Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
Ik heb recent ook mijn motor eraf gehaald..
En ik ben een échte beginner! :lol:

Gewoon alle schroefjes als je ze eruit hebt op goede volgorde leggen, en als het kan ze er weer een stukje indraaien, zodat je ze al helemaal niet kwijt kan raken..
Dat is het eigelijk, het is heel simpel, gewoon een beetje logish nadenken..
Het is wel handig als je met 2 mensen bent!

Clutchbell moet je wel vast zetten met het schroefje en het vul busje. Op het schroefje een klein beetje locktite doen. Als het vast zit moet de clutchbell wel kunnen draaien.

Dus dan is het alleen nog een kwestie van de tanden op juiste afstand van mekaar krijgen. Met een dubbelgevouwen papiertje ertussen, clutchbell/motor er tegen aanzetten en schroefjes aandraaien. Daarom is het dus handig om met 2 mensen te zijn.

Oja, misschien een domme vraag maar dat locktide doe je daar een aantal druppeltjes van op of gewoon 1.
Laatst had ik zo'n schroefje ingesmeerd. En na het rijden was ie weg :cry:

Het schroefdraad hoeft maar een klein beetje locktite te hebben. Het moet wel een kwartiertje drogen. Ook moet de schroef wel vetvrij zijn anders hecht het niet.

En hier weer een vraag van mij.

Is er ook een (2 stuks) blauwe bulkhead brace of ook wel joint bars of tvp's brace genoemd te koop.

Hehe, lang niet op het forum geweest. Het was winter...en ik was klaar met mijn sav. Maar voorzichtig maar weer eens ff kijken!

Ik zie je vraag staan over de skidplaten op een X. Normaal gesproken passen de platen (volgens mij heb je het over de platen van RcPlace), maar bij sommige uitvoeringen is het freeswerk niet goed verricht. Dan past de versnellingsbak wel, maar je remschijven niet. (ik heb een dubbele). Bij mijn platen heb ik een stukje weg moeten frezen.

Informeer ff bij RcPlace of ie de plaat wil nakijken...service is daar wel ok, dus hij zal dat wel willen doen

Rienk Jan zei:
Weet iemand toevallig de standaard dikte van de schokdemper olie van mijn savage x. :sleeping:

Eigenlijk moet ik niet reageren, aangezien ik het niet weet. Maaaaar...natuurlijk denk ik wel een mening te moeten hebben.... :D
Ik heb me destijds laten vertellen dat de originele 15 dik is. Dit lijkt me nogal dun, ik denk dat het rond 25 zit.

Standaard dikte weet ik zo ook niet maar 1000 cps zal prima voldoen. Voor een stuggere vering kan je naar 2000 gaan maar voor het echte off-road werk zou ik niet voor te dikke olie gaan ivm stuiteren.

Rienk Jan zei:
Weet iemand toevallig de standaard dikte van de schokdemper olie van mijn savage x. :sleeping:
Ik heb er nu 20WT in zitten en zachte veren (groene). Op een hobbelige ondergrond moet je dunnere olie en/of slappere veren gebruiken. Anders gaat de Savage stuiteren en wordt-ie onbestuurbaar. :wink:

Viscositeit wordt uitgedrukt in cps (centipoise) WT staat voor weight en wordt in Amerika veel gebruikt. Je kan niet zomaar de twee naast elkaar leggen omdat er geen lineair verloop is. Kijk voor meer info eens op DEZE pagina.

Een ruwe benadering hoe "dik" de verschillende stoffen zijn:

MATERIAL VISCOSITY (centipoises) dus cps
Water @ 70°
Blood of Kerosene 10
Anti-Freeze or Ethylene Glycol 15
Motor Oil SAE 10 or Corn Syrup 50-100
Motor Oil SAE 30 or Maple Syrup 150-200
Motor Oil SAE 40 or Castor Oil 250-500
Motor Oil SAE 60 or Glycerin 1,000-2,000
Karo Corn Syrup or Honey 2,000-3,000
Blackstrap Molasses 5,000-10,000
Hershey Chocolate Syrup 10,000-25,000
Heinz Ketchup or French’s Mustard* 50,000-70,000
Tomato Paste or Peanut Butter 150,000-200,000
Crisco Shortening or Lard 1,000,000-2,000,000
Caulking Compound 5,000,000-10,000,000
Window Putty 100,000,000

Hopenlijk zo een beetje duidelijker.

Hallo ik heb een vraag ik heb ongeveer 4 maanden nie gereden wegens omstandigheden moet ik nou eerst mijn savage x stationair een tankje laten draaien of gewoon rustig een tankje rijden BVD :?:

Nou echt niet een tankje staionair! Zorg eerst maar eens dat je hem aan de praat kan krijgen (lukt je natuurlijk wel)
mag blij wezen dat je er geen trekstarter aan hebt zitten. Op mijn boot namelijk wel. En laat ik nou alleen in de zomervakantie met dat ding varen. Dus wens me over 3-4 maanden maar succes :?

De basisafstellingen van de savage 25 motor. Komen toch wel goed overeen met die van de savage x.
IK doe nog wel even de blaastest (nee, ik drink nog niet) maar ik kan die basisafstellingen toch wel aanhouden.

is er nog een andere manier om brandstof naar de caberateur te krijgen als de vinger op de uitlaat of is dat het enigste want er zit niks in mijn slangetjes

Daanos164 zei:
is er nog een andere manier om brandstof naar de caberateur te krijgen als de vinger op de uitlaat of is dat het enigste want er zit niks in mijn slangetjes
Je kunt zo'n brandstoffilter met pompje tussen de toevoerleiding opnemen. Mijn ervaring met die rubber balletjes is echter dat de nogal makkelijk gaan lekken.

Back