Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
buism01 zei:
@SLEUR

je hebt gelijk..deste hoger het nummer...deste kouder de plug! Maaaar, OS houdt er een andere nummering op na! Rossi en HPI gebruiken dezelfde nummerreeks bijvoorbeeld.

Dat is zo, bij OS nummeren ze van 3 t/m 9, HPI van 2 t/m 5. Zo heeft elk merk zijn eigen codering en aantal pluggen. HPI bekommert zich niet zo om racers en biedt een beperkte hoeveelheid plugjes. OS bijvoorbeeld wel, daar kun je veel preciezer kiezen welke plug je voor welke omstandigheden wilt gebruikt. Daarom moet je ook altijd zorgen dat je de temp.tabel van de pluggenmaker hebt (die overigens soms verrekte rot te vinden zijn :evil: ).

Bart_Banaan zei:
Sleurhutje zei:
buism01 zei:
......... Daarom moet je ook altijd zorgen dat je de temp.tabel van de pluggenmaker hebt (die overigens soms verrekte rot te vinden zijn :evil: ).

Dat valt toch reuze mee?

Ik heb duidelijke informatie daarover op mijn site, kijk maar eens hier:
http://www.RC-Junkies.com/modules/mysections/singlefile.php?lid=23

Precies wat ik bedoel, halve tabelletjes :wink:. De HPI of LRP's staan er bijvoorbeeld niet bij. Wat bij merk A koud is, is bij merk B medium omdat B na de medium nog drie andere koude-gradaties heeft. Maar het is in ieder geval weer een plaatje erbij. 8)

Nog even ter aanvulling op je artikeltje:
Als ik het goed heb begrepen zijn turbo pluggen conisch (de dikte van de plug/schroefdraad wordt breder naarmate je deze er verder in schroeft). Alleen cilinderkoppen/onstekingskamers die geschikte zijn voor deze pluggen kun je gebruiken. Sommige fabrikanten hebben aluminium cilinderkoppen die je met wat geweld inderdaad kunt voorzien van een turbo plug, STS zegt dat o.a. in zijn handleidingen. Gevaar hierbij is dus dat stukjes aluminium in de cilinder kunnen vallen en de nodige schade kunnen veroorzaken. Na gebruik van een turbo plug kun je nooit meer normale rechte pluggen gebruiken, die gaan lekken en dan trek je valse lucht.

En zo leren we elke dag weer wat bij :D

Updaatje van mij STS.30
Goed, ik heb een nieuwe carb gekregen van RcMall (tegen inkoopprijs) en deze wederom gesealed en geïnstalleerd op mijn torretje. Zondag wezen rijden met wat Raaltenaren; 2 savies, 1 rockwilder en 1 marder en 1 cameraman (Raimond). Naast een nieuwe carb heb ik ook de nieuwe X SS slipper er op gezet. (wel met mijn oude robinson spur). Het ziet er netjes uit!

Rijden
De fabrieksinstellingen waren gelijk aan de oude carb, maar liep in tegenstelling tot mijn vorige carb direct rijk. Mijn vorige starte direct lean. Onderin ook gelijk een mooie rookpluim. In het begin alleen aan de HSN gedraaid. Na verloop van tijd kwam ik er achter dat mijn 2 bak in zijn 1 bleef hangen. Geen idee waarom…nog steeds niet eigenlijk! Maar ook mijn koppeling (slipper of/ en koppeling) begon heftig te slippen. Toch had ik het gevoel dat de motor duidelijk beter reageerde en reed.

Shit
Na verloop van tijd en mijn slipper helemaal aangedraaid te hebben, begonnen allerlei leakage problemen. Plotseling powerverlies of gas dat blijft hangen! Op het eerste gezicht kon ik niks vinden. Ik heb er maar mee doorgereden! Viel eigenlijk niet te doen, maar ik was duidelijk in een “buigen of barsten” stemming.

Hopelijk heb ik het gevonden
Thuis toch even gekeken; eerst de coupler bekeken, maar die leek nog goed. Daarna de uitlaat er af gehaald. Valt me ineens op dat er een behoorlijk stuk is weggesleten, waar de bocht het frame raakt. (kan raken) Wanneer die bocht dat doet….trekt hij de uitlaat van de motor. Ik hoop dat dit mijn probleempje is…mocht dit t niet zijn…dan voorspel ik weinig goeds voor de gezondheid van die STS!!!!

Weer een stapje dichterbij…….

