Algemeen Savage Topic

  • Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
Sleurhutje zei:
buism01 zei:
Mmm,

problemen met mijn STS zorgen ervoor dat ik feitelijk geen tot weinig brandstof verstook. Erg vreemd hoe ie zich houdt. Hij wordt op fabrieksinstellingen achterlijk warm. Nu ik m rijker heb gezet...kan ik er wel mee rijden, maar echt overtuigend is het allemaal niet.

De LSN heb ik volledig uit moeten schroeven, maar hij lijkt af en toe gewoon lean te lopen en af en toe erg rijk. De HSN heb ik behoorlijk in moeten draaien.

Het lijkt wel alsof de carb iets niet helemaal op een rijtje heeft. Ik zie dat hij lekt langs het schuifgedeelte van de carb. Geen idee hoe ik dit moet tackelen. Ik heb mijn 4.1 Carb met veel pijn en moeite van mijn oude X motor gehaald. Maar helaas...is hierbij de buitenkant van de carb een beetje beschadigd. (Hij zat nogal vast)


Aan de andere kant; op deze manier rij ik wel ERG zuinig!

Ik heb ook lopen kl**ien met de standaard carb van de STS. Eerst had ik die van mijn HPI S-25 erop gezet (teflon busje om het passend te maken). En daarmee de motor ingereden. Ondertussen de hele STS carb uit elkaar gehaald en gepolijst. Na wat instellingsproblemen loopt deze nu ook perfect alleen is de uitslag van de gasschuif veel groter dan die van de HPI. En de overbrenging van de servo naar de carb liep vast, nu een van de stangetjes bijgebogen zodat de ene stang onder de ander door gaat.

Ik heb op de STS carb de LSN een halve slag ingedraaid (gezien vanaf waar het schroefdraad begint), de HSN is 3/4 slag ingedraaid. Na lange stukken vol gas blijft de temp op 115 graden bij 21 graden buiten temp. Bij het inrijden (1,5 liter Quikfire 16% met extra olie) was de temp wel hoger, tot zo'n 140 graden. Maar gaande de tankjes nam die temperatuur af. tot 95 graden. Daarna alle naalden ingesteld.

Ja, van jou heb ik het idee om de X carb te gaan gebruiken, maar..polijsten zeg je? Je hebt dus last gehad van je schuifarmpje? Bij mij lijkt het een ander probleem.

Als ik goed kijk, dan heb ik problemen met lekkage langs de carb zelf (connectie op de motor) en langs het schijfarmpje. De carb kan ik wel sealen, maar de schuifarm..niet lijkt me.

Vreemd genoeg zijn er op savage central wat mensen die met een STS 28 een soortgelijk probleem hebben. Bij mij staat de LSN 2 a 3mm UIT de behuizing en dan draait ie enigzins rijk. Maar zoals gisteren gaat ie ineens lean draaien. Eerst doet hij dat op de LSN en later ook op de HSN. Ik heb totaal geen acceleratie en behoorlijke top. Het aantal toeren...lijkt bij het ineens lean draaien werkelijk absurd hoog. De temp worden dan ook.....uh...te hoog (165 graden) Wanneeer hij wat rijker lijkt te lopen...doet ie het rond de 120 - 140 graden.

Lijkt dit op wat jij hebt gehad? Zo niet...dan twijfel ik een beetje of ik een andere carb moet kopen. Eerst gooi ik er een andere bell op. Ik rij nu met 18/49 en ik wil naar 17/49. Misschien dat het blokje het gewoon te zwaar heeft. Maar dat ie zo wispelturig lijkt blijf ik vreemd vinden.

Oh ja..vergeten te melden: Ik vind dat het blok werkelijk achterlijk zuinig rijdt. Dat is ook een teken dat ie veel te lean loopt...wat mij betreft.

@Rai: ik heb mijn eerste diffs nog...als je de sprongen maakt die ik er mee maak...dan kost dit wel je diffs. Ook je veren en dempers overigens. En...als je 1 diff naar de kloten rijdt...dan gaat die andere ook snel! Ik moet eerlijk zeggen dat ik behoorlijk ben doorgereden met de kapotte diff....ik was het wel even zat...moet ik je zeggen.

