Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
Ik ben weer daar over de servo's :oops:
Kent er iemand de TOWER PRO MG995 servo en werkt deze op een orginele savage RX?
Het is een digitale servo en geeft op 6V een 15kg/cm.
Hij is trouwens extreem goedkoop op Ebay bijna een ganse € kost ie voor 2stuks 8O : Klik hier
Hij lijkt ook verdacht veel op deze servo en die hebben ze wel al eens aangeprezen en vernoemd in dit topic :
Klik hier

Waardoor ik ook al meteen een 2de vraag heb of iemand ervaring heeft met deze Hongkongse shop op Ebay of andere die deze servo verkopen op Ebay?

Gr.

Schijnen goede servo's te zijn voor stuur en gas bediening, bij RIJDENDE OFFROAD MODELLEN.
Snel krachtig, en lawaaig, naar het schijnt.

Zou die Ebay verkoper uit hongkong te vertrouwen zijn?
Hij reageert in elk geval zeer snel op mails en kon wel wat engels typen.
De verzendkosten voor 2 servo's zijn 16€ dus met wat geluk bij het bieden heb je ze voor 17€.

Gr.

Ik heb ze al een jaar in een X en een paar maanden in een XSS zitten en ze bevallen mij prima, en ik rijdt niet voorzichtig.
Gewoon een paar bij Perba bestellen, heb ik ze ook vandaan, liggen ze met een paar dagen in de bus.

Evert:-) zei:
basbas zei:
Dit is de directe link.
En bestaat er ook nog zoiets waarin ook je Pinion, idler gear (Oftewel je versnellingsbak) etc is in opgenomen.
Kortom een tabel met alle tandwielen vanaf je krukas tot aan je aandrijfas? Zodat je de gehele overbrenging is 1 verhouding kan bekijken.

Laat je gaan, alles tellen en maak een excel-sheetje voor ons die alles automatisch uitrekend. :wink:

Ferry zei:
Ik heb ze al een jaar in een X en een paar maanden in een XSS zitten en ze bevallen mij prima, en ik rijdt niet voorzichtig.
Gewoon een paar bij Perba bestellen, heb ik ze ook vandaan, liggen ze met een paar dagen in de bus.
Ik heb gisteren een setje in Hongkong besteld, ben nu heel benieuwd hoe het verder gaat lopen met verzending en kwaliteit van de servo's.
Ik heb al wat rond gezocht over die Tower Pro servo's en op een site stond dat wanneer men het stickertje van Tower Pro eraf prulde er Futaba in de behuizing zat geperst, was wel niet een MG995 servo maar een 51 of 53 serie.

Gr.

Ik heb een 3 speed bakje (Bouwpakket) aangeschaft voor mijn Savage.
Hij is nog niet af, maar wat ik me nu al afvraag is hoe je straks bij stelschroef van de centrifugaal koppeling voor de 2e versnelling gaat komen ? Deze zit namelijk geheel weggewerkt in het tandwiel van de 2e versnelling.
De stelschroef voor de 3e is geen probleem. In de handleiding staat ook niks over het afstellen van de 2e versnelling, alleen maar van de 3e.

Je gaat de 1-2 schakelpunt niet kunnen afstellen als hij helemaal in elkaar gezet is. Als je deze wilt afstellen, moet je de hele versnellingsbak uit elkaar halen. Dit is een van de redenen waarom ik ook gewoon terug geschakelt bent naar mijn 2-bak. Ik merkte zelf ook weing verschil in prestatie. De 2-3 schakelpunt kan je gewoon als vroeger afstellen.

rbs zei:
Je gaat de 1-2 schakelpunt niet kunnen afstellen als hij helemaal in elkaar gezet is. Als je deze wilt afstellen, moet je de hele versnellingsbak uit elkaar halen. Dit is een van de redenen waarom ik ook gewoon terug geschakelt bent naar mijn 2-bak. Ik merkte zelf ook weing verschil in prestatie. De 2-3 schakelpunt kan je gewoon als vroeger afstellen.

