Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
Burp zei:
@Arakus: Blokje kan best 20 liter mee, 30 is zo'n beetje max zou ik zeggen. Sommige krijgen hem binnen 5 liter defect.

Mijne draait al 20 liter zijn rondjes en is nog op en top.

En word er tussendoor nog onderhoud gepleegd aan een motorblokje? Ik lees hier soms over het preventief vervangen van drijfstangen, geld dat alleen voor wedstrijdblokjes? Of is het gewoon wachten op een lage compressie en dan lagertjes-zuigertje-cylindertje vervangen?

Gr.

Erik

Force motoren zijn echt recreatiefe motoren. En volgens mij worden er geen nieuwe onderdelen ingezet, of is het de moeite niet waard (motor 4.6cc=119Euro, nieuwe cilinder set 80-90euro en dan nog nieuwe lagers 8O ). Dan koop je dus gewoon een nieuwe :D . Maar bij wedstrijd motoren moet de drijfstand naar 5 liter soms al worden vervangen (onroad). :?

Het zwabberren van links naar rechts, word dat niet opgevangen door de koppelingskom met tandwiel op de motor?
Die kan bij mij ook heen en weer geschoven worden, binnen de marges natuurlijk.

Gr.

Ik wil een 49T spur kopen voor me Savage SS 4.1(artikelnummer: 76939)
Alleen zag ik op een webshop deze van de Savage X. (spur gear 49t savage x artikelnummer: 77094)

Kan deze ook op mijn Savage SS?

hpi77094.JPG

Vervangen van onderdelen aan de motor beperkt zich tot een gloeiplugje bij mij. Af en toe een paar druppels afterrun. Wel ben ik voorzichtig met het warm lopen. Even een minuutje rustig rijden tot hij warm is, dan pas knallen met dat ding. Dat zorgt naar mijn mening voor een lange levensduur (en niet te arm afstellen) Ik gebruik Tornado 20% oil +.

Het zwabberen kan zonder probleem omdat de clutch Bell breed genoeg is. Het tandwiel loopt hierdoor niet vast. Ik heb nog nooit gezien dat een tandwiel zo erg zwabberde dat het een probleem opleverde.

@ Paultje118: Nee, deze past niet zondermeer op je 4.1 SS. Dit is een dual slipper, daarvoor moet je nog meer onderdelen vervangen. Jij hebt onderdeel nummer 76939 nodig.

KLIK

Dan zou ik als ik jou was de spur even demonteren en kijken wat er mis is.
Ik het dit ook eens gehad.
Het probleem was toen dat de slipperpad niet helemaal goed zat.

Hallo mensen,

Even een vraagje tussen door:

Is er iemand die weet waar er in twente een modelbouw winkel is die de savage verkoopt.
Ik kan er nog geen vinden.

Alvast bedankt voor het antwoorden.

Groet Ludo.

Nog een vraagje van mij :-P

Me Slipper zit niet rechtop me klok. Is het erg als ie wat scheef zit? Of is de kans of een kale spur dan heel groot?

Ja, die kans is dan heel groot. Stel je motor zo af dat de Spurgear recht t.o.v. de clutchbell zit. Zorg er tevens voor dat als je de clutchbell met de vinger tegen houdt, de spur niet vast zit maar een miniem beetje kan bewegen. Dan heb je een perfecte afstelling en kan je spurgear een hele tijd mee.

Burp zei:
Ja, die kans is dan heel groot. Stel je motor zo af dat de Spurgear recht t.o.v. de clutchbell zit. Zorg er tevens voor dat als je de clutchbell met de vinger tegen houdt, de spur niet vast zit maar een miniem beetje kan bewegen. Dan heb je een perfecte afstelling en kan je spurgear een hele tijd mee.

Is goed. Dan ga ik hem eerst recht erop zetten.
En over die 2de tip. Ik heb vloeitjes gekocht in de winkel. Zou goed moeten zijn 8)

Mascotte .... :wink:

Voelen vind ik een beter optie. Weet je precies hoe het rond de spur gesteld is. De spurgears zijn nl niet allemaal even rond....

Paultje118 zei:
En over die 2de tip. Ik heb vloeitjes gekocht in de winkel. Zou goed moeten zijn 8)
Als je al überhaupt de papiertjesmethode wilt gebruiken, dan is 80gram/m2 (normaal papier) voldoende. Probleem hierbij is dat het net als met het draaien een gevoelskwestie is. Je kunt hier niet uitleggen dat het papiertje en niet te zwaar maar ook zeker niet te licht doorheen moet. :? :wink:

Als je het goed wilt doen, is de beste manier bij de (klassieker) autohandel (of firma's die in tandwielkasten en revisie doen) strookjes te halen die je ertussen draait om de afstand tussen de tanden af te lezen. Dat zijn twee flinterdunne plasticfolies met daartussen een soort van gum. Als je het tussen de tandwielen draait, druk je de gum plat. Aan de hand van een schuifmaat om de breedte van het streepje te meten en een conversietabel, zie je de precieze afstand. Nu is die afstand bij een Savage niet zo kritisch maar de afstand moet tussen de 0,1 en 0,3mm zitten. Bij een stalen spur kan dat nog iets groter zijn zonder gevolgen.

Kan je trouwens ook van te voren testen of je spur goed zit door middel van een soort van roltest?

Dus dat niet je motor aan is, maar dat jezelf de auto weg duwt enzo.
Ik noem maar ies geks.

Back