Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
hoi ,

ik ben beginneling en heb vandaag een 2 de hands savage 25 gekocht.
Toen ik thuis was starte hij barslecht en toen ik hem uiteindelijk aan de praat kreeg kwam in tot de vaststelling dat er niet veel power meer achter zat , er kwam zelfs geen rook uit de uitlaat.
als ik aan de trekstarter trok had ik niet echt het gevoel dat er nog veel compressie achter de moter zat.
ik kon het niet laten en heb heel de savage gedemonteerd.
Toen ik de moter (standaard van hpi die in het pakket zat) er uithad en hem met de as in mijn hand vasthoude draaide de moter gewoon rond.
is daar nog wat mee te doen of koop ik beter gewoon een nieuwe moter en dewelke dan?
ik heb hier al veel gelezen over moters met 2 en 3 versnellingen , is dit beter en past dit ook in de 25?
Heb ik hier ook een andere zender voor nodig , heb nu de standaard , hpi tf -4
terwijl de savage toch helemaal openligt is het misschien aan te raden om wat upgrades aan te brengen?
ik denk bv aan een alu bezinetank en alu voor en achter bumper , zijn er nog nuttige upgrades ?
vermits ik nog een leek ben en nog niets van ervaring heb hoop ik dat ik hier wat geholpen kan worden zodat ik toch weer vlug kan rijden
( zijn er hier ook savagerijders uit west vlaanderen? )

Als ik jou was zou ik dingen als bumpers en draagarmen, die de kans lopen de eerste klappen op te vangen bij een (ongewenste) aanrijding of minder fortuinlijke landingen, niet in aluminium te doen. Zie ook een stukje terug in dit draardje.

Aanraders zijn:
- Aluminium differentieel huisjes (bijv. van Nova RC);
- Indien nog niet in de differentieels de 4-gear spider set;
- Heavy duty cup joints op de gehele aandrijflijn;
- Heavy duty dog bones (aandrijfassen);
- Stalen spur gear en racing clutch bell (voordat je eerst ervaart hoe je 8 plastic spurs kan strippen);
- Sterkere servo om te sturen;
- Servo van het stuur (nu waarschijnlijk een HPI SF-2) op de gas/rem zetten;
- 6 Volt hump pack (meer kracht op de servo's);
- Indien je die nog niet hebt een Fail-Safe (hoef je je Savage niet uit de sloot te vissen als-ie er vandoor gaat door stoorsignaal);
- Alle schroefjes controleren of ze nog vast zitten (makkelijk, ze zijn nog toch los dus dat komt wel goed :wink:);

Een nieuwe zender heb je niet nodig. Met twee kanalen ben je in principe klaar. Het derde kanaal van de TF-4 kun je gebruiken voor een optionele achteruit versnellling (kan zelfs met 2 kanalen als je een speciale sevomixer gebruikt). Een nieuwe motor kan. Kies van voor een .28 (4,6cc). Meer is overkill, minder is net te kort voor het zwaardere werk in ruw terrein. Een nieuwe motor heeft geen versnellingen. Na de motor komt de versnellingsbak. Een Savage 25 heeft twee versnellingen en is meer dan voldoende. Er is ook een versnellingsbak met drie versnellingen, maar het hangt er vanaf wat je wilt gaan doen. In terrein zinloos, op de weg of gladde baan prima als je veel snelheid wilt.

over je motor: in principe is het kopen van een piston en sleeve voldoende er van uitgaande dat de rest van je motor wel ok is.

buism01 zei:
over je motor: in principe is het kopen van een piston en sleeve voldoende er van uitgaande dat de rest van je motor wel ok is.

Ik heb dat afgelopen weekend gedaan, de cilinderbus vervangen (sleeve in goed Engels). Wat een gepriegel zeg. Het viel niet mee om die bus eruit te krijgen, het moet voorzichtig want je wilt de rest niet beschadigen, maar het zit muurvast. Uiteindelijk wel gelukt na 3 kwartier :evil:. Het verschil is wel merkbaar, het motortje (en dus de Savage) vliegt er weer lekker mee in het rond.

De STS.28 ligt overigens nu were in zijn doosje, waarschijnlijk zijn laatste rust(roest?)plaats. Mocht ik ooit de eigenaar van een truggy met startbox worden, dan is de STS een optie om af te raggen. Maar voor mij geen goedkope rommel uit Taiwan meer. Ik wil nog proberen om direct op de as een gat en sleufjes te maken voor de rotostart. Als ik van de sleufjes één kant schuin maak en het lager blokkeer, dan moet er ook wel te starten zijn.

ik wil me een stalen spurgear aanschaffen, omdat ik mijn koppelplaat constant aan gort rijd. wat vinden jullie de beste optie? die van robinson bij rcfun.nl? zitten daar slipperpads bij? is het aan te raden om er een paar extra bij te kopen?

