Bij deze de uitleg hoe je de centax 3 moet afstellen.
Dit gereedschap gebruik ik ervoor, het kan dat je iets andere spullen gebruikt maar een goede schuifmaat is sowieso belangrijk.
Het serpent tooltje is erg handig om je vliegwiel vast te houden als je em erop zet en om je gap te meten.
Hier alle onderdelen van de koppeling
Vliegwiel erop en gewichtjes erin, zorg ervoor dat het vliegwiel goed vastzit anders kan et losraken en gaat ie slippen, dit kan ook een oorzaak zijn van een slippende of niet werkende koppeling.
Plaatje en de schoen erop
De veer en de schaaltjes waar die in komt te zitten, dit moet zoasl m7h al zei soepel kunnen draaien inelkaar
De veer met moer op de koppeling, een mooie beginspanning is 1.2 mm ingedraait.
Vervolgens kan de koppelingsklok met druklager erop om het gap uit te gaan shimmen.
Zorg ervoor dat de 2 ringetjes die aan beide kanten van het lager goed zitten.
De kleine diameter moet, als je op de foto kijkt, aan de rechterkant zitten en de grote aan de linkerkant.
1 lager en ringetje laat je eruit tijdens het meten van et gap
Nu ga je de speling meten tussen het volledig indrukken van de koppeling(tegen de schoen aan) en volledig uitgetrokken( tegen het druklager aan).
Bij mij was de afstand hier tussen 1.4 mm. Ik rij altijd met 0.6 mm speling maar met een mega wordt het aangeraden om 0.7 te nemen. Dus als het bij jouw ook 1.4 mm was zou je 0.7 aan shims toe moeten voegen om een gap van 0.7 mm te krijgen.
De shims komen achter het druklager te zitten
Als het gap 0.7 is dan kan je verder naar de volgende stap, de endplay.
Deze moet minimaal zijn omdat anders je druklager snel slijt.
Om de endplay te meten gaat het lagertje en ringetje er wel op.
Je zet de koppelingsklok erop en gaat op dezelfde manier meten als je bij het gap deed.
Zoals je kan zien meet ik 0.65. Een goede maat voor de endplay is 0.10-0.15. Dus doe ik er 0.5 aan shims bij.
Deze doe je tussen het lager en de moer waar je je vliegwiel/drukveer mee vastzet.
Als je dit hebt gedaan ben je klaar en heb je als het goed is een perfect werkende koppeling.
Als je nog vragen hebt stel ze maar.