Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
3 Bak is leuk voor on-road. Klinkt inderdaad super gaaf 2x doorschakelen. Top ligt dan een kleine 10% hoger.

Off-road wordt de 3rd gear niet gebruikt. De first gear heeft een grotere overbrengingsverhouding en daardoor heb je merkbaar meer koppel...altijd leuk.

Afstellen is lastig, wat betreft 2 naar 3 versnelling dit omdat het niet via de toegangsgaatjes in de gearbox kan (dit kan wel voor het afstelpunt van 1 naar 2...Savage SS).

Ik gebruik ook de reverse via een derde kanaal. En dat bevalt mij zeer goed. 'k Doe nogal eens aan hillclimbing (hij graaft zich weleens in) of rijden door behoorlijk ruig materiaal en dan scheelt het een hoop lopen!

Was zat van mijn savage qua uitvallende schroefjes kapot dit kapot dat...
Dus heb hem helemaal uitmekaar (kreeg de aangekoekte koggellagers er al niet meer uit...na veel duwen en trekken eindelijk..)

Nu mijn vraag, wat voor goeie updatas weten jullie nog? Het kan nu makkelijk gemonteerd worden;)

Heb vandaag ook mijn alluminium hot-racing stuurservo binnegekrege, echt een mooi ding!

RJ

Afstellen is lastig, wat betreft 2 naar 3 versnelling dit omdat het niet via de toegangsgaatjes in de gearbox kan (dit kan wel voor het afstelpunt van 1 naar 2...Savage SS).

Fout fout fout ;) maar wel een begrijpelijke, kijk eens goed naar plaatje 11 en 13 van de handleiding van de drie bak. Dan zie je dat de koppeling van 1-2 in het middelste tandwiel valt en dat je er daar door niet bij kan.
De koppeling die je op plaatje 13 in het derde/kleinste tandwiel ziet is die van de derde versnelling.
Dat is degene waar je door de gaatjes bij kan om af te stellen.
Geen wonder dus dat bijna niemand z`n driebak afgesteld krijgt.
Heel slordige fout dus in de handleiding op pagina 8 waar staat hoe je de tweede versnelling afsteld.

Heb je helemaal gelijk in dat je de 3e van buiten kan bij stellen en de 2e niet. Op pagina 8 staat het fout.
Op afbeelding 11 kan je het duidelijker zien dat de 2e is ingebouwd tussen de tandwielen en dus onberijkbaar is.
Ik had v/d 3e de stel schroef helemaal vast gedraaid zodat hij hierop niet kan schakelen.
Toen heb ik eerst de 2e afgesteld door steeds de bovenkant v/d bak er af te halen tandwielen eruit etc....Als je dan steeds je imbus een halve slag los draait heb je snel je schakelpunt gevonden, daarna met een kwart slag nog een beetje fijn tunen.
Daarna kun je de 3e makkelijk van buiten af stellen door de imbus steeds een stukje losser te draaien.
Ik was binnen het uur klaar met afstellen, ben ik natuurlijk wel de beste ;-)

AI, ai, ai...ik zeg het niet snel en ook niet graag maar 't lijkt er toch op dat Ferry en Evert gelijk hebben in deze :-P Het staat inderdaad niet juist in de HPI manual (page 8 )
Heren goed opgemerkt :-)

Het feit blijft echter dat de een van de gears onhandig af te stellen is.

Laatst bewerkt:
Ik ben (eindelijk) bij het laatste deel van min savage aangekomen, en nu krijg ik de optie om te engine guard te installeren. Nu lijkt dit echt een optie om alleen te doen als je saltos etc wilt gaan maken, raden jullie deze optie aan of is het alleen maar zonde van mijn kap en doet t verder weinig? Of raden jullie aan dit pas later te doen als ik voor het ruige werk ga? Ik hoor het graag als iemand een verhaal heeft over hoe hij zijn motor heeft kunnen redden door dit hulpmiddeltje.

Ach, als hij er nog niet opzit zou ik het neit doen (kocht hem 2dehadns en zat er al op;)).

Maar even wat over de aluminum diff cups van hpi, er is in mijn diff na 2liter!! een grote bevell gear geknapt, het pennetje kwam los te zitten, en is dwars door de alluminium cup gekomen! Dacht eerst dat dat het gaatje voor de inbus was maar die zaten niet in de aluminium cups...:rolleyes:
Dus ik wil nu echt goeie diffcups!
Weet iemand die te vinden?

RJ

...en nu krijg ik de optie om te engine guard te installeren. Nu lijkt dit echt een optie om alleen te doen als je saltos etc wilt gaan maken,....

Ik zou hem er wel gelijk opzetten, eerst had ik hem er niet op maar tijdens het afstellen/inrijden moet je wel eens verhard rijden en een savage ligt zo op zijn kop. Mijn motor is dan ook zwaar beschadigd.
Nadeel is dat je de kap ook moet uitknippen.

Wat je ook kan doen is ty-wraps rond de bovenste ring van je koelkop doen, die beschermen zonder dat je in je kap moet snijden. Wel geven ze de klap nog steeds door aan de motor, in plaats van die door te geven naar het chassis. Nog iets, als je een 'gewone' gloeiplugsleutel hebt (en daarmee bedoel ik: geen extra lange hals) dan kan het zijn dat je je gloeiplug niet los kan draaien omdat de ty-wraps in de weg zitten (btje lastig uit te leggen, ik hoop dat het overkomt)

Alles voor de savage is zowat verkrijgbaar in alu, maar de versnelllingsbak-case heb ik nog niet in alu gezien:(

RJ

Ik heb hem wel gezien, heb er vorig jaar nog aan zitten denken om te kopen toen mijn bak stuk was. Hij was erg duur en heb het maar niet gedaan mede doordat je de bovenkant er niet kon afhalen.
Maar als ik dit jaar kijk voor je kan ik hem inderdaad niet vinden, als je goed zoekt moet hij er zijn. Zal wel door gpm of intigity gemaakt worden.

Center CV-shafts, ik gebruik ze ook alleen dan van Hot Bodies. Door Central Drive Shafts heb je minder speling dan de gewone dogbones.

Wel ff kontroleren ofdat de borg-imbusjes met loctite zijn vast gezet.

Beste savagerijders, ik heb weer eens jullie wijze raad nodig.
Ik ga misschien 5L modeltechnics Qwikfire 16% van iemand overkopen, nu is mijn vraag of dit goede brandstof is voor mijn k4.6 om mee te beginnen en hoelang dit goedje in gesloten verpakking gemiddeld goed blijft, ervan uitgaande dat hij dit op kamertemperatuur heeft bewaard. Alvast bedankt!
-edit- het heeft al 2 jaar in een schuur gestaan, is het dan nog wel de moeite?

Laatst bewerkt:
brandstof kun je redelijk lang berwaren mits je het goed bewaardt.
na 2 jaar in een schuur hebben gestaan zal de brandstof waarschijnlijk vocht aan hebben getrokken.
dus koop maar gewoon een nieuwe tank;)

Het inrijden van je motor kun je 16% voor gebruiken. Hier is meestal 2~2,5 liter voor nodig.
Daarna kun je het beste overgaan op 20~25%.

Laatst bewerkt:
weten jullie trouwens al of de savage xl al te koop is? hij zou medio mei uitkomen dus...

ja, zie ik. ik wil m gaan kopen vandaar wilde ik weten of hij er al is want op de site van merit racing (importeur) staat "medio mei":)

Back