Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
philliams zei:
Tornado 20% +Oil is prima voor je Savage, deze gebruik ik ook. Zit genoeg power in die brandstof :wink:

@ Stormer: Kun je precies beschrijven wat je met "janken" bedoeld, zo te horen klinkt het toch als een te losse spur.

ik denkt dat hij het "gillen" van zijn motor bedoelt. als je motor op toeren is, gaat hij een heel hoog geluid produceren(mits goed afgesteld). dat noem ik altijd gillen of janken, ik denk dat Stormer dat ook bedoelt ;).

Groeten,

Ruben

Het janken kan ook komen van een te strak afgestelde spur/clutchbell. Zorg dat er iets ruimte zit en niet strak tegen elkaar.

De 20% oil + is prima. De extra nitro geeft wat meer power maar ook wat meer koeling.

ok

maar kan er ook dit in.

Energy Power Fuel 25% Nitro 1l bottle

of

Energy Power Fuel 16% Nitro 1l bottle

want ik haal em bij rc place en die verkopen blijkbaar geen tornado.

mvg : mike

Vandaag met mijn nieuwe kap gereden :( wat een baggerkap, was na 1 middag al kapot.

[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
philliams zei:
Vandaag met mijn nieuwe kap gereden :( wat een baggerkap, was na 1 middag al kapot.

Moet je er wel bij vertellen dat je er niet bepaald zuinig mee hebt gedaan. :lol:

[/media]
[/media]

Ik moet zeggen dat je nog best wat moeite moest doen om hem stuk te krijgen met dat getrap van je...

Misschien had het trouwens geholpen als je er wat minder vanaf had geknipt, bij de achterste wielkasten blijft er wel erg weinig over...

:D eht vet om te zien :lol: die dubbele salto's:).

Je doet inderdaad wel je best om het spul te slopen,het scheeld dat het nog zacht zand is maar,mar je hebt wel een hoop lol gehda,daar gaat het om :thumbsup:

Die ene foto waar de Savy op de kop op staat,is echt mooi:)

Raimond zei:
:D eht vet om te zien :lol: die dubbele salto's:).

Je doet inderdaad wel je best om het spul te slopen,het scheeld dat het nog zacht zand is maar,mar je hebt wel een hoop lol gehda,daar gaat het om :thumbsup:

Die ene foto waar de Savy op de kop op staat,is echt mooi:)

De foto's uit ons draadje voor diegenen die het niet volgen.

Wat ook merkwaardig was, was dat sommige rijders echt niet weten hoe om een Savage moet. :? :wink: Kijk maar...

Burp die langs de rand van de afbeelding rijdt:
bash070304-burp_sideways.jpg

Of op z'n kop voorbij rijdt:
bash070304-burp_upsidedown.jpg

Maar ook Philliams die tegen de achtergrond op rijdt:
bash070304-philliams_sideways.jpg

En ook stiekem voor de looping aan het oefenen is:
bash070304-philliams_upsidedown.jpg

philliams zei:
@ Stormer: Kun je precies beschrijven wat je met "janken" bedoeld, zo te horen klinkt het toch als een te losse spur.

Ik heb net mijn spur bijna dichtgedraaid en getest. Niet helemaal dicht want ik test hem maar even op de straat, en anders ben ik bang dat ik in no-time mn spur kwijt ben. Ik had stiekem het idee dat het er iets op verbeterd was, maar moet ie dan nog strakker? Spur-clutch verhouding is in principe goed, dus dat is het niet. Tsja, het janken. Het is niet het janken zoals ie doet als ie te arm staat, maar hij maakt gewoon meer toeren dan dat de wielen draaien zegmaar. Als je bijvoorbeeld een filmpje op internet kijkt van een savage die vol optrekt, dan hoor je dat het geluid tegelijk met de snelheid anders wordt. Bij mij heb je zo'n fase dat als je soms gas geeft, ineens dat hele hoog-toeren geluid komt..

Dat moet je idd in de aandrijving zoeken..

Versleten koppelingsschoentjes/slipperpads, etc, etc..
Kunnen ook nog vuil zijn , of vettig, etc, even goed na kijken....

Loszittende hubs, kan ook nog, tandwielen die doordraaien, versleten zijn,. legio voorbeelden!

mijn probleem is verholpen! het plakkertje achter de slipper was helemaal weg, waardoor hij dus teveel doorslipte. Hier komt een nieuwe op, en dan moet ie het weer als nieuw doen! :)

heey

ik ga zaterdag en savage x ss kope.
maar welke brandstof kan ik het beste neme ik zat te denken aan:

Tornado Fuel Car Oil+, "MONSTER TRUCK" 20% nitro, 2.5L

is dit goed spul??

maar je moet de motor toch ook inlopen moet ik dan eits minder nitro neme? :wink:
of maakt dat niet zoveel uit ??

