Algemeen Savage Topic

  • Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
@buism01: Even over de STS problemen. Ik heb zojuist op mijn STS een rotostart gezet omdat die goedkope trekstarter gewoon op de as afbrak (waar de veer in de pulley zit) en mijn zelfgemaakt aluminium pulley elke keer de veer de breken. Maar ik kwam tot de schrikbarende ontdekking dat de rubber ring die op de backplate zit wel heel minimaal afdicht. Mogelijk dat daardoor valse lucht aangezogen wordt en bij mij alles telkens onder de olie zat. Tevens zaten de vier boutjes wel vreselijk weinig vast (klein klikje bij losdraaien, maar zeker niet goed vast :evil: )
 
Ja daar ben ik ook achter gekomen dat de schijfjes wat meer ruimte nodig hebben ik heb ze iets afgeschuurt :D,met watervast schuurpapier,maar ze mogen nog wel meer ruimte hebben :?

Verder zaten er wat braampje,onevenheden op de randen van de schijven,die heb ik nu grotendeels glad geschuurt.Ik dacht van,ik gooi ze er zo op,maar helaas gaat dat wat lastiger :(
 
Sleurhutje zei:
@buism01: Even over de STS problemen. Ik heb zojuist op mijn STS een rotostart gezet omdat die goedkope trekstarter gewoon op de as afbrak (waar de veer in de pulley zit) en mijn zelfgemaakt aluminium pulley elke keer de veer de breken. Maar ik kwam tot de schrikbarende ontdekking dat de rubber ring die op de backplate zit wel heel minimaal afdicht. Mogelijk dat daardoor valse lucht aangezogen wordt en bij mij alles telkens onder de olie zat. Tevens zaten de vier boutjes wel vreselijk weinig vast (klein klikje bij losdraaien, maar zeker niet goed vast :evil: )

Sleur,

ik was al enigzins bang dat hier lekkage zou optreden, voordat ik een meter had gereden heb ik daar al de zaak dicht gesealed. Ik heb nog geen lekkage daar gezien!

Ik zal straks eens controleren of ik nog ergens lekkage heb gehad gisteren. Ik heb gisteren even kort gereden, om te kijken of de motor nu beter liep. Tis nog niet helemaal zoals het moet zijn. Nee..het is eigenlijk heel raar allemaal!
 
buism01 zei:
Wat ik nog vragen wilde sleur...welke uitlaat gebruik je?

Ik gebruik gewoon de standaard composiet nylon uitlaat. Voor al het stuiterwerk is deze prima, deukt niet en kan veel hebben. Hij koelt alleen wat minder en daardoor gaat soms de olie die achterblijft wat pruttelen (klint wat raar als de motor afslaat).

Ik had ook wel wat problemen met mijn STS in het begin, ook met de HPI carburateur erop. Pas na anderhalve liter begon alles soepeler te gaan. Nu na bijna 3 liter is het nog steeds aan de beterende hand. Elke keer weer moet ik afstellen (LSN en HSN wat krapper terwijl de temp rond de 130*C blijft). Maar recentelijk ontdekt dat het meten van de temp wel heel discutabel is. Ik heb een Venom Temp waarvan de opnemen tussen de onderste twee koelribben klem zit (dus goed contact maakt). Als de temp dan op de Venom Temp 150*C afleest, zegt hij met zo'n meetdingetje op de gloeiplug meet, dan is het maar 90*C. En dat terwijl de Venom Temp in kokend water echt 97*C aangeeft. Dus ik weet ook niet meer wat ik moet geloven. Hij rookt als de neten (Landmacht zou er jaloers op zijn) en kan nog veel armer gezet worden.
 
maar is nu zo een Venom temp meter wel te vertrouwen :? ik heb geen temp gun of meter dus dan doe ik gewoon een beetje spuug op de koelkop en dat spuug moet dan 5 a 6 seconden blijven liggen zonder dat het verdampt ( iemand heeft het mij verteld tijdens een meeting :wink: )
 
@savage-man: Dat is wel de meest goedkope methode. 8O

Men zegt dat als er rook is, dan is het goed. Maar mijn oude S-25 motortje rookte prima op Sidewinder 25% maar werd uiteindelijk wel zo'n 240*C!!! :oops: De rook is ook sterk afhankelijk van de hoeveelheid en soort olie die in de brandstof zit en dus geen betrouwbaar meetgegeven.

