R
Raimond
Guest
Das ook nog een idee,inderdaad
,ik kan het altijd proberen




Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Powerpete zei:De versnellingsbak wat later laten schakelen is de enige goede remedie voor t tegengaan van tandwielen met vroegtijdige Cariës.....
doordat de bak te vroeg schakelt, komt de motor niet volledig op zijn toeren, de koppeling gaat slippen, geheel wordt warm, een verkeerd sprongetje en hop daar gaan de tandjes....
een metalen spur is alleen maar het verplaatsen van t probleem, daarmee gaan de gears in de bak weer naar de vaantjes.....
Sleurhutje zei:Powerpete zei:De versnellingsbak wat later laten schakelen is de enige goede remedie voor t tegengaan van tandwielen met vroegtijdige Cariës.....
doordat de bak te vroeg schakelt, komt de motor niet volledig op zijn toeren, de koppeling gaat slippen, geheel wordt warm, een verkeerd sprongetje en hop daar gaan de tandjes....
een metalen spur is alleen maar het verplaatsen van t probleem, daarmee gaan de gears in de bak weer naar de vaantjes.....
Sinds ik de standaard clutch bell en plastic spur heb vervangen door een stalen spur en racing clutch bell (beiden van HPI), heb ik geen last meer van weggevreten tandwielen en een ingesmolten busje op de as (zie hieronder). De standaard spur/clutch bell zijn prima, maar niet in het zand. Dat vreet zo snel weg.
En de plastic spurs zijn ovaal (en slingeren iets maar dat is niet erg). Maar als je aan de ene kant een goede uitlijning hebt en aan de andere kant loopt het tandwiel gewoon vast, of aan de laats genoemde kant een prima uitlijning en aan de andere kant gruwelijk veel ruimte, dan vreet je de ene na de andere spur op bij het afraggen.
En de stalen spur vind ik ook veel beter af te stellen op de slipper clutch. Als op de plastic wieltjes alles goed stond, begon na een paar keer stuiteren het padje te schuiven en was daarna zo weg. Op mijn stalen spur heb ik nu al twee maanden hetzelfde padje (dat nu langzaam aan slijtage vertoond). En de warmte van de slipper clutch en clutchbell worden beter afgevoerd door de stalen krans en alu binnenkant van de spur. Dus ik ben er zeer tevreden over. Mijn versnellingsbak is overigens in top-tip staat, ook met de stalen spur. Kwestie van goed afstellen... :wink:
![]()
![]()
Raimond zei:Aha kijk!!!,zo ziet mijn spur er dus ook elke keer nu uit,de koppeling word dus gewoon te warm :? .
Een nieuwe spur erop zetten,heeft nu geen zin,tis echt dweilen met d ekraan open,elke keer stript ie de spurs,ik ga toch kijken naar een Racing koppeling bell.alu koppelingsschoentjes en nieuwe veertjes natuurlijk,en dan ook maar een kijken naar een metalen spur,maar ik wil eerst zorgen vdat ik de plastic spurs heel houd,voordat ik er een metalen op zet.
Hebben jullie dat trouwens ook,als de Savge van mij een aantal koprollen maakt,zie je gelijk wat beschadigingen op de spur gear,misschien toch de slipper te strak,ik draai ehm altijd eerst helemaal aan,en dan een 1/2 los.
Sleurhutje zei:Raimond zei:Aha kijk!!!,zo ziet mijn spur er dus ook elke keer nu uit,de koppeling word dus gewoon te warm :? .
Een nieuwe spur erop zetten,heeft nu geen zin,tis echt dweilen met d ekraan open,elke keer stript ie de spurs,ik ga toch kijken naar een Racing koppeling bell.alu koppelingsschoentjes en nieuwe veertjes natuurlijk,en dan ook maar een kijken naar een metalen spur,maar ik wil eerst zorgen vdat ik de plastic spurs heel houd,voordat ik er een metalen op zet.
Hebben jullie dat trouwens ook,als de Savge van mij een aantal koprollen maakt,zie je gelijk wat beschadigingen op de spur gear,misschien toch de slipper te strak,ik draai ehm altijd eerst helemaal aan,en dan een 1/2 los.
