Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
Lol ik kan de laatste tijd niet rijden,zonder dat er wat stuk gaat,hahah.One way bearing naar de k#@#@,gelukkig had marc er nog 1 over(bedankt marc)die ik kon overnemen.En ik kwam er tijdens het schoonmaken achter,dat achter de dekseltjes onderaan de demper(die de rubberen ringetje op zijn plaatst houd,en de olie er houd) los waren.Er zat geen olie meer in de demper,lol.Morgen maar effe nieuwe olie halen.

Wel veel lol gehad,met 5 mensen in totaal gereden3 Savy's,1 marder en een Rockwilder, de auto goed smerig gekregen,hahhaaha,Weer genoeg te doen,de schoonmaak kan beginnen :D,een dikke laag zand weghalen van ongeveer een halve centimeter,op de draagarmen.

Leuk is dat wel,door mul zand heen rijden

Garantie op een tweede hands is altijd lastig. Voor ik deze verkoop moet hij 100% zijn anders geef ik hem geeneens mee. De aspirant koper kan zelfs wat spare onderdelen mee krijgen zoals een draagarmpje, een schokbreker, een spur. Als er iets defect gaat wat niet stuk zou mogen (servo ofzo) dan zit daar gewoon garantie op, de spullen zijn allemaal nieuw.

@Raimond: Door los zand is zeker leuk, nog leuker als je een schep mee neemt en een mooie schans schept. Waar woon je? (profiel updaten) Kan je anders eens met ons mee rijden in Zaandam. Bij ons rijdt een hoop verschillends in het rond. Van bigscale tot 1:18 Electro, benzine, nitro, het kan ons niet te gek.

@ Burp,ik zou graag eens met jullie meeridjen,maar het is helaas niet naast de deur,voor mij,Zaandam.Maar ik kan er wel een keertje naar toe komen :)

Een schans gaan we zekers eens maken,schep mee,dan moet het wel lukken.

Aha, ik zie dat je ook je woonplaats hebt opgegeven. Nee, Raalte is niet echt naast de deur, wellicht dat we een keer een meeting in Zaandam organiseren....

Sleurhutje zei:
-Johie- zei:
vanmiddag was me nieuwe 2 versnellingsbak binnen dus gelijk ingebouwd en voor het eerst flink wezen bashen! beviel me prima!!! bleef goed lopen( ook op de kop) en goede grip en besturing etc. totdat hij wel toeren ging maken maar geen snelheid kreeg. dus ik denk spur naar de kl%$# (censuur). maar nee de slipkoppeling was verbrand. ik heb er nu een nieuwe spur opgezet met een nieuwe koppelingsplaat, nieuw busje en een nieuw borgmoertje. netjes helemaal ingedraaid en weer een halve slag terug. nu zou het goed moeten wezen toch?
en als ik de spur de verkeerde kant op draai heeft hij af en toe wat meer weerstand. klopt dit? hij rolt verder wel soepel naar voren zonder dat ik ergens last van heb.

nu eens kijken of ik een roll cage kan cncen op school :P

Beste manier om te kijken of de spur goed staat is inderdaad helemaal vast en dan een halve slag terugdraaien. Druk een platte schroevendraaier tussen de koppelingsplaat en het huis van de versnellingsbak en blokker de koppelingsplaat. Als je veel kracht moet zetten om de spur te draaien, dan staat deze goed. Gaat het redelijk eenvoudig (zonder dat de tanden in je duim blijven staan :wink:), dan staat deze te slap en moet je hem weer iets meer aandraaien.