Ik zal eens een nieuw draadje starten in deze groep en vragen wie het weet. :idea:
-Edit- Hier dus een nieuw draadje
 
I need youre help,.please :( ,wanneer je terug bent van je tripje,hoop ik dat je een keer wat tijd voor mij vrij wilt maken.

Het Lijkt erop dat ik toch een wat groter problem te pakken heb,met mijn Savy.

Als ik zonder de motor er op de auto verrijd,hoor ik zeer goed,de tandwielen(bevel gears neem ik aan).Het lijk er op dat die wat smerig zijn of misschien wel versleten.

Lijk een beetje op het geluid van de spur,als die te ver van het motortandiwiel staat.
Is geen goed teken.........

De Dual brake krijg ik trouwens niet goed geinstaleerd,die blijft aanlopen.Tis wel effe wat anders die Savage,ik ben te veel bezig met het nakijken,repareren.de lol daarvan begint er ook een beetje af te raken :cry: .

Drama met dat ding dus,en mijn kennis van dat spul,laat me ook in de steek.Ik weet niet hoe ik het moet oplossen.
 
ik heb ook een Dual Brake op mijn savy maar als ik rijd zonder dat mijn motor aan staat dan remt ie nog soms een beetje, ik denk dat het komt door die Dual Brake of door de versnellingsbak :roll: kan iemand mij helpen want als ik gewoon rijd dan heeft ie het precies niet :roll: :?:


greetzzz savage-man
 
Off-topic: Raar, tussen 23:00 en 23:20 uur is het modelbouwforum uit de lucht omdat de database niet bereikbaar is. Was gisteren ook al het geval...

Hoe dan ook, het aanlopen van je rem (en beter remmen) los je eenvoudig zo op:

brake_mod.jpg


Je buigt het stangetje van de rem zodat er een knip in komt en de plek waar het stangetje naar de servo gaat haaks staar op de hevel naar de rem (dit is van een zwaar gemodificeerd Savage, niet de mijne, maar het gaat om het idee). Als je nu wilt dat de rem makkelijker vrij komt is er een vreselijk goedkope oplossing. Neem een eenvoudig elastiekje, vouw dat dubbel en doe dat van het heveltje naar de voorste houder van de brandstoftank. Hierdoor wordt het heveltje helemaal weer teruggetrokken en loopt je remschijf weer vrij. Werkt perfect. Met deze twee modificaties en een iets krachtigere servo (Futaba S3055) kan ik voorover duikelen met de standaard epoxy remschijf.

Het kraken kan van veel punten afkomen.
- Als je cup joints ingelopen zijn (het sleufje waar de aandrijfas in valt vertoond dan een put in het sleufje) veroorzaakt dit een krakend geluid. Mooi moment om de cup joints en dog bones te vervangen door heavy duty uitvoeringen.
- Als je pinion (13T) en bevel gear (43T) versleten zijn (skid plate verwijderen dan kun je zo deze beide tandwielen controleren). Mooi moment om te vervangen zie ook het volgende punt.
- Als je spider gears versleten zijn (aandrijfas vasthouden en met de wielen in de lucht aan een wiel draaien zodat de ander de andere ant op draait, voel je haperingen dan zijn de spider gears versleten). Mooi moment voor een alu diff huis met goed uitgevulde spider gears.
- Als er zand in de lagers zit of de afdichting tussen de kogels zit (de goedkope HPI lagertje vallen allemaal spontaan uit elkaar). Mooi moment om er echte lagers in te zetten, bijvoorbeeld van SKF.
- Als je versnellingsbaktandwielen versleten zijn (mag ik hopen van niet, die zijn prijzig).

Het is lastig uit te leggen. Als je het eenmaal weet, is het eenvoudig. Maar dat geldt voor alles. Goed kijken en luisteren (stethoscoop kan wonderen doen in het zoeken naar de precieze locatie).
 
