Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
Marc,wat zitten die diffs,strak in elkaar gedraait,van 1 heb ik zelfs een schroefkopje kapot gedraait,omdat de schroevendraaierr er overheen sc :? schoot.dus 1 van de diffs,heb ik nog niet open liggen :?

Maar van de ander wel,en gelukkig zat daar nog de beste bevel aan,dus die heb ik effe schoongemaakt,met remreiniger en een tandenborstel.

Ik eb geen diffvet zoals je weet,dus ik heb ehm er nog nie in gezet :?

En mijn onderdelen zijn net pas opgestuurt,uit Amerika.......
Duurt dus nog effe voordat het binnen is....

Oops,

ik dacht dat je ook nog op je diffs incl olie moest wachten :oops: ik heb wel olie voor in je diffs. Zoals gezegd...het is wel een beetje aan de dikke kant. 10k of 50k

Sorry, je hebt het over vet voor op je bevels. Ik heb industrieel vet...het is vrijwel net zo dik als dat van HPI zelf en het plakt ook niet gek. Dat kan je wel gebruiken als je dat wilt.

Gr.M

Raimond zei:
Marc,wat zitten die diffs,strak in elkaar gedraait,van 1 heb ik zelfs een schroefkopje kapot gedraait,omdat de schroevendraaierr er overheen schoot.dus 1 van de diffs,heb ik nog niet open liggen

Zorg er altijd voor dat je goed passende schroevendraaiers hebt. Die goedkope van de Gamma of Praxis zijn leuk, maar een beetje schroevendraaier die wel past toch al gauw een 10 euro per stuk (dan heb je wel levenslang garantie, dus als de kop breekt, kun je hem omruilen!!!).

buism01 zei:
Sorry, je hebt het over vet voor op je bevels. Ik heb industrieel vet...het is vrijwel net zo dik als dat van HPI zelf en het plakt ook niet gek. Dat kan je wel gebruiken als je dat wilt.

Gr.M

Op de bevel gears zou ik zo min mogelijk vet smeren. Hoe meer je er op smeert, des te meer zand en vuil er aan blijft hangen. Zelf gebruik ik Molykote lagervet. Dat is behoorlijk hitte bestendig en kunt het snoeihard rondslingeren en het blijft nog op de tandwielen zitten (waar normaal vet dun wordt bij verwarmen en op de behuizing eindigt).

Ik heb ehm met een Gedore schroevendraaier geprobeert open te maken :oops: .Bij de andere is het wel gelukt .Maar de maat lijkt inderdaad niet helemaal te kloppen,terwijl deze wel in het boekje staat.

Ik ben wel blij dat het oude diffs zijn,en geen goede diffs :oops: ,nu weet ik dat ik op moet passen,ermee

buism01 zei:
Oops,

ik dacht dat je ook nog op je diffs incl olie moest wachten :oops: ik heb wel olie voor in je diffs. Zoals gezegd...het is wel een beetje aan de dikke kant. 10k of 50k

Gr.M

Je hebt gelijk hoor,ik ben diff vet en vet nodig voor de bevels :wink:
En bedankt voor het aanbod,maar je zult het vet zelf ook hard nodig zijn,lijkt me,ik ga morgen even langs Quartel,om een tube op te halen(als ie dat tenminste heeft liggen!)

@sleur

Waar kan ik dat lagervet halen :) ,ik ben wel benieuwt of dat goed plakt,inderdaad

Raimond zei:
buism01 zei:
Oops,

Gr.M

Je hebt gelijk hoor,ik ben diff vet en vet nodig voor de bevels :wink:
En bedankt voor het aanbod,maar je zult het vet zelf ook hard nodig zijn,lijkt me,ik ga morgen even langs Quartel,om een tube op te halen(als ie dat tenminste heeft liggen!)

@sleur

Waar kan ik dat lagervet halen :) ,ik ben wel benieuwt of dat goed plakt,inderdaad

Rij niet naar quartel, daar betaal je waarschijnlijk achterlijke prijzen voor een kleine hoeveelheid. Rai, KaWe (bij de toyota dealer) is bijna failliet geweest en zal niet veel meer op voorraad hebben, maar ga daar eens vragen. Of ze nog iets specifiek voor tandwielen/ lagers hebben. Vraag direct ook naar de prijs; er kan nogal een groot prijsverschil zitten tussen de verschillende vetten.

.....mijn vet is op zich niet gek! Het wordt gebruikt bij machinebouw. Met andere woorden; de tandwielen die in een drukpers of iets dergelijks zitten. (Ze gebruiken dit vet bij Veldkamp machine bouw)(wel is daar de rotatiesnelheid lager en doorgaans de tandwielen een stuk groter) Als je wat voor jezelf wil halen en je wil jezelf een plezier doen, koop dan iets soortgelijks als dat van sleur. Met andere woorden; bel even naar KaWe (Raalte) (vroeger hadden die allerhande spullen)

En inderdaad; gebruik het vet met mate. De restanten worden namelijk toch het huis in geslingerd.

@buism01 & Raimond: Ga naar een garagebedrijf om de hook met een klein potje en vraag een donatie voor een goed doel. In de garage werken voornamelijk jonge stoere jongens die modelbouw leuk vinden. Je mag vast wel een beetje vet van ze hebben (op een vast van 200 liter maakt jouw beetje echt niet uit :wink: ). En anders bij de autospeciaalzaak, bijvoorbeeld Gamo, Brezan of hoe ze mogen heten. Anders bij de metaalhandel waar ze lagers verkopen. Vraag naar lagervet of vet dat bestand is tegen hoge temperaturen.

hdgracing zei:
:offtopic:
de tandwielen die in een drukpers
Volgens mij worden die dingen tegenwoordig met olie via een rondpomp systeem gesmeerd en die olie is zo dun dat je het niet eens in schokbrekers kan gebruiken. :offtopic:

Klopt,

maar er worden ook oudere machines daar in elkaar geknutseld EN reviseerd. Bij deze jongens is echt geen olie leiding of iets dergelijks. Daar smeren ze dik plakkend vet op.