Vooral als mijn broer werkelijk de straattegels uit de straat rijdt met zijn K4.6!!! :oops:

@Rai: of die STS een verkeerde keuze is weet ik niet....die carb lijkt niet helemaal lekker. Ik lees alleen ook positieve verhalen over dat ding. Misschien heb ik nou net even pech :roll: Laat 1 verhaal over een motor niet direct leidend zijn voor de motor. Bij de eerste stukjes inrijden leek hij namelijk over achterlijk veel vermogen te beziitten. Toen reed ie nog rond de 70 - 90 graden. Ik denk dat ie toen al ruim sneller was dan de 4.1. Nu is het eigenlijk alleen maar doffe ellende.....dan ben ik ook vrij simpel...moet ik zeggen!!!! Als ie warm wil worden...dan moet ie maar warm worden!! Alleen wil ik wel graag begrijpen waarom...dan kan ik er namelijk de volgende keer er iets aan doen.
 
Mja,misschien ben ik wat snel met mijn oordeel,maar als ik je verhaal zo lees,zou het voor mijn geen reden zijn om echt enthosiast van die motor te worden :oops: in ieder geval.

Misschien heb je inderdaad pech met het blokje,dat kan natuurlijk ook.

Gaat ie qua topsnelheid trouwens ook harder,de 4.6 van je broer?Wat voor tandwiel verhouding gebruikt hij eigenlijk?

Mja hitte is natuurlijk niet echt bevordelijk,zoals je zelf wel weet.

Die van mij bleef trouwens te koud,wat blijkt,hij stond te rijk,wat leaner gezet en dat ding rijd,schakelt als een gek :? .Geen wonder dat ie nu spurs vreet,ik denk toch dat ik ehm te dichtbij of te ver af zet,want die spur van gister was echt totaal opgevreten.Ik vind het ook errug lastig inschatten of ie goed staat.

Met mijn electro auto's en Tc3 kun je tenminste duidelijk zien,hoe ver ie er van af staat,waardoor ik eigenlijk nog nooit een tandwiel op die auto's heb zien opvreten,door te dicht erbij zetten.Wel door steentjes!,die dingen slopen je tandwielen totaal 8O
 
:D

Hehe...Rai..die STS blokjes zijn budget blokken, maar ik lees over de 30 niet veel negatieve dingen. De mijne draait alleen voor geen meter.


:roll:
 
@buism01: Mijn STS rijdt één op een lekke emmer. Volle tank (160cc) in 3 a 4 minuten leeg (veel raggen en gassen). Zo gaan de litertjes er lekker doorheen. Ik heb wel gemerkt dat de afdichting van de HSN niet zo lekker zit. Het kan zijn dat de afdichting bij de stelschroef lekt. Alles even loshalen en weer goed op z'n plaats zetten (klinkt makkelijk maar is een hoop gepiel). En ik had mijn S-25 carb met een busje vastgezet (op de draaibank een teflon busje gedraaid zodat deze strak om de carb zat, je komt 1 mm tekort).

STS motoren zijn over het algemeen geen slechte motoren. Ik heb hem al helemaal uit elkaar gehad en het ziet er goed en netjes uit. Het is misschien inderdaad alle waar naar zijn geld. Maar als je gaat kijken naar LRP's of Collari's, dan zijn er ook genoeg mensen die hierover iets opte merken hebben. Je hebt puristen die zweren bij een blokje van 250 euro of meer (en er braaf wat mee op een grasveldje rijden) en je kunt een goedkoper blokje nemen dat misschien wat eerder versleten is (maar dan heb je wel lol gehad tijdens het afraggen).
 
buism01 zei:
:D

Hehe...Rai..die STS blokjes zijn budget blokken, maar ik lees over de 30 niet veel negatieve dingen. De mijne draait alleen voor geen meter.


:roll:

Ik weet het,dat het niet de duurste zijn :D Ik ben alleenwel benieuwt of je het opgelost krijgt.

Ik hoor trouwens niemand over RB motoren,worden die dan zo weinig verkocht?ze schijnen wel zeer goed te zijn
 
Sleurhutje zei:
STS motoren zijn over het algemeen geen slechte motoren. Ik heb hem al helemaal uit elkaar gehad en het ziet er goed en netjes uit.

liners.jpg


Moeilijk te zien op de foto, maar op mijn STS (d3r, een 2.11 cc blokje) is bij de pijltjes de verchroming van de bus toch wel ruim onder de maat. Het motortje loopt wel prima overigens, maar hoe lang 'ie mee gaat gaan durf ik nog niet te zeggen...
 
Qlone zei:
Sleurhutje zei:
STS motoren zijn over het algemeen geen slechte motoren. Ik heb hem al helemaal uit elkaar gehad en het ziet er goed en netjes uit.

