Algemeen Serpent Topic

  • Topicstarter Topicstarter DiezeL
  • Startdatum Startdatum
Ik zal morgen mijn koppeling even inelkaar zetten en dan van elke stap foto's maken en er een uitleg bij geven.
Hoop dat het dan wel gaat lukken, want het is natuurlijk zonde om zo'n mooie auto stil te laten staan.
 
De motor draait van de kant van de koppeling gezien tegen de klok mee en dient dus de startkist van dezelfde kant gezien met de klok mee te draaien.

Verders bij die koppeling moet je in het begin de "gap" op 0.5mm houden voor een vrij normale koppling, als de schoen iets inslijt zal die feller worden.

En verders gewoon de veer losser draaien als die niet aangrijpt.
 
Roelof zei:
De motor draait van de kant van de koppeling gezien tegen de klok mee en dient dus de startkist van dezelfde kant gezien met de klok mee te draaien.

Verders bij die koppeling moet je in het begin de "gap" op 0.5mm houden voor een vrij normale koppling, als de schoen iets inslijt zal die feller worden.

En verders gewoon de veer losser draaien als die niet aangrijpt.

Ik heb ook al na mijn weten met de gap op 0.2mm geprobeerd en de veer bijna zo los dat die bijna losschoot.
Maar nog greep die niet aan, ik ga er zeer binnekort weer naar kijken!
Bedankt voor je advies en ik ga er zeker naar kijken!
 
Als je de motor de andere kant op start zal er geen aandrijving zijn omdat de versnelling op de vrijloop gaat lopen.
 
Hey,

@ Masterwebber, hier heb ik ook last van dat die hem net snel pakt, en ik eerst
vlink op toeren moet komen, voordat hij pas 'wegtrekt' dus ik ga denk ik ook gewoon
de veer ietsjes losser draaien, en kijken wat er dan gebeurd.

en trouwens mooie 710 en vette kap heb je, en leuk dat je die met ons wilt delen ;)

Greatz,

Diezel
 
masterwebber zei:
Ik heb ook al na mijn weten met de gap op 0.2mm geprobeerd en de veer bijna zo los dat die bijna losschoot.
Maar nog greep die niet aan, ik ga er zeer binnekort weer naar kijken!
Bedankt voor je advies en ik ga er zeker naar kijken!

Ik heb toch het vermoeden dat je 0.2mm "end play" hebt ingesteld en dat je het zonder dat je het wist een veel te grote gap hebt....

er is nog iets waar je zeker op dient te letten, en het komt niet vaak voor maar ik heb het ook met 1 veer gehad....
de koppelingsveer dient wel gemakkelijk over de vliegwielmoer heen en weer te kunnen bewegen, anders dan pakt de koppeling mogelijk ook niet......

laten we hopen dat als R3an!m@ted zijn foto's plaatst, het je duidelijk wordt......

Als het inderdaad is dat je startbox de verkeerde kant opdraait, dan kan dat ook de oorzaak zijn......
controleer dat even, is toch niet erg lastig lijkt me.....
Van boven gezien moet het startwiel van je kist naar voren draaien.....

Hebben jullie een goede basishandleiding oid op internet voor me?
http://www.mytsn.com/publ/publ.asp?pid=10534

Duidelijker kan ik het toch echt niet voor je vinden.........
 
M7H, ik denk toch wel dat je snel genoeg erachter zal komen als je startwiel
de verkeerde kant op draait, want als het goed is 'trekt' hij dan helemaal niet weg, of
heb ik dat nou fout?

En btw over die Clutch Space, iemand zei dat 0,5 mm space, goed was, maar in de
instruction manual stond dat de correct clutch space 0,7 is, en dat heb ik dus ook,
kan het daar aan liggen, dat mijn 705 niet zo snel 'wegtrekt' ?

Greatz,

Diezel
 
DiezeL zei:
M7H, ik denk toch wel dat je snel genoeg erachter zal komen als je startwiel
de verkeerde kant op draait, want als het goed is 'trekt' hij dan helemaal niet weg, of
heb ik dat nou fout?