In het boekje van HPI staat dat je de wielen vast moet houden. Doe je dat, dan zet je ook alle kracht op de tandwielen in de versnellingsbak en de hele aandrijflijn, met het risico op schade. Dus het blokkeren van alleen de koppelingsplaat (slipper clutch plate) is beter.
vanmiddag binnen 1 tankje rijden weer de koppeling verbrand!? klotezooi. want nu? wat doe ik verkeerd? ook hebik het idee dat mijn savage niet schakelt. maar ik weet dus niet of hij in ze 1 blijft of dat hij altijd in ze 2 staat. wat is een standaard setting voor die 2e versnelling? dus bv helemaal indraaien en dan weer 2 slagen uit oid
en die spur met verbrande koppeling kan ik die nog wel gebruiken? zoja hoe?

-Johie- zei:
vanmiddag binnen 1 tankje rijden weer de koppeling verbrand!? kl%$# (censuur). want nu? wat doe ik verkeerd? ook hebik het idee dat mijn savage niet schakelt. maar ik weet dus niet of hij in ze 1 blijft of dat hij altijd in ze 2 staat. wat is een standaard setting voor die 2e versnelling? dus bv helemaal indraaien en dan weer 2 slagen uit oid

Brand je je slipper pad eruit, zijn de tanden weggesmolten/weggesleten of is de koperen ring in het tandwiel gesmolten? Voor deze drie zijn verschillende oorzaken.

Rij je alleen op vlakke ondergrond, zand, gras? Doe je ook met jumps erbij? Trek je wheelies? Doe je stoppies (hard remmen waardor je voorover slaat) of je rem je ook ineens vreselijk hard? Vreselijk hard optrekken of remmen en landen na een jump met het gas erop (of de rem) is funest voor je spur gear.

Voor wat betreft de versnellingsbak? Haal je wel de maximale snelheid in de eerste versnelling? Er is geen "fabrieksinstelling", je kunt de onderstel stelschroef (niet de bovenste, dan valt je versnellingsbak uit elkaar!) telkens een kwartslag tegen de wijzers van de klok in draaien om het schakelen te vervroegen. Zodra de bak schakelt kun je dit verder verbeteren. Dit is even wat werk, maar ja... :wink:

@buism01: Ondanks eerdere positieve ervaring wil ik me graag aan jouw kant scharen ten aanzien van de kwaliteit van STS (Super Taiwaneese Sh*t) motoren. Na amper 4 liter is het eenrichtingslager naar de eeuwige jachtvelden, van HPI heeft ruim 20 liter meegedaan en is nog steeds goed terwijl de rest van de motor suf is. En dat lagertje is niet goed uit het wieltje te krijgen en heeft een iets andere maat dan die van HPI. Ik ga lekker een HPI K4.6 bestellen... :evil:

Burp zei:
Aha, ik zie dat je ook je woonplaats hebt opgegeven. Nee, Raalte is niet echt naast de deur, wellicht dat we een keer een meeting in Zaandam organiseren....

Dat is ook mogelijk,of een wat centraler punt in nl:)
Is zekers een goed idee!

Raimond zei:
Burp zei:

Is zekers een goed idee!

In Houten op dat Bigscale baantje dat telkens gevlakt wordt :rolling: (sorry hoor, kon het niet laten :wink:).

Sleurhutje zei:
-Johie- zei:
vanmiddag binnen 1 tankje rijden weer de koppeling verbrand!? kl%$# (censuur). want nu? wat doe ik verkeerd? ook hebik het idee dat mijn savage niet schakelt. maar ik weet dus niet of hij in ze 1 blijft of dat hij altijd in ze 2 staat. wat is een standaard setting voor die 2e versnelling? dus bv helemaal indraaien en dan weer 2 slagen uit oid

Brand je je slipper pad eruit, zijn de tanden weggesmolten/weggesleten of is de koperen ring in het tandwiel gesmolten? Voor deze drie zijn verschillende oorzaken.

Rij je alleen op vlakke ondergrond, zand, gras? Doe je ook met jumps erbij? Trek je wheelies? Doe je stoppies (hard remmen waardor je voorover slaat) of je rem je ook ineens vreselijk hard? Vreselijk hard optrekken of remmen en landen na een jump met het gas erop (of de rem) is funest voor je spur gear.