Ik heb beide hier liggen,de Stalen spur van HPI en de stalen Robinson.

Bij die van Robinson zit GEEN slipperpads,die moet je er apart bijkopen.

Sowieso handig om een paar extra te hebben, voor die paar euro... Ik heb ook altijd wat padjes mee. Laatst toevallig de eerste moeten vervangen (jawel, na 3,5 maanden stuiteren de eerste vervangen omdat de moer van de slipper af liep), dus de investering van een dure stalen (van HPI) is terugverdiend, anders was ik tientallen plastic spurs armer geweest.

Degene die een FLM bulkhead heeft,willen jullie misschien checken,of jullie ook de dogbones ook zoveel horzantaal kunnen bwegen,van links naar rechts, aan 1 kant hebt ik zoveel speling,iets van 5mm

Ja, dat klopt, daar moet je dan gewoon een schijfje brandstofslang in doen: aan beide kanten van de dogbones.... Je snijdt van een stukje brandstofslang gewoon wat plakjes af, welke je in de outdrives doet en dan gewoon je dogbones erin. Heeft tevens als voordeel dat je outdrives minder zullen slijten...

Sleurhutje zei:
buism01 zei:

Ik heb dat afgelopen weekend gedaan, de cilinderbus vervangen (sleeve in goed Engels). Wat een gepriegel zeg. Het viel niet mee om die bus eruit te krijgen, het moet voorzichtig want je wilt de rest niet beschadigen, maar het zit muurvast. Uiteindelijk wel gelukt na 3 kwartier :evil:. Het verschil is wel merkbaar, het motortje (en dus de Savage) vliegt er weer lekker mee in het rond.

De STS.28 ligt overigens nu were in zijn doosje, waarschijnlijk zijn laatste rust(roest?)plaats. Mocht ik ooit de eigenaar van een truggy met startbox worden, dan is de STS een optie om af te raggen. Maar voor mij geen goedkope rommel uit Taiwan meer. Ik wil nog proberen om direct op de as een gat en sleufjes te maken voor de rotostart. Als ik van de sleufjes één kant schuin maak en het lager blokkeer, dan moet er ook wel te starten zijn.

Of het nu goedkoop of niet is...de manier waarop die STS zijn lager heeft zitten is een veel gebruikte methode. Ook bij "duurdere" merken. Het "gedoe" met die meelooplagers is inderdaad voor verbetering vatbaar. :roll:

Aankomende maand zal RcMall de sleeve en piston setjes voor de D30 leveren. Dan wil ik daar nog een van bestellen...voordat ik mijn STS zijn laatste rustplaats gun. Ik denk dat er nog wel leven in zit! Voor diegene die vroeg of ie zijn motor nieuw leven in kan blazen; wanneer je een nieuwe piston en sleeve monteert moet je, uiteraard, wel je motor gewoon opnieuw inrijden!

Truggy: Ja..ideaal, geen gedoe meer met aparte roto, of trekstarters! Gewoon op een starterbox en gaaaaaaaaaaaaaaaaaan! Ik wil zelf ook kijken naar zo een wagen. Ik weet alleen nog niet welke!

Raimond zei:
Ik heb beide hier liggen,de Stalen spur van HPI en de stalen Robinson.

Bij die van Robinson zit GEEN slipperpads,die moet je er apart bijkopen.

en welke vind je het beste? waarom heb je eigenlijk alle2?

Raimond zei:
Degene die een FLM bulkhead heeft,willen jullie misschien checken,of jullie ook de dogbones ook zoveel horzantaal kunnen bwegen,van links naar rechts, aan 1 kant hebt ik zoveel speling,iets van 5mm

Er horen ook rubber ringetjes in de cups te zitten. Dat scheelt een hoop gerammel. Nadeel is wel dat je dogbones op dezelfde plek zitten en dus makkelijker in de cups vreten.

Heren,

Ik heb een vraag over de servo'en de ontvanger die geplaatst worden in de savage.

Kunnen servo's zonder aanpassingen op de ontvanger aangesloten worden ?
Ik denk bijv. aan een BEC ontvanger en bijv. aan servo's met een meer kracht voor sturen en gas/rem. Moeten de servo's aparte voeding hebben.
Wie kan mij hierover wat vertellen want ik heb zelf ook belangstelling voor een savage.

Edwin

een bec ontvanger zal alleen werken op een elektro auto. voor een brandstof auto heb je een aparte accupack. het is dan aan te raden om een 6v pack te gebruiken omdat die sneller en krachtiger werkt als een 4,8V packje

Na al een tijdje hier rond geneuzelt te hebben ook maar eens een account aangemaakt.
En uiteraard wil ik meteen een probleempje voor leggen.

Zelf ben ik sind korte tijd een bezitter van een savage x 4.1.
Autootje heeft de eerste tank perfect gelopen.
2e tank ging voor de helft goed, want nadat ik hem uitzette wou die niet goed meer lopen.

