Algemeen Savage Topic

  • Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
Powerpete zei:
De versnellingsbak wat later laten schakelen is de enige goede remedie voor t tegengaan van tandwielen met vroegtijdige Cariës.....

doordat de bak te vroeg schakelt, komt de motor niet volledig op zijn toeren, de koppeling gaat slippen, geheel wordt warm, een verkeerd sprongetje en hop daar gaan de tandjes....
een metalen spur is alleen maar het verplaatsen van t probleem, daarmee gaan de gears in de bak weer naar de vaantjes.....

Sinds ik de standaard clutch bell en plastic spur heb vervangen door een stalen spur en racing clutch bell (beiden van HPI), heb ik geen last meer van weggevreten tandwielen en een ingesmolten busje op de as (zie hieronder). De standaard spur/clutch bell zijn prima, maar niet in het zand. Dat vreet zo snel weg.

En de plastic spurs zijn ovaal (en slingeren iets maar dat is niet erg). Maar als je aan de ene kant een goede uitlijning hebt en aan de andere kant loopt het tandwiel gewoon vast, of aan de laats genoemde kant een prima uitlijning en aan de andere kant gruwelijk veel ruimte, dan vreet je de ene na de andere spur op bij het afraggen.

En de stalen spur vind ik ook veel beter af te stellen op de slipper clutch. Als op de plastic wieltjes alles goed stond, begon na een paar keer stuiteren het padje te schuiven en was daarna zo weg. Op mijn stalen spur heb ik nu al twee maanden hetzelfde padje (dat nu langzaam aan slijtage vertoond). En de warmte van de slipper clutch en clutchbell worden beter afgevoerd door de stalen krans en alu binnenkant van de spur. Dus ik ben er zeer tevreden over. Mijn versnellingsbak is overigens in top-tip staat, ook met de stalen spur. Kwestie van goed afstellen... :wink:

clutch-spur.jpg


melted_spur.jpg
 
Nou, terug van weggeweest.

Na gezegd te hebben dat mijn Savage volgend seizoen weer aan de beurt komt, heb ik het toch geen moment los kunnen laten.
IK WIL GEWOON RIJDEN MET DIE NIEUWE LRP :twisted:
Heb inmiddels een Haat/Liefde verhouding gekregen met de hobby.

Nu heb ik zitten twijfelen of ik het titanium tanwielset van GPM zou nemen voor de center gearbox of de Alu tandwielen van GPM.

Nu denk ik dat ik voor de Alu tandwielen ga aangezien de titanium 2x zo duur zijn. € 120 8O
Mag aannemen dat die Alu tandwielen van GPM beter zijn dan de standaard tandwielen van HPI.
Iemand ervaring met de tandwielen van GPM of wat denken jullie ervan?

EDIT: of zouden de standaard tandwielen van HPI het gewoon aan moeten kunnen? Dan ben ik namelijk voor € 20 klaar.
 
Sleurhutje zei:
Powerpete zei:
De versnellingsbak wat later laten schakelen is de enige goede remedie voor t tegengaan van tandwielen met vroegtijdige Cariës.....

doordat de bak te vroeg schakelt, komt de motor niet volledig op zijn toeren, de koppeling gaat slippen, geheel wordt warm, een verkeerd sprongetje en hop daar gaan de tandjes....
een metalen spur is alleen maar het verplaatsen van t probleem, daarmee gaan de gears in de bak weer naar de vaantjes.....

Sinds ik de standaard clutch bell en plastic spur heb vervangen door een stalen spur en racing clutch bell (beiden van HPI), heb ik geen last meer van weggevreten tandwielen en een ingesmolten busje op de as (zie hieronder). De standaard spur/clutch bell zijn prima, maar niet in het zand. Dat vreet zo snel weg.

En de plastic spurs zijn ovaal (en slingeren iets maar dat is niet erg). Maar als je aan de ene kant een goede uitlijning hebt en aan de andere kant loopt het tandwiel gewoon vast, of aan de laats genoemde kant een prima uitlijning en aan de andere kant gruwelijk veel ruimte, dan vreet je de ene na de andere spur op bij het afraggen.