Voor wat betreft de versnellingsbak? Haal je wel de maximale snelheid in de eerste versnelling? Er is geen "fabrieksinstelling", je kunt de onderstel stelschroef (niet de bovenste, dan valt je versnellingsbak uit elkaar!) telkens een kwartslag tegen de wijzers van de klok in draaien om het schakelen te vervroegen. Zodra de bak schakelt kun je dit verder verbeteren. Dit is even wat werk, maar ja... :wink:

de slipper plaat draait aan gort trouwens en die koperen ring draait er dan helemaal in(word heet)

hij trekt niet zoveel wheelies en zo lomp heb ik niet gereden. wel gewoon lekker volgas maar niet superlomp ofzo. hij moet toch ergens tegenkunnen.

dat schakelmoment instellen snap ik wel maar ik weet dus niet of hij te vroeg of te laat staat want ik hoor hem niet eens schakelen. en ik weet dus niet oftie dan wel uberhaubt in ze 1 optrekt.

omdat ik hem 2e hands heb gekocht vraag ik me af of het nuttig is om de motor weer helemaal op 0 te zetten en opnieuw af te stellen. hij rijd opzich wel goed alleen slaat hij stationair wat snel af, en hij trekt geen wheelies

Sleurhutje zei:
Raimond zei:
Burp zei:

Is zekers een goed idee!

In Houten op dat Bigscale baantje dat telkens gevlakt wordt :rolling: (sorry hoor, kon het niet laten :wink:).

@sleur,hehehe :D

Wie heeft er al eens een bestelling gedaan bij Slapmafro. Wat was de levertijd bij jullie??
Mijn bestelling is al 14 dagen onderweg, nadat de leverancier het heeft verzonden.
Graag jullie info??

gr Gert

Heb je al contact opgenomen met Bruce?

Ik heb hier hetzelfde met een bestelling,het pakje is al sinds vorige week woensdag in NL,maar ligt blijkbaar bij de Doaune,Dat kan ook vertraging opleveren....Ik zit er dus ook al een tijdje op te wachten.

Ik ben bang we beide behoorlijke doaune kosten moeten betalen,maar dat is afwachten.Ik hoop dat Bruce het bedrag op de doos,vermindert heeft,zodat ik niet het volle pond hoef te betalen.....

Een backorder,die via de normale post is gekomen(niet via de pakketservice),is er eerder,als de mainorder.Deze is namelijk vandaag gearriveeert.

-Johie- zei:
Sleurhutje zei:
-Johie- zei:
---Meer KNIP---

de slipper plaat draait aan gort trouwens en die koperen ring draait er dan helemaal in(word heet)

hij trekt niet zoveel wheelies en zo lomp heb ik niet gereden. wel gewoon lekker volgas maar niet superlomp ofzo. hij moet toch ergens tegenkunnen.

dat schakelmoment instellen snap ik wel maar ik weet dus niet of hij te vroeg of te laat staat want ik hoor hem niet eens schakelen. en ik weet dus niet oftie dan wel uberhaubt in ze 1 optrekt.

omdat ik hem 2e hands heb gekocht vraag ik me af of het nuttig is om de motor weer helemaal op 0 te zetten en opnieuw af te stellen. hij rijd opzich wel goed alleen slaat hij stationair wat snel af, en hij trekt geen wheelies

Als je pad verbrand, dan staat je spur veel te slap. Het kan zijn dat de moer bij het veertje vettig is en dus lostrilt door de druk van het veertje. Ontvet alles en zorg voor een nieuw moertje met nyloc (teflon ringetje in het moertje zodat deze niet losloopt) of gebruik threadlock (werkt ook alleen alles alles vetvrij is). Alternatief is een stalen spur gear en een racing clutch bell (zo'n opengewerkte). Als je veel stuitert zoals ik doe en de kwaliteit van de spurs laat te wensen over (gemiddeld 2 van de 3 waren ovaal), dan ben je snel door je spurs heen en is een stalen een goede optie.

