Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
patrick dettmers zei:
hey

ik hen een standaard savage x met een F4.1
Ik wil deze savie graag wheelies laten trekken!:P
Ik heb een spur 47 van en een clutchbell van 15
verder rijd ik op 25%
nou zijn er verschillende opties:

1. kleinere clutchbell, van 13

2. groter spur, van 53 (ik heb er ook een kunstoffen van 49)

3. 3-bak

welke is volgens jullie de beste optie?

Heb ik ook, en weelies trekken gaat prima, gewoon een kwestie van goed afstellen, en ook de ondergrond. op asfalt trekt hij natuurlijk veel sneller wheelys dan op los zand

Dat is nog niks vergelijken met dit :

imagemagic.php

SAVAGE_SOLUTIONS2.jpg

SAVAGE_SOLUTIONS.jpg

Alleen deze rol bar is ietjes duurder als die andere :lol:

RC-Solutions Savage X Roll Cage Black[Sol_110] 99.00EUR

maar je kan er wel van alles meedoen :D

Hier zijn meerde en ook andere kleuren.

Mees zei:
Vraagje over de Clutch Shoe set in een Savage 3.5.
Bestaat er zoiets als een gemiddelde levensduur voor zo'n setje? (in liters brandstof) of is er geen pijl op te trekken en geheel afhankelijk van de rijstijl

In dat geval zal ik waarschijnlijk met enige regelmaat de boel uit elkaar moeten schroeven en kijken hoe de zaak ervoor staat? :roll:

Vraag me trouwens zowieso af wat verstandig is met betrekking tot het onderhoud. Is het gewoon afwachten tot iest kapot gaat of juist verstandig om de kar om de zoveel tijd helemaal na te lopen.
(Je merkt het al ... een newbie :wink: )

Jan

Misschien ben ik te snel met een nieuwe vraag gekomen na deze post... maar heeft iemand ideeën hierover?

Thanks.

Rienk Jan zei:
Zjeraar zei:
Hoi,

ik heb mijn motor ongeveer uit elkaar gehaald, om eens te kijken of ie er nog goed uitziet. Lijkt allemaal in orde, maar ik krijg de cilinderbus er niet uit, en die wou ik er toch ook eens uithebben. Groeten, Ruben

Door een tywrap tussen de zuiger en cilinder te doen, dan aan de krukas/vliegwiel draaien en de zuiger wipt hem eruit.

Heb ik al geprobeerd, maar dan krijg ik de cilinder er 1mm uit, en niet verder. Komt omdat het gat voor de uitlaat in het carter zelf maar 1mm hoger komt dan de uitlaatpoort in de cilinderbus. Als je begrijpt wat ik bedoel, is een beetje krakkemikig uitgelegd :S

Mees zei:
Vraagje over de Clutch Shoe set in een Savage 3.5.
Bestaat er zoiets als een gemiddelde levensduur voor zo'n setje? (in liters brandstof) of is er geen pijl op te trekken en geheel afhankelijk van de rijstijl

In dat geval zal ik waarschijnlijk met enige regelmaat de boel uit elkaar moeten schroeven en kijken hoe de zaak ervoor staat? :roll:

Vraag me trouwens zowieso af wat verstandig is met betrekking tot het onderhoud. Is het gewoon afwachten tot iest kapot gaat of juist verstandig om de kar om de zoveel tijd helemaal na te lopen.
(Je merkt het al ... een newbie :wink: )

Jan

Gemiddeld kan je met een setje toch een hoop liters wegrijden. Ik heb de originele 3 schoens koppeling (volgens mij op de 3,5 een twee punts) al een liter of 20-25 en ze zijn nog prima. Af en toe controleren dus.

Op je tweede vraag kan je verschillende antwoorden krijgen. Sommige halen hem vaak uit elkaar, andere doen het pas als er wat stuk is. Ik zit er een beetje tussen in. Ik maak hem af en toe een beetje schoon en check wel of ik slijtage of defecten kan vinden. Meestal merk ik dat wel tijdens het rijden. Echt groot onderhoud doe ik eigenlijk niet, als er wat stuk gaat dan vervang ik het onderdeel en check meteen de andere delen waar ik op dat moment mee bezig ben. Het meeste wat defect gaat zullen je diffs zijn, bij een 3,5 moet je daar toch een deel van je auto voor uit elkaar halen, kan je meteen alles checken en schoonmaken/beetje siliconenspray gebruiken.

Ik heb me eigen aflopen vragen he ..

Wat is nou de ideale Motot voor me Savy ? Kwa trekkracht en snelheid 8)

Lrp-Z .28 spec3 ?
K4.6 ?
F4.6 ?
X-race 4.6?
Force 4.6 ?
PIcco .28 ?
Axial .28 ?
Euh meerdere ken ik er niet zo ff opnoemen ?
heb liever een 4.6 dan een 5.25 :)

Bedankt voor je heldere reactie Burp!
Burp zei:
Gemiddeld kan je met een setje toch een hoop liters wegrijden. Ik heb de originele 3 schoens koppeling (volgens mij op de 3,5 een twee punts) al een liter of 20-25 en ze zijn nog prima. Af en toe controleren dus.
Da's dan gelukkig nog niet aan de orde. Ik heb pas 6 liter verreden :roll:

Burp zei:
Ik maak hem af en toe een beetje schoon en check wel of ik slijtage of defecten kan vinden. Meestal merk ik dat wel tijdens het rijden. Echt groot onderhoud doe ik eigenlijk niet, als er wat stuk gaat dan vervang ik het onderdeel en check meteen de andere delen waar ik op dat moment mee bezig ben.

