 0.7mm komt en de moer van de veer zover erop draaien dat er 1mm schroefdrad er doorheen steekt.
 
Bedankt voor reaktie.Dat zal waarschijnlijk individuel zijn.Ik heb afstand(gap)al van begin ingesteld op 0,5mm dus minder dan die van u, en heb ik ook al veer 2x aangepast.Nu zit ik al op 0,8mm.Ik kuis dat oude poeder op en na 5 min rijden is die daar al weer.Intussen zijn al 2 schoentjes op:-(Kan helpen aankoop van nieuwe klok?Ben noch vergeten zeggen dat die heel heet is na rijden,wat wijst waarschijnlijk op doorslippen zoals jij schrijft.Ik vond dat auto rijd heel goed met dit insteling van kopelling alleen die geel poeder en hoge slijtage.Wat kan ik proberen nog,Afstand(gap) nog kleiner maken en veer nog zachter instellen om dat dorsliping te vermijden?Of anders om?Niet logisch ik weet maar...ik moet iets ondernemen.Hoe lang gaat anders zo een koppelling schoen mee?
 
Zo'n schoen moet bij een normaal gebruik wel een paar liter (2 tot 3 liter) mee kunnen gaan. En dat de koppeling heet wordt is normaal, ook bij weinig slip wordt die nog erg heet.
0.5mm mag het probleem niet zijn en 0.8 is een goede setting. De veer op 0.8 (= precies 1 winding) lijkt me ook niet het probleem. dus zou het de klok kunnen zijn., als die iets verbogen is of erg ruw is kan zoiets snel gebeuren.

Nu is het ook dat de ene schoen dit sneller doet dan de ander, misschien moet je eens een rode schoen proberen, of desnoods 1 van een ander merk. Het kan dan zijn dat je de gaten iets moet ophalen. Ook een hardere veer kan het probleem misschien oplossen omdat je minder voorspanning hoft te geven.

Het kan ook in je rijden zitten, als je juist heel veel half gas geeft zit je met je koppeling meer in het slipgebied.
 
Ik heb ook al direct gedacht aan mijn rijstijl.Ik rijd in Houthalen,vrije korte baan,misschien ken jij die.Morgen is clubrace,zal ik daar polsen.Maar ik ga nu klok met heel fijne (1500)schuurpapier overlopen.Waarschijnlijk kwam klok ooit tegen die 3 pinnen.Ik zie daar zo lichte spoor.Kan ik dat nog slechter maken?Maar dat blijft zoeken en waarschijnlijk nog paar schoenen slijten.Als ik oplossing(oorzaak) vind laat ik iets weten voor volgende generatie.
Grtz Petr
 
zitten je poellies (strakke riemen) niet voel met troep? en of loopt je auto wel licht als je aan het achter wiel draaid ? een zwaar lopende auto kan dat natuurlijk ook veroorzaken.
succes Gr Richard
 
zitten je poellies (strakke riemen) niet voel met troep? en of loopt je auto wel licht als je aan het achter wiel draaid ? een zwaar lopende auto kan dat natuurlijk ook veroorzaken.
succes Gr Richard

Veelal kwestie van een kromme klok, als die eens te heet is geweest is het veelal over. Ik lees iets over tegen de pennen aangelopen? ... neem geen risico en koop een nieuwe, is goedkoper dan allemaal nieuwe schoenen kopen.

Ow ja, TIP: Schuur / polijst eerst een nieuwe klok aan de binnenzijde!
 
Zo veel kan ik oordelen loopt auto vrij makkelijk.Als ik geeft draai aan achter wiel dan stop die niet onmiddelijk.Maar maakt ook geen 10 toeren meer:-)Maar ik heb opnieuw naagezien online manual voor montage van koppelling en daar staat dat eingelijk klok zelf moet 0,3-0,5mm speling hebben tegen over schroef die alles bij elkaar houdt.Maw zou klok moete kunnen schuiven over as van motor.Raar maar volgens technische tekening is dat zo.Het gaat wel over minime beweging(0,3-0,5mm)maar toch beweging.Eerst had ik dat zo afgesteld,maar dan heeft dat een ervaren pilot van mijn club veranderd naar vaste klok tegen over vliegwiel met afstand tot schoen 0,5mm.Wat is eingelijk juiste montage?
 
De gap is de maximale afstand tussen klok en schoen, zorg ook dat de de klok tegen de schoen aan ligt voor de nul-meeting en er maximaal vanaf getrokken wordt voor de gap-meeting.

Er is geen juiste setting, het is maar wat jij wilt. Hoe kleiner de gap des the tammer de koppeling wordt, hoe groter de gap des te agresiever. 0.7 is een redelijke standaard maat
 
Dan probèr ik opnieuw mijn oorspronkelijke montage volgens handleiding.Ik denk dat bij die heb ik die extreme slijtage niet gemerkt.En wat is licht lopende auto?Als ik geeft aan die mijne met voet lichte schotje dan bolt die nog zo +- 2m uit.Ik weet dat is moeilijk er over oordelen,ik kan die kracht van schotje niet demonstreren.Maar hoe voelen jullie dat auto goed of niet goed loopt?
Grtz Petr
 
Dan probèr ik opnieuw mijn oorspronkelijke montage volgens handleiding.Ik denk dat bij die heb ik die extreme slijtage niet gemerkt.En wat is licht lopende auto?Als ik geeft aan die mijne met voet lichte schotje dan bolt die nog zo +- 2m uit.Ik weet dat is moeilijk er over oordelen,ik kan die kracht van schotje niet demonstreren.Maar hoe voelen jullie dat auto goed of niet goed loopt?
Grtz Petr

zoals jij dat nu uitlegt moet het wel goed zijn, je kunt er van uitgaan . als je lagers goed zijn. je poelie.s schoon. en je riemen normaal gespannen de auto goed loopt.(en je rem los komt)let wel op dat je vertanding op een korte baan wel heel anders is dan op een grote baan. als je vertanding op je klok te groot is kan dat tot veel hitte en slijtage zorgen.(of je spur.s te klein)
 
Bedankt voor adviesen.Ik ga dinsdag terug trainen,zal zien of montage volgens handleiding probleem oplost.Mijn vertandingen zijn 17/50 en 20/47 dus niet slecht voor korte baan?Als wij al over tandwielen spreken.Ik moet altijd alle 2 tandwielen vervangen zeker zo dat som van diameters(spuur+pion) van1ste en 2de versneling gelijk zijn?Of zijn er voor andere regels?
 
Ik rij meestal 16/19 met 49/46 en op een korte baan (Gouda) 50/46 of soms 50/47
 
Bedankt voor adviesen.Ik ga dinsdag terug trainen,zal zien of montage volgens handleiding probleem oplost.Mijn vertandingen zijn 17/50 en 20/47 dus niet slecht voor korte baan?Als wij al over tandwielen spreken.Ik moet altijd alle 2 tandwielen vervangen zeker zo dat som van diameters(spuur+pion) van1ste en 2de versneling gelijk zijn?Of zijn er voor andere regels?

als je zo kijkt wat Roelof rijd. dan is die eerst en tweede van jou wel wat zwaar voor een korte baan . en natuurlijk je banden diameter niet vergeten.
 
Inderdaad een tand te groot.Maar maakt dat zo grote verschiel?Dus is dat dan "regel"?16/19 of 17/20 of 18/21.Som van tanden(spuur+pion) op 1ste en 2de moet gelijk zijn.Zal zeker combinatie 16/19 uitproberen.
 
Back
Top