En de stalen spur vind ik ook veel beter af te stellen op de slipper clutch. Als op de plastic wieltjes alles goed stond, begon na een paar keer stuiteren het padje te schuiven en was daarna zo weg. Op mijn stalen spur heb ik nu al twee maanden hetzelfde padje (dat nu langzaam aan slijtage vertoond). En de warmte van de slipper clutch en clutchbell worden beter afgevoerd door de stalen krans en alu binnenkant van de spur. Dus ik ben er zeer tevreden over. Mijn versnellingsbak is overigens in top-tip staat, ook met de stalen spur. Kwestie van goed afstellen... :wink:

clutch-spur.jpg


melted_spur.jpg

Aha kijk!!!,zo ziet mijn spur er dus ook elke keer nu uit,de koppeling word dus gewoon te warm :? .

Een nieuwe spur erop zetten,heeft nu geen zin,tis echt dweilen met d ekraan open,elke keer stript ie de spurs,ik ga toch kijken naar een Racing koppeling bell.alu koppelingsschoentjes en nieuwe veertjes natuurlijk,en dan ook maar een kijken naar een metalen spur,maar ik wil eerst zorgen vdat ik de plastic spurs heel houd,voordat ik er een metalen op zet.

Hebben jullie dat trouwens ook,als de Savge van mij een aantal koprollen maakt,zie je gelijk wat beschadigingen op de spur gear,misschien toch de slipper te strak,ik draai ehm altijd eerst helemaal aan,en dan een 1/2 los.
 
Raimond zei:
Aha kijk!!!,zo ziet mijn spur er dus ook elke keer nu uit,de koppeling word dus gewoon te warm :? .

Een nieuwe spur erop zetten,heeft nu geen zin,tis echt dweilen met d ekraan open,elke keer stript ie de spurs,ik ga toch kijken naar een Racing koppeling bell.alu koppelingsschoentjes en nieuwe veertjes natuurlijk,en dan ook maar een kijken naar een metalen spur,maar ik wil eerst zorgen vdat ik de plastic spurs heel houd,voordat ik er een metalen op zet.

Hebben jullie dat trouwens ook,als de Savge van mij een aantal koprollen maakt,zie je gelijk wat beschadigingen op de spur gear,misschien toch de slipper te strak,ik draai ehm altijd eerst helemaal aan,en dan een 1/2 los.

Toen ik een half jaar geleden mijn Savage kocht en na het inrijden flink begon af te raggen, gingen de spurs achter elkaar stuk. Sommige precies 5 minuten (2 jumps met salto's), sommige een paar weken (bij 3x per week min. 1 uur stuiteren). Uiteindelijk wordt je wel handig in het aftsellen van de spur.

Ik draai de spur helemaal aan, dan inderdaad een halve slag los. Dan blokkeer ik de slipper clutch plate met een schroevendraaier en draai met mijn duim de spur gear. Deze moet na wat kracht beginnen te glijden (kleine stukjes, zeker met een nieuwe slipper pad). Als het te makkelijk gaat een stukje aandraaien, anders wat losser. HPI zegt dat je je wielen vast moet houden maar zegt er niet bij dat je dan je hele aandrijflijn onder druk zet om even te kijken of je slipper clutch goed staat! Zo moet het dus niet...

Ik gebruikte zo'n spur gear per week, soms twee als ze niet goed rond waren. Later heb ik de slipper wat strakker aangedraaid met als gevolg dat het bronzen busje in het tandwiel smolt (die ging de klappen opvangen en werd dus erg heet). Dus elke keer 4,50 euro (en per drie nog wat verzendkosten - lang leve eBay) werd een dure hobby. Uiteindelijk de stalen spur en racing clutch bell erin gezet en voor zo'n 40 euro klaar. Sindsdien nooit meer problemen gehad. Nu 1 keer mijn slipper pad vervangen omdat die versleten was. De stalen spur loopt heel soepel over de clutch bell. Als je er een slinger aangeeft blijft deze heel lang doordraaien. Dat is me met een plastic spur nog nooit gelukt.