Zorg ook dat je de schroefjes van de remschijven (eigenlijk de remblokjes) niet strak aan draait. De schijfjes moeten met de hand heen en weer kunnen worden bewogen. Bij twijfel de schroefjes iets losser zetten en kijken of het dan beter gaat. Ook zitten er vaak kleine braampjes op, een schuurpapiertje langs de buitenrand doet wonderen.

Zoals Sleurhutje hierboven al aan geeft, zorg dat het remheveltje weer terug beweegt, hetzij met een simpel elastiekje of met een penneveertje en een stoppertje op de remstang vanaf de servo.
 
Sleurhutje zei:
@savage-man: Dat is wel de meest goedkope methode. 8O

Men zegt dat als er rook is, dan is het goed. Maar mijn oude S-25 motortje rookte prima op Sidewinder 25% maar werd uiteindelijk wel zo'n 240*C!!! :oops: De rook is ook sterk afhankelijk van de hoeveelheid en soort olie die in de brandstof zit en dus geen betrouwbaar meetgegeven.

Ik zal eens een nieuw draadje starten in deze groep en vragen wie het weet. :idea:
-Edit- Hier dus een nieuw draadje

Klopt, als je motor geen compressie meer heeft, kan de motor, evengoed wel roken. Hij wordt wel achterlijk heet..als dit het geval is! Feitelijk is je motor dan naar de kloten!
 
Sleurhutje zei:
buism01 zei:
Wat ik nog vragen wilde sleur...welke uitlaat gebruik je?

Ik gebruik gewoon de standaard composiet nylon uitlaat. Voor al het stuiterwerk is deze prima, deukt niet en kan veel hebben. Hij koelt alleen wat minder en daardoor gaat soms de olie die achterblijft wat pruttelen (klint wat raar als de motor afslaat).

Ik had ook wel wat problemen met mijn STS in het begin, ook met de HPI carburateur erop. Pas na anderhalve liter begon alles soepeler te gaan. Nu na bijna 3 liter is het nog steeds aan de beterende hand. Elke keer weer moet ik afstellen (LSN en HSN wat krapper terwijl de temp rond de 130*C blijft). Maar recentelijk ontdekt dat het meten van de temp wel heel discutabel is. Ik heb een Venom Temp waarvan de opnemen tussen de onderste twee koelribben klem zit (dus goed contact maakt). Als de temp dan op de Venom Temp 150*C afleest, zegt hij met zo'n meetdingetje op de gloeiplug meet, dan is het maar 90*C. En dat terwijl de Venom Temp in kokend water echt 97*C aangeeft. Dus ik weet ook niet meer wat ik moet geloven. Hij rookt als de neten (Landmacht zou er jaloers op zijn) en kan nog veel armer gezet worden.


LOL! Ik heb een venom, maar deze nooit op mijn auto gemonteerd. Ik meet altijd met een temp gun..op de plug! Tja, wat moet je vertrouwen....dunno
 
Burp zei:
Zorg ook dat je de schroefjes van de remschijven (eigenlijk de remblokjes) niet strak aan draait. De schijfjes moeten met de hand heen en weer kunnen worden bewogen. Bij twijfel de schroefjes iets losser zetten en kijken of het dan beter gaat. Ook zitten er vaak kleine braampjes op, een schuurpapiertje langs de buitenrand doet wonderen.

Zoals Sleurhutje hierboven al aan geeft, zorg dat het remheveltje weer terug beweegt, hetzij met een simpel elastiekje of met een penneveertje en een stoppertje op de remstang vanaf de servo.

Precies zoals ik het heb gedaan! Na verloop van tijd krijg je wat meer ruimte en kan je alles gewoon aandraaien.

Ik heb kort de methode met een veertje geprobeerd. Ik was er zelf niet zo kapot van, aangezien hij de rempal helemaal weer terug trok. Dit betekende bij mij dat ie weer begon te remmen. Nee, bij mij rammelen eigenlijk altijd de remschijven gewoon weer los. Ik heb dan ook nooit echte problemen met mijn remmetjes. Behalve de gebruikelijke slijtage natuurlijk!
 
