ja idd, de uitlaatgassen gaan zonder bocht de demper in, wat op zich goed is, want je hebt minder weerstand. Maar neem je uitlaat er eens af, dan heb je geen weerstand (goed toch?) nee dus... Een uitlaat zit er niet alleen op om de vuiligheid weg te voeren van je backplate, of de looks :wink:
Normaal gezien werkt een 2takt motor het best met een uitlaat die het eerste stuk verwijdt, en dan terug versmalt, waarom? Als de uitlaatpoort zich opent loopt er een overdrukpuls door je uitlaat. Door eerst te verwijden creëer je een tweede puls (onderdruk) naar je uitlaatpoort, waardoor de verbrande gassen zich sneller verwijderen uit de cilinder. Ondertussen loopt de overdrukpuls verder en komt bij het stuk dat terug versmalt, zo loopt er een overdrukpuls terug naar de uitlaatpoort, en dat zorgt ervoor dat het verse mengsel terug de cilinder ingeduwd wordt, juist voor de uitlaatpoort sluit. De vorm (lengte, coniciteit en diameter) van de uitlaat bepaalt bij welk toerengebied dat gebeurt. Door de conische stukken te gebruiken kan je dus een optimaal toerenGEBIED krijgen. Moest je alleen plotse overgangen gebruiken (smalle diameter-->brede diameter--> smalle diameter) kan je eigenlijk alleen een optimaal toerenTAL (lees: heel klein toerengebied) krijgen door met de lengte van die drie gebieden te spelen.
Het verlies dat je met de bocht maakt, weegt normaal gezien niet op tegen de betere vorm van de zij uitlaat tov de achteruitlaat.
Want bij de achteruitlaat (vooral bij de RDLogics) heb je een plotse overgang waar het verlengde van de uitlaatpoort in de demper komt, en de twee eindjes van de demper zijn ook weer plots. Bij de Tsais zijn die eindjes beter gevormd, maar toch heb je nog altijd die plotse ingang.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, zo zonder figuren.
Dat die Tsais beter presteert, kan volgens mij ook liggen aan dat 3 kamer systeem, de RDLogics is gewoon hol. Die inwendige kegels (die de kamers van elkaar scheiden, hoewel er wel lucht door kan) Nemen daar de functie van de conische versmalling over, en blijkbaar werkt dit goed op jouw motor.
Ook moet ik erbij zeggen dat ikzelf ook geen prestatieverschil zie tussen mijn plastiek pijpje, of die RDLogics. De plastic pijp is ook niet super, dus wordt het mogelijk verschil ook al kleiner.