Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Nee dat is hij niet. De volgende is gewoon in Genk.
Maar ik denk ( weet het zo goed als zeker) de het kopje van de tussenstand lijst nog die van vorig jaar is.

De uitslag op zich klopt, alleen de koptekst niet.
Moeten ze even aanpassen.
Even niet bij stil gestaan. denk ik.

1ste Real'80 8 April
2de MRG Genk 6 Mei
3de Baanbrekers 10 Juni
4de Raco 2000 8 Juli
5de AMCA 12 Augustus
6de De Sluis 2 September

Zo is de kalender voor het seizoen 2012.

Is de agenda aangepast? Volgens de uitslagenlijst is de volgende NK in rucphen???
Stand BC08 | NOMAC – Nederlandse Organisatie Model Auto Clubs

Bennie, bedankt dat je het opmerkt maar ik had liever gezien dat je ons ook daarover had gemaild. Het mag duidelijk zijn dat als er een wijziging in de kalender is we dat ook laten weten, ik geloof dat we vanuit de sectie informatief genoeg zijn.
Als je iets verder had gekeken en ook het hele NK volgt had je kunnen weten dat de Promo als eerstvolgende naar Rucphen gaat. Daar bij de afdeling die de standen tot de site verwerkt is het dus fout gegaan, die heeft bij alle 3 de klasses de promo kalender verwerkt.

Heren, nog een klein technisch vraagje: mijn 35 plus 21 novarossi had recent een nieuwe zuiger cilinder set inclusief nieuwe drijfstang zoals het natuurlijk hoort een nieuwe zuiger cilinder klemt gigantisch,vorigweek toen het even droog was ging ik de motor inrijden maar door het weer was ik na 3 tankjes meegestopt,toen ik thuis was ging ik naar nieuwschierigheid de motor even draaien en voelde dat de klemming bijna helemaal weg is,de klemming die ik voelde was gewoon helemaal boven zijn dooie punt maar er zit wel genoeg compressi.
Mijn vraag is is dit goed of heb ik wat verkeerd gedaan of heb het een beetje met de brandstof temaken normaal rij ik TORNADO maar deze jaar ben ik naar RUNNERTIME overgestapt.
Heren graag uw advies en mening dan wwet ik wat ik voor de volgende keer niet moet doen.

de klemming die ik voelde was gewoon helemaal boven zijn dooie punt maar er zit wel genoeg compressi.

normaal rij ik TORNADO maar deze jaar ben ik naar RUNNERTIME overgestapt.
Heren graag uw advies en mening dan wwet ik wat ik voor de volgende keer niet moet doen.

Wat bedoel je met boven zijn dooie punt? Dooie punt is het hoogste punt waar de zuiger komt, daarboven kom je niet. Het inlopen van een NR kost normaal iets van 10 tankjes, 3 tankjes is wel erg weinig. Hoe heb je die 3 tankjes ingelopen? Op de baan in de koude wind?

Runnertime is DE brandstof der brandstoffen, daar betaal je ook voor. Als er al iets is ligt het daar veelal niet aan.

en voelde dat de klemming bijna helemaal weg is,de klemming die ik voelde was gewoon helemaal boven zijn dooie punt maar er zit wel genoeg compressi.
Mijn vraag is is dit goed of heb ik wat verkeerd gedaan of heb het een beetje met de brandstof temaken normaal rij ik TORNADO maar deze jaar ben ik naar RUNNERTIME overgestapt.

Ik zou er blij mee zijn, na 3 tankjes klaar met inrijden.
Wellicht heeft Novarossi ook het licht eindelijk gezien, want die gigantische klemming is volgens mij gewoonweg onzin. Als de compressie goed is, dan is er niets aan de hand en kun je je motor gewoon op scherp gaan zetten.

3 tankjes is te weinig voor een Novarossi, zelfs mij lukt dat niet met de basic motoren. Ik zou de motor zeker nog een 3 tot 4 tankjes aan de rijke kant houden, met het opvoeren van de temperatuur zal de zuiger ook zeker nog iets groeien.
Laat je ook niet foppen door de koude passing, uiteindelijk gaat het om de passing op bedrijfstemperatuur en bij sommige Novarossi motoren komt het wel eens voor dat je koud denkt dat die versleten is en op temperatuur de motor perfect presteert.