Toen ik een half jaar geleden mijn Savage kocht en na het inrijden flink begon af te raggen, gingen de spurs achter elkaar stuk. Sommige precies 5 minuten (2 jumps met salto's), sommige een paar weken (bij 3x per week min. 1 uur stuiteren). Uiteindelijk wordt je wel handig in het aftsellen van de spur.
Ik draai de spur helemaal aan, dan inderdaad een halve slag los. Dan blokkeer ik de slipper clutch plate met een schroevendraaier en draai met mijn duim de spur gear. Deze moet na wat kracht beginnen te glijden (kleine stukjes, zeker met een nieuwe slipper pad). Als het te makkelijk gaat een stukje aandraaien, anders wat losser. HPI zegt dat je je wielen vast moet houden maar zegt er niet bij dat je dan je hele aandrijflijn onder druk zet om even te kijken of je slipper clutch goed staat! Zo moet het dus niet...
Ik gebruikte zo'n spur gear per week, soms twee als ze niet goed rond waren. Later heb ik de slipper wat strakker aangedraaid met als gevolg dat het bronzen busje in het tandwiel smolt (die ging de klappen opvangen en werd dus erg heet). Dus elke keer 4,50 euro (en per drie nog wat verzendkosten - lang leve eBay) werd een dure hobby. Uiteindelijk de stalen spur en racing clutch bell erin gezet en voor zo'n 40 euro klaar. Sindsdien nooit meer problemen gehad. Nu 1 keer mijn slipper pad vervangen omdat die versleten was. De stalen spur loopt heel soepel over de clutch bell. Als je er een slinger aangeeft blijft deze heel lang doordraaien. Dat is me met een plastic spur nog nooit gelukt.
Met alu koppelingsschoenen moet je er ook aan denken dat het allemaal wat heter wordt. Dus alu schoenen en een plastic spur is geen aanrader.
buism01 zei:Nu is het wel zo...dat door een racingbell te gebruiken je automatisch wat meer koeling hebt. Ik ga er van uit..dat je een geventileerde hebt
Sleurhutje zei:Zoals eerder aangegeven heb ik mijn diffs in een alu huisje gedaan (NovaRC) en gewoon met de standaard HPI spider gears omdat de geharde van HotBoddies moeilijk te krijgen zijn (8101-1, en let wel MET -1 anders heb je dezelfde als die van HPI). Dit alles in een alu gearbox van GPM geplaatst en helemaal uitgevuld met ringetjes zodat de lagers goed klem zitten. Als je nu de cups op en neer probeert te doen, blijven de spider gears tenminste op dezelfde plek zitten en bewegen de asjes niet. Om ook minder ruimte in de bevel gears te krijgen was ik enige tijd geleden gestart met het plaatsen van HotBoddies Spiral Gears als vervanger. Met de spiral gears zijn de klappen op de tanden minder omdat er altijd een punt waar de tanden elkaar raken. Hier een plaatje van de veranderingen:
DEÎFIED zei:Hé Sleurhutje, even voor de duidelijkheid, ik heb het niet over de diff tandwielen, maar over de tandwielen in de centergearbox.
Bij degene die van alu zijn, waren bij mij gewoon verschillende tanden tussenuit geslagen. Ben dus beniuewd of je in de centergearbox met de gewone standaard HPI tandwielen rijdt.
En wat betreft die geventileerde koppeling, deze werd mij afgeraden door de importeur van GPM zelf, omdat er volgens hem toch wel degelijk vuil tussen kon komen.
buism01 zei:@Rai:
pak deze even mee:
http://cgi.ebay.nl/HPI-SAVAGE-X-4-B...0QQihZ008QQcategoryZ19168QQrdZ1QQcmdZViewItem
Voor 22 Euro de hele toren van een X! Kijk...das nou eens echt goedkoop dacht ik zo! met andere woorden; de cups, de lagers, de bevels, diff, bulkhead, toren....en zelfs bumper steuntjes :lol:
Hehe...ik heb er gelijk maar 2 besteld! PRIMA!!! Kunnen we er weer even tegen aan...dacht ik zo!
Verzending was 17,50 dollar voor 2 stuks. Al met al was het ongeveer 54 Euro.
Cheerio
P.S. Ik geef toe...nogal optimistisch...aangezien mijn motor 0,0 vermogen levert op dit moment...Dit weekeinde de carb er uit en met de sealer aan de gang...misschien helpt t