En btw over die Clutch Space, iemand zei dat 0,5 mm space, goed was, maar in de
instruction manual stond dat de correct clutch space 0,7 is, en dat heb ik dus ook,
kan het daar aan liggen, dat mijn 705 niet zo snel 'wegtrekt' ?

Greatz,

Diezel

Ja dat kan heel goed, je bent immers nog aan het inlopen, dus dan komt de motor nog niet zo snel op toeren dus dan drukt de koppelingsschoen ook nog niet zo snel tegen de klok, al helemaal als die afstand wat groter is.
 
Als je motor de verkeerde kant opdraait, dan zal de auto niet rijden nee, want dan staat je 1e versnellingstandwiel in zijn vrijloop.....
Maar ik heb masterwebber niet horen vertellen dat hij gereden heeft, alleen dat hij de motor stationair heeft laten lopen... dit lukt waarschijnlijk wel, de verkeerde kant op, ga je eenmaal gas geven, dan loopt de motor moeilijk....

Een clutch gap van 0.5 is iets minder agressief als eentje van 0.7, verder is het ook zo dat als je het oude type koppelingsveer gebruikt, je met 0.7 gap en een vrij strakke koppeling, ook aangrijp problemen kunt krijgen, omdat de veer zover is ingedraait (ingeduwt door de voorspanning die je geeft), dat de ruimte die de veer over heeft om verder in te veren nog minimaal is, en mogelijk minder dan de 0.7 die hij nodig heeft......
 
Ok bedankt Bart, en over die Moer die de veer spanning afsteld
moet die ook nog worden 'ingesleten' of moet ik die gewoon iets losser draaien..
ik heb hem een halve slag losser gedraaid, of is dat te weinig dat het geen effect heeft..?

Greatz,

Diezel
 
Diezel, je bent hem aan het inrijden en daarom staat ie heel erg rijk. Logisch dat ie nog niet zo snel is. Laat die koppeling maar even voor wat ie is, dat komt wel als je je motor goed af gaat stellen.
 
DiezeL zei:
Ok bedankt Bart, en over die Moer die de veer spanning afsteld
moet die ook nog worden 'ingesleten' of moet ik die gewoon iets losser draaien..
ik heb hem een halve slag losser gedraaid, of is dat te weinig dat het geen effect heeft..?

Greatz,

Diezel

Een goed beginpunt is de moer zover erop draaien dat aan de kant van het 1e lager van de klok 1 groef zichtbaar is van het schroefdraad.
 
Ik heb er inderdaad nog niet mee gereden.
Maar wel poging tot, ik heb allebei de kanten geprobeerd met de startbox (toen) en de ene kant op maakte die gewoon normaal toeren bij gasgeven (inrijden) alleen kwam niet van zijn plaats.

Toen startboxkabels omgewisseld en toen kwam die amper in zijn toeren, dus ik denk dat die eerst wel goed stond.

Ik ga er binnekort naar kijken, met alle bovengenoemde posts is er zeker weer hoop!

bedankt
 
Hey,

nou heb ik me weer in zon irritant gedoe, want ik wilde even die moer verstellen, dus ik haalde alles netjes
uit elkaar, en toen hoorde ik net toen ik klaar was met demonteren, dat ik dat eigenlijk beter niet moest
doen i.v.m. het inrijden waar ik nog mee bezig was...

dus ik dacht, ik draai die moer waarmee je de spanning van de veer mee afsteld toch een halve
slag losser, en heb toen alles weer netjes in elkaar gezet, wat mugen supergrease op de druklager, en klaar is kees
alleen toen ik wilde testen of het tandwielen ten op zichte van het vliegwiel draaien wou, had hij wel wat weerstand
en ook de clutch en het vliegwiel draaiden mee, ik heb al wat raad gevraagd bij Quitoxic via msn, alleen die wist
ook zogauw niet waar het aan kon liggen, ik heb alle lagers nagekeken en werken prima, meer dan alleen die moer, en
de supergrease erop te hebben gedaan, heb ik niet gedaan, en hem correct weer in mekaar gezet...

dus kan iemand mij misschien helpen?? :)

Greatz,

Diezel
 
Ik denk dat je end-play te klein is... probeer eens met een paar ringetjes minder.
Want je moet alles weer opnieuw uitshimmen.
 