Als je rustig gas gaf reed hij nog wel, maar gaf je in 1 keer gas sloeg hij uit.
Na de boel eens goed bekeken te hebben vallen mij nu een aantal dingen op:

- Brandstof word niet aangezogen (ook niet met vinger op de uitlaat, blazen in het slangetje hielp ook niet).
- Vinger op de uitlaat en starten gebeurt er ook niets (je hoort wel dat er druk ontsnapt op het moment
dat je je vinger weghaalt).
- Brandstof via het luchtfilter erin gedaan; starten lopen !! totdat deze op is.
- Kop eraf gehaald geen slijtage met het blote oog waarneembaar.
- Basis afstellingen gaven geen resultaat.
- R3 en R4 nieuwe pluggen geprobeerd.

Kortom; Kan het zijn dat de zuiger/bus nu al versleten zijn ??? ong. 5 tankjes oud....

Gelukkig zijn het wel leuke autootjes om aan te sleutelen ;)

Gr. Dennis

Het lijkt erop dat er iets niet goed is in de brandstof toevoer. Zit er een filter tussen, is het verstopt? Is Zit het toevoer slangetje klem?

Brandstof wordt niet aangezogen maar door het slangetje aan de uitlaat wordt de brandstoftank onder druk gebracht waardoor de brandstof naar de carb gaat. Daar moet je jou probleem zoeken. Zitten je slangetjes op de juiste plek? :)

Het kan zitten tussen de aanvoer van de tank en je carb. Ook kan de carbaansluiting ergens defect zijn (verstopt). Alles goed kontroleren en stap voor stap uitsluiten.

Een goed punt is om de slang van de uitlaat los te maken en de toevoer bij de carb. Doe je tankdop goed dicht en blaas door het slangetje wat van de uitlaat komt. Aan de andere kant moet de lucht eruit komen. Als dat goed is dan test je of het pijpje op je uitlaat niet verstopt zit. Als dat ook goed is dan lijkt het de carb te zijn.

Eens met Burp,

je hebt waarschijnlijk een lek in je brandstof systeem;

1) check of de rubbers van je uitlaat niet beschadigd zijn
2) check de leiding zelf
3) check of de dop van je tank goed dicht zit
4) check of je tank niet beschadigd is
5) heb je een brandstoffilter...haal die er tussen uit

als dit allemaal niet helpt....dan zou je eens kunnen denken aan het sealen van je motor

Cheers,

Ik zet mijn geld even op een rubber van je uitlaat

Ik denk het niet want hij zegt dat er wel druk wordt opgebouwd in de uitlaat.

fiberform zei:
<knip>
- Vinger op de uitlaat en starten gebeurt er ook niets (je hoort wel dat er druk ontsnapt op het moment
dat je je vinger weghaalt).
- Brandstof via het luchtfilter erin gedaan; starten lopen !! totdat deze op is.
<knip>
Gr. Dennis

Daarom denk ik dat het tussen de uitlaat (overdrukpijpje) en de carb zit. Brandstoffilter, indien aanwezig, is dan de grootste kans.

Mmm,

dat zou best kunnen, maar ik heb met mijn STS een soortgelijke ervaring. Bij mij waren het toen 2 dingen; de rubbers aan mijn uitlaat (en ja...dan lijkt het net alsof ie inderdaad ook nog druk opbouwt in de uitlaat) en de carb. Voor de zekerheid zou ik gewoon alles even nalopen. De volledige lijn...dat is toch niet zoveel werk! :D :D :D

Maaaaaar, we zijn het er wel over eens dat hij een lek ergens heeft?

Gr.Marc

Ik ga deze tips nog even nalopen.
Als ik in het slangetje vanaf de uitlaat blaas zie je geen brandstof naar de carb stromen.
Als ik de slangen losneem en er doorheen blaas voel je gewoon lucht eruit komen.
Als je aan het ene eind blaas en de andere dicht houdt bouwt hij druk op (beide slangetjes).

Carb heb ik er al afgehaald en helemaal schoon geblazen.
Filter (slang) ook eruit gehad en schoongeblazen (perslucht).

De slangetjes lopen als volgt:
- de uitlaat slang komt op de tankdop.
- carb slangetje loopt naar de andere aansluiting.

Dop sluit ook gewoon goed af want als je met lichte perslucht op het slangetje vanaf de uitlaat blaast
ontsnapt er geen lucht en gaat de brandstof borrelen.

Nou bedenk ik me opeens iets; zou dat kleine aansluitinkje (degene van de tank) die naar de carb gaat misschien verstopt zitten ??
Deze is de enige die ik nog niet heb doorgeblazen.

Mocht het toch in de carb zitten, waar moet ik het dan zoeken ???

Gr. Dennis

P.S. Alvast bedankt voor het meedenken !!

Back