De motor heeft zo langzamerhand wel erg veel op zijn flikker gehad! Frappant genoeg lijkt het wel alsof ie steeds koeler gaat lopen. Compressie heeft ie dus nog al is het wel een stuk minder dan voorheen.

Mazzel, Marc

Hey,

op die duitse site (van Bart_Banaan) staat de in Nederland nog uit te komen LRP .28 truggy.

Cheers,

M

@buism01:

Mijn STS.28 kreeg ik eerst ook niet goed ingereden. Pas nadat ik weer ben gaan rijden met 25% ging alles merkbaar beter. Het starten, afstellen en de toename van vermogen na elke tankbeurt. Dus na 2,5 liter 16% (eerst met en later zonder extra olie) was niet de manier om in te rijden. Nu na 3 liter 25% gaat-ie als een raket en vliegt weer als vanouds (zoniet hoger :P).

Toch blijft jouw problemen-reeks een vreemd iets, je zou een de rechten moeten verkopen zodat ze er een soap van kunnen maken :wink:. Ik kan mijn STS.28 zelfs zonder uitlaat rijden en er verandert niets aan het rijker of armer lopen. Hij maakt dan alleen vreselijk veel kabaal :puppydogeyes: (ongeveer gelijk aan die pijp van RDLogics).

Sleurhutje zei:
@buism01:

Mijn STS.28 kreeg ik eerst ook niet goed ingereden. Pas nadat ik weer ben gaan rijden met 25% ging alles merkbaar beter. Het starten, afstellen en de toename van vermogen na elke tankbeurt. Dus na 2,5 liter 16% (eerst met en later zonder extra olie) was niet de manier om in te rijden. Nu na 3 liter 25% gaat-ie als een raket en vliegt weer als vanouds (zoniet hoger :P).

Toch blijft jouw problemen-reeks een vreemd iets, je zou een de rechten moeten verkopen zodat ze er een soap van kunnen maken :wink:. Ik kan mijn STS.28 zelfs zonder uitlaat rijden en er verandert niets aan het rijker of armer lopen. Hij maakt dan alleen vreselijk veel kabaal :puppydogeyes: (ongeveer gelijk aan die pijp van RDLogics).

Ja, sleur mijn STS staat garant voor een mooi stukje proza...en het verhaal houdt maar niet op. Ik kan zeker niet rijden zonder uitlaat....had ik graag gedaan overigens...want ik ben wel gek op een beetje extra herrie!!! :D

Ik heb verschillende percentages gereden en ik zie wel duidelijk performance winsten, maar ik krijg bij elke brandstof wel tuning issues. Mocht je ooit een groepje mensen zien..die met hun savage's aan het rijden zijn...dan ben ik diegene die staat te vloeken met zijn schroevedraaier in zijn hand!

Nou,
voor dit weekeinde staat hetvolgende gepland: Nieuwe velgen, nieuwe banden (maximizer x-75 met proline mulchers), nieuwe assen (die dingen waar de wielen aan zitten) nieuwe X bulkheads incl torens, nieuwe aandrijfassen, nieuwe lagers rondom, ik installeer waarschijnlijk de XSS spur, nieuwe SS armen (alvast voor LST veren conversie), nieuwe 3 bak, moet nog even zoeken, maar ik wil ook een nieuwe rem.

En....die moet voor zondag in elkaar zitten, want dan ben ik weer van plan het weer kapot te maken :P

Dus: do not change the channel....this programm will continue after the break

Als je volgende keer via eBay besteld, kun je vragen of ze het versturen als Gift of Sample met een waarde onder de $50,00 (in mijn geval $10,00). Komt het lachend door de douane. 8)

belastingfraude.jpg

Wie heeft er voor mij nog een startpin liggen. HPI nr 1433.
Dat is het pinnetje tussen de krukas en de backplate.

Het is voor een hpi .25 motor 4.1 cc.

Gert van Holten zei:
Wie heeft er voor mij nog een startpin liggen. HPI nr 1433.
Dat is het pinnetje tussen de krukas en de backplate.

Het is voor een hpi .25 motor 4.1 cc.

Was bij mij helemaal glad afgesleten aan één kant. Ik heb het pennetje omgedraaid zodat de afgesleten kant in de krukas kwam te zitten. En toen werkte alles weer. Anders kun je van een stukje rond RVS 1 mm. een stukje afzagen/knippen. Uiteinden mooi recht maken en klaar.