Bij deze de uitleg hoe je de centax 3 moet afstellen.

Dit gereedschap gebruik ik ervoor, het kan dat je iets andere spullen gebruikt maar een goede schuifmaat is sowieso belangrijk.
Het serpent tooltje is erg handig om je vliegwiel vast te houden als je em erop zet en om je gap te meten.

Afbeelding160.jpg


Hier alle onderdelen van de koppeling

Afbeelding141.jpg


Vliegwiel erop en gewichtjes erin, zorg ervoor dat het vliegwiel goed vastzit anders kan et losraken en gaat ie slippen, dit kan ook een oorzaak zijn van een slippende of niet werkende koppeling.

Afbeelding142.jpg


Plaatje en de schoen erop

Afbeelding143.jpg


De veer en de schaaltjes waar die in komt te zitten, dit moet zoasl m7h al zei soepel kunnen draaien inelkaar

Afbeelding145.jpg


De veer met moer op de koppeling, een mooie beginspanning is 1.2 mm ingedraait.

Afbeelding146.jpg


Vervolgens kan de koppelingsklok met druklager erop om het gap uit te gaan shimmen.
Zorg ervoor dat de 2 ringetjes die aan beide kanten van het lager goed zitten.
De kleine diameter moet, als je op de foto kijkt, aan de rechterkant zitten en de grote aan de linkerkant.

Afbeelding147.jpg


1 lager en ringetje laat je eruit tijdens het meten van et gap

Afbeelding148.jpg


Nu ga je de speling meten tussen het volledig indrukken van de koppeling(tegen de schoen aan) en volledig uitgetrokken( tegen het druklager aan).

Afbeelding149.jpg


Afbeelding150.jpg


Afbeelding152.jpg


Afbeelding153.jpg


Bij mij was de afstand hier tussen 1.4 mm. Ik rij altijd met 0.6 mm speling maar met een mega wordt het aangeraden om 0.7 te nemen. Dus als het bij jouw ook 1.4 mm was zou je 0.7 aan shims toe moeten voegen om een gap van 0.7 mm te krijgen.

De shims komen achter het druklager te zitten

Afbeelding154.jpg


Als het gap 0.7 is dan kan je verder naar de volgende stap, de endplay.
Deze moet minimaal zijn omdat anders je druklager snel slijt.

Om de endplay te meten gaat het lagertje en ringetje er wel op.

Afbeelding155.jpg

Je zet de koppelingsklok erop en gaat op dezelfde manier meten als je bij het gap deed.

Afbeelding156.jpg


Zoals je kan zien meet ik 0.65. Een goede maat voor de endplay is 0.10-0.15. Dus doe ik er 0.5 aan shims bij.
Deze doe je tussen het lager en de moer waar je je vliegwiel/drukveer mee vastzet.

Afbeelding157.jpg


Als je dit hebt gedaan ben je klaar en heb je als het goed is een perfect werkende koppeling.
Als je nog vragen hebt stel ze maar.
 
die grease is de oorzaak!!
niks van aantrekken, dat gaat er zo wel vanaf.
je kan ook moeilijk je endplay instellen als er vet aan de lager hangt.
eerst instellen, dan pas vet eraan.
Mugen grease is goed daar niet van, maar is zo "sticky" dat alles lijkt mee te draaien.
 
Superuitleg R3an!m@ted!
Ik denk dat het het ringetje tussen de lagers is bij mij... die van mij is veel dunner.
Ik ga er binnekort mee aan de slag!
 
Back
Top