Heren dank u wel voor de reactie.
Over de bovenste dooie punt bedoel ik wanneer ik aan de motor draai kan zuiger niet verder omhoog en bij de moment dat de zuiger omlaag gaat daar klemt hij nog een heel klein beetje.
Ik ging volgens de WOT methode inrijden, en de temperatuur was niet zo warm, in Gouda is het altijd heel erg koud en heb de fohn erbij moeten houden, de compressi is gewoon zeer goed en toch durf ik niet de motor op scherp te zetten en ga volgens roelof nog 3 a 4 tankjes zeer rijk inlopen. Bij alle novarossi motor die ik ooit heb gehad is dit de eerste keer.

Met rijk bedoel ik dan net niet op scherp, dat die gewoon met nog een flinke rookpluim leuk gaat.

Bij een serie zuigers en cilinders heb je altijd te maken met toleranties en worden veelal de best bij elkaar passende sets geselecteerd. Zo kan het zijn dat de restanten na selectie hele zware passingen en hele losse passingen krijgen.

Naast dat heb je altijd afwijkingen in de materialen tussen verschillende productieseries, uitzettingscoëfficiënties van zuiger en cilinder kunnen afwijken en heb je series die na inloop koud veel klemming voelen en anderen die koud erg los voelen.

Goed of slecht is niet te beoordelen maar zeker is wel dat er een juiste selectie bestaat (tot hoe hoog de zuiger in de bus moet gaan bij nieuwstaat) voor een goede inloop en prestaties zonder dat je een paar liter blijft worstelen met de klemming. De mensen die zich hier mee bezig (kunnen) houden hebben dit uitgedocterd.

Een zware passing goed of slecht?
Dit hangt van de productie toleranties af..... Laat je cilinders na het verchromen van binnen perfect rond slijpen zal ook een nauwkeurig ronde zuiger met een lage oppervlakte ruwheid amper een zware passing nodig hebben om perfect in te lopen. Werk je juist onnauwkeurig en doe je amper een nabehandeling zal er een zware passing van de zuiger nodig zijn om de passing te optimaliseren dmv een soort hoonproces, het inlopen duurt dan alleen wat langer.....

Hoe met jouw motor? Gewoon rustig aan doen en niet al te veel zorgen om maken.

Wel heb ik goede resultaten gelezen over de quick and dirty inloop waarbij 1 of 2 tankjes een beetje rijk wordt gereden en daarna zo snel mogelijk de prestaties wordt opgevoerd tot het optimale. Ik zelf heb dit ook bij de Basic motoren gedaan (ver binnen een liter op prestaties) en moet zeggen dat het werkt maar de zuiger laat wel duidelijk meer krassen zien. Ik denk dat dit ook afhankelijk is welke zuiger je hebt. De oude zuigers hadden de stempel "microcasted" welke je ook hoorde knarsen als je ze door de klemming draaide, deze zuigers laten het niet toe om snel op gang te gaan, de huidige zgn. CNC zuiger heeft beter wrijvings eigenschappen en kan dat wel.

Ik ging volgens de WOT methode inrijden, en de temperatuur was niet zo warm, in Gouda

Volgens mijn ervaring is het 5 a 6 tankjes op de startbox / inloopbank. 4 a 5 tankjes op de baan, en als het koud (<11 graden) is met een ingepakte koelkop. Op de baan de temperatuur onder de 80 graden houden. Uiteindelijk pas vanaf tankje 9 a 10 mag je gaan tunen (dus ook boven 80 graden en schakelen).

Als je nu gelijk de baan op bent gegaan zonder de koelkop ingepakt te hebben met deze buiten-temperaturen en op een heel stoffige baan... dan snap ik dat de klemming bijna weg is.

Is het slecht? Tja, ik zou nu niet door blijven gaan met inlopen volgens WOT maar gewoon wat scherper zetten (zo rond de 100-105 graden houden) voor de komende 3 a 4 tankjes.

weet iemand wat ik moet doen me motor blijft als ik hem net gestart heb niet lopen als ik de gloeiplug er af haal wanneer ik hem er o hou dan blijft hij wel mooi lopen

gr peter

Ik bedoelde eigenlijk hoe koud ze zijn, dus welk nummer ze hebben....

Nu ken ik de bouw van Axe Rossi pluggen niet, maar wellicht hebben ze dezelfde bouw als van hun familie, Novarossi, en als je die in een Picco gebaseerde motor probeerd te schroeven, sluit hij waarschijnlijk niet helemaal lekker aan. Dit is nog niet zozeer de reden denk ik dat ie afslaat, maar ideaal is het niet.

Ik denk ondanks dat je nieuwe pluggen hebt, ze wellicht te "koud" zijn, een heter type zou het wel eens beter kunnen doen.

6 en 7 van Picco zelf?

Ook kan het afslaan aan een verkeerde afstelling liggen, maar daar kan ik achter een toetsenbord niet heel goed over oordelen.... :p

Back