Met alu koppelingsschoenen moet je er ook aan denken dat het allemaal wat heter wordt. Dus alu schoenen en een plastic spur is geen aanrader.
 
Dat met de wielen vasthouden heb ik dus gedaan,tegen beter weten in,dat inderdaad alles onder druk komt te staan.

Best wel stom van mezelf als ik goed na ga,maar helaas :oops:

Gebruik jij trouwens de teflon schoentjes of de alu?
 
Sleur,

wat ik dan wel eens van je zou willen weten is; heb je de 2 bak of de 3 bak? Maw heb je de kunststof tandwielen van de 2 bak of de stalen tandwielen van de 3 bak?


Lang leve ebay...inderdaad! De meeste dingen haal ik inderdaad via ebay...ik heb van het weekeinde mijn diffs er uit geblazen. 5 weken geleden had ik er al een stel besteld: (compleet: bevel gears, geharde cups, spider gear, lagers..etc)..na veel gehannes en dreigen met terughalen van geld via paypal eindelijk binnen gekregen!

Pffff...nu nog die STS aan de praat zien te krijgen....Daarvan weet ik nog niet wat ik er mee moet. Ik kan de carb vervangen door een HPI carb of eentje van STS laten overkomen uit de states. In ieder geval probeer ik dat ding nog te sealen...... :idea:

cheers

M
 
Sleur gebruikt de normale twee bak.

Ik heb bij mijn Savage 4,6 nog steeds de originele spur erop zitten na zeker 7,5 liter. Ik moet zeggen dat deze vanaf het begin mooi rond was. Ik ga er ook niet heel rustig mee om (de bezoekers in Houten hebben hem flink zien vliegen vorige week :mrgreen:)

Bij mijn X 4,6 heb ik inmiddels al een spur gestript, en geloof me, ik weet hoe je zo'n slipper moet afstellen..... Deze spur was dus een beetje een ei. De spurgear die er nu op zit is wel rond, kijken hoe lang deze het vol houdt. De diffs is een ander probleem, ik zit er over te denken om het achterste diff een lock in te doen, in het zand maakt dat toch niet veel uit.
 
Hey,

hou me op de hoogte van die diff lock..ben benieuwd hoe dat rijdt! 8O

Thanks!


@Rai,

Je kunt ook in Nederland relatief goedkopen je onderdelen van marktplaats.nl vinden. Ik kan eventueel wel eens kijken of ik bij mensen in de buurt ben om iets voor je op te halen. Maar het versturen in nederland is ook geen erg kostbare aangelegenheid.

Mocht je toch ebayen...zoek dan naar zoiets als dit (voorbeeld van een versnellingsbak):
http://cgi.ebay.nl/HPI-Savage-21-25...ryZ34063QQssPageNameZWD1VQQrdZ1QQcmdZViewItem

Slecht voorbeeld aangezien dit toch prijzig is!

Maar zoals je ziet zit er bij deze bak..niet alleen de bak, maar ook de cups, een spur en een extra rem!

In de winkel zou je dit allemaal in delen moeten kopen. VOorbeeld; mijn diffs (2 stuks) kosten 70 euro. Dat lijkt veel, maar ik heb er direct de lagers, de bevelgears en de verharde cups bij. In de winkel kost de kleine bevelgear 16 Euro. Dat kan dus erg in de kosten schelen en je hebt direct meerdere onderdelen in 1 x

Cheers!



Ik weet niet of je het weet, maar je kunt in ebay eenvoudig zulke zoeksleutels gebruiken:

savage (diff, differential)

Dit betekent...geef me alles waarin savage en diff EN savage en differential staat. Als je

savage diff differential

Zou opvoeren krijg je alles waar savage en diff en differential staat...daat zijn dus minder hits!
 
Sleurhutje zei:
Raimond zei:
Aha kijk!!!,zo ziet mijn spur er dus ook elke keer nu uit,de koppeling word dus gewoon te warm :? .