Raimond zei:
I need youre help,.please :( ,wanneer je terug bent van je tripje,hoop ik dat je een keer wat tijd voor mij vrij wilt maken.

Het Lijkt erop dat ik toch een wat groter problem te pakken heb,met mijn Savy.

Als ik zonder de motor er op de auto verrijd,hoor ik zeer goed,de tandwielen(bevel gears neem ik aan).Het lijk er op dat die wat smerig zijn of misschien wel versleten.

Lijk een beetje op het geluid van de spur,als die te ver van het motortandiwiel staat.
Is geen goed teken.........

De Dual brake krijg ik trouwens niet goed geinstaleerd,die blijft aanlopen.Tis wel effe wat anders die Savage,ik ben te veel bezig met het nakijken,repareren.de lol daarvan begint er ook een beetje af te raken :cry: .

Drama met dat ding dus,en mijn kennis van dat spul,laat me ook in de steek.Ik weet niet hoe ik het moet oplossen.

Ja, de mijne staat ook regelmatig in de workshop, maar het knutselen met dat ding is ook part of the deal. Het is voor me ook een deel van de lol zeg maar! Maar dan moet je uiteindelijk een probleem wel getackeld hebben. Kijk..de problemen met mijn STS beginnen ook ronduit vervelend te worden, maar dan trek je je motor uit elkaar en ben je ook weer een middagje onder de pannen. Weet je ook weer hoe dat er van binnen uit ziet. etc! Probeer je niet te ergeren....ik bedoel..vroeg of laat gaat het kapot!

Goed...terug naar je probleem. Tja, we moeten maar eens een daggie prikken om je sav eens na te kijken.

Op basis van je omschrijving weet ik niet wat er aan de hand is Rai. Er zijn verschillende mogelijkheden. Het is helemaal niet onwaarschijnlijk dat je bevelgear kapot is. De kleine heeft bij mij ook wel eens wat tandjes verloren. Mocht het je bevels zijn...koop dan geen nieuwe. Zoals je weet heb ik nieuwe diffs, maar volgens mij zagen mijn oude bevels er nog redelijk uit. Dan gooi je eerst die er op. Als je bevels inderdaad naar de kloten zijn. Het kan ook zijn dat een lager kapot is. Dat geeft ook van die leuke krakende geluiden. Die heb ik niet meer liggen helaas.


De opmerkingen van Sleur kunnen je wel helpen er achter te komen.


Maar goed...ik zou gewoon je toren optrekken en eens je diff er uit halen. Maak het eens goed schoon en smeer de handel weer. Hoe het kan is me niet helemaal duidelijk, maar via de bodemplaat kan toch een beetje zand je bulkhead in komen.

Als je de diff in je handen hebt, hoef je m niet open te halen om erachter te komen of die het tijdelijke voor het eeuwige heeft verruild. Draai aan de beide cups (die naar de wielen gaan) en probeer er een beetje kracht op te zetten. Ziet dat er allemaal nog goed uit..dan ga je een stappie verder. De bevelgears en je cups/ assen. Totdat je uitkomt bij je versnellingsbak. Let er op...dat het evengoed een meelooplager kan zijn. Doe in ieder geval de proefjes van Sleur, voordat je m helemaal uit elkaar trekt. Dat geeft doorgaans wel aan wat je precies voor een probleem hebt.

Even een hart onder de riem; Mijn savy heeft relatief weinig problemen gehad. Maar op een gegeven moment is het gewoon versleten! Er valt niet veel aan te doen. Ik bedoel....het is allemaal redelijk klein en er staat wel een 4.1cc op te beuken!

Rai,

Ik zal ongetwijfeld de mijne ook na mijn vakantie eens uit elkaar halen. Kunnen we wel eens samen doen. Of we pakken die van jou even aan. Dat kan natuurlijk ook. Ik besef me net dat ik de diffs er verkeerd om in heb zitten (zie volgende post), ik moet toch die dingen omwisselen.
 