Zoiets zat ik ook aan te denken. leek me inderdaad de meest logische manier om ermee om te gaan

Burp zei:
Het meeste wat defect gaat zullen je diffs zijn, bij een 3,5 moet je daar toch een deel van je auto voor uit elkaar halen, kan je meteen alles checken en schoonmaken/beetje siliconenspray gebruiken.

Tja.. Die heb ik al gehad. Na een paar uur onroad met veel bochtenwerk waren ze wat gammel geworden. Ik heb de hele boel toen maar vervangen met nieuwe X 4.6 SS ALU diffbehuizing. Hoef ik een volgende keer tenminste niet m'n hele kar uit elkaar te halen. (wat overigens wel bijzonder leerzaam was :wink: )
Waar gebruik je precies de siliconenspray voor? Is dat niet meer bedoeld om oxydatie tegen te gaan op metalen delen?

Mees.

Als ik het toch schoon heb gemaakt dan spuit ik alle draaipunten even in met een druppeltje siliconenspray. Dit smeert de turnbuckels, ophanging, braces etc.

Mijn Savage 4,6 SS is inmiddels ook al geupgrade met de diffbehuizing van de X (en batterijbox). Het is nu zo gebeurd om een diff te vervangen. Ik zorg dat ik altijd een compleet diff bij me heb, kan ik bij het rijden eventueel zo vervangen. Oude diff eruit, nieuwe erin. Binnen een kwartiertje weer rijden. Thuis het defecte diff maken en weer als reserve in de kist :mrgreen:

Trouwens wel verstandig om af en toe eens te controleren of je schroeven nog allemaal vast zitten. Deze kunnen na verloop van tijd wel eens wat los komen.

Daar zou ik niet zo snel opgekomen zijn... de bewegende delen met siliconen in te spuiten. Houdt dat geen extra vuil/stof/zand vast dan?

Burp zei:
Trouwens wel verstandig om af en toe eens te controleren of je schroeven nog allemaal vast zitten. Deze kunnen na verloop van tijd wel eens wat los komen.
Da's ook een goeie! :idea: Bedankt voor de tips.

De batterij /servo behuizing in de 3.5 was een drama 8O . Niet bij te komen gewoon. Die heb ik ook snel vernieuwd.

Wat de verdere aanpassingen betreft wil ik de verlaagde versie van het frame gaan gebruiken en de shocks met 1cm inkorten. Hij gaat nu erg snel om.
Dat zal ongetwijfeld ook met mijn stuurkunsten te maken hebben maar ik verwacht dat verlagen behoorlijk gaat helpen.

Het extra vasthouden van zand en stof valt wel mee. Met een compressor blaas je het zo weer weg. Voordeel is dat het niet vast koekt.

Is het niet "Het kost wat, maar daar betaal je dan ook voor" :rolling:

Evert:-) zei:
Wat is een Aluminium anti-roll bar voor/achter?
Wat kan ik hiermee doen of juist niet doen :lol:

Linkie : http://www.rcdiscounter.nl/product_info.php?cPath=75_76&products_id=842

Een anti roll bar vermindert het overhellen in bochten.

@leo, neem even een leermomentje :D :wink:

rc gaastra-leo zei:
Dat is nog niks vergelijken met dit :

imagemagic.php

SAVAGE_SOLUTIONS2.jpg

SAVAGE_SOLUTIONS.jpg

Alleen deze rol bar is ietjes duurder als die andere :lol:

RC-Solutions Savage X Roll Cage Black[Sol_110] 99.00EUR

maar je kan er wel van alles meedoen :D

Hier zijn meerde en ook andere kleuren.

Een roll cage is volgens mij toch echt iets heel anders dan een anti roll bar :?

Nu het hier toch in de richting van onderhoud gaat.
De lagertje om de diffs van mijn 3.5 zijn echt niet meer wat ze geweest zijn, ze hebben erg veel spelling.
Waar kan dat aan liggen , heb zo'n 15l gereden en ze hebben het alle 4(zowel de achterste2 als de voorste 2).
Nog belangrijker waar haal je deze lagertjes voor niet zoveel €€€ want 7€ voor 2 is erg veel vind ik als je klijkt wat je bij Ed op ebay betaalt voor een volledig diff met behuizing?

Gr.

Ik heb me eigen aflopen vragen he ..

Wat is nou de ideale Motor voor me Savy ? Kwa Trekkracht en Snelheid 8)

Lrp-Z .28 spec3 ?
K4.6 ?
F4.6 ?
X-race 4.6?
Force 4.6 ?
PIcco .28 ?
Axial .28 ?
Euh meerdere ken ik er niet zo ff opnoemen ?
heb liever een 4.6 dan een 5.25 :)

De eerste is een bom, maar laa tizjn vermogen plots los, veel gebruikt in savs.

De k is een goede motor, maar heeft oneway aan de binneknat. Meende dat dit gewoone een Axial motor was.

De f is gewoon een force-based motor, en heeft de one way aan de buitenkant van de motor.
De Xrace is wederom een force based motor, en zijn en dus bijna indentiek aan de F (en de gewone force), enkel het carter is anders, qua maatgeving en gebruikte onderdelen,timing en poorten, en dus vermogen, zijn ze gelijk aan de normale force motor.

De picco is wat duurder, maar ook een beest.
vergeet de picco .26 (mega zx26) ook niet, deze maakt meer toeren dan de .28, en heeft maar iets minder kracht, maar meer toeren...

De force is vrij goedkoop, vanaf 120 bij conrad, de lrp iets van 200,00, de rest moet ik je schuldig blijven.

Ok , bedankt denk toch wel dat mijn keuze naar de X-race gaat , doordat hij redelijk goedkoop is en omdat hij bijna gelijk is aan de andere force , maar mischien een Noob vraag maar wat is het Carter :oops: :roll:

Back