Als je zeker wilt weten of je niet in z'n tweede versnelling optrekt til je de Savage op aan de rollbar (als je die hebt) of zet hem op een blok met de assen en wielen vrij. Als de motor loopt en je geeft een heel klein beetje gas gaan de wielen draaien, geef je nog een beetje meer gas en je hoort niets schakelen (duidelijk hoorbaar moment), dan weet je zeker dat-ie in z'n eerste versnelling staat. Anders draai je de stelschroef een hele slag met de wijzers van de klok mee. Kwestie van geduld en veel experimenteren. Let erop dat je niet te ver draait en het stelboutje eruit draait, schiet het veertje en kogeltje weg etc.

En de motor opnieuw afstellen kan ook bijdragen tot beter schakelen. Alle koppen stelschroeven gelijk met de rand van de huls waar de in zitten (flush settings) en dan de HSN naald (grote bovenop) steed 1/8 slag indraaien en weer even flink rijden. Houdt de temperatuur wel in gaten!!! Als hij afslaat na een stuk vol gas of landing kun je de stationair iets hoger zetten (indraaien, zit schuin onder de HSN). Als je alles goed hebt staan kun je het optrekken uit stilstand nog tunen door de LSN iets verder in te draaien (op de gasschuif). De verandering van de HSN naald heeft invloed op de overige instellingen. Blijf goed je motortemperatuur controleren. Als de motor echt goed loopt en voluit gaat, wordt het tijd de versnellingsbak af te stellen.

Wheelies met een Savage 25 wordt lastig, zeker als je de zware GT2 banden hebt. Mert Dirt Bonz banden zou je nog kans maken. Standaard is de spur/clutch verhouding 49T/15T en voldoet goed. Wil je cht wheelies dan zul je een spur van 52T moeten nemen, maar dat gaat wel ten koste van de snelheid.

he bedankt voor de info!
ik ga denk ik morgen me motor(4.6 trouwens) ff flushen en afstellen. de vorige eigenaar heeft trouwens ook aan de mid range gedraait, terwijl in de manual staat dat je die std moet houden. ik ga wel ff de huidige setting opschrijven, wel zo handig.

ik heb nog 1 spur met koppelplaat dus hopelijk blijft deze goed. ik zal ook een nieuw veertje monteren. een nieuw borgmoertje had ik de vorige keer ook gebruikt, maar mocht dus niet baten. maar zal het nu weer doen. kun je hem beter te strak of licht hebben?

Hangt van de ondergrond af. Ik heb hem iets strakker staan, op 3/8 vanaf vast. Ik rij alleen op een losse ondergrond (zand)

-Johie- zei:
kun je hem beter te strak of licht hebben?
Beter iets te strak, als het te los is weet je zeker dat hij weer verbrand. Als je hem echter te strak doet, loop je de kans je tanden van de spur af te vreten. Het is dus niet te strak en niet te slap. Helaas dus een gevoelskwestie. :?

de oorzaak van het koppeling verbranden probleem gevonden, t veertje was nog maar 6 mm en een nieuw veertje is zoon 7 mm. dus het oude veertje was 'op'. met het afstellen gaat het ook prima. ik hoor hem nu duidelijk schakelen en hij trekt retehard!

Levertijd van smf is ok...normaal gesproken 1,5 week of zo. Heb je nagekeken of alles dat je hebt besteld bij smf ook wel op voorraad is? De mensen bij smf zijn bijzonder hulpsbereid, dus vraag even hoe t zit.

@Sleur: Ik ben aan het kijken naar een andere motor...volgende maand bestel ik een nieuwe piston en sleeve voor die STS.30. Die zijn nog neit te krijgen. Ik heb overigens nooit last gehad van mijn owb. De rest was zaad...maar de owb liep ok :D

Back