Heey
Ik heb even een vraagje, ik ben aan het sparen voor Hpi savage.... Maakt me niet zoveel uit, ik vond de 3.5 wel mooi en de prijs ook maar, ik hoorde dat die te weinig kracht heeft voor offroad! is dat zo?
en is het verstandig om een evetule 2e hands savage te kopen?
want ik denk(weet wel zeker) Dat een: ss 4.6, x, 25, ATV quat, wel meer power enzo dus, zouden jullie mij een beetje kunnen helpen metwelke keuze ik over (2 maanden pas) moet maken?

Alvast bedankt,
Groeten,
Jelle

Jellefcu zei:
Heey
Ik heb even een vraagje, ik ben aan het sparen voor Hpi savage.... Maakt me niet zoveel uit, ik vond de 3.5 wel mooi en de prijs ook maar, ik hoorde dat die te weinig kracht heeft voor offroad! is dat zo?
en is het verstandig om een evetule 2e hands savage te kopen?
want ik denk(weet wel zeker) Dat een: ss 4.6, x, 25, ATV quat, wel meer power enzo dus, zouden jullie mij een beetje kunnen helpen metwelke keuze ik over (2 maanden pas) moet maken?

Alvast bedankt,
Groeten,
Jelle

De Savage 3.5 of Savage 21 (.21=3,5cc)heeft inderdaad tekort vermogen om lekker door het ruwe terrein te gaan (heel rus, los zand, heuvelachtig etc.). De Savage 25 (.25=4,1cc) of Savage ATV (is ook een 25 maar met andere body, heb ik zelf ook) voldoet prima. Is een zeer betrouwbare auto. De X, ook met 4,1cc motor, heeft wat technische tekortkomingen maar ook wel weer extra's zoals de handige mogelijkheid differentiëlen snel te wisselen. Wil je echt het maximale eruit halen, neem dan een 4.6. De 4.6 heb je als SS zelfbouwpakket, dus enige technische handigheid is wel aanbevolen. :wink:

Als je echt het ultieme wilt, neem je de nieuwe Savage X SS. Da's het beste van twee werelden: 4,6cc op basis van de X maar alle belangrijke zaken zijn in zwaardere onderdelen (heavy-duty) uitgevoerd. De prijs is daar dan wel naar.

Als je tweedehands koopt, is kennis van de techniek wel aan te bevelen. Je kunt aan de buitenkant niet zien of een motor versleten is, alleen ervaring of een grondige inspectie zal dit uit moeten wijzen. Met tweedehands kun je wel vaak goedkoop (goedkoper) Savages kopen.

Bij de Ready-to-Run (RtR) modellen, is het wel van belang om na de eerste paar keer rijden alles te controleren op losgerammelde schroefjes en alles goed vast te zetten.

Houd er rekening mee dat je er niet bent met de aanschaf van alleen de auto. Je heb natuurlijk brandstof nodig. Maar ook het nodige onderhoud. Het blijft geavanceerde techniek en er gaat wel eens wat stuk of verslijt gewoon, de snelheid hiervan is afhankelijk van hoe vaak en hoe je rijdt. Op het parkeerterrein heeft een Savage het eeuwige leven. Doe je extreme sprongen ermee en rij je in zanderige terreinen, houd dan rekening met snelle slijtage van tandwielen, lagers een aandrijfassen (niet om je af te schrikken, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee :wink:). Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt, maar houdt rekening met zo'n 20-50 euro per maand.

Een Savage is een superdegelijke auto, die echt tegen een stootje kan. Ik heb de mijne de hele zomer zwaar mishandeld en er zijn wel wat dingetjes stuk gegaan en versleten ten gevolge hiervan, maar als je weet hoeveel plezier dat heeft opgeleverd... 8) :lol:

Klopt wat Sleurhutje zegt. Ik heb toevallig een Savage X 4,6 te koop staan. Deze is geheel zelf opgebouwd met verschillende mooie opties. Motor heeft nog maar 2 liter gelopen is komt steeds meer los.

Als je interesse hebt, laat maar weten. (Hij staat te koop maar ik verkoop hem niet actief) Sleurhutje kent de auto ook wel.