Maar goed, specifiek vet is natuurlijk beter...aan de andere kant is het nou ook weer geen "rocketscience"

M

Bart_Banaan zei:
Ha! 't heeft even geduurd, maar nu heb ik ook een eigen Savage... Nou ja: een doos vol Savage onderdelen, die te samen een SS vormen... En in de doos zaten ook allemaal leuke aluminium onderdelen: Hybrid bulkheads, chassis, etc...

Ik ben al een beetje aan het bouwen geslagen, dus binnenkort wel wat fotootjes....

Zoals deze:
http://www.rc-junkies.nl/gallery/pictures/bulkheads-9.JPG

Gefeliciteerd met de aanschaf, gelijk al FLM onderdelen, leuk hoor!
Is rc-junkies jou site? Erg leuke site! Nog bedankt voor de link naar www.rcplace.nl

Sleurhutje zei:
@buism01 & Raimond: Ga naar een garagebedrijf om de hook met een klein potje en vraag een donatie voor een goed doel. In de garage werken voornamelijk jonge stoere jongens die modelbouw leuk vinden. Je mag vast wel een beetje vet van ze hebben (op een vast van 200 liter maakt jouw beetje echt niet uit :wink: ). En anders bij de autospeciaalzaak, bijvoorbeeld Gamo, Brezan of hoe ze mogen heten. Anders bij de metaalhandel waar ze lagers verkopen. Vraag naar lagervet of vet dat bestand is tegen hoge temperaturen.

Bedankt voor de tip :D ,ik ga morgen eens langs bij wat bedrijven.

Bart_Banaan zei:
Ha! 't heeft even geduurd, maar nu heb ik ook een eigen Savage... Nou ja: een doos vol Savage onderdelen, die te samen een SS vormen... En in de doos zaten ook allemaal leuke aluminium onderdelen: Hybrid bulkheads, chassis, etc...

Ik ben al een beetje aan het bouwen geslagen, dus binnenkort wel wat fotootjes....

Zoals deze:

Aha,gefeliciteert met je aankoop:),houd ons op de hoogte

Feli Bart, Welkom bij de Savage rijders. Je zal er veel plezier aan beleven maar dat weet je vast al :mrgreen:

Bart_Banaan zei:

Zoals deze:

Welkom bij de Savage club :wink: Die alu gearbox van dat fotootje heb ik een vraagje over. Ik heb ze van GPM maar de lagers op het diff zitten er niet stevig in vast (zit iets ruimte in, de lagers kunnen eruit vallen). Graag wil ik weten of ze in de FLM's wel goed vast zitten.

Ehm je gebruikt lager vet,dus Sleur,ehm je gebuikt het ook voor in het diffd neem ik aan?

Zo ja,tot hoever vul je ehm dan :? ,het diff cup bedoel ik dan

Raimond zei:
Ehm je gebruikt lager vet,dus Sleur,ehm je gebuikt het ook voor in het diffd neem ik aan?

Zo ja,tot hoever vul je ehm dan :? ,het diff cup bedoel ik dan

Ook al heet ik geen sleur....en heb ik er ook geen een 8O : 3/4 van de cup; maw tot net iets onder het bovenste spider asje. Als je olie gebruikt...althans

Pak deze maar mee:
http://www.savage-central.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2200

Het gaat even om deze tekst:
Using the diff-lock fluid, fill the diff case so the oil level is just below the top of the bevel shafts. You do not want to fill the diff case any more than this because the lube will expand as it heats up. I have not tested the limits of the seals on the diff units but filling to this point I have not had any problems with expansion. The more oil in the diffs the more expansion that takes place. If you overfill the diffs the oil could expand to the point where it can leak past the o-rings or the paper gasket which is something we would like to avoid.

wat is beter om in je differential te doen: sileconen olie of vet. Ik heb er sileconenolie inzitten maar die loopt wel zwaar maar soepel. Er zat eerst vet in van hpi zelf maar dit heb ik vervangen door sileconen olie, want mijn vader zij dat dat beter was ( hij heeft een autobedrijf ) alleen ik weet het niet zo zeker, het kan misschien ook zijn dat deze olie veel te dik is want die werd vroeger gebruikt in echte auto's maar mag nu niet meer want is slecht voor het milieu.

mvg Hein

Hein.vandenbroek zei:
wat is beter om in je differential te doen: sileconen olie of vet. Ik heb er sileconenolie inzitten maar die loopt wel zwaar maar soepel. Er zat eerst vet in van hpi zelf maar dit heb ik vervangen door sileconen olie, want mijn vader zij dat dat beter was ( hij heeft een autobedrijf ) alleen ik weet het niet zo zeker, het kan misschien ook zijn dat deze olie veel te dik is want die werd vroeger gebruikt in echte auto's maar mag nu niet meer want is slecht voor het milieu.

mvg Hein

Hey Hein,
Op vrijwel alle sites wordt olie aangeraden ipv vet...dus ik denk dat je ouwe gelijk heeft. Mijn olie is 50k dik (het gewicht van de olie) en ik heb ook 10k er in hangen. Dat spul is zo dik...dat het werkelijk op de kop kan hangen zonder dat het er uit flikkert. En je hebt gelijk....dat maakt het tegendraads draaien van de diff niet makkelijk, maar de normale loop gaat erg soepel. Door die dikkere olie heb je je diff meer gelocked...

Mijn vorige link heeft het ook over olie...en niet over vet.

Back