:D

Lekkere jongens zijn jullie! Ik presenteerde mijn nieuwe diffs een paar pagina;s geleden. Niemand die het ook maar opgevallen is...dat ik de zwaarste olie achter heb ipv voor!

Hehe...mijn fout! Hij loopt nog niet eens slecht ook nog! Misschien laat ik het wel zo
 
buism01 zei:
eindelijk je novaatjes inelkaar gerommeld!

Nova.jpg


(50k achter en 10k voor...eens kijken wat het is 8) )

Nu morgen mijn karretje morgen in elkaar knutselen en hopen dat mijn motor het nu doet!

Cheers!

Ja moet je nu luisteren. Het is net als voetballen, rechts is voor de kijkers links. Als je je Sav verkeerd om neerzet kunnen wij daar niets aan doen :lol: :rolling:

Maar uh... Op zich niet verkeerd om achter dikker te hebben. Voor krijgt de meeste klappen te verduren omdat de wielen stuiteren op de ondergrond (en dus verschillen in draaisnelheid sterk variëren). Achter wil je alleen maar powerrrr op beide wielen en minimaal verschil. Ik heb ook 10.000 voor en 50.000 achter en sindsdien trekt het allemaal veel beter op.
 
Ahhh,wat een fijn medium zijn forums toch,Bedankt voor de tips sleurhutje!De dogbone is inderdaad wat uitgesleten en de cup ook.Dus die kan ik eens vervangen.

Zal toch vroeg of laat wel aan vervanging toe zijn,dus tja dan is de keuze niet zo moeilijk
Dat heb ik nog nooit gedaan,dus kan een leuke klus worden.Maar eens moet de eerste maal wezen.

Raar is dat,dat ik wel vaker auto's uit elkaar heb gehaald,maar van deze word ik toch wat onzeker,bang dat ik wat verniel ofzo.

Ik zal eens kijken of ik wat met je overige tips kan doen :D bedankt in ieder geval.


Als ik ze schoonmaak,de diff,moet dat met remreiniger neem ik aan? En wat voor diff vet?
 
@Marc,doen we!,Laat het me maar weten wanneer je terug bent,en wanneer je er tijd voor hebt :)

Veel plezier op je vakantie in ieder geval! :D
 
Raimond zei:
Ahhh,wat een fijn medium zijn forums toch,Bedankt voor de tips sleurhutje!De dogbone is inderdaad wat uitgesleten en de cup ook.Dus die kan ik eens vervangen.

Zal toch vroeg of laat wel aan vervanging toe zijn,dus tja dan is de keuze niet zo moeilijk
Dat heb ik nog nooit gedaan,dus kan een leuke klus worden.Maar eens moet de eerste maal wezen.

Diffs vervangen is kinderlijk eenvoudig. Zorg dat je het boekje erbij hebt, of download het van de HPI site. Uit elkaar halen is de eerste keer nog wat ingewikkeld, in elkaar zetten is een kwestie van het boekje (alleen maar plaatsjes met exploded views) doornemen en doen wat er staat.

Als de cup joints ingesleten zijn dan veroorzaakt dat enorm veel extra wrijving. Dat betekent dus dat je minder hard gaat en de dog bones vreselijk warm kunnen worden. Uiteindelijk zullen de dog bones afbreken achter het bolletje omdat daar het zwakste stukje zit (afgefreesd vanwege het schuine randje).

Raimond zei:
Als ik ze schoonmaak,de diff,moet dat met remreiniger neem ik aan? En wat voor diff vet?

Met diesel (van de auto) gaat het het makkelijkst. Leg alles in een bakje met diesel je veegt de olie en vettigheid er zo vanaf, tenzij er siliconenvet in zit. Met remmenreiniger loop je het risico dat je ook het ver uit de lagers oplost en omdat het afgedichte lagers zijn, is het lastig bijvullen (de goedkope HPI lagers zijn niet bepaald stofdicht, zie eerder antwoord).

Als je nieuw vet erin gaat doen, kun je verschillende soorten kiezen. Standaard HPI vet, siliconen olie of lagervet (Molykote). Ik heb er nu siliconen in zitten maar bij een volgende revisie gaat er Molykote in.
 
Back
Top