Harstikke bedankt voor de handige hulp ik denk dat ik dan maar niet voor de 3.5 ga maar voor een goede 2ehands ofzo want ik heb maar 350-400 te besteden dan
Die savage x 4.6 moet die snel weg ofzo want ik heb het geld voorlopig nog niet denk ik(maart pas)maar als je zolang kunt en wil wachten dan vind ik het goed hoor,dan ben ik wel geintresseerd(overleggen met mijn pa(vind het vast wel goed))
Hoeveel zou je er eigenlijk voor willen hebben?
En wat moet ik er dan nog allemaal bij kopen om ermee te kunnen Rijden(behalve Brandstof)
Groetjes,

Jelle

Ik ken de 3.5 niet, maar ik heb een standaard X. Wel heb ik een grotere motor er op gezet en allerhande extra onderdelen. Maar als je iets kunt vinden als een standaard x met die 4.1 dan zul je daar erg veel plezier aan beleven! Die motor is lekker fel en heeft een goede top.

Hou rekening met toekomstig onderhoud. Vooral als je in het terrein rijdt en springt en dergelijke dan zul je hier en daar onderdelen moeten vervangen. Het is niet gek om alvast te zoeken naar een goede sav met extra hop ups. die bijvoorbeeld alu diffs heeft. Dus probeer onder je budget een goede sav te vinden, zodat je nog wat over hebt,

Cheers

vanmiddag was me nieuwe 2 versnellingsbak binnen dus gelijk ingebouwd en voor het eerst flink wezen bashen! beviel me prima!!! bleef goed lopen( ook op de kop) en goede grip en besturing etc. totdat hij wel toeren ging maken maar geen snelheid kreeg. dus ik denk spur naar de klote. maar nee de slipkoppeling was verbrand. ik heb er nu een nieuwe spur opgezet met een nieuwe koppelingsplaat, nieuw busje en een nieuw borgmoertje. netjes helemaal ingedraaid en weer een halve slag terug. nu zou het goed moeten wezen toch?
en als ik de spur de verkeerde kant op draai heeft hij af en toe wat meer weerstand. klopt dit? hij rolt verder wel soepel naar voren zonder dat ik ergens last van heb.

nu eens kijken of ik een roll cage kan cncen op school :P

ja..halve slag ik normaal gesproken voldoende. Ik zet m zelf wat strakker

Burp zei:
Ik heb toevallig een Savage X 4,6 te koop staan. Deze is geheel zelf opgebouwd met verschillende mooie opties. Motor heeft nog maar 2 liter gelopen is komt steeds meer los.

Als je interesse hebt, laat maar weten. (Hij staat te koop maar ik verkoop hem niet actief) Sleurhutje kent de auto ook wel.

Burp is een van onze top-tuners. Ik weet zeker dat dit een perfecte koop is, als Burp geen garantie geeft, durf ik het aan. Hij heeft op de Savage X een HPI 4.6 gezet voor wat meer pit. Die twee liter is echt waar (hij rijdt/vliegt liever met zijn 4.6SS en FG MT :wink:). En alles is super gecheckt op loszittende onderdelen en waar nodig alles goed vastgezet.

-Johie- zei:
vanmiddag was me nieuwe 2 versnellingsbak binnen dus gelijk ingebouwd en voor het eerst flink wezen bashen! beviel me prima!!! bleef goed lopen( ook op de kop) en goede grip en besturing etc. totdat hij wel toeren ging maken maar geen snelheid kreeg. dus ik denk spur naar de kl%$# (censuur). maar nee de slipkoppeling was verbrand. ik heb er nu een nieuwe spur opgezet met een nieuwe koppelingsplaat, nieuw busje en een nieuw borgmoertje. netjes helemaal ingedraaid en weer een halve slag terug. nu zou het goed moeten wezen toch?
en als ik de spur de verkeerde kant op draai heeft hij af en toe wat meer weerstand. klopt dit? hij rolt verder wel soepel naar voren zonder dat ik ergens last van heb.

nu eens kijken of ik een roll cage kan cncen op school :P

Beste manier om te kijken of de spur goed staat is inderdaad helemaal vast en dan een halve slag terugdraaien. Druk een platte schroevendraaier tussen de koppelingsplaat en het huis van de versnellingsbak en blokker de koppelingsplaat. Als je veel kracht moet zetten om de spur te draaien, dan staat deze goed. Gaat het redelijk eenvoudig (zonder dat de tanden in je duim blijven staan :wink:), dan staat deze te slap en moet je hem weer iets meer aandraaien.

In het boekje van HPI staat dat je de wielen vast moet houden. Doe je dat, dan zet je ook alle kracht op de tandwielen in de versnellingsbak en de hele aandrijflijn, met het risico op schade. Dus het blokkeren van alleen de koppelingsplaat (slipper clutch plate) is beter.

Back