Inlopen mag op de brandstof waar je altijd mee gaat rijden. Het is gewoon dat je bij het inrijden de extra power van de nitro niet echt nodig hebt, omdat je voorzichtig aan moet doen (volgens het boekje) of je zo rijk rijdt, dat je toch heel traag vooruit gaat (WOT, in het begin dan toch)

Voor de rest denk ik dat het wel goede brandstof is. (Zonder een discussie te willen uitlokken hierover, want daar zijn er al veel te veel van). Ik heb zelf 2l tornado 16% Oil+ door men Savage gejaagd, en heb alleen voor de winter er wat afterrun in gedaan. En voor zover ik kon zien, geen roest, maar t blokje is wel nog niet open geweest. Nu rijd ik MT Dynaglow 25, maar doe wel regelmatiger afterrun erin. Beter voorkomen dan genezen :wink:

rcmike zei:
heey

is dit goed spul??

maar je moet de motor toch ook inlopen moet ik dan eits minder nitro neme? :wink:

Dat is goed spul, een lager nitro percentage is niet nodig. Zorg gewoon dat je de WOT methode, zoals hij in de 'sticky' beschreven staat, toepast.

Greetz.

Bart.

rcmike zei:
heey

is dit goed spul??

Je hoeft niet per definitie extra olie en minder nitro bij het inrijden te gebruiken. De Tornado is prima om ook in te rijden, zorg dat de motor zo rijk staat afgesteld dat deze "stikt" (afslaat of bijna afslaat) als je vol gas geeft. Als je dan tot 1/3 à 1/2 gas kunt geven is dat prima. Groot parkeerterrein opzoeken en rustig 1 à 2 tankjes zo rijden zonder ineens veel gas te geven. Gewoon lekker rustig dus. Zorg ervoor dat er genoeg rook uit de uitlaat komt. De kans is groot dat er zelfs onverbrande brandstof uit je uitlaat komt (pas op, geeft goede vlekken op je kleding). Laat na elk tankje de motor goed afkoelen en let er daarbij op dat de zuiger niet in de bovenste stand staat (Top Dead Center = TDC). Je kunt dit voelen door het soepelste punt op te zoeken als je aan het vliegwiel draait. Denk er wel om dat die gloeiend heeft is (net als de rest er omheen).

Na de eerste (paar) tankjes kun je de HSN wat indraaien zodat de motor armer gaat lopen. Doe dit in niet te grote stappen, maximaal een kwart slag per tankje. Blijf controleren of er voldoende blauwe rook uit de uitlaat blijft komen. Een goed investering is zo'n klein temperatuurmetertje. Hou in het begin de temperaturen aan zoals in de handleiding vermeld. Na zo'n 5 tankjes kun je dan beginnen met het betere tunen. Telkens een beetje armer en dan zeker een half tankje blijven rijden met pulserend/gevariëerd gasgeven.

Als je zo'n liter of anderhalf hebt weggestookt loopt de motor gegarandeerd lekkerder en heeft veel meer power. Als je echt aan het einde van het optimaliseren zit, kun je beginnen met de versnellingsbak afstellen. Gaande de tijd zul je tijdens de volgende paar liter merken dat er nog veel meer in zit. Na zo'n 3,5 tot 5 liter loopt de motor echt goed. Belangrijk is altijd je temperatuur te controleren. HPI motoren doen het uitstekend zo rond de 130 tot 140 graden. Dat is hoger dan ik de handleiding staat maar in de praktijk heel normaal.

Doe je rustig aan, dan heeft het HPI-motortje een lang leven voor de boeg. Mijn S25 motortje (Savage ATV) heeft ruim 35 liter gelopen en ging stuk doordat de carburateur eruit brak. En ik reed altijd met 25% race nitro (met maar 9% totaal olie).

bedankt,,

maar je krijgt bij het hpi pakket ook en dvd waar ook op staad hoe je em af moet stelle dacht ik.
als ik die stappe volg en gewoon rustig ga rijden en paar tankjes,is dt dan ook goed,of kan ik beter wat daar net opgestuurd is,??

Welke methode je het best gebruikt ga ik me niet over uitspreken, ik heb het gedaan zoals in de beschrijving, omdat het mijn eerste nitro auto is.

Maar eh, de dvd is volgens mij over een Savage SS (zonder X) tenzij er alweer een nieuwe is. En die heeft een iets andere motor en carb. (4.1 cc ipv de 4.6cc bij jouw XSS, en de carb fabriekinstellingen zijn nog niet 'flush' met het carburateurbody)

Welke methode je kiest is geheel aan jou.

Ik heb het ook gedaan zoals sleurhutje boven omschrijft (min of meer) en mijn Savage loopt als een kogel. (Dat kunnen meerdere mensen hier beamen)

Ook ik rij met Tornado 20% oil+ en vind het voor de 4,6 motor prima. Het is ook iets makkelijker afstellen dan 16% nitro.

Wat me eraan herrinnerd dat ik morgen weer een nieuw blik moet halen anders wordt het geen rijden zondag :mrgreen:

Burp zei:
Welke methode je kiest is geheel aan jou.

Ik heb het ook gedaan zoals sleurhutje boven omschrijft (min of meer) en mijn Savage loopt als een kogel. (Dat kunnen meerdere mensen hier beamen)

Ook ik rij met Tornado 20% oil+ en vind het voor de 4,6 motor prima. Het is ook iets makkelijker afstellen dan 16% nitro.

Wat me eraan herrinnerd dat ik morgen weer een nieuw blik moet halen anders wordt het geen rijden zondag :mrgreen:
Hier, ik "beam" (op z'n Engels) even je stuntje van afgelopen weekend. De salto aan het begin is Burp. Die andere philliams.

[/media]

Back