Een nieuwe spur erop zetten,heeft nu geen zin,tis echt dweilen met d ekraan open,elke keer stript ie de spurs,ik ga toch kijken naar een Racing koppeling bell.alu koppelingsschoentjes en nieuwe veertjes natuurlijk,en dan ook maar een kijken naar een metalen spur,maar ik wil eerst zorgen vdat ik de plastic spurs heel houd,voordat ik er een metalen op zet.

Hebben jullie dat trouwens ook,als de Savge van mij een aantal koprollen maakt,zie je gelijk wat beschadigingen op de spur gear,misschien toch de slipper te strak,ik draai ehm altijd eerst helemaal aan,en dan een 1/2 los.

Toen ik een half jaar geleden mijn Savage kocht en na het inrijden flink begon af te raggen, gingen de spurs achter elkaar stuk. Sommige precies 5 minuten (2 jumps met salto's), sommige een paar weken (bij 3x per week min. 1 uur stuiteren). Uiteindelijk wordt je wel handig in het aftsellen van de spur.

Ik draai de spur helemaal aan, dan inderdaad een halve slag los. Dan blokkeer ik de slipper clutch plate met een schroevendraaier en draai met mijn duim de spur gear. Deze moet na wat kracht beginnen te glijden (kleine stukjes, zeker met een nieuwe slipper pad). Als het te makkelijk gaat een stukje aandraaien, anders wat losser. HPI zegt dat je je wielen vast moet houden maar zegt er niet bij dat je dan je hele aandrijflijn onder druk zet om even te kijken of je slipper clutch goed staat! Zo moet het dus niet...

Ik gebruikte zo'n spur gear per week, soms twee als ze niet goed rond waren. Later heb ik de slipper wat strakker aangedraaid met als gevolg dat het bronzen busje in het tandwiel smolt (die ging de klappen opvangen en werd dus erg heet). Dus elke keer 4,50 euro (en per drie nog wat verzendkosten - lang leve eBay) werd een dure hobby. Uiteindelijk de stalen spur en racing clutch bell erin gezet en voor zo'n 40 euro klaar. Sindsdien nooit meer problemen gehad. Nu 1 keer mijn slipper pad vervangen omdat die versleten was. De stalen spur loopt heel soepel over de clutch bell. Als je er een slinger aangeeft blijft deze heel lang doordraaien. Dat is me met een plastic spur nog nooit gelukt.

Met alu koppelingsschoenen moet je er ook aan denken dat het allemaal wat heter wordt. Dus alu schoenen en een plastic spur is geen aanrader.

Nu is het wel zo...dat door een racingbell te gebruiken je automatisch wat meer koeling hebt. Ik ga er van uit..dat je een geventileerde hebt
 
buism01 zei:
Nu is het wel zo...dat door een racingbell te gebruiken je automatisch wat meer koeling hebt. Ik ga er van uit..dat je een geventileerde hebt

Maar op zijn beurt ook weer gevoeliger voor vuil in je koppeling.

BTW: Heb net toch maar de standaard HPI tandwielen besteld voor de versnellings bak. Dit scheelt me € 100 met de titanium en € 40 met de 7075Alu van GPM.

De standaard tandwielen moeten het naar mijn menig makkelijk kunnen hebben.
Rijden jullie ook allemaal nog met de originele gears of niet?
 
Ik heb dus inderdaad een standaard 2-bak (fijn, zo'n autoresponder die Burp heet 8O :wink: ). En sinds kort omdat ik een STS.28 heb alu schoentjes, maar daarvoor altijd met de standaard HPI teflon schoentjes gereden (waren na 15 liter wel aardig versleten). En de alu schoentjes worden inderdaad flink heter tijdens het raggen en ik denk dat ik toch weer de teflon erin ga zetten.

Dat de HPI racing clutch bell open is en beter zou koelen betwijfel ik. Het draait zo hard dat je nauwlijk voordeel hieruit zult halen. En of er veel meer vuil in komt betwijfel ik ook. Het zit achter de versnellingsbak en draait enorm snel, knap als je daar iets tussendoor krijgt. Ik acht de kans groter dat vuil via de kant van het vliegwiel naar binnen komt.

