Algemeen Savage Topic

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Mattijn, 26 jan 2006.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Nee, eerder kan het zijn dat je uitlaatrubber lekt. Is de brandstof donker kleurig of bijna blank? Als het donkerkleurig is gaat het om verbrande troep en moet het uit de uitlaat komen. Dat kan een niet goed starten verklaren gezien een lek in de uitlaat ook de brandstofpomp verminderd.
    Lijkt het schone brandstof lekt die door de backplate heen, komt ook wel eens voor...

    Als de totale dikte van die ringen er al 0.2mm naast zit kan dat ook al een probleem geven dus het is heel goed om zeker te zijn dat wat er tussenuit kwam ook weer precies geplaatst is.
     
  2. javage

    javage

    Lid geworden:
    1 nov 2014
    Berichten:
    24
    Heb zo juist mijn uitlaat er afgehaalt maar het lek leek daar niet van te komen heb ik de rotoplaat erafgehaalt en hem helemaal gekuist
    Van het weekend eens proberen ik laat nog weten hoe het verder verloopt.
    Hoe geven jullie jullie savage nitro ?naar de motor pompen?
     
  3. javage

    javage

    Lid geworden:
    1 nov 2014
    Berichten:
    24
    beste,
    kan er iemand mij helpen :(
    ik heb de laaste tijd veel problemen met mijn savage.
    Ik heb nu een lek aan men spurgear, maar ik heb mijn motor half gedomonteerd en ik vind nergens een lek of van waar het zou kunnen komen.
    Ik heb wel door het kapot gaan van mijn dichtingen ijzere stukjes in mijn motor gekregen.
    Weet iemand raad?
    Mvg
    Alvast bedankt
     
  4. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Lek aan je Spurgear? Bedoel je je clutchbell denk ik, kan een lager zijn.

    Metalen stukjes in je motor is gewoon een nieuw motortje kopen. Waarschijnlijk is er een kogel van een lager kapot gesprongen en door je blokje gegaan.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Stukjes metaal in de motor is niet goed en ik betwijfel dat het van het voorlager komt. Meestal is het pluggruis, een stukje zuiger of het bronzen busje in de drijfstang. Die motor moet je uit elkaar halen om te zien waar dat probleem zit.

    Lek bij het voorlager kan veel zijn, misschien wel van de tank of een brandstofslang.
     
  6. wildcatje

    wildcatje

    Lid geworden:
    2 aug 2013
    Berichten:
    14
    Locatie:
    oostkamp
    bij deze heb ik een vraag , ik heb een 2dehands savage 35 aangekocht bij de lokale modelbouwwinkel
    ik heb deze helemaal tot de laatste schroef uit elkaar gehaald , alles gekuist , gesmeerd , de stukken vervangen waar nodig en een klein beetje hop ups aangebracht.
    nu ben ik bij het laatste deel aangekomen , de motor.
    er zit een picco p3 28 op met trekstarter , hoe oud hij is heb ik het raden naar , de compressie zit nog wel goed , althans als ik aan de trekstarter trek een mooie weerstand.
    voor mij een reden om toch te proberen deze motor terug te laten draaien
    ik heb de motor volledig uit elkaar gehaald , toen ik de koelkop afhaalde zag ik toch redelijk wat metaalgruis op de bovenkant van de piston liggen , ik dacht dat er flinke krassen zouden zitten in de piston en cilinderbus en dat de motor zijn beste tijd gehad heeft maar niets , geen enkel krasje of beschadiging te bespeuren in gans de motor , wel wat aangekoekte resten van oude nitro
    ik wil de motor met de dieselmethode schoonmaken maar bots op het volgende probleem , alles is verwijderd uit de motor , enkel het motorlager en het lager die aan de voorkant van de motor zit ( waar de as doorheen zit ) kan ik niet verwijderen , ik heb voorzichtig geprobeerd om het naar buiten te duwen , ik heb het gewarmd maar ik slaag der niet in om dit eruit te krijgen.
    ik veronderstel dat het motorlager ondergedompeld mag worden in de diesel maar het lager vooraan waarschijnlijk niet.
    heeft der iemand een gouden tip hoe ik dit lager kan verwijderen?
    alvast bedankt!
     
  7. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je het blok maar voldoende heet maakt vallen de lagers er zo uit. Je kunt het helpen door het voorlager met een pijpsleuteltje oid door te tikken en het hoofdlager dmv de behuizing met een ovenwant of tang vasthoudend op een plankje te slaan in de hoop dat het lager eruit valt.

    Terug zetten gaat op een dezelfde manier, het carter heet maken, de lagers eerst eventueel koud maken in een vriezer, eerst het voorlager erin en dan het hoofdlager om de krukas met krukas in het carter laten vallen.

    Op youtube zou van Bocabearings wat filmpjes staan die met een kookplaat te werk gaan maar een oven, gasfornhuis en zelfs een verfstripper is veel gebruikt.
     
  9. wildcatje

    wildcatje

    Lid geworden:
    2 aug 2013
    Berichten:
    14
    Locatie:
    oostkamp
    bedankt voor de reacties , ik heb het motorblok langzaam verwarmd door middel van een kleine gasbrander en heb beide lagers zo gemakkelijk kunnen verwijderen uit het blok.
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Let heel goed op de richting bij het terug plaatsen, met name het grote lager moet de ring die de kogels vasthoudt niet zichtbaar zijn als je er van achter in kijkt. Dan moet je juist de kogels zien.
     
