Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
fiberform zei:
...

Dop sluit ook gewoon goed af want als je met lichte perslucht op het slangetje vanaf de uitlaat blaast
ontsnapt er geen lucht en gaat de brandstof borrelen...

Dit klopt niet! Als je in het slangetje -wat vanaf je uitlaat naar je tankdop loopt- blaast, mag je brandstof niet gaan borrelen! De druk moet 'boven' de brandstof uitkomen, en de brandstof 'van boven af' door het andere slangetje naar de carburateur drukken.

Test het eens als volgt:
- Slang bij de uitlaat los halen (aan de dop laten zitten)
- Slang bij de carb loshalen (bij de tank laten zitten)
- Vul de tank met een beetje brandstof
- Blaas in het slangetje wat naar de tankdop loopt... Nu MOET er brandstof uit het andere slangetje wat normaal naar je carb loopt komen. gebeurt dat niet, dan heb je ergens een verstopping in het systeem...

Suc6!

Ik ga zo de garage in om verder te testen.
Zal de computer meenemen en mijn bevindingen posten.

Als de brandstof nu wel uit het slangetje komt zoals het hoort,
waar kan ik dan verder zoeken ??

Als ik dan toch bezig ben ....

Gr. Dennis

Klikkertje

Als ik nog een savage had, had ik dit ding zeker gekocht, ik vind hem erg vet :P Ik vraag me alleen af hoeveel stroom het zelf vreet xD En onder het rijden kan je het niet zien omdat de kap eroverheen zit... Misschien een schakelaartje ertussen doen en een betere plek ervoor vinden :P (boven de grill net als nightrider :P)

fiberform zei:
............
Na de boel eens goed bekeken te hebben vallen mij nu een aantal dingen op:

- Brandstof word niet aangezogen (ook niet met vinger op de uitlaat, blazen in het slangetje hielp ook niet)....

Gezien deze klacht, zal het probleem dan wel opgelost zijn.....

Ik dacht het probleem gevonden te hebben.
Als je namelijk op het slangetje blaasde vanaf de uitlaat hoorde je het sissen bij de deksel.
Hij lekte bij het spietje wat er iets was uitgetrild.

Na deze goed gemonteerd te hebben kon ik benzine blazen naar de carb.
Eventjes bleef de motor lopen waarna die uitsloeg.
Niet meer aan te krijgen.
Alleen als je nitro in de luchtfilter inlaat doet start hij in 1 keer.

Ga nu nog even de uitlaat doorblazen en hoop dat dat iets doet.

Verdere suggesties zijn welkom.

Gr. Dennis

Gaat het vrij eenvoudig? Ik bedoel; als ik op de slang blaas die van de uitlaat naar de motor loopt, kan ik vrij makkelijk de brandstof mijn motor inblazen. Het kan gewoon niet anders dat je een verstopping ergens hebt.

De volgende dingen getest:

- Slang naar de carb los.
- Vinger op de uitlaat en starten.
- Nitro stroomt mooi door.

Carb eraf gehaald en het haakse gedeelte los gehaald.
Deze schoon geblazen.
Als ik deze op de slang aansluit stroomt hij ook goed door.
Carb verder uit elkaar gehaald, dus lsn eruit enz.
Alles schoon/doorgeblazen.
Weer in elkaar maar start nog steeds niet.
Als ik op het slangetje vanaf de uitlaat blaas start hij even en slaat dan meteen weer uit.

Ben nu ook even het spoor bijster.
Als de zuiger/bus versleten zijn zou je toch ook geen compressie hebben en hij start wel d.m.v.
nitro via de luchtfilter.

Ben nu even het spoor kwijt.......Nog meer ideeën ??

Gr. Dennis

En hij stroomt zeer makkelijk door ;)

Als je tijdens het starten zonder de cilinderkop op het slangetje vanaf de uitlaat blaast
komt er nitro achter uit het luchtfilter.
Dus nitro komt door tot in de carb.

Gr. Dennis

Kleine update: Ik heb de auto weer aan de praat.
Alleen als je ineens gas geeft slaat hij uit.
Waarschijnlijk een kwestie van afstellen.

Oorzaak van het niet willen starten is toch een valse lucht probleem geweest bij de tank.
Alleen heb ik nadien de lsn te arm gezet waardoor hij geen genoeg nitro kreeg om te starten.
Na deze rijker te hebben gezet starte hij meteen !!!

Ga morgen proberen om de afstelling weer goed te krijgen.

Ik hoop dat andere ook iets geleerd hebben van mijn probleem.
Met name dat spietje bij de deksel !!!!!

Bedankt voor het meedenken om het probleem te lokaliseren.

Gr. Dennis

zeer mooi fimpje
:banana:
ik had ook nog een vraagje :
de futaba megatech 3 pm-fm en de r 133f ontvanger is dit een degelijke zender?
heb nu de hpi tf-4 en hij heeft iedere keer vals contact als ik hem aanleg ( signaal durft soms 2 seconden uitvallen )
Daarom dacht ik een wat beter aan te schaffen.
is dit wat of kies ik dan toch beter wat anders

Vanaf vandaag zal ik ook te vinden zijn in dit draadje. Ik heb namelijk gisteren mijn Savage 4.6 SS inelkaar gezet. Hiervoor reed ik met een HPI MT2 18SS, deze ging wel snel maar was te klein om er het ruigere werk mee te doen. Ik ben een vaste rijder van het draadje "rijders omgeving zaanstad......."