Bij gebruik van een diff lock loop je het risico dat de klappen door de bevel gears en versnellingsbak worden opgevangen als je niet op beide wielen tegelijk land. Ik heb er vreselijk dikke olie in (50.000WT), zo heb je nog iets bewegingsvrijheid. :D

Zoals eerder aangegeven heb ik mijn diffs in een alu huisje gedaan (NovaRC) en gewoon met de standaard HPI spider gears omdat de geharde van HotBoddies moeilijk te krijgen zijn (8101-1, en let wel MET -1 anders heb je dezelfde als die van HPI). Dit alles in een alu gearbox van GPM geplaatst en helemaal uitgevuld met ringetjes zodat de lagers goed klem zitten. Als je nu de cups op en neer probeert te doen, blijven de spider gears tenminste op dezelfde plek zitten en bewegen de asjes niet. Om ook minder ruimte in de bevel gears te krijgen was ik enige tijd geleden gestart met het plaatsen van HotBoddies Spiral Gears als vervanger. Met de spiral gears zijn de klappen op de tanden minder omdat er altijd een punt waar de tanden elkaar raken. Hier een plaatje van de veranderingen:

spiral_diff_diy1.jpg



Dit heb je nodig

tandwielen.jpg
 
Sleurhutje zei:
Zoals eerder aangegeven heb ik mijn diffs in een alu huisje gedaan (NovaRC) en gewoon met de standaard HPI spider gears omdat de geharde van HotBoddies moeilijk te krijgen zijn (8101-1, en let wel MET -1 anders heb je dezelfde als die van HPI). Dit alles in een alu gearbox van GPM geplaatst en helemaal uitgevuld met ringetjes zodat de lagers goed klem zitten. Als je nu de cups op en neer probeert te doen, blijven de spider gears tenminste op dezelfde plek zitten en bewegen de asjes niet. Om ook minder ruimte in de bevel gears te krijgen was ik enige tijd geleden gestart met het plaatsen van HotBoddies Spiral Gears als vervanger. Met de spiral gears zijn de klappen op de tanden minder omdat er altijd een punt waar de tanden elkaar raken. Hier een plaatje van de veranderingen:

Hé Sleurhutje, even voor de duidelijkheid, ik heb het niet over de diff tandwielen, maar over de tandwielen in de centergearbox.
Bij degene die van alu zijn, waren bij mij gewoon verschillende tanden tussenuit geslagen. Ben dus beniuewd of je in de centergearbox met de gewone standaard HPI tandwielen rijdt.

En wat betreft die geventileerde koppeling, deze werd mij afgeraden door de importeur van GPM zelf, omdat er volgens hem toch wel degelijk vuil tussen kon komen.
 
Hier auto reply Burp weer voor Sleurhutje :mrgreen:

Volgens mij heeft Sleur nog gewoon de standaard versnellingsbak met standaard tandwielen.....
 
DEÎFIED zei:
Hé Sleurhutje, even voor de duidelijkheid, ik heb het niet over de diff tandwielen, maar over de tandwielen in de centergearbox.
Bij degene die van alu zijn, waren bij mij gewoon verschillende tanden tussenuit geslagen. Ben dus beniuewd of je in de centergearbox met de gewone standaard HPI tandwielen rijdt.

En wat betreft die geventileerde koppeling, deze werd mij afgeraden door de importeur van GPM zelf, omdat er volgens hem toch wel degelijk vuil tussen kon komen.

Mijn versnellingsbak is vreselijk standaard. Ik heb hem nog nooit open gehad, anders dan het gaatje om hem af te stellen. Maar alles ziet er vanuit het gaatje nog puntgaaf uit.

Ik denk ook dat aluminium tandwielen geen succes zijn. Aluminium is een broos materiaal en niet echt geschikt voor kleine bewegende/dynamische onderdelen. Staal (hard of pisbakken maakt niet zoveel uit) of plastic is in dat geval echt beter.