Ik had Hpi-europa er al een mailtje over gestuurd, maar nog geen antwoord gehad.
Op een amerikaans forum kwam ik inderdaad het verhaal tegen dat je elke keer je bak uit elkaar moet halen om je 2e versnelling af te stellen. Al je dan een Savage X hebt heb je nog mazzel want dan hoef je alleen maar de bovenkant van je bakje er af te halen, en anders moet je de gehele bak uitbouwen en splitsen.
Ik vind de 3 speed op een X 4.6 erg tegenvallen. De 10% meer trekkracht en snelheid wordt niet gehaald, sterker nog de topsnelheid gaat sterk achteruit doordat de tandwiel verhouding in de 3 speed eigenlijk bedoeld is voor een Savage 25.
Met mijn orginele 2speed bak en een Spurgear/Clutchbell 47/17T haalde ik 71,8Kmh.
Met de 3speed en een Spurgear/Clutchbell 47/20T haal ik 74Kmh, zonder de gewijzigde clutchbell zou de top dus beduidend lager liggen.
En voor de trekkracht heb je hem zo en zo niet nodig, de X 4.6 heeft met zijn standaard configuratie meer dan genoeg trekkracht.

rbs zei:

Ik had Hpi-europa er al een mailtje over gestuurd, maar nog geen antwoord gehad.
Op een amerikaans forum kwam ik inderdaad het verhaal tegen dat je elke keer je bak uit elkaar moet halen om je 2e versnelling af te stellen. Al je dan een Savage X hebt heb je nog mazzel want dan hoef je alleen maar de bovenkant van je bakje er af te halen, en anders moet je de gehele bak uitbouwen en splitsen.
Ik vind de 3 speed op een X 4.6 erg tegenvallen. De 10% meer trekkracht en snelheid wordt niet gehaald, sterker nog de topsnelheid gaat sterk achteruit doordat de tandwiel verhouding in de 3 speed eigenlijk bedoeld is voor een Savage 25.
Met mijn orginele 2speed bak en een Spurgear/Clutchbell 47/17T haalde ik 71,8Kmh.
Met de 3speed en een Spurgear/Clutchbell 47/20T haal ik 74Kmh, zonder de gewijzigde clutchbell zou de top dus beduidend lager liggen.
En voor de trekkracht heb je hem zo en zo niet nodig, de X 4.6 heeft met zijn standaard configuratie meer dan genoeg trekkracht.
Dat is echt rot voor je maar wel tof van je dat je het ons verteld.

Gr.

Ja zoals ik het ook al zei, ik merkte echt weinig verschil. 2 jaar geleden toen ik nog de standaard .25 motor reed merkte ik wel een groot verschil. Mijn auto trok toen voor het eerst wheelies met de 3 speed. Met de motoren van tegenwoordig merk je nauwelijks verschil. Volgens HPI zou je 10% meer optrek moeten hebben en 10% meer topspeed. Maar dat is dus theoretisch bepaald, in de praktijk is het dus anders. vergeet ook niet dat een 3-speed gearbox zwaarder is dan de 2-speed. wat dus ook een effect kan hebben op jou topsnelheid.

Er ontbreekt een stukje uitleg in de handleiding van de driebak, je moet even kijken in de algemene handleiding van je Savage bij het stuk over de standaard tweebak.
Daar staat precies hoe je bij het schroefje moet komen zonder de boel te demonteren.
Dezelfde werkwijze geldt voor de driebak.
Extra gewicht? twee tandwielen, 50 gram, zal weinig uitmaken, word ruim gecompenseerd door de kortere eerste versnelling.
Op een goed afgestelde 4.6 met een goed afgestelde driebak merk je het verschil wel degelijk. Wheelys in de eerste en tweede versnelling en een duidelijk zichtbare top.
Uiteraard wel op gras want in zand kom je niet in z`n drie.

Ik denk dat de prestaties van de 3-bak veelal liggen aan de koppelcurvers van de motoren, de S-25 heeft zijn maximum koppel al op 29 000t/min. waar de f4.6 zijn maximum koppel pas op 32 000t/min. heeft. De extra topsnelheid komt er mss niet omdat hij zich in zijn derde met te weinig vermogen ivm toeren moet voorbewegen om te kunnen klimmen in toeren.
De S-25 heeft van z'n eigen ook geen autowheelie bij volgas lijkt mij dus de 10% extra trekkracht kan er nog wel bij.
De f4.6 heeft standaard al zoveel koppel dat hij die autowheelies trekt dus een 10% extra trekkracht is overkill, wel te verstaan met standaard vertanding van spur en clutchbell.
Mss is het meer een zoektocht naar de juiste vertanding van spur en clutchbell.

Ik kan er compleet naast zitten hoor.

Gr.