Hier wat foto's van mijn nieuwste aanwinst

savageSS3.jpg

savageSS2.jpg

savageSS1.jpg

is de spectrum dan beter of de megatech?
Kan iemand mij vertellen wat de verschillen zijn tussen deze 2 zenders?

Verschillen, het grote verschil is dat een Spektrum op 2,4 Ghz werkt en een automatische kanalen toewijzing heeft. Ook zit de failsafe ingebouwd in het systeem. Nooit omkijken naar frequenties van mede rijders. Je kan met 79 man met een spektrum rijden zonder elkaar te storen (in theorie)

De 3pm is een kristalzender waarbij je dus in de gaten moet houden wie er op welke frequentie rijdt. Ook moet je voor de auto een aparte failsafe kopen.

De spektrum heeft eigenlijk geen (in ieder geval minder) last van storingen wat met de 40 MHz (de 3pm) vaker het geval is.

Gebruik de zoek funktie eens om meer te weten te komen over de Spektrum, veel autorijders stappen over op dit systeem.

Zijn er ook nadelen met Spektrum? Ik vind dat 3 modelgeheugens niet veel is maar daar is overheen te komen. Andere nadelen zou ik zo snel niet weten. Wellicht het iets hogere stroomverbruik van de ontvanger maar normaal kan je met een ontvangeraccu op een auto makkelijk een paar uur rijden dus dat is een theorie nadeel.

Grootste voordeel van de Spektrum (of eigenlijk alle DSS-module zenders) is dat je je nooit meer zorgen hoeft te maken over je frequentie. De kans dat je nummer 80 bent met een DSS-zender, is nagenoeg uitgesloten. Voor wat betreft het verbruik van de ontvanger valt dat wel mee, het verschil valt toch in het niet met het verbruik van de servo's. Ik heb 5x GP Batteries AA 2500mAh in de auto zitten en die laad ik eens per 12 uur rijden op (en dan zijn ze nog lang niet leeg). En dat is dan elke week 3 tot 4 uur rijden in mul zand (dus een aanslag op de stuurservo en veel stuurwerk). Ook de ontvanger doet het nog vrolijk op 4,1 volt en zorgt desondanks dat de failsafe stand toch ingesteld wordt op de servo's. Behalve als er allerlei terugtrekveertjes aan zitten, want de houdkracht van de servo is natuurlijk minimaal geworden.

"Nadeel" dat ik vandaag ontdekte, is dat als de batterijen leegraken (beneden 8,4V) je nog makkelijk drie uur non-stop kunt sturen maar elke 3 seconden een piepje uit de zender klinkt. :wink: Best irritant maar het geeft wel aan dat je ondanks de lage spanning in de zender nog een hele tijd voort kunt met rijden (binnen 100 meter in ieder geval, met 8x 2500mAh GP's er in). Niet echt een nadeel dus.

En natuurlijk de ingebouwde failsafe die voor elk kanaal is in te stellen, dus niet alleen op bijvoorbeeld de motor. Deze failsafe is ook betrouwbaarder dan bij normale ontvangers en failsaves. Dit komt omdat de DSS digitaal werkt en als het signaal niet correct ontvangen is en ook na extra controles niet juist is, de ontvanger in failsafe springt. Zogenaamde glitches en spikes bestaan niet bij DSS (nou ja, ze bestaan wel maar je merkt het niet). Digitale zenders die gebruik maken van 27MHz of 40MHz hebben uiteraard ook een betrouwbaardere failsave.

alvast bedankt voor jullie reactie.
naar ik zie op het forum heeft de spectrum toch een hoop voordelen ten opzicht van een zender die met kristallen werkt.
ik zal mij dus een nieuwe spectrum aanschaffen.
hij word geleverd momenteel met :
z 290 servo 5.5 kg
z 590 servo 9.5 kg
en een 2 de ontvanger gratis erbij.
die servo's zijn toch al van redelijke kwaliteit mag ik hopen?
Of is het beter dat ik ze inruil en iets meer uitgeef voor betere servo's?

Voor gas/rem en stuur zijn ze zeker te gebruiken. Bij mij begaf de stuurservo het na een maand maar werd keurig onder garantie vervangen. De gas/rem werkt nog steeds uitstekend. Zorg wel dat je een accupack met 5 cellen gebruikt, dan zijn deze servo's prima voor een Savage.

Nadat ik mijn tandwielen van de HPI SF-2 stuurservo had gestript door een stalen paaltje op volle snelheid te raken (verwacht je niet dat er in een zandvlakte stalen pijpje groeien :evil:), heb ik de Spektrum Z590 erin gezet. Nagenoeg dezelfde specificaties (zal ongetwijfeld dezelfde inhoud hebben) en voldoet nog steeds prima. Inderdaad wel met een 6V humppack/accupack op de ontvanger. Maar ik kan in het zand gewoon de wielen naar links en rechts sturen terwijl de Savage stil staat.

servo_without_teeth.jpg

Die witte staafjes overal en nergens waren de tanden van een tandwieltje :?

Back