Voor wat betreft de diffs is het van belang dat de assen geen speling hebben. Alleen zo gaan je spider gears lang mee. Anders hou je sowieso ruimte en zowel hard stalen als gewone tandwielen zijn dan zo versleten (tanden slaan over elkaar en slijten echt snel weg). De plastic diff cups moet je zo snel mogelijk vanaf. Daarmee heb je zoveel ruimte dat uitvullen niet eens lukt. Mijn spider gear asjes konden na een anderhalve maand vrij alle kanten op bewegen.


Upgraden met hard staal of aluminium moet ook wel rendabel zijn. Als je het één vervangt door iets dat veel duurzamer is maar eigenlijk klappen op moet vangen, dan gaat iets anders stuk. Ik rij dus nu met super-gepimpte diffs, diff cups, cup joints en dan de spur/clutch bell. Maar mijn dog bones laat ik standaard want dan breken die tenminste af op het stukje dat afgefreesd is (nu dus twee setjes middenvoor/-achter en een setje wielen standaard in de koffer). Ook overkill met grote motoren en hoge koppels zijn funest voor wat dan ook. Als je verhoudingen op schaal gaat omrekenen dan is 1000pk ook niet heel te houden in een gewone auto (ook niet een Bugatti Veyron, die blijft dankzij slimme elektronica nog redelijk heel).


En over dat vuil... Als je in de regen gaat lopen met een regenjas, loopt het water ook nog je nek in. :wink:
 
@Rai:

pak deze even mee:
http://cgi.ebay.nl/HPI-SAVAGE-X-4-B...0QQihZ008QQcategoryZ19168QQrdZ1QQcmdZViewItem

Voor 22 Euro de hele toren van een X! Kijk...das nou eens echt goedkoop dacht ik zo! met andere woorden; de cups, de lagers, de bevels, diff, bulkhead, toren....en zelfs bumper steuntjes :lol:


Hehe...ik heb er gelijk maar 2 besteld! PRIMA!!! Kunnen we er weer even tegen aan...dacht ik zo!

Verzending was 17,50 dollar voor 2 stuks. Al met al was het ongeveer 54 Euro.


Cheerio


P.S. Ik geef toe...nogal optimistisch...aangezien mijn motor 0,0 vermogen levert op dit moment...Dit weekeinde de carb er uit en met de sealer aan de gang...misschien helpt t
 
Ik wil achteraan deze pagina wel even kwijt dat ik al een paar liter zonder problemen en mankementen op het stalen spurgear setje rijd van rcfun.nl
en ben er super tevreden over. Die set van Hpi kost me dacht ik in totaal 80 tot 90 (?) euro.. En daar heb ik 2 setjes voor bij rcfun...

@sleurhutje, die diffs van jou zien er echt super bruut uit 8O

Sjoerd
 
ik heb een probleem met de servo kracht (spectrum high-torque servo +- 5 kg want hij draait niet snel genoeg in het hoge gras en op de weg) hoeveel raden julie aan voor als ik een nieuwe servo koop?
 
buism01 zei:
@Rai:

pak deze even mee:
http://cgi.ebay.nl/HPI-SAVAGE-X-4-B...0QQihZ008QQcategoryZ19168QQrdZ1QQcmdZViewItem

Voor 22 Euro de hele toren van een X! Kijk...das nou eens echt goedkoop dacht ik zo! met andere woorden; de cups, de lagers, de bevels, diff, bulkhead, toren....en zelfs bumper steuntjes :lol:


Hehe...ik heb er gelijk maar 2 besteld! PRIMA!!! Kunnen we er weer even tegen aan...dacht ik zo!

Verzending was 17,50 dollar voor 2 stuks. Al met al was het ongeveer 54 Euro.


Cheerio


P.S. Ik geef toe...nogal optimistisch...aangezien mijn motor 0,0 vermogen levert op dit moment...Dit weekeinde de carb er uit en met de sealer aan de gang...misschien helpt t


Hoi Marc,bedankt voor de tip!

Ik weet niet of je dat it ziet zitten,maar zou ik 2 diffs,met jouw zending mee kunnen sture?,ik wil het geld wel komen brengen.Laat het me maar effe weten via PB.

Verzendkosten delen we dan natuurlijk!
 
Back
Top