  11. Robbes 26

    Robbes 26

    Lid geworden:
    8 mrt 2013
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Etten-Leur
    Forumleden,

    vandaag weer even gereden met de Savage 3.5
    Toch direct weer wat vragen. Na een tijdje stil gestaan te hebben startte hij vrij makkelijk. Toch niet tevreden over de performance. Hij klimt redelijke hoog in toeren maar schakelt laat. Nu kan ik het schakelmoment verstellen maar welke invloed heeft de LSN of juist de HSN op dit moment? Heb alles al weer even flush gehad maar dan rijdt hij verschrikkelijk.

    Iemand nog tips?
     
  12. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    je moet van een 3.5 ook geen wonderen verwachten
     
  13. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Een 3.5 kan je hele goede performance geven hoor Marc.. Zelfs op een Savage.

    Kan het zijn dat je slipper gewoon niet goed staat? Als dat zo is klimt hij hoog in toeren zonder al te hard te rijden.
    Stel deze eerst even goed af. Beste is helemaal vast en dan 1/8e los.. Niet veel meer want dan gaat hij snel weer slippen.

    Kijk voor de zekerheid ook even of je nog wel 4-wiel aandrijving hebt. Zou ook een grub screw los kunnen zijn op je diff outdrive.
    Ik denk niet dat dit het is maar toch even nakijken kan geen kwaad.
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Gezien het schakelen toerental afhankelijk is mag je zeggen dat de afstelling van de motor wel invloed heeft op het schakelen.
     
  15. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Dat klopt zeker.
    Eerst motor goed afstellen en dan de bak.

    Maar de hoge toeren zouden ook door een losse slipper of een losgelopen boutje in een drive cup kunnen zijn.
    Zeker het laatste zorg wel voor hoge toeren en een kans op schakelen.
     
  16. wildcatje

    wildcatje

    Lid geworden:
    2 aug 2013
    Berichten:
    14
    Locatie:
    oostkamp
    thx roelof voor de tip , ik had al goed gekeken bij het demonteren zodat ik voor geen verassingen ging komen te staan
    de motor zit ondertussen terug in elkaar , juist nog een nieuwe luchtfilter halen en dan kijken of ie het zal doen
     
  17. david stelma

    david stelma

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    291
    Locatie:
    geldermalsen
    Beste,

    Ik heb onlangs een tweedehands hpi savage 25 gekocht erg mooi en zo goed als nieuw. Loopt goed maar moet nog een beetje afgesteld worden.
    Ik zou graag wat reserve onderdelen erbij hebben. Ik vraag mij af of alle savage onderdelen uitwisselbaar zijn.
    Zo niet, hoe zit het met de versnellingsbak? die van mij heeft wel een achteruit maar ik heb hem niet op horen schakelen, ik denk dus dat hij geen tweede versnelling heeft. Moet ik dan letten dat ik een speciale versnellingsbak koop?

    op youtube zie ik vaak dat ze de bovenkant van de versnellingsbak afhalen met 4 schroeven aan de zijkanten en 3 aan de bovenkant. bij mij zitten er geen schroeven aan de bovenkant dus....

    Met vriendelijke groet,
    David
     
  18. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    De savage heeft wel een 2e versnelling als het goed is maar staat niet goed afgesteld.
    Kan komen doordat de motor niet helemaal goed staat.
    Als dat wel zo is is het alleen een kwestie van de bak afstellen. Staat in de manual hoe dat moet, als je geen manual hebt kun je die op de HPI site downloaden.
    Staat bij de discontinued kits.
    http://www.hpiracing.com/en/kit/835

    Wat betreft de bak openmaken, die schroefjes heb jij inderdaad niet, op de Savage X zijn ze een andere gearbox gaan gebruiken die dus anders opgebouwd is. Deze kun je openmaken zonder de halve savage uit elkaar te halen.
    Als je er 1 op de kop kan tikken zou ik dat aanraden.
    Dat scheelt een hoop sleutelen.. ;)

    Ook zit er op de X een easy acces diff bulkhead. Dat is ook een aanrader.

    Wat voor onderdelen zou je willen hebben. Stuur me ff een pm, ik heb nog wel wat liggen namelijk.
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2015
  19. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    tja. wat zal ik daar eens op zeggen.
     
  20. david stelma

    david stelma

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    291
    Locatie:
    geldermalsen
    oke, ontzettend bedankt! hier heb ik wat aan.
    Ik gaat er eens aan sleutelen en dan alles goed afstellen.
    motor dacht ik al wel redelijk afgesteld te hebben, de toeren leken mij hoog genoeg om te schakelen, maar er komt idd wel heel veel rook uit de uitlaat.

    @ marc 2: De zelf gemaakte as doet het erg goed, ben wel van plan om de originelen as erbij te kopen om het compleet en origineel te maken.
    ik zal je even een pm sturen. de as had ik dus gemaakt om de auto te kunnen testen voor de aankoop.
     

Deel Deze Pagina