<plaatje>

Moeilijk te zien op de foto, maar op mijn STS (d3r, een 2.11 cc blokje) is bij de pijltjes de verchroming van de bus toch wel ruim onder de maat. Het motortje loopt wel prima overigens, maar hoe lang 'ie mee gaat gaan durf ik nog niet te zeggen...

Mijn bus vertoonde niet van die kale plekken. Mogelijk een rotte serie :? En het blijft natuurlijk spul uit Taiwan. Daar maken ze nu eenmaal alles low-budget.
 
Sleurhutje zei:
Qlone zei:
Sleurhutje zei:
STS motoren zijn over het algemeen geen slechte motoren. Ik heb hem al helemaal uit elkaar gehad en het ziet er goed en netjes uit.

<plaatje>

Moeilijk te zien op de foto, maar op mijn STS (d3r, een 2.11 cc blokje) is bij de pijltjes de verchroming van de bus toch wel ruim onder de maat. Het motortje loopt wel prima overigens, maar hoe lang 'ie mee gaat gaan durf ik nog niet te zeggen...

Mijn bus vertoonde niet van die kale plekken. Mogelijk een rotte serie :? En het blijft natuurlijk spul uit Taiwan. Daar maken ze nu eenmaal alles low-budget.

Sleur,

ik wil wel een poging wagen met een carb van een x, maar ik zou zo niet iemand weten die tijd en kunde heeft om een busje te draaien. Misschien is het veel gevraagd, maar zou jij zo een busje kunnen draaien?

Wellicht is trouwens de buitenmaat van de X carb wel goed. Ik zal het eerst eens nameten.

cheers

P.S. Misschien moet ik toch een andere motor overwegen, aangezien die van mij nu toch regelmatig VEEL te heet is geweest. Maar goed, misschien kan ik de carb gebruiken van de oude 41 van mijn broer. Dat zou dat nog een goedkoop alternatief zijn.
 
hoecontroleren jullie trouwens,of die spur goed staat,daar ben ik wel benieuwt naar.
 
Raimond zei:
hoecontroleren jullie trouwens,of die spur goed staat,daar ben ik wel benieuwt naar.

Clutch bell tegenhouden met je vinger en dan voelen of de spur ruimte heeft. De tanden moeten elkaar net niet raken (je voelt een heeeeeeeel klein beetje ruimte). Let er op dat de spur wel goed soepel ronddraait want mijn ervaring met plastic spurs is dat deze niet egaal rond zijn en daardoor aan één kant goed zitten en aan de andere kant of te ruim of vastlopen. En dan zijn ze zo weer weggesleten. Ik heb ten gevolge van de slechte kwaliteit spurs een stalen spur en racing clutch bell genomen (15/49T) en dat bevalt prima. Vanaf het eerste moment een perfecte uitlijning.
 
@Raimond, Ik doe het meestal met een strookje dun papier.
Tussen de tandjes meedraaien en als er net geen scheurtjes inkomen vind ik het prachtig en dan voel je ook een heeeeel klein beetje ruimte.
Dit doe ik zowel met de stalen spur van m`n Savage X als met de 64p kunstof spur van de electrowagen van m`n zoon.
Tot niet toe problemen ermee gehad als gevolg van teveel of te weinig speling.
 
Raimond zei:
hoecontroleren jullie trouwens,of die spur goed staat,daar ben ik wel benieuwt naar.

Even bij het begin beginnen...hoe ziet je spur er uit...als die gestript is. Lijkt ie verbrand? Zijn er plekken, waar die verbrand lijkt....en daarna is gestript of is ie direct gestript?

Geval 1) Je bell wordt te warm...deze verbrand de spur. Dit betekent dat ie een beetje smelt om vervolgens gestript te worden.

Geval 1a) je spur zit te dicht op de bell...de wrijving die dit veroorzaakt zorgt er voor dat ie verbrand. Om ook weer gestript te worden.

Geval 2) Hij staat te ver af van de motor en de bell stript de spur daardoor.


Al met al...wordt er veel gestript! 8)


Goed...zoals ik het doe:
Ik draai de moeren van de motor lichtjes aan; zodat het verschuiven van de motor moeilijk gaat. Dan pak ik een stukje hout en tik voorzichtig de motor op zijn plekkie. Daarbij let ik er op....door de 2 tandwielen te bekijken, dat de bell en de spur (op het oog) recht op elkaar staan.