Ferry zei:
Er ontbreekt een stukje uitleg in de handleiding van de driebak, je moet even kijken in de algemene handleiding van je Savage bij het stuk over de standaard tweebak.
Daar staat precies hoe je bij het schroefje moet komen zonder de boel te demonteren.
Dezelfde werkwijze geldt voor de driebak.

Weet je dit uit ervaring of suggereer je dat?
Het is (met mijn bak) onmogelijk om bij de stelschroef van de 2e te komen aangezien de gehele centrifugale koppeling in het tandwiel v/d 2e verdwijnt.

Hooooo, mijn fout, ik haal 2 en 3 door elkaar, excuus, je hebt volkomen gelijk over die tweede versnelling, ik heb het alleen nog nooit nodig gevonden om die bij te stellen in m`n driebak omdat ie voor mij op het juiste moment gaat.
Ik zet alleen meestal op gras de drie wat vroeger en op zand wat later omdat hij anders gaat schakelen op het moment dat ik alweer bij een bocht ben.
De twee is inderdaad vervelend als je die moet bijstellen.
Ik zal me er eens in gaan verdiepen in de tijd dat ik op m`n nieuwe blokje moet wachten :cry:

FokFokFok.jpg

Ferry zei:
Hooooo, mijn fout, ik haal 2 en 3 door elkaar, excuus, je hebt volkomen gelijk over die tweede versnelling, ik heb het alleen nog nooit nodig gevonden om die bij te stellen in m`n driebak omdat ie voor mij op het juiste moment gaat.
Ik zet alleen meestal op gras de drie wat vroeger en op zand wat later omdat hij anders gaat schakelen op het moment dat ik alweer bij een bocht ben.
Ik zal me er eens in gaan verdiepen in de tijd dat ik op m`n nieuwe blokje moet wachten :cry:
Dat ziet er niet meer zo goed uit, is dat zwarte bolletje op je zuiger een kogeltje van een lager?

Gr.

RubenT zei:
Ferry zei:
Dat ziet er niet meer zo goed uit, is dat zwarte bolletje op je zuiger een kogeltje van een lager?

Gr.

Dat is inderdaad een lagerkogeltje dus ik ben benieuwd wat ik onder het zuigertje aantref. 8O

Dit dus: Een mooi spoor en een nog een vastgeslagen kogeltje in de uitsparing waar de drijfstang doorheen draait en op de tweede foto is duidelijk te zien dat er een aantal kogeltjes mist en nog een mooie beschadiging op de onderkant van de drijfstang. :roll:

Fok1.jpg

Fok2.jpg

Ferry zei:
RubenT zei:
Ferry zei:

Gr.

Dat is inderdaad een lagerkogeltje dus ik ben benieuwd wat ik onder het zuigertje aantref. 8O
Een spoor van vernieling door het lagerkogeltje. Hoeveel liter nitro heeft hij gelopen en het is een K4.6 ven hpi nietwaar?

Gr.

RubenT zei:
Ferry zei:
Een spoor van vernieling door het lagerkogeltje. Hoeveel liter nitro heeft hij gelopen en het is een K4.6 ven hpi nietwaar?

Gr.

Inderdaad een K4.6 en hij heeft ongeveer 15 liter weggewerkt (half jaar oud), niet echt veel dus. (nieuwe is onderweg vanuit :usa want op zich was ik zeer tevreden met dit blok en beschouw dit als een éénmalig incident)

(vervolg foto geplaatst bij m`n vorige bericht)

t van rossum zei:
Het volgende probleem is bij mij opgetreden,
Ik heb een savage x waar de versnellingsbak van in mekaar is gedraaidt,dit is gekomen doordat een van de 3 schroeven waar de tandwielen mee aan elkaar
geschroeft zijn is losgelopen . Conclusie tandwielen afgebroken en bak stond vast ik naar de winkel terug gegaan gevraagd of het garantie is,is tenslotten maar een paar maanden oud,wat zeggen ze nee wij geven geen garantie wordt eerst naar de importeur opgestuurd die bekijk het eerst en die beslist of het garantie is,dan krijg ik pas een nieuwe bak anders moet ik hem kopen.Conclusie verlopig niet rijden en dat in de vakantie.
Maar ze hadden dit nog niet meegemaakt en het was geen fout of nalatigheid van mij.
Dit is toch een hele goede service van toch wel een heeeeeeeel bekend bedrijf noem geen namen.

p.s tempararuur van de motor is ongeveer tussen de 95 en 120 graden is dit een goede temp.

Back