Ik leg de spur aan, zodat er nog minimaal speling is. Ik ga net zover dat ie moeilijker begint te draaien. Dan zit ie er te dicht op. Dan tik ik m zachtjes 1 of 2 tikjes terug. En blijf er op letten dat ie recht blijf zitten. De bell en de spur moeten SOEPEL lopen.

Ik schroef dan 2 bouten vast. De motor zal nu iets anders gaan staan. Dit is even geluk hebben..hij staat goed of niet..dan gewoon nog een keer.

Leg 1 vinger op de bell en de andere op de spur...en voel of er iets speling in zit. Dit is echt minimaal en blijf natuurlijk controleren dat de spur SOEPEL blijft draaien. Als je de speling minimaal houdt en de spur soepel blijft draaien...heb je je spur goed staan. :wink:

Ik ben zelf belemaal geen fan van de papier techniek. Met andere woorden...druk je motor tegen je spur..met een stukje papier er tussen. En schroef m vast. Ik heb doorgaans dan teveel speling tussen spur en bell. :roll: Misschien moet ik dunner papier gebruiken..LOL :P

Mocht je spur verbranden en je hebt de spur niet te dicht tegen je bell aan staan. Check dan je bell....als die tekenen vertoont van hitte...dan wordt die dus te warm. Dit kan komen doordat bijvoorbeeld je schoentjes op zijn..of dat je schoentjes te vroeg grijpen en bij stationair draaien tegen de bell aanlopen. Er zijn bells die openingen hebben om te koelen.

Nu is het wel zo...dat je veel op teer rijdt...je hebt natuurlijk erg veel grip. Met andere woorden...je banden slaan niet door...dan slaat dus je koppeling door! Dat wordt dus warm op die manier. Ik rij veel op zand...en dan grijpt de koppeling direct volledig en de banden slaan door. (Als ik die vervloekte motor een keer aan de praat krijg)


maar check eerst eens hoe je spur er uit ziet :!:
 
hoi iedereen,
weet iemand of de `oudere` savages eruit gaan?
dus de 3.5 .21, de 25 en 4.6ss? aangezien de savage x er al is en binnekort ook nog de x4.6ss uit zal komen?
groetjes maarten.
 
Hoi,de papier manier heb ik gprobeert,maar daarmee merk ik,dat het net iets te dichtbij loopt,aan 1 kant,de spur draait trouwens niet helemaal recht.Het wiebelend om maar zo te zeggen een klein beetje.


Ik heb er maar een foto van gemaakt van 2 spurs:

 
Dat hij een piettsje wobelt is niet zo erg, als het maar van l naar R is, en niet in de hoogte is!

Kijk ook of de slipperpads goed zijn, en er niets tussen zit, puur voor de zekerheid.
 
nu je het zegt,er zit wel wat speling ,op de as,waarop de spur gemonteert zit :? (tis niet heel veel,maar wel aanwezig,is dat normaal,of ?
 
Sleurhutje zei:
Raimond zei:
hoecontroleren jullie trouwens,of die spur goed staat,daar ben ik wel benieuwt naar.

Clutch bell tegenhouden met je vinger en dan voelen of de spur ruimte heeft. De tanden moeten elkaar net niet raken (je voelt een heeeeeeeel klein beetje ruimte). Let er op dat de spur wel goed soepel ronddraait want mijn ervaring met plastic spurs is dat deze niet egaal rond zijn en daardoor aan één kant goed zitten en aan de andere kant of te ruim of vastlopen. En dan zijn ze zo weer weggesleten. Ik heb ten gevolge van de slechte kwaliteit spurs een stalen spur en racing clutch bell genomen (15/49T) en dat bevalt prima. Vanaf het eerste moment een perfecte uitlijning.

Hmm,lijkt erop,dat ie daarom,als ie gemonteert zit,aan de ene kant van de spul meer speling heeft,ten opzicjte van de koppelings bell.

Past deze Robson stalen set ook op de Savage X?:

Spurgearset Rob.racing 48/16

Bedankt allemaal voor de tips overgens!!!
 
De versnellingsbak wat later laten schakelen is de enige goede remedie voor t tegengaan van tandwielen met vroegtijdige Cariës.....

doordat de bak te vroeg schakelt, komt de motor niet volledig op zijn toeren, de koppeling gaat slippen, geheel wordt warm, een verkeerd sprongetje en hop daar gaan de tandjes....
een metalen spur is alleen maar het verplaatsen van t probleem, daarmee gaan de gears in de bak weer naar de